Auteur Topic: Lineaire voeding voor Wadia 121  (gelezen 23054 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #15 Gepost op: 04 februari 2014, 10:13:14 »
M.a.w het orginele voedings doosje open gemaakt en alles wat erin zat... in een net aluminium kastje gestopt met iets andere onderdelen  en her en der een kleine verandering etc.... En nu is het haaijend ;D

Waar haal je dat vandaan? Het lijkt me meer dan overduidelijk dat daar geen sprake van is.

Voor de rest ruikt de claim wel naar een variant op: Als je het niet hoort is je set niet goed genoeg en mocht dat wel zo zijn en hoor je het nog niet dan schieten je oren tekort.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2014, 10:16:30 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #16 Gepost op: 04 februari 2014, 10:13:21 »
Trials? Omstandigheden? Het verschil met de standaardvoeding is zo groot dat dit voor iedereen waarneembaar is op een goed systeem.

wanneer is het systeem goed genoeg om het verschil te kunnen horen?

Marcel

De dooddoeners dus wellus nietus  :)

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #17 Gepost op: 04 februari 2014, 10:18:46 »
Om de zoveel tijd zie je een verschuiving in hifi nu zijn het de "voedingen" en elk goed gelovige hoor dan gelijk:

Meer rust in het geluidsbeeld, doet qua klank denken aan een top analoog systeem. (Wat is een top analoog systeem, we luisteren toch alleen maar analoog of zit er
een DA in mijn Buis van Eustachius)

Subtiele details worden beter hoorbaar en er is meer ruimte informatie. (ruimte informatie ? )

De plaatsing van instrumenten is nauwkeuriger en het stereobeeld wordt breder en dieper. (op hoeveel mm moet je het plaatsen)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #18 Gepost op: 04 februari 2014, 10:58:02 »
Wat een voldoende goede installatie is kan inderdaad een eindeloos welles nietes spelletje worden.

Maar ik wil van Audvance lezen wat hij een goede installatie vind waarop je het verschil tussen de standaardvoeding en zijn voeding op kan horen.

Deze meneer verteld dat het met zijn voeding beter klinkt. En ik zou ook, net als Dekkersj, graag willen weten hoe hij dat bepaald heeft. Of moeten we hem op zijn blauwe oren geloven.

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #19 Gepost op: 04 februari 2014, 12:55:10 »
Wat een voldoende goede installatie is kan inderdaad een eindeloos welles nietes spelletje worden.

Maar ik wil van Audvance lezen wat hij een goede installatie vind waarop je het verschil tussen de standaardvoeding en zijn voeding op kan horen.

Deze meneer verteld dat het met zijn voeding beter klinkt. En ik zou ook, net als Dekkersj, graag willen weten hoe hij dat bepaald heeft. Of moeten we hem op zijn blauwe oren geloven.

Marcel

Ben bang dat jij bij de aankoop op de blauwe kijkers moet geloven

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.522
  • Lid van de Adam's family
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #20 Gepost op: 04 februari 2014, 13:15:55 »
Trials? Omstandigheden? Het verschil met de standaardvoeding is zo groot dat dit voor iedereen waarneembaar is op een goed systeem.

wanneer is het systeem goed genoeg om het verschil te kunnen horen?

Marcel

De dooddoeners dus wellus nietus  :)

 Een systeem kan nooit goed genoeg zijn als men verschillen gaat ervaren met een andere voeding, zou betekenen dat er ergens een "fout " zit. Daaruit concludeer ik maar daar waar je het niet op hoort, gewoon een goede voeding aan boord heeft ( aanname).
Bij welke fabrikanten heeft dit product echt zin dan en bij welke niet? Kortom waar is het allemaal mee vergeleken...
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Audvance

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #21 Gepost op: 04 februari 2014, 18:07:10 »
Ik heb nu geprobeerd uit te leggen wat ik heb gemaakt en ik heb het idee dat hetgeen op mijn site staat niet (goed) gelezen wordt. Daarnaast wil ik nog eens benadrukken dat ik de voeding op de eerste plaats voor mijzelf gemaakt heb maar het wel leuk zou vinden als anderen mijn ontwerp gebruiken. Daarom heb ik het op mijn site gezet.

Ik zou het echter leuk vinden als mensen mijn initiatief waarderen in plaats van het meteen de grond inboren en er vanuit gaan dat ze het zelf allemaal veel beter weten, terwijl ze nauwelijks de technische bagage hebben om het probleem dat ik oplos te begrijpen.

