Auteur Topic: Lineaire voeding voor Wadia 121  (gelezen 22930 keer)

Audvance

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Lineaire voeding voor Wadia 121
« Gepost op: 21 juni 2013, 16:35:46 »
Beste forumleden,

De Wadia 121 is een fantastische DA-convertor maar het ontwikkelingsbudget bij Wadia is volledig besteed aan de convertor zelf en niet aan de externe schakelende voeding. Ik heb daarom besloten om een zeer "stille" lineaire voeding te ontwerpen die de schakelende voeding vervangt. Mijn voeding bevat twee flinke transformatoren met meer stroomreserve dan de originele voeding. Een trafo dient voor de analoge elektronica en de ander voor de digitale circuits (er is +12V, -12V en 5V nodig die via een 7-pins DIN connector op de Wadia 121 aangesloten wordt). De drie voedingsspanningen stabiliseer ik met een aantal transistoren zonder tegenkoppeling te gebruiken en zullen een zeer laag stoorniveau hebben (zowel de 50Hz netfrequentie als eventuele hogere frequenties die via het lichtnet binnenkomen worden eruit gefilterd).

Ik vroeg mij af of er meer gebruikers van een Wadia 121 zijn op dit forum?

Groeten,

Emile
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2013, 16:38:51 door Audvance »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2013, 22:49:37 »
'Hoor' je de originele voeding dan???
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2013, 23:04:00 »
En kun je die voeding ook realiseren met bv LM317/LM337 regulatoren?

Groet,
Jacco

Audvance

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2014, 19:25:18 »
Inmiddels is mijn project af en te koop als losse print of als bouwpakket. Alle details staan op de site http://www.audvance.com

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2014, 20:00:58 »
Leuk, die uitleg alhier. Dank je wel!
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2014, 20:31:06 »
Mijn haren gaan hier recht van overeind staan, zie hier op internet:

Citaat
De Wadia 121 bezit standaard al een prima prijs/kwaliteitsverhouding maar met de Audvance voeding kan hij zich meten met de beste producten op de markt. Het verschil dat deze upgrade maakt is verbluffend! Het gehoormatige resultaat van dit alles is:

  • Meer rust in het geluidsbeeld (doet qua klank denken aan een top analoog systeem).
  • Subtiele details worden beter hoorbaar en er is meer ruimteinformatie.
  • De plaatsing van instrumenten is nauwkeuriger en het stereobeeld wordt breder en dieper.


Hoe is dit vastgesteld? Hoe groot was het aantal trials en onder welke omstandigheden zijn de testen afgenomen?

Groet,
Jacco

Audvance

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2014, 20:53:06 »
Trials? Omstandigheden? Het verschil met de standaardvoeding is zo groot dat dit voor iedereen waarneembaar is op een goed systeem.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2014, 20:59:20 »
Ja, dat bedoel ik. Daar gaan mijn haren van overeind staan.

Groet,
Jacco

Audvance

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2014, 21:17:50 »
Je bedoelt dat je het niet gelooft dat mijn voeding zo'n verbetering oplevert? Of je bedoelt iets anders... ?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2014, 21:26:24 »
Dat zomaar geloven doe ik inderdaad niet. Wat ik ook niet geloof is dat een club ontwerpers bij Wadia het zodanig weet te verpesten dat er een hoorbaar verschil is te bewerkstelligen door er een andere voeding bij te gebruiken.

Dus vandaar mijn vraag, hoe heb je dat vastgesteld? En welk technisch principe zit erachter, de technische verklaring zogezegd. Of zit er een ontwerpfout in het originele ontwerp van Wadia?

