Auteur Topic: Minder mooi geluid door de hitte  (gelezen 12992 keer)

muziek

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 358
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #15 Gepost op: 23 juli 2013, 11:26:52 »
Mijn versterker speelt in 35 watt klasse A en word dus al warmer als een gemiddelde versterker,hij was nu inderdaad nog een stuk warmer dan anders.
Ik wist niet dat een versterker minder gaat werken als hij warmer word,ik heb een versterker gehad die nog veel warmer werd die stond afgesteld op 73 minivolt wat veel te hoog was maar toch geen problemen gaf.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #16 Gepost op: 23 juli 2013, 11:48:42 »
Ik wist niet dat een versterker minder gaat werken als hij warmer word,
Dat hoeft ook niet en is bij lang alle versterkers niet zo. Zo lang je er geen ei op kunt bakken niets aan de hand. De versterker moet wel een beetje "lucht hebben", niet helemaal dicht bouwen in een kast.
Het is nu wat warmer dan normaal maar dat wil niet zeggen dat alles minder gaat werken. In een bakkerij is het altijd zo warm en nog warmer. De radio blijft het daar gewoon doen.
Tegenwoordig raakt men wel heel gauw in de war als het iets anders is dan normaal. Hittealarm, laat me niet lachen. Komkommertijd, is er niets te melden dan zoeken we wel wat en dan vaak flauwekul. Komkommers kunnen trouwens geplukt worden omstreeks deze tijd, die uit onze tuin smaken goed.
Eens buizen altijd buizen.

Rubble

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #17 Gepost op: 23 juli 2013, 21:34:39 »

Ik heb nu een waaier neer gezet en ja hoor het begint na een half uur weer te klinken,en misschien zit het tussen mijn oren of omdat het nu koeler wordt LIJKT het beter te gaan klinken.
Met alleen een waaier wordt het niet koeler. Het lijkt koeler te worden omdat de gevoelstemperatuur wat daalt.

Overigens merk ik ook verschil in mijn  set, maar onafhankelijk van het weer. Naar mijn overtuiging is dit volledig afhankelijk van mijn gemoeds- dan wel fysieke toestand.  ;)

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2013, 00:45:12 »

Ik heb nu een waaier neer gezet en ja hoor het begint na een half uur weer te klinken,en misschien zit het tussen mijn oren of omdat het nu koeler wordt LIJKT het beter te gaan klinken.
Met alleen een waaier wordt het niet koeler. Het lijkt koeler te worden omdat de gevoelstemperatuur wat daalt.

Overigens merk ik ook verschil in mijn  set, maar onafhankelijk van het weer. Naar mijn overtuiging is dit volledig afhankelijk van mijn gemoeds- dan wel fysieke toestand.  ;)

Of het ja dan nee met een waaier - naar ik aanneem wordt hier een ventilator mee bedoeld - lukt de temperatuur van de heatsink van de versterker naar beneden te krijgen, hangt af van hoe de geforceerde luchtstroom die de ventilator veroorzaakt loopt. Loop die naar de versterker dan zal er vanzelfsprekend sprake zijn van een substantieel koelend effect. Denk in deze aan blazen tegen een heet voorwerp met lucht die een lagere temperatuur heeft. De luchtstroom zal pas niet meer extra koelen als de lucht dezelfde temperatuur heeft als de heatsink van de versterker. Het moet in de kamer wel heel heet worden wil de in beweging gebrachte luchtstroom niet meer koelen want als de temperatuur van de lucht stijgt, stijgt ook de temperatuur van de versterker en zal er toch weer sprake van koeling door de luchtstroom zijn.

Johnhifi

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2013, 08:08:33 »
Als we het over warmte hebben...

Ik heb mijn spul op een zolder staan waar het, als het buiten warm is, érg warm kan worden. Met dit weer begeef ik mij dan ook niet graag overdag in die ruimte. Prima, geen punt, als het weer wat afkoelt begint het genieten weer. Alles is een compromis.

Maar een dergelijke temperatuur kan wel gevolgen hebben voor de spullen! Ik had een set Quad ESL63 daar staan en het werd op een zekere dag buiten 37 graden. Hoe warm het binnen was, daar kan ik geen inschatting van maken maar echt bloedheet. De dag erna zette ik de set weer aan en beide Quads knetterden en vonkten! Daarna hebben ze het nooit meer fatsoenlijk gedaan. Dure les: in mijn ruimte geen ESL speakers, hoe mooi ze ook klinken...

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #20 Gepost op: 28 juli 2013, 10:04:08 »
Wellicht zijn door de warmte de mebramen van de statoren losgeraakt.
Op den duur droogt de lijm uit en dat is misschien nog vesneld met deze hitte.
I love vintage.

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #21 Gepost op: 28 juli 2013, 11:58:40 »
Wat ik merk is dat bij hoge luchtvochtigheid (meer dan 75-80%) het laag wordt aangedikt.
Een droge diepe bas klinkt opeens een stuk luider.
Hou het op inbeelding, maar ik heb het vele malen ervaren en heb er geen andere verklaring voor.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #22 Gepost op: 28 juli 2013, 16:32:05 »
De ventilatie sleuven zijn in principe voldoende voor warmte afvoer, ongeacht de temperaturen. Mits de sleuven vrij zijn natuurlijk.
The music sounds better, when you know who's playing it

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #23 Gepost op: 28 juli 2013, 17:24:14 »
De ventilatie sleuven zijn in principe voldoende voor warmte afvoer, ongeacht de temperaturen. Mits de sleuven vrij zijn natuurlijk.

Dat spreekt voor zich lijkt mij.

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2013, 17:52:50 »
De temparatuur loopt bij ons binnen sowieso niet zo op, dit keer tot maximaal 24,5 graden. Zowaar klinkt het mooier. Op het Duitse forum van Tannoy geeft men aan dat dit zou komen door de ferrofluid koeling van de tweeter. Het is overigens wel wetenschappelijk bewezen dat een mens boven een bepaalde temperatuur minder presteert. Het luisteren naar muziek zal dan ook niet makkelijker worden naarmate het warmer is.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #25 Gepost op: 26 juli 2014, 22:59:15 »
Mijn buizenbak wordt toch al vrij warm, idd ventilatie is belangrijk voor de rest merk ik er niks van.
De elektronen marcheren nog in de zelfde richting.  ::) :P

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2014, 20:02:40 »
Dit is ook niet mijn favoriete moment om naar muziek te luisteren. Daarbij slipte mijn draaitafel als ik hem direct op 45 toeren zette en naar Eric Bibb wilde luisteren. Dus gestart met 33 en toen versneld op 45 wat bij mij kan.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #27 Gepost op: 08 augustus 2014, 00:44:37 »
Ik zet mijn Harman Kardon Citation 16A eindversterker die tegen de 80 graden wordt niet aan met die hitte. In een dergelijke situatie draai ik met de Harman Kardon Citation 16S die niet zo heet wordt.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Minder mooi geluid door de hitte
« Reactie #28 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:04:31 »
de vliezen lijken ook minder goed het hoog te reproduceren bij warmte maar had ik al eens gepost meen ik
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.