Auteur Topic: Nieuwe ervaringen in kabeltjesland; Van den Hul T3 top of the line  (gelezen 10924 keer)

John Picoso

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 47
    • Mijn sets
Het is misschien al meer dan een jaar geleden dat ik bij Johan Ketelaar uit de zaak een proefkabeltje mee naar huis nam, iets nieuws van Van den Hul. Het was een interlink dat later in de serie van 3T kabel op de markt zou verschijnen. Later zag ik bij Ketelaar Hifi ook de eerste luidsprekerkabel met 3T technologie in de winkel, een kabel met nee lichtblauwe mantel die later op de markt werd gebracht als de Cloud.

Wat me vooral is bijgebleven van de interlink die ik thuis in mijn set tussen verschillende componenten stopte was de grote natuurlijkheid in klank en de bijzondere manier waarop de in opnames gevangen ruimte zich presenteerde. Dat was vooral een feest tussen de Grail phonoversterker van VDH en de Ultimate II voorversterker van JK acoustics.

Dat alles ten opzichte van de vrij kostbare VDHs MC Silver MkII en MkIII die ik her en der in de set heb zitten zoals ik er normaliter mee speel.

Al weer enige tijd is heeft VDH een hele serie interlinks en twee luidsprekerkabels met het nieuwe materiaal 3T uitgebracht.
Over mijn set ben ik uitermate tevreden, maar de eerste ervaring met 3T maakte me nieuwsgierig naar meer. Toen  John K mijn set beluisterde heb ik halverwege een leenset van VDH 3T Cloud luidsprekerkabel tussen de Ultimate Amps en de Ultimateluidspreker geplaatst, waar normaliter de al zeer fraaie VDH Supernova ligt. Die Supernova heeft me veel plezier gegeven , m.n. toen ik nog met de JK Reference 1 & 2 speelde. Deze kabel blinkt uit in dynamiek en is erg mooi in detaillering van de kleinste finesses.

Maar dan de eerste ervaring met de Cloud: meer naturel. Terug naar de Supernova doet me iets ervaren van overdetaillering, en bij hogere volumina kruipt er een stress in de weergave die ik niet zo kan waarderen. De Cloud lijkt het allemaal iets ronder te maken, maar ik kan beter zeggen: neutraler. Er is nog iets dat opvalt, iets magisch, de manier waarop de ruimte meer dan ik gewend ben zich opent. Ik voel me meer dan anders omvangen door de ruimte van de opname. Heel aangenaam. Dit betrekt me meer bij het muzikale gebeuren. Erg mooi.

Dit smaakte naar meer. Uiteindelijk de knoop doorgehakt, resulterend in enkele aankopen in het gamma van 3T. Twee interlinks en een luidsprekerkabel. Het werden een Cliff, een Mountain en de luidsprekerkabel in biwire uitvoering, de Cumulus, het dikkere broertje van de Cloud… Vooral die luidsprekerkabel is stevig in prijs, retail bijna 5000 euro voor een set biwire van 2,5 meter... :-[ Ik heb ‘slechts’ 1 tot 1,5 meter nodig. Het is 1,5 meter geworden. Elk van de 3T produkten wordt overigens vergezeld door een SACD waarbij gebruik is gemaakt van 3T kabels tijdens opname.

Eerste luisterindrukken met Cliff tussen DAC en pre van JK Ultimate II: erg open, zeer natuurlijk, iets minder detaillering dan de MC Silver MkIII, maar  daar komt zoveel meer ambiance en natuurlijk rijke klank voor terug dat ik de T3 prefereer. Het gehele beeld speelt meer ‘upfront’ voor mijn gevoel. De MC Silver MkIII in mijn set resulteert in wat meer detaillering, maar het geheel is veel meer ‘afstandelijk’. Het beeld begint meer op niveau van de luidsprekers met veel diepte daarachter waarin alles wel heel schoon en met veel detail wordt weergeven. De Cliff is grofstoffelijker, maar plaatst het gehele beeld veel meer voor en rond de luidsprekers, waardoor het mij het gevoel geeft dat ik een paar rijen naar voren in een concertzaal ben gaan zitten. De klank van instrumenten is overigens prachtig, zeer herkenbaar als ‘echt’, ja, precies, zo klinkt dat in ’t echt ook. En zo word ik als het ware van het ene naar het andere detail in de muziek meegetrokken. Heerlijk!

Dan de Mountain tussen DAC en pre: idem als de Cliff, maar daar voegt de Mountain een veel beter focus aan toe van wat er in de ruimte gebeurt van de opname. De aanwijsbaarheid van stemmen in het orkest in een Reference Recordings opname van Strawinsky’s zang van de nachtegaal is duidelijk beter. Nog meer de sensatie van ‘ik ben erbij’. De Cliff duw ik dan tussen de Ultimate luidspreker uitgang en de Ultimate Amp. Weer een klein beetje meer ruimte erbij… met behoud van de plasticiteit van die akoestische instrumeten in een orkest. Aanwijsbaar, aanraakbaar haast…

Maar de Cumulus tot slot maakt het echt wel af. Opnames die ik wel eens te schriel of te dun vond geef ik even wat extra aandacht, waaronder de 5-de symfonie van Shostakovich in de uitvoering van het (K)CO onder Haitink, opname jaren tachtig. Ongelofelijk hoe in deze weergave nu het orkest gestaffeld wordt uitgetekend en ook zo fraai in de diepte en iets hoog de houtblazers worden neerzet, maar de klank daarvan ook nog eens heerlijk natuurlijk uitklinkt in de haast tastbare ruimte van de zaal…

En dan nog iets over het laag: de klappen die ik heb gehoord zijn beter onder controle, droger, vooral: echter.

De eerste indrukken zijn fantastisch; het schijnt allemaal nog wel wat ‘burn-in’ uren te moeten maken voordat het al z’n geheimen prijsgeeft.

Ik weet het, ‘kabeltjes’ zijn meestal een buitengewoon controversieel onderwerp. Ik heb niet dubbelblind getest etc. Hoe dan ook, ik ben met de 3T generatie kabels van VDH zeer ingenomen, voor mij een substantiële stap naar die illustere top van high-end audio. Prachtige vergezichten zijn opnieuw mijn deel.
Met vriendelijke groet, John Picoso

Ook online ook op https://johnpicoso.wordpress.com

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Nieuwe ervaringen in kabeltjesland; Van den Hul T3 top of the line
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2013, 13:49:47 »
Controversieel; Ja.
Echter; Als het je genieten vergroot is het helemaal prima en moet je zo af en toe de billen afvegen met een ander z'n mening.

Bedankt voor het nemen van de moeite. Erg leuk om te lezen.

Groet, Mark...die overigens high-end kabel af is... :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Nieuwe ervaringen in kabeltjesland; Van den Hul T3 top of the line
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2013, 14:02:57 »
Das plechtig netjes gezegd. De billen met een ander zijn mening afvegen. 

En zeker als het genieten verhoogd wordt, dan zeker doen. 
Leuk verhaal ook .  Leuk om positiviteit te voelen in een verhaal.

Gefeliciteerd met de aanschaf.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nieuwe ervaringen in kabeltjesland; Van den Hul T3 top of the line
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2013, 16:36:10 »
Mooi verhaal...je hebt een prachtige set. Goed om te lezen dat de kabels het weer een tandje beter laten klinken.

En gelukkig voor John heeft hij geen Epi. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Nieuwe ervaringen in kabeltjesland; Van den Hul T3 top of the line
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2013, 20:19:59 »
Mooi verhaal, maar ik geloof niet meer in het sprookje van roodkapje.   ;D
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167