Auteur Topic: Inspelen  (gelezen 43845 keer)

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Inspelen
« Reactie #75 Gepost op: 15 maart 2019, 13:43:07 »
Buisjes worden zeer langzaam minder daarom valt het niet op totdat je er nieuwe inzet en betere merken Tesla (JJ)  JJ lijkt wel wat minder dan toen het nog Tesla was. Telefunken ook heel mooi en zo zijn er wel meer.
Ik hoor ook niet altijd verschil met verschillende merken, maar vaak ook wel. In mijn Phono pre zitten drie buisjes ECC 83 en spelen na een half uurtje het best.
Nee, bij de Vincent ga je dat niet merken plus dat ik uitstekend vergelijkings materiaal heb. Mijn altijd goed klinkende en High End slopende Marantz 6005 :love:

« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 13:48:24 door Johndv »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Inspelen
« Reactie #76 Gepost op: 15 maart 2019, 21:14:05 »
Bij buisjes gaat het vnl. om de eindbuizen waar het slijtage betreft. Bij veelvuldig gebruik na een jaar of vier vervangen en dan klinkt de zaak weer super. Zonder inbranden.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Inspelen
« Reactie #77 Gepost op: 15 maart 2019, 22:39:11 »
Ja en als de buizen niet tot het uiterste hoeven te gaan dan gaan ze nog wat langer mee. RS1003 kan tot 60 Watt maar die van mij zijn ingesteld op 45 Watt, ruim voldoende vermogen en niet alles wordt gevraagd.
Eens buizen altijd buizen.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Inspelen
« Reactie #78 Gepost op: 15 maart 2019, 22:49:48 »
De twee buisjes van de Vincent eindversterker staan op de ingang en doen nauwelijks dienst, die gaan bijna een levenslang mee. De voorversterker heeft twee buisjes op de uitgang staan.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Inspelen
« Reactie #79 Gepost op: 15 maart 2019, 22:54:09 »
Ik geef het nog even zijn tijd...maar als het scherpe blijft dan gaan er toch andere buisjes in de versterker. Ik zie veel lof over de Psvane 12AU7-T.

Wat mijn eindversterker buizen, Prima Luna ontwerpt zijn versterkers zo dat deze de eindbuizen niet op hun staart trapt dus kunnen ze lang mee.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Inspelen
« Reactie #80 Gepost op: 15 maart 2019, 23:20:27 »
Ik zou een paar Philips ecc82 opzoeken en niet achter die exotische toestanden aan gaan. Geen Philips dan JJ of Siemens, daar heb ik meer vertrouwen in dan Psvane. Waar staat die fabriek eigenlijk kon dat zo gauw niet vinden, wel waar je ze kunt kopen.
Zijn wel erg duur voor een paar ecc82, zulke speciale buizen zijn dat nu niet.
Geloof dat het Chinese buizen zijn?, ik heb liever West-Europese of Amerikaanse NOS buizen.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 23:31:12 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Inspelen
« Reactie #81 Gepost op: 16 maart 2019, 00:25:30 »
Genalex, super goed volgens een kennis.
Maar ook Psvane zou erg goed zijn.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2019, 00:39:45 door Infinity »

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Inspelen
« Reactie #82 Gepost op: 16 maart 2019, 00:39:00 »
Ik zou een paar Philips ecc82 opzoeken en niet achter die exotische toestanden aan gaan. Geen Philips dan JJ of Siemens, daar heb ik meer vertrouwen in dan Psvane. Waar staat die fabriek eigenlijk kon dat zo gauw niet vinden, wel waar je ze kunt kopen.
Zijn wel erg duur voor een paar ecc82, zulke speciale buizen zijn dat nu niet.
Geloof dat het Chinese buizen zijn?, ik heb liever West-Europese of Amerikaanse NOS buizen.
waarom geen Chinees als jij toch geen verschil hoort,  die heb je al voor 7,50 en doen het ook..

