Auteur Topic: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.  (gelezen 30248 keer)

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #30 Gepost op: 19 november 2012, 11:01:35 »
Ik ben zelf in het bezit van een Thorens TD-160 en stel deze graag ter beschikking van de wetenschap.

Als ik 'm maar weer heel terug krijg  :P

Het ter beschikking stellen van de wetenschap klinkt alsof het een en ander nog moet worden uitgeprobeerd. Dat is niet het geval. Ik vertelde het verhaal voor eigenaren van de spelers die graag willen dat hun eigendom op de juiste spanning draait en gaf aan hoe dat gedaan moet worden.
Dat is mij geheel duidelijk Ruud ;) Ik schreef het met een kwinkslag maar dat ontging je waarschijnlijk.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

sonneteer

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #31 Gepost op: 29 december 2012, 13:16:41 »
hallo hifi freaks,
ben nieuw hier en las over de thorens hat upgrade heb de motor 3 weeken geleden naar zwolle gebracht
en deze 2 weken geleden weer zelf gemonteerd.
ben zeer tevreden over de up grade je krijgt meer rust ruimte en details.
ik draai zelf met een thorens td 166 mk2 met een grado gold element en rinsma hifi bekabeling.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #32 Gepost op: 29 december 2012, 14:58:40 »
hallo hifi freaks,
ben nieuw hier en las over de thorens hat upgrade heb de motor 3 weeken geleden naar zwolle gebracht
en deze 2 weken geleden weer zelf gemonteerd.
ben zeer tevreden over de up grade je krijgt meer rust ruimte en details.
ik draai zelf met een thorens td 166 mk2 met een grado gold element en rinsma hifi bekabeling.

Welkom op het forum Sonneteer!  ;)

Wat hebben ze er precies aan gedaan?
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #33 Gepost op: 29 december 2012, 15:37:05 »
Dat staat op pagina 1 :)
I love vintage.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #34 Gepost op: 29 december 2012, 16:05:41 »
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #35 Gepost op: 29 december 2012, 16:16:06 »
Wat hebben ze er precies aan gedaan?

Ze hebben de serieweerstand aangepast zodat de spanning op de motorwikkeling weer 220 volt - in plaats van 230 volt - wordt waardoor het motortje wat stiller kan gaan lopen. Er zijn onder die motortjes ook exemplaren die op 230 volt i.p.v. 220 volt al behoorlijk geruisloos lopen waardoor dan de modificatie niet zinvol is.

Het motortje van een aantal Thorens draaitafels is ontworpen voor 110 volt. Destijds werd met een serieweerstand de schakeling geschikt gemaakt voor 220 volt. Door nu de weerstand iets in waarde te verhogen verlaag je de stroom door het motortje weer naar de oude waarde.  Een beetje handige knutselaar kan dat probleem van de 10 volt te hoge netspanning trouwens oplossen met een extra weerstandje van een paar euroduppies. 

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #36 Gepost op: 29 december 2012, 16:39:04 »
Wat hebben ze er precies aan gedaan?

Ze hebben de serieweerstand aangepast zodat de spanning op de motorwikkeling weer 220 volt - in plaats van 230 volt - wordt waardoor het motortje wat stiller kan gaan lopen. Er zijn onder die motortjes ook exemplaren die op 230 volt i.p.v. 220 volt al behoorlijk geruisloos lopen waardoor dan de modificatie niet zinvol is.

Het motortje van een aantal Thorens draaitafels is ontworpen voor 110 volt. Destijds werd met een serieweerstand de schakeling geschikt gemaakt voor 220 volt. Door nu de weerstand iets in waarde te verhogen verlaag je de stroom door het motortje weer naar de oude waarde.  Een beetje handige knutselaar kan dat probleem van de 10 volt te hoge netspanning trouwens oplossen met een extra weerstandje van een paar euroduppies.

Helder Ruud! Wederom bedankt voor het nemen van de moeite.  ;)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

sonneteer

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #37 Gepost op: 29 december 2012, 18:36:40 »
het is een 2 fasen synchroon motor en het lichtnet heeft maar 1 fase de andere fase wordt er bij gemaakt met elco s en weerstanden hoe mooier dit afgeregeld wordt hoe mooier en soepeler hij draaid en ja wat koop je nog voor 100 euri

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #38 Gepost op: 29 december 2012, 18:55:06 »
het is een 2 fasen synchroon motor en het lichtnet heeft maar 1 fase de andere fase wordt er bij gemaakt met elco s en weerstanden hoe mooier dit afgeregeld wordt hoe mooier en soepeler hij draaid en ja wat koop je nog voor 100 euri

 ;)

