Auteur Topic: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.  (gelezen 30354 keer)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2012, 10:29:23 »
Ik denk zo dat er niet veel mensen zijn die de aanpassing zullen laten doen.
Behoudens die enkeling  die vind dat hun motortje teveel lawaai maakt.
De meeste liefhebbers kunnen ook moeilijk de waarde inschatten van die modificatie.
Maar goed,als je een mooie dt 160 hebt en je hebt er e100 voor over.

I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #16 Gepost op: 18 november 2012, 10:52:22 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het schema ervan. Wat me trouwens opvalt aan de plaatjes die op de site staan is dat de frequentie zelf ook verandert. Voor de behandeling was de toon 3030 Hz (om en nabij) en daarna kennelijk wel op 3 kHz. Zou dit het verschil in klank verklaren? Eerste plaatje voor, en tweede plaatje na.





Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 18 november 2012, 16:42:58 door dekkersj »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #17 Gepost op: 18 november 2012, 13:48:40 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het schema ervan. Wat me trouwens opvalt aan de plaatjes die op de site staan ([img=http://www.hanzehifi.nl/images/nieuwsbrief/2012-11_modificatiekitje/thorens_td165_speed-as_is.jpg]http://voor[/img] en [img=http://www.hanzehifi.nl/images/nieuwsbrief/2012-11_modificatiekitje/thorens_td165_speed_hat_motorkit.jpg]http://na[/img]) is dat de frequentie zelf ook verandert. Voor de behandeling was de toon 3030 Hz (om en nabij) en daarna kennelijk wel op 3 kHz. Zou dit het verschil in klank verklaren?

Groet,
Jacco

Dat de frequentie van de track die werd afgetast verschilt kan vanzelfsprekend tot gevolg hebben dat de 100 hertz componenten anders klinken ten opzichte van dan de 3000 en 3030 hertz. Het verklaart echter niet hoe het komt dat in de grafiek waarin de situatie van de H.A.T.-modificatie wordt weergegeven alle 100 hertz componenten zijn verdwenen alsof men de 100 hertz heeft weggefilterd.

Gek is trouwens dat er niet gemeten is met dezelfde track want je kunt door andere tracks op de meetplaat te gaan gebruiken krijgen dat het element ook andere signalen oppikt. Zo kan de afstand motor tot element verschillend zijn waardoor er meer of minder stoorsignalen door het element worden opgepikt.

Het enige wat in het vergelijk mag verschillen is dat er wel of geen H.A.T.-modificatie is gebruikt. Sorry Hanzehifi maar ik vind het op deze manier je reinste prutswerk.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #18 Gepost op: 18 november 2012, 16:05:37 »
Ik heb even gekeken naar de manier waarop de motor van de Thorens TD160 volgens het service manual wordt aangesloten. De waarde van de polyester condensator is 0,33 µF. De 5600 ohm 10 watt draadgewonden weerstand die in de schakeling zit staat overigens in serie met de hele motorschakeling en dient dus zuiver om de de platenspeler op 220 volt te kunnen laten lopen. Die weerstand zit er niet tussen als de motor draait op 110 volt. Het motortje is een 110 volt motor.

Anders gezegd die weerstand brengt de spanning op de motor naar 110 volt. Je meet ook ongeveer 110 volt over een motorwikkeling en dezelfde 110 volt staat dan ook over de serieschakeling van de andere wikkeling en de 0,33 µF condensator. Wat Hanzehifi aan de weerstand wijzigt is me niet duidelijk want gezien wat het motortje effectief aan vermogen consumeert als het draait is 110 volt de juiste waarde. Het kan natuurlijk zijn dat door het verhogen van die weerstand - als de motor versleten lagers heeft - dat dan het geheel minder lawaai gaat maken maar dan wordt vanzelfsprekend ook het koppel van de motor minder en zal het onvermijdelijk zijn dat het toerental omlaag gaat. 

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #19 Gepost op: 18 november 2012, 16:48:43 »
Het kan zijn dat er gecorrigeerd wordt voor het 220/230 verschil. Daar hoort dan een andere capaciteit bij.

Waaruit blijkt dat er een andere track is gebruikt?

Groet,
Jacco

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #20 Gepost op: 18 november 2012, 16:56:06 »
Naar ik aanneem is er een track op een meetplaat van 3000 hertz gebruikt en eentje van 3030 hertz of het toerental van de platenspeler moet zijn gewijzigd. 