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Inspelen
« Reactie #83 Gepost op: 16 maart 2019, 06:27:43 »
Bij buisjes gaat het vnl. om de eindbuizen waar het slijtage betreft. Bij veelvuldig gebruik na een jaar of vier vervangen en dan klinkt de zaak weer super. Zonder inbranden.
Klopt maar je hebt ook mechanische slijtage. Zo worden er vaak buizen aangeboden die in gitaarversterkers hebben gezeten, die meten nog wel goed maar zijn mechanisch versleten. Er wordt soms niet zachtzinnig mee omgegaan en daar heeft het binnenwerk van te lijden, het rammelt en je hebt kans dat ze daarom vlug kapot gaan of microfonisch worden. Buizen uit de 30er en 40er jaren zijn meer microfonisch als uit latere jaren dat hoort gewoon bij die hele oude buisjes, is niet erg zolang je niet op de versterker slaat. Uitsorteren als je kans daarvoor krijgt.
Oppassen met buizen uit exotische oorden er wordt overgestempeld, dan weet je niet meer wat je hebt. Russische en Chinese buizen zullen best goed maar ik heb met beide ervaring dat de productkwaliteit soms te wensen overlaat. Niet wat de geluidskwaliteit betreft maar het ding op zich, lek en soms vliegen de paarse vonken door de buis.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Inspelen
« Reactie #84 Gepost op: 16 maart 2019, 10:35:54 »
Ik zou een paar Philips ecc82 opzoeken en niet achter die exotische toestanden aan gaan. Geen Philips dan JJ of Siemens, daar heb ik meer vertrouwen in dan Psvane. Waar staat die fabriek eigenlijk kon dat zo gauw niet vinden, wel waar je ze kunt kopen.
Zijn wel erg duur voor een paar ecc82, zulke speciale buizen zijn dat nu niet.
Geloof dat het Chinese buizen zijn?, ik heb liever West-Europese of Amerikaanse NOS buizen.
Een rondje marktplaats levert wel wat resultaten op, soms met en soms zonder meet gegevens...maar is het betrouwbaar?
Mijn Prima Luna gebruikt ook Chinese buizen en doen het prima. Voor gebruikte Philips buisjes vragen ze gewoon €30,- en Telefunken soms wel €175,- per stuk. Die Psvane zijn inderdaad niet goedkoop (prijs wel per paar €93,-), maar zie alleen maar zeer goede recensies van mensen die deze buis hebben gekocht. De webwinkel tonefactory.nl is volgens mij wel o.k. Recensies op deze site zijn van zowel muzikanten en audio liefhebbers. De winkel verkoopt ook NOS, zelfs gebalanceerd zoals de NOS USA Sylvania en een aantal andere merken die volgens mij ook uit Rusland / China komen: Tung-Sol 12AU7 en Mullard 12AU7. Meestal kom je bij twee buisjes op €50,-. Gezien de buisjes in mijn voorversterker zitten is gebalanceerd niet echt noodzakelijk. Ik heb nog geen schema kunnen vinden van mijn Classic no 9.0 versterker.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Inspelen
« Reactie #85 Gepost op: 16 maart 2019, 10:48:16 »
En dan nog een Groundbox erbij en dan is het helemaal haai-ent.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Inspelen
« Reactie #86 Gepost op: 16 maart 2019, 10:56:50 »
De merknamen Tung-Sol, Mullard en Mazda zijn opgekocht door firma's in Rusland en misschien China en maken nu onder die naam buizen en hopen op die manier er meer voor kunnen te vragen.
Telefunken moet je niet willen hebben die worden de hemel in geprezen, je betaald meer dan de hoofdprijs en klankverschil? Ik heb het nooit gehoord. Ik heb op mijn eindversterker Telefunken RS1003 gehad daarna Siemens gemaakt in de WDR, SRS551 gemaakt in Oost-Berlijn en nu Siemens gemaakt in de DDR. Allemaal Bundeswehr en Volksarmee spul. Klankverschil was er geen
Het is een beetje een hype, sommige mensen beleggen als het ware in buizen. Heb ooit RS1003 gekocht voor  €1 stuk en heb ze al zien staan voor €200 ergens in Belgie. Buis type 76 tot voor kort genoeg te krijgen nu nog sporadisch. Hetzelfde met buis type 37 en hoe zeldzamer hoe duurder. Beide types passen in mijn vv.
JJ was nooit duur maar ik weet niet hoe het nu zit, die buizen bevielen mij wel goed al ken ik alleen maar het type ecc83.
Eens buizen altijd buizen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Inspelen
« Reactie #87 Gepost op: 16 maart 2019, 10:58:11 »
Gematchte buizen zijn eigenlijk alleen zinvol in eindtrappen.
De functionaliteit van stuurbuizen verandert weinig van nieuwstaat tot het moment dat ze echt versleten zijn dus ook eventuele verschillen tussen buizen onderling zullen niet veel verschil uitmaken.
Het schel klinken van een buistype lijkt me raar maar misschien is de schakeling waarin de buis staat niet helemaal stabiel.

An inability to grasp science is no argument against it....

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Inspelen
« Reactie #88 Gepost op: 16 maart 2019, 11:00:32 »
Een mens zit best ingewikkeld in elkaar. We gaan met vanalles zitten vogelen wat we ook heel snel en eenvoudig op kunnen lossen. Geweldig. Geen verwijt naar iemand, ik doe zelf net zo hard mee. Gewoon omdat we het leuk vinden of omdat het een goed gevoel geeft.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Inspelen
« Reactie #89 Gepost op: 16 maart 2019, 11:08:34 »
En dan nog een Groundbox erbij en dan is het helemaal haai-ent.   ;)
Die ben je wel nodig voor een goed geluid. 8) ;D
Zijn charlatans alleen in de audiowereld bekend of zijn dit soort figuren ook bekend bij andere hobby's.
Ooit was Hifi.nl één van de eerste hififorums, misschien wel de eerste, maar op een gegeven moment kregen ze teveel tegenspraak zodat de sponsors praatje kregen. Het forum uit de lucht gehaald. Nu is het een voor mij een soort van doorgeefluik voor audio onzin. Er hangt ook nog een blad aan, Music Emotion dat dient als sprookjesboek.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2019, 11:15:43 door renes »
Eens buizen altijd buizen.