Auteur Topic: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!  (gelezen 15672 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Gepost op: 11 juli 2013, 22:06:03 »
Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!

Afgelopen zaterdag was het de dag waarop de tweede ontmoeting plaats zou vinden met Epimetheus.  Inmiddels is het de meeste forumgenoten wel bekend dat hij pioniert en zijn nieuwe inzichten aangaande onze hobby aan de man probeert te brengen. 

Nadat dekkersj gearriveerd was, besloten we dan ook rap de reis te aanvaarden en na een anderhalf uur sturen parkeerden we de auto voor de deur.  We klokten even voor het middaguur. 

Epimetheus heette ons vriendelijk welkom, mompelde dat het vroeg was en hij nog niet helemaal klaar, maar vroeg ons toch om ons richting zijn grot te begeven. Na de trap bestegen te hebben, betraden we zijn luisterruimte. 

De vorige keer stonden in de uiterste hoeken een paar zelfbouwmonitoren, maar inmiddels hebben die plaats gemaakt voor twee vloerstaande zelfbouwluidsprekers.  Nadat dekkersj en ik plaats namen op de bank pal tegenover de set, werd de koffie reeds binnengedragen en die lieten we ons smaken.

Wat in de nieuwe opstelling opvalt, is dat de luidsprekers minder ver uit elkaar staan dan de vorige keer.  Epi heeft blijkbaar het welgemeende advies ter harte genomen maar m.i. had het allemaal nog wat minder wijds mogen staan. 



In één ruimte met Epimetheus betekent dat het zelden stil zal zijn want hij is een gemakkelijke prater die een brede interesse heeft.  We praten over muziek, zijn passie, het zelfbouwen en wat daarbij komt kijken. Tevens bepraten we wat hij van de meting verwacht.  Centraal staat toch wel de leiding die hij ervaart en hoe hij de dingen ten uitvoer moet brengen.  Zelfs voor een verandering getoetst kan worden op waarheidsgehalte is het voor Epimetheus een vaststaand feit dat op geen enkele wijze bekritiseerd kan worden.  Leiding vertelt ‘m dat het is zoals het hem ingefluisterd wordt.

Epimetheus verwacht dan ook dat er verschil gemeten gaat worden want hij geeft aan verschillen te horen.  Daar bomen we een tijdje over door en ik opper nog wat andere mogelijke uitslagen en waarom dat anders kan zijn met betrekking tot de mening die Epimetheus op dit moment heeft.
Je geeft aan verschil te horen dus dat kan gemeten worden opper ik.  En wat als het nu zo is dat er geen verschil gemeten wordt?  Volgens Epimetheus deugt dan de meting niet.  We filosoferen over het oor, dat in eerste instantie door Epimetheus als zeer betrouwbaar en objectief meetinstrument gezien wordt, maar die vaste overtuiging ebt gaandeweg het gesprek langzaam weg.
De mogelijke optie die ik inbreng dat er ook de mogelijkheid is dat er in situaties geen verschil gemeten wordt bij een correct verrichte meting, terwijl er wel verschil ervaren wordt, maakt zichtbaar veel los.  In eerste instantie wordt deze mogelijke conclusie niet gedragen door Epimetheus. 

Na de inbreng van wat voorbeelden die vergelijkbaar zijn met het voorgaande, gaat Epimetheus overstag.  Maar niet zonder wederom te vermelden dat het eigenlijk niet in zijn denkpatroon past en dat het meten van geen verschil niet aansluit bij zijn leiding en waarheid.  Ik geef aan dat m.i. zoiets ook niet het struikelblok hoeft te zijn.  We leven immers in de democratie waar persoonlijke overtuigingen prima naast elkaar kunnen bestaan.  Al verschilt de mening met de uitslag, dan weten we dat.

De gastheer brengt telkenmale het woord verbeelding in en meent dat dit niet op hem van toepassing is.  Verhelderingsvragen maken duidelijk dat verbeelding volgens Epimetheus in de schaduw van gekte staat en dit niet als leiding gezien kan worden.  De leiding van Epimetheus is immers dat, indien hij aangeeft iets te horen, dit het onverwerpbare feit is dat er verschil is, ook al wordt dit niet door een correcte meting bevestigt.

We blijven prettig in gesprek en het kost de gastheer moeite het begrip verbeelding een plekje toe te kennen. Dat gaf wederom input om het goede gesprek voort te zetten en dat ontspon zich dan ook. Ook nu weer blijkt dat er aan een persoonlijk ervaren van Epimetheus een waarde toegekend wordt als een universeel bewezen en onomkeerbaar bewijs.

