Auteur Topic: Houd je computer fit  (gelezen 7398 keer)

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Houd je computer fit
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2013, 21:15:37 »
Ik houd mijn computer fit door Windows te verwijderen en dan Linux erop te installeren. Geen last van malware en geen prestatieproblemen meer! Bovendien is het gratis, in tegenstelling tot Windows.
Linkje ?  ;)
Eentje die makkelijk te installeren is en vlot beheersbaar is voor Windows-gebruikers is Linux Mint.
Je kunt die overigens naast Windows XP installeren. Hij vreet wat van de beschikbare vrije ruimte van Windows op voor zichzelf en installeert zichzelf dan naast Windows zonder die ook maar iets te veranderen. Daarna maakt hij een bootmenu aan waardoor je tijdens het starten van je pc makkelijk kunt kiezen tussen Windows en Linux Mint (of een andere Linux, zie ook die DistroWatch site).

Als je computer krachtig genoeg is, zou je ook kunnen overwegen om een back-up van Windows XP te nemen, Linux de hele schijf te laten overnemen als enige besturingssysteem en dan binnen Linux een virtuele omgeving als VirtualBox te gebruiken om die geback-upte Windows XP in te restoren. Dan kun je voor die software die essentieel voor je is en alleen onder Windows bestaat, de virtuele Windows XP gebruiken om die alsnog te draaien. En als bijkomend voordeel kun je de virtuele machine met Windows erin probleemloos verhuizen naar andere computers zonder dat het ding gaat klagen dat je de hardware te vaak veranderd hebt en dus moet heractiveren. Ik gebruik deze oplossing voor het updaten van mijn TomTom gps-toestelletje. De TomTom Home software bestaat pervers genoeg niet voor Linux, hoewel de gps-toestelletjes zelf wél onder Linux draaien.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Houd je computer fit
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2013, 21:30:15 »
Kijk, weer wat wijzer.  :yeah:

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Houd je computer fit
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2013, 11:46:53 »
@Bloom: Welke widget draai jij daar op je desktop?
Da's Conky. Er zijn op internet hoooooopen voorbeeldconfiguraties van Conky te vinden met allerlei grafiekjes en uiterlijkheden, dus voor ieders smaak wel wat.
Ik ben deze week weer eens begonnen aan een verse installatie en overgestapt van Ubuntu 12.04 naar Debian 'wheezy' 7.0. Bevalt tot nu toe erg goed!
Heb je de standaard desktop (Gnome 3) geïnstalleerd? Dat lijkt inderdaad wel wat op Unity. Oorspronkelijk had Canonical de Gnome 3 desktop willen gebruiken voor Ubuntu, maar omdat die niet op tijd af was besloten ze zogezegd er zelf een te ontwikkelen: Unity.
Zelf ben ik geen fan van deze duidelijk voor aanraakschermen ontworpen desktopomgevingen. Ik geef dan ook de voorkeur aan XFCE.
Conky? Mooi, zal ik daar eens naar kijken. Dank je wel.

Ik heb inderdaad Gnome3 geïnstalleerd maar ook XFCE. Mijn gezinsleden prefereren de eerstgenoemde en ik de laatste... ;)

Unity had ik compleet verwijderd van mijn Ubuntu machine. Ik werk overigens al zo'n 15 jaar het liefst met Linux. Maar je hebt niet altijd de keuze, op het werk bijvoorbeeld...

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Houd je computer fit
« Reactie #18 Gepost op: 24 juni 2013, 12:31:02 »
Ja, op het werk is al Windows wat de klok slaat. Ik denk altijd: wie niet horen wil, moet maar voelen. En uiteraard weerhouden de aanhoudende problemen, malware-infecties en spontaan optredende reboots of foutmeldingen en de daarmee gepaarde kosten in tijdverlies diezelfde bedrijven er niet echt van om even later maar weer naar de volgende versie van Windows te "upgraden". Microsoft zegt natuurlijk bij iedere nieuwe versie dat ze sneller, veiliger en beter is dan de vorige. Het is maar nadat je die gekocht hebt en uitgeprobeerd dat je meestal tot de conclusie komt dat dat eigenlijk niet klopt en je in feite een snellere computer zult nodig hebben...

Privé werk ik ook al jaren (en dat geldt ook voor zowat al mijn familie en vrienden) met Linux. Daar heb ik nog geen moment spijt van gehad, wel integendeel.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Houd je computer fit
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2013, 20:38:56 »
Goede tips.
Ik gebruik Kaspersky,dat heb ik voor e49 voor betaald bij aanschaf van een nieuwe laptop.
Dat is dus niet nodig blijkbaar.
Werkt overigens wel goed.
I love vintage.