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #21 Gepost op: 18 november 2012, 17:24:28 »
Juist, ik verwacht dat laatste. Vandaar dat ik het opmerkelijk vond en ik vraag me dan ook af waar die afwijking vandaan komt. Overigens is de 50 Hz component ook goed te zien.

Groet,
Jacco

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #22 Gepost op: 18 november 2012, 18:25:38 »
Als het een track is met 3 kHz zou het betekenen dat de platenspeler 1% sneller loopt met met de originele weerstand van 5600 ohm en originele 0,33 mfd condensator om uit te komen op 3030 hertz.

Hoe krijg je het trouwens voor elkaar om een synchroonmotor op twee verschillende snelheden te laten lopen?...   

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #23 Gepost op: 18 november 2012, 18:27:47 »
Geen idee, Ruud. Ik zou dat wel eens willen herhalen  ;D Of het moet zo zijn dat het sowieso een 3030 Hz track is.

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #24 Gepost op: 18 november 2012, 18:29:53 »
Plaatje 1: 6:52
Plaatje 2: 7:03

Zit zo'n kitje er met 11 minuten in? Of zou het om 2 verschillende draaitafels gaan?  :sceptic:
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #25 Gepost op: 18 november 2012, 19:03:20 »
Is ook een goede vraag, KT88. Misschien is er een schakelaar gebruikt om snel te kunnen overschakelen? De tekst geeft in elk geval geen duidelijkheid.

Groet,
Jacco

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #26 Gepost op: 19 november 2012, 01:09:00 »
Geen idee, Ruud. Ik zou dat wel eens willen herhalen  ;D Of het moet zo zijn dat het sowieso een 3030 Hz track is.

Groet,
Jacco

Voor degene die in het bezit zijn van een Thorens TD160 of een model waar het motortje nog meer in zit zou je kunnen compenseren voor de hogere lichtnetspanning. 

Als je in serie met de weerstand van 5600 ohm - die in de platenspeler zit - een weerstand van 470 ohm 2 watt zet, komt er ongeveer 110 in plaats van 115 volt over de motorschakeling te staan. Die 110 volt is dan gelijk aan de spanning die destijds - toen de netspanning nog 220 volt was - op de motorschakeling stond. Het zou kunnen door de terugkeer naar de oude spanning - en als er al sprake is van slijtage aan de lagertjes waardoor de motor niet meer helemaal geruisloos loopt - dat dan de motor wel iets minder hoorbaar loopt. Het is misschien ook een geruststellende gedachte dat de motor van de platenspeler dan loopt op de spanning die de ontwerpers bedacht hebben. Om de kosten hoef je deze modificatie niet te laten: een weerstandje van 470 ohm 2 watt kost een paar duppies. Als je toch in de buurt van het motortje bent, wil motorlawaai nog wel eens extra reduceren als je een klein druppeltje olie (mag gewoon standaard rijwielolie zijn) in de lagertjes doet.

Op internet kun je ter orientatie gratis een service manual van de TD160 downloaden. Daar staat een schemaatje van de motorschakeling in. 
« Laatst bewerkt op: 19 november 2012, 01:11:18 door Ruud13 »

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #27 Gepost op: 19 november 2012, 01:11:55 »
Ik ben zelf in het bezit van een Thorens TD-160 en stel deze graag ter beschikking van de wetenschap.

Als ik 'm maar weer heel terug krijg  :P
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #28 Gepost op: 19 november 2012, 01:38:59 »
Ik ben zelf in het bezit van een Thorens TD-160 en stel deze graag ter beschikking van de wetenschap.

Als ik 'm maar weer heel terug krijg  :P

Het ter beschikking stellen van de wetenschap klinkt alsof het een en ander nog moet worden uitgeprobeerd. Dat is niet het geval. Ik vertelde het verhaal voor eigenaren van de spelers die graag willen dat hun eigendom op de juiste spanning draait en gaf aan hoe dat gedaan moet worden.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Motor Thorens TD-160 modificeren, nuttig of broodje aap.
« Reactie #29 Gepost op: 19 november 2012, 01:57:12 »
Geen idee, Ruud. Ik zou dat wel eens willen herhalen  ;D Of het moet zo zijn dat het sowieso een 3030 Hz track is.

Groet,
Jacco

Ik kan nergens documentatie vinden over een meetplaat die een track van 3030 hertz bevat. Er bestaan wel tracks van 3150 hertz die voor het meten van wow en flutter worden gebruikt.