Als het om de gehoormatige beoordeling gaat dan is dat natuurlijk altijd subjectief. Dat is bij mij zo maar bij jullie ook. En als jullie mijn oordeel niet vertrouwen dan heb ik daar vrede mee. Het is niet anders.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2014, 18:20:33 door Audvance »

Audvance

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #22 Gepost op: 04 februari 2014, 18:17:59 »
M.a.w het orginele voedings doosje open gemaakt en alles wat erin zat... in een net aluminium kastje gestopt met iets andere onderdelen  en her en der een kleine verandering etc.... En nu is het haaijend ;D

Moet ik hier nog op reageren? Nee, ik doe het maar niet.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #23 Gepost op: 04 februari 2014, 18:28:14 »
Ik heb nu geprobeerd uit te leggen wat ik heb gemaakt en ik heb het idee dat hetgeen op mijn site staat niet (goed) gelezen wordt. Daarnaast wil ik nog eens benadrukken dat ik de voeding op de eerste plaats voor mijzelf gemaakt heb maar het wel leuk zou vinden als anderen mijn ontwerp gebruiken. Daarom heb ik het op mijn site gezet.

Ik zou het echter leuk vinden als mensen mijn initiatief waarderen in plaats van het meteen de grond inboren en er vanuit gaan dat ze het zelf allemaal veel beter weten, terwijl ze nauwelijks de technische bagage hebben om het probleem dat ik oplos te begrijpen.

Als het om de gehoormatige beoordeling gaat dan is dat natuurlijk altijd subjectief. Dat is bij mij zo maar bij jullie ook. En als jullie mijn oordeel niet vertrouwen dan heb ik daar vrede mee. Het is niet anders.

Daar ben ik het helemaal eens . Gehoormatige beoordeling is subjectief.
Maar ik snap niet dat Wadia iets verkoopt voor ergens net onder de 2000 euro en dat er dan aan de voeding nog iets te verbeteren valt.
Op je site is te zien dat er grafieken zijn met storing en zonder storing.
In hoeverre is die storing van de originele voeding terug te horen.
Als de voeding welke Wadia er bij levert niet goed genoeg is en het apparaat geen recht doet dan vind ik dat Wadia beter iets meer geld had moeten vragen en het meteen goed had moeten doen.
Ik vind een prijs van net onder de 2000 euro erg veel geld voor iets wat nog te verbeteren is.

Audvance wees voorzichtig met je uitspraak dat mensen hier onvoldoende kennis hebben om te beoordelen en te snappen wat je gedaan hebt.

Ik wil niks in de grond trappen maar ik wil wel graag weten waarom ik jou zou gaan betalen voor een nog betere voeding.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #24 Gepost op: 04 februari 2014, 19:26:06 »
Ik kan me prima vinden in je uitleg.
De meeste opmerkingen van de kritikasters richtten zich volgens mij idd op de klankverschillen en de vaststelling daarvan. Het is hier goed bekend dat met meten zeer kleine (edit) verschillen zijn vast te stellen,  de uiteindelijke met het gehoor vast te stellen verschillen zijn een stuk minder helder.
Opmerkingen hierover die de kwaliteit van 's mensen's set in twijfel trekken gooien olie op dat vuurtje.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 08:50:26 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #25 Gepost op: 04 februari 2014, 21:20:09 »
En dat spanningsveld hoort er ook gewoon bij.

Toch wens ik Audvance natuurlijk veel succes met de verkoop en ik hoop dat er uiteindelijk meer blije liefhebbers zullen zijn. Een kritische noot kan volgens mij geen kwaad. Bovendien ken ik het gevoel maar al te goed dat je iets wil maken dat beter is dan de oplossing die er eerst was. De koude douche ken ik ook, dat het uiteindelijk allemaal niets uitmaakt qua klank (waarbij ik een technische definitie voor klinken gebruik).

Uiteindelijk is het de liefhebber die oordeelt.

Groet,
Jacco

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #26 Gepost op: 05 februari 2014, 08:26:25 »
Ik heb nu geprobeerd uit te leggen wat ik heb gemaakt en ik heb het idee dat hetgeen op mijn site staat niet (goed) gelezen wordt. Daarnaast wil ik nog eens benadrukken dat ik de voeding op de eerste plaats voor mijzelf gemaakt heb maar het wel leuk zou vinden als anderen mijn ontwerp gebruiken. Daarom heb ik het op mijn site gezet.


Dat heet verkopen  8)


http://www.hifi.nl/recensies/1775/Atrium-Agito-Atrium-Agito.html
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 08:50:09 door jwx »

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #27 Gepost op: 05 februari 2014, 13:54:18 »
Ik zou het echter leuk vinden als mensen mijn initiatief waarderen in plaats van het meteen de grond inboren en er vanuit gaan dat ze het zelf allemaal veel beter weten, terwijl ze nauwelijks de technische bagage hebben om het probleem dat ik oplos te begrijpen.

