Auteur Topic: Welke criteria hanteren fabrikanten van luidsprekercomponenten  (gelezen 2767 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Welke criteria hanteren fabrikanten van luidsprekercomponenten
« Gepost op: 14 juli 2013, 14:18:13 »
Ik vraag mij al enige tijd af welke technische criteria een luidsprekerfabrikant hanteert om een luidsprekercomponent te ontwerpen. Waarom kosten b.v. Thiele luidsprekercomponenten het veelvoudige van vele andere merken. Hoe bepaalt een fabrikant bijvoorbeeld hoe hij een bepaald luidsprekercomponent wil construeren. Ik weet bijvoorbeeld vanuit het verleden, dat losse JBL luidsprekercomponenten erg duur waren en dat ze een grote gevoeligheid hadden. Ik draaide in 1968 eens bij een vriend over een groot JBL zelfbouwsysteem (The Baron C038) met mijn Deense Arena versterkertje van 10 Watt en dat klonk zeer indrukwekkend. Iemand enig idee hoe een ontwerp van een luidsprekercomponent (hetzij een bas een midrange of een tweeter) tot stand komt ? Welke reden heeft bijvoorbeeld een fabrikant om gevoelige of minder gevoelige luidsprekercomponenten te bouwen. Terugblikkend op een test van een paar jaar geleden met een Sony versterker en een paar enorme B&W luidsprekers, zou ik geneigd zijn om te stellen dat men beter gevoelige luidsprekercomponenten kan bouwen, zodat men met een goed gebouwde versterker (bijv. een Sony TA-FE370) uit een sympathieke prijsklasse ook kan volstaan. Iemand enig idee hoe e.e.a. tot stand komt ?
                                                 
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2013, 15:23:28 door Audiofreak »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: Welke criteria hanteren fabrikanten van luidsprekercomponenten
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2013, 17:06:52 »
Gevoeliger unit vereist of meer B óf meer l. (magneetveldsterkte of spreekspoeldraadlengte in dit magneetveld) . Het eerste is kostbaar, het tweede vereist een grote spreekspoel (weer een grote magneet nodig) of een underhung spreekspoel (altijd volledig in de luchtspleet en een grote conus  en/of strakke ophanging nodig).

 Voordelen heb je deels zelf al mogen ervaren, er is minder vermogen nodig en de wamtecompressie zal minder zijn.

Nadeel van hoogrendementsunits:  kostenplaatje.
Daar kopers reeds lang gaarne mogen pochen over grote hoeveelheden Watts lag het voor de hand om rendement om te ruilen voor vermogen,  niet logisch maar vaak goedkoper en dus begrijpelijk.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2013, 09:36:22 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke criteria hanteren fabrikanten van luidsprekercomponenten
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2013, 09:29:14 »
Gevoeliger unit vereist of meer B óf meer l. ( magneetveldsterkte of spreekspoeldraadlengte in dit magneetveld. Het eerste is kostbaar, het tweede vereist een grote spreekspoel (weer een grote magneet nodig) of een underhung spreekspoel (altijd volledig in de luchtspleet en een grote conus  en/of strakke ophanging).

 Voordelen heb je deels zelf al mogen ervaren, er is minder vermogen nodig en de wamtecompressie zal minder zijn.

Nadele van hoogrendementsunits:  kostenplaatje.
Daar kopers reeds lang gaarne mogen pochen over grote hoeveelheden Watts lag het voor de hand om rendement om te ruilen voor vermogen,  niet logisch maar vaak goedkoper en dus begrijpelijk.

Je opmerking over het kostenplaatje m.b.t. gevoelige luidsprekers klopt wel, want de voornoemde JBL componenten kostten bij elkaar zo'n slordige f. 1.000,00 in 1968 !!! Ik vraag mij af of er op het gebied van luidsprekers in de loop van de jaren wezenlijk wat veranderd is. Volgens mij wist men lang geleden al waar Abraham de mosterd haalt. De JBL D130 werd overigens al in 1948 op de markt gebracht.



JBL D130 extended range, JBL 075 ring radiator en network N2400
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2013, 09:36:11 door Audiofreak »