We nemen even pauze om muziek te luisteren.  Ik heb wat bekende opnames meegenomen van Japanse jazz, Mighty Sam McClain, La Folia, HarmOrgan en Doug MacLeod.

Wat mij opvalt is dat de klankkleur erg donker is en dat het systeem van Epimetheus in vergelijk tot de systemen die ikzelf gebruik niet zoveel openheid en details laten horen.  Daarnaast is het middengebied m.i. onvoldoende aanwezig en dat in combinatie met het teveel aan laag maakt dat het muzikale kleurenpalet op mij niet als evenwichtig of homogeen overkomt.   Deze conclusie wordt telkenmale bevestigd tijdens het afwerken van de meegebrachte cd’s.

Daarna stappen we over op de cd die dekkersj meegenomen heeft en ook hier presteert Peter Gabriel anders dan ik gewend ben.  Overigens heeft Epimetheus ook wel kritiek op het systeem maar zijn pijnpunt ligt in het hoog.  Zo zie je maar dat elk mens er wel iets anders uitpikt.
We stappen over op een mono opname van een fragment van Once upon a time in the west.  Hier geeft Epimetheus aan duidelijk verschil te horen tussen links, met magneten en rechts, zonder magneten.  Ik doe mijn best maar mijn conclusie sluit niet naadloos aan.  Volgens Epimetheus is dat normaal want hij kent het systeem door en door en dan alleen kun je het verschil horen.  Ik teken protest aan en geef aan dat hij m.i. daarmee elk ander persoon door die uitlating wegzet als een incapabele luisteraar. Ik ben immers de overtuiging toegedaan als er verschil is, zoals Epimetheus bij herhaling aangegeven heeft, ik dat ook waar zou kunnen nemen. 

Epimetheus probeert zijn positie te handhaven maar al snel blijkt de ondergrond van zijn weinig gefundeerde uitlating drassig te worden.  Ik geeft wel aan dat ik met name bij dit geluidsfragment interessant zou vinden te kijken of de uitput van links en rechts overeenkomt, omdat m.i. daar het schil zit en ik geen klankverschil ervaren heb.  Dat is gemeten en staat op de harde schijf van dekkersj. Epimetheus geeft aan dat er absoluut geen sprake kan zijn van zulke verschillen en dat links en rechts indentiek zijn.  De uitslag zal uitwijzen of ik hier de oorzaak van het door mij ervaren verschil, dat Epimetheus blijft ontkennen, bij zijn lurven heb.* 

We nemen afscheid van Epimetheus met een ferme handdruk.  Het was wederom een gezellig treffen en we willen Epi, zoals we ‘m vaak liefkozend noemen, bedanken voor zijn gastvrijheid en openheid aangaande onze gedeelde hobby. 

Een volgende noviteit uit het hoge noorden zal niet lang op zich laten wachten, houd ik me maar voor.

Hififreak


* Na het uitlezen van de data blijkt er inderdaad 1 dB verschil te zitten tussen het linker en rechter kanaal.

©  www.hififreak.nl
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2013, 22:59:04 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2013, 22:21:34 »
Mooi verhelderend stukje schrijfwerk! Ik ben het alleen niet eens met de titel ;) tenzij ik het in de de verkeerde context plaats/lees. Hand over hand toe in het noorden..... ?? De enige plek waar bij mij magneten hangen behalve de magneten die aan mijn luidsprekers vastzitten...zijn de gene die het boodschappenbriefje vasthouden aan de afzuigkap
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2013, 22:35:05 »
 ;D

Het was een bijzondere ontmoeting met een kleurrijk persoon. De reis was overigens niet minder prettig, met een ander kleurrijk persoon zogezegd. Waar ik vooral benieuwd naar was, was de persoon achter de forum identiteit Epimetheus. Wat is nu zijn verhaal? Wat beweegt hem? Zonder daar verder op in te gaan ben ik veel meer te weten gekomen dan waar ik van tevoren rekening mee had gehouden. Eigenlijk was het een must-do voor mij zodat ik eea in perspectief kan plaatsen.

In technische zin heb ik me kunnen uitleven op de meetmethode die mij zo onderhand gevoelsmatig in den onderbuik is gegrift. En keer op keer sta ik weer verbluft van de reproduceerbaarheid ervan. En zo heb ik ook mijn gebrek  ;D

Epimetheus, dank voor je gastvrijheid en ook dank dat ik/we hebben mogen inkijken bij jou hoe eea voor jou werkt. Ik ga daar geen oordeel over vellen, jij bent wie jij bent en daarmee uit. En ik hoop dat je nog veel plezier gaat beleven met jouw audio en alles wat er nog op je pad gaat komen op jouw audiogebied.