Het initiatief wordt zeker gewaardeerd.
Verder zou je nog wel eens verbaasd kunnen staan over het niveau van de technische kennis hier aanwezig.
Laten we maar zeggen dat je niet de enige bent die een TH heeft afgerond (ik niet hoor ik ben maar een simpele ing.). ;)

Maar even over de metingen uit de voeding: dat is helder, de switch mode geeft rotzooi uit, dat zou zeker beter kunnen.
Maar de hamvraag: wat meet je daarvan terug op de analoge uitgang van de Wadia?
M.a.w. welke correlatie is er tussen gemeten resultaten en de subjectieve gehoormatige verbeteringen?

Citaat
Als het om de gehoormatige beoordeling gaat dan is dat natuurlijk altijd subjectief. Dat is bij mij zo maar bij jullie ook. En als jullie mijn oordeel niet vertrouwen dan heb ik daar vrede mee. Het is niet anders.

Uiteraard is waarneming subjectief, ik roep dat ook altijd en het is ook de reden dat ik bepaalde keuzes maak en heb gemaakt in apparatuur en omgeving.
Maar ik ben altijd wel nieuwsgoerig of meetresultaten ook wat meer licht kunnen werpen op wat er waargenomen wordt.
Simpelweg roepen dat het allemaal niet uitmaakt en bits zijn bits en versterkers klinken allemaal hetzelfde mits binnen de grenzen gebruikt is erg makkelijk, maar uitzoeken WAAROM iets eventueel anders zou kunnen klinken op technische gronden is nog een ander verhaal.
Ik ben daar voor mijzelf nu mee bezig ivm. versterkertopologie wat tzt. wel gestalte zal krijgen in een artikeltje.

Ik ben dus benieuwd of jij ook een technische onderbouwing kunt geven voor waargenomen verschillen in weergave.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 14:14:16 door KT88 »
- audiodidact -

Audvance

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #28 Gepost op: 05 februari 2014, 18:01:30 »
Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om te suggereren dat niemand op dit forum verstand van zaken heeft. Ik twijfel er niet over dat er genoeg expertise aanwezig is bij een aantal leden.  Het is dan ook geen algemene uitspraak maar een reactie van mij op sommige uitspraken van forumleden. Denken dat ik de Wadia voeding in een ander kastje doe of denken dat een DAC van 2000 euro niet meer te verbeteren is duidt niet op verstand van zaken.

Dan de metingen. Het is inderdaad zo dat gemeten eigenschappen niet altijd hoorbaar zijn. Maar ik zie de reacties al voor me als ik alleen zou vermelden dat een lineaire voeding verbetering brengt t.o.v. een schakelende voeding zonder meetresultaten te laten zien. Dan zou iedereen weer over mij heenvallen omdat ik geen meetresultaten had. Maar goed, ik ben erg blij met mijn voeding en de meeste mensen met een Wadia 121 zullen niet wakker liggen van 300 euro voor een voeding, al is het maar als experiment. Voor mij was het ook een experiment toen ik eraan begon maar voor mij is het dus zeer geslaagd.

Ik heb geen meetapparatuur/opstelling met een zo groot dynamisch bereik (150dB?) dat ik de analoge uitgangen kan naspeuren op vervuilingen. Bij 24 bits hebben we een LSB van slechts  tientallen nanovolts. Dat was ook de aanleiding om te veronderstellen dat er vrij extreme eisen gesteld moeten worden aan onder andere de voeding. Hoe goed de PSRR van de analoge schakelingen in de DAC en het uitgangscircuit ook is, er zullen toch wel eens een paar van de onderste van de 24 bitjes om willen vallen door licht vervuilde voedingslijnen.

Ik wacht gewoon af of er mensen interesse hebben en als dat tegenvalt .... jammer dan. Op naar het volgende project!  ;)
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 18:15:05 door Audvance »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #29 Gepost op: 05 februari 2014, 19:06:15 »
Ik ben de persoon die zegt dat het zo zou moeten zijn dat er aan een DAC van bijna 2000 euro eigenlijk niets meer te verbeteren zou moeten zijn.
Audvance , Kan jij me eens voorrekenen waarom er zoveel geld gevraagd moet worden voor een DAC.
Waarom is een DAC van 2000 euro zo veel beter dan één van 500. Waarom moet een echt goede dan nog veel meer kosten dan 2000 euro? Kan het voor 10.000 euro of moet het 100.000 kosten.

En dan laat ik de verpakking buiten beschouwing.  Ik zie producten in het hifi wereldje waarvan de kast om de elektronica een veelvoud kost van de elektronica die er in zit.
Mij gaat het om de inhoud.  En goed is goed genoeg.

Ik ben slechts een eenvoudig nuchter MTS elektronica mannetje.

Marcel Dali

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000