Groet,
Jacco

Audvance

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2014, 09:06:13 »
Beste Jacco,

Zoals ik op mijn site heb proberen uit te leggen is de voeding van Wadia niet door hun ontworpen maar een standaardproduct wat in grote aantallen in China wordt gemaakt en Wadia gewoon een sticker op geplakt heeft. Ik ben zelf een hele grote fan van Wadia en heb geen enkele twijfels over hun ontwerpkwaliteiten maar deze voeding is door hun gekozen puur om de kosten van het product te drukken. De voeding is dus de beperkende factor en daar heb ik iets aan gedaan. Je merkt dan dat er meer uit een 121 te halen is. Als Wadia zelf zo'n voeding bij de 121 zou leveren dan zou de winkelprijs boven de 2000 euro uitkomen en daar hebben ze niet voor gekozen.

Groeten,
Emile

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2014, 09:28:55 »
Trials? Omstandigheden? Het verschil met de standaardvoeding is zo groot dat dit voor iedereen waarneembaar is op een goed systeem.

wanneer is het systeem goed genoeg om het verschil te kunnen horen?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #12 Gepost op: 04 februari 2014, 09:34:24 »
Dit is wat Wadia zelf zegt over hun voeding.
Zou dit niet voldoende zijn?

Power Supply
As power supply noise is the most common source digital and analog distortions, a great deal
of attention was placed on the design of a robust and well-isolated power supply.
For example:
• The main switching power supply was located physically outside of the 121 in order to
afford a compact design and to eliminate radiated EMI and RFI interference that would
adversely affect both and digital and especially the analog output stage.
• Input filters provide additional RFI suppression as well as EMC improvement inside of the 121.
• Synchronous converters that feature a high operational switching frequency are used in
conjunction with inductors to create ultra-fast transient response and stable output digital
supply voltages (3.3V and 1.2V).
• Multiple stages of regulation were designed into the main circuit board to ensure quiet,
stable DC power is available for all sensitive circuits.
• A dedicated voltage regulator for the master oscillators is used to provide clean pure
DC power for maximum clock stability.
• Analog post regulators and a dedicated filter network ensure that only clean and quiet
supply voltages are fed to the DAC.
• Every power supply in the 121 has additional capacitive filtering, and large values are
bypassed by higher-speed capacitors in parallel.
• The main filter capacitors for the line-level output stage were selected based on listening
tests involving numerous filter capacitor configurations.
• Each channel is provided with its own return ground signal path delivering minimal
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2014, 09:42:16 »
M.a.w het orginele voedings doosje open gemaakt en alles wat erin zat... in een net aluminium kastje gestopt met iets andere onderdelen  en her en der een kleine verandering etc.... En nu is het haaijend ;D
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Lineaire voeding voor Wadia 121
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2014, 09:44:47 »
Beste Jacco,

Zoals ik op mijn site heb proberen uit te leggen is de voeding van Wadia niet door hun ontworpen maar een standaardproduct wat in grote aantallen in China wordt gemaakt en Wadia gewoon een sticker op geplakt heeft. Ik ben zelf een hele grote fan van Wadia en heb geen enkele twijfels over hun ontwerpkwaliteiten maar deze voeding is door hun gekozen puur om de kosten van het product te drukken. De voeding is dus de beperkende factor en daar heb ik iets aan gedaan. Je merkt dan dat er meer uit een 121 te halen is. Als Wadia zelf zo'n voeding bij de 121 zou leveren dan zou de winkelprijs boven de 2000 euro uitkomen en daar hebben ze niet voor gekozen.

Groeten,
Emile
Ja, ik begrijp dat je daar iets aan wilt doen en dat je dat ook gedaan hebt. Prima, daar hoor je me niet over. Wat mij de haren doen rijzen, is de belofte dat het ook allemaal beter klinkt. Nu hangt het natuurlijk af van jouw definitie van klinken (en daar zit hem misschien ook de communicatiefout). Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat de technische verbetering hoorbaar is. Daar ontbreekt de technische verklaring voor. Je kunt het aannemelijk maken door uitvoerig te testen waarbij de test gaat bepalen welke definitie van klinken er in dit geval gebruikt moet worden. Vandaar mijn vraag naar de omstandigheden.

Vervolgens wordt het dan interessant waar de ontwerpfout van Wadia zit. Of die is er helemaal niet en moet de verklaring gezocht worden in de definitie van klinken.

Groet,
Jacco