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2013, 22:42:12 »
Het één en ander wordt duidelijker door de verhalen en opmerkingen.
Wordt tijd voor het echte hoge noorden. ;)
Eens buizen altijd buizen.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2013, 22:53:09 »
Het één en ander wordt duidelijker door de verhalen en opmerkingen.
Wordt tijd voor het echte hoge noorden. ;)

+1 😉
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2013, 22:54:43 »
Staat ook nog op het lijstje. 
Eerst maar eens een nieuwe voorruit laten plaatsen.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2013, 22:57:56 »
Ik snap niets van die leiding.....blijft bij maar rondzingen als ik de rest van het leuke en het onderhoudende verslag lees. Pittig dagje geweest als ik het zo lees.....en natuurlijk erg gezellig....maar toch ook pittig.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2013, 22:58:08 »
Tja ik las al zoiets... Balen nu dus niet alleen een ster op je motorkap maar ook één in de voorruit... Gelukkig zie je daar straks niks meer van terug en heb je een mooie heldere nieuwe voorruit...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2013, 23:04:54 »
Ik snap niets van die leiding.....blijft bij maar rondzingen als ik de rest van het leuke en het onderhoudende verslag lees. Pittig dagje geweest als ik het zo lees.....en natuurlijk erg gezellig....maar toch ook pittig.

Gr Hans
Zeker pittig. En van die leiding kun je beter navragen bij Epimetheus zelf, bij voorkeur daar op de bank gezeten.

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2013, 23:26:50 »
Staat ook nog op het lijstje. 
Eerst maar eens een nieuwe voorruit laten plaatsen.   ;)
Voorruit kapot, da's niet zo mooi. Geeft weer gedoe, eigen risico wellicht.
Eens buizen altijd buizen.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2013, 23:27:36 »
Ik vind je verslag niet erg objectief hififreak, meerdere malen suggereer je dat ik overstag ga ed, en of twijfel door jou maar dat is beslist niet zo.
Maar dat ter zijde.
De personen achter de mensen op het forum is eigenlijk zo wel het interessantst.
Na ook Jacco ontmoet te hebben kan ik mij beter voorstellen waarom hij op een forum zo is zoals hij is, dat is mooi.
Ik weet nu hoe het zit, en hopelijk weet hij nu ook beter wie ik ben door de sociale omgang.
Hififreak blijft toch een verhaal apart, het gaat binnen de kortste keren over de verbeelding, dat was de eerste keer zo en nu weer.
Los er van dat hififreak zelf ( en niet ik zoals vaak door hem beweert wordt ) als iemand overkomt die vors in de draai van de verbeelding leeft, roept hij tevens flink het gevoel op als iemand die de psychische wereld heel psychologisch benaderd.
Soms lijkt hij wel een psycholoog die vragen stelt over mijn psyche zonder te beseffen dat al die vragen op onzekerheid gestoeld zijn.
Een psycholoog die die psychische werkelijkheid op de proef stelt door te tarten aan andermans werkelijkheid of orde.
In de psychologie heet zo iemand een haptonoom, iemand die probeert je bewust te maken van je gevoelens, je werkelijkheid.
Een haptonoom doet dit bewust maar ik weet niet als hififreak zich daarvan altijd bewust van is.
Maar hoe dan ook is dat een stimulerende chemie tussen ons.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2013, 23:32:39 »
Maar hoe dan ook is dat een stimulerende chemie tussen ons.

Dank je.  ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2013, 09:17:05 »
 Mooi en interresant verslag.
Wat Epi in zijn kop heeft,heeft hij niet in zijn kont(zeggen we dan in Brabant ;D)
Ik heb altijd wel waardering voor iemand die niet zo snel van zijn geloof valt.
I love vintage.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2013, 09:52:37 »
Dat is ook zo VL maar, dit geldt voornamelijk voor het feit dat er wel verschil moet zijn. Echter, de kritische noot welke door hemzelf aangegeven, verdween zeer soepeltjes als sneeuw voor de zon, direct na de ingebruikname.

en dat mag.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Magnetisme neemt hand over hand toe in het hoge noorden!
« Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2013, 11:12:59 »
Het is een kwestie van openstaan voor kritiek,als die terecht is dan moet je dat kunnen toegeven.
Maar je moet het verschil dan wel kunnen horen,veel mensen hebben moeite om verschillen te duiden anderen horen verschillen die er volgens anderen niet zijn.
Puur technisch en meetbaar valt misschien wel 100% te verklaren.
Maar dat doen we lekker niet,want dat maakt de hobby zo leuk :)
I love vintage.