Geniet van je investering, veel luisterplezier gewenst!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #39 Gepost op: 30 december 2012, 00:53:01 »
het is een 2 fasen synchroon motor en het lichtnet heeft maar 1 fase de andere fase wordt er bij gemaakt met elco s en weerstanden hoe mooier dit afgeregeld wordt hoe mooier en soepeler hij draaid en ja wat koop je nog voor 100 euri

Nee hoor. Er wordt niets afgeregeld. Zoals eerder gezegd komt er alleen een grotere serieweerstand in te zitten om de stroom door de schakeling weer zo te maken als hij was toen de netspanning nog 220 volt was. Er zat in de Thorens TD166 al een polyestercondensator van 0,33 µF (geen elco) in serie met de tweede motorwikkeling om de fase te verschuiven en zo'n zelfde condensator komt er ook weer in te zitten. Belangrijk in deze is de verhoging van de 5600 ohm serieweerstand om de motoren die op 230 volt herrie maken stiller te laten lopen. 
« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 01:17:25 door Ruud13 »

sonneteer

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #40 Gepost op: 30 december 2012, 15:21:06 »

Verdere info staat hier: http://www.hanzehifi.nl/index.php?option=com_content&view=article&layout=edit&id=61

Is dit nuttig of weggegooid geld?

Groet, John

op deze vraag IK vindt de up grade nuttig.


Citaat van: sonneteer op 29 december 2012, 18:36:40

het is een 2 fasen synchroon motor en het lichtnet heeft maar 1 fase de andere fase wordt er bij gemaakt met elco s en weerstanden hoe mooier dit afgeregeld wordt hoe mooier en soepeler hij draaid en ja wat koop je nog voor 100 euri




Nee hoor. Er wordt niets afgeregeld. Zoals eerder gezegd komt er alleen een grotere serieweerstand in te zitten om de stroom door de schakeling weer zo te maken als hij was toen de netspanning nog 220 volt was. Er zat in de Thorens TD166 al een polyestercondensator van 0,33 µF (geen elco) in serie met de tweede motorwikkeling om de fase te verschuiven en zo'n zelfde condensator komt er ook weer in te zitten. Belangrijk in deze is de verhoging van de 5600 ohm serieweerstand om de motoren die op 230 volt herrie maken stiller te laten lopen

dit is mij vertelt vandaar

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #41 Gepost op: 30 december 2012, 16:56:39 »
Mag ik jaloers zijn op mensen die na weken nog weten hoeveel rust en detail hun speler bezat en in hoeverre dat sinds die tijd en na een ingreep veranderd is. :afro:h
An inability to grasp science is no argument against it....

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #42 Gepost op: 30 december 2012, 16:59:17 »
Mag ik jaloers zijn op mensen die na weken nog weten hoeveel rust en detail hun speler bezat en in hoeverre dat sinds die tijd en na een ingreep veranderd is. :afro:h

Dus eigenlijk heet je Bet Wister  :afro:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #43 Gepost op: 30 december 2012, 17:06:17 »
Mag ik jaloers zijn op mensen die na weken nog weten hoeveel rust en detail hun speler bezat en in hoeverre dat sinds die tijd en na een ingreep veranderd is. :afro:h

Van mij mag dat hoor.  ;D

In mijn ervaring is het echter wel zo dat een bepaald component in de keten wel degelijk op de langere termijn een prettiger indruk na kan laten dan een ander.
Dat is uiteraard een subjectieve indruk maar het is wel de manier waarmee we in de alledaagse praktijk te maken hebben.
- audiodidact -

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #44 Gepost op: 30 december 2012, 18:16:06 »

Verdere info staat hier: http://www.hanzehifi.nl/index.php?option=com_content&view=article&layout=edit&id=61

Is dit nuttig of weggegooid geld?

Groet, John

op deze vraag IK vindt de up grade nuttig.


Citaat van: sonneteer op 29 december 2012, 18:36:40

het is een 2 fasen synchroon motor en het lichtnet heeft maar 1 fase de andere fase wordt er bij gemaakt met elco s en weerstanden hoe mooier dit afgeregeld wordt hoe mooier en soepeler hij draaid en ja wat koop je nog voor 100 euri




Nee hoor. Er wordt niets afgeregeld. Zoals eerder gezegd komt er alleen een grotere serieweerstand in te zitten om de stroom door de schakeling weer zo te maken als hij was toen de netspanning nog 220 volt was. Er zat in de Thorens TD166 al een polyestercondensator van 0,33 µF (geen elco) in serie met de tweede motorwikkeling om de fase te verschuiven en zo'n zelfde condensator komt er ook weer in te zitten. Belangrijk in deze is de verhoging van de 5600 ohm serieweerstand om de motoren die op 230 volt herrie maken stiller te laten lopen

dit is mij vertelt vandaar



Ik zou zeggen haal er voor jezelf uit wat je belangrijk lijkt.