Auteur Topic: Inspelen  (gelezen 43838 keer)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Inspelen
« Reactie #60 Gepost op: 17 juni 2013, 15:24:15 »
Ik merk dat het inspelen heel snel gaat :) Het laag trekt snel bij: de mooie roffel in het nummer Old Friend van Angus and Julia stone klinkt al helemaal goed. Ze staan nu 2 uurtjes aan. Dat nummer van Annie is erg erg lastig met het laag bij mij thuis. Misschien staan ze net een paar centimeter te ver of te dichtbij van de muur. Met de Mentoren heb ik heel erg veel moeten schuiven voor het in orde was. Ik denk dat hier ook nog wel wat schuifwerk in zit.

« Laatst bewerkt op: 19 juni 2013, 23:30:31 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Inspelen
« Reactie #61 Gepost op: 17 juni 2013, 15:38:02 »
Mooi.
Succes!

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Inspelen
« Reactie #62 Gepost op: 17 juni 2013, 15:39:20 »
Schuiven indraaien,het kan allemaal verschil maken.
Maar ik hoor het al,ik denk dat het wel goed komt.
I love vintage.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Inspelen
« Reactie #63 Gepost op: 17 juni 2013, 16:02:21 »
Heel veel succes en plezier met de Helicons.

Groet

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Inspelen
« Reactie #64 Gepost op: 14 maart 2019, 20:08:16 »
In een kabel: absoluut niets.
In een apparaat met transistorcomponenten: absoluut niets. Ook niet als er bewegende onderdelen inzitten.
In een apparaat met nieuwe buizen: die moeten inderdaad wat draaien voordat ze hun beste klank bereiken.
In luidsprekers: die zijn normaal vanaf de fabriek al ingespeeld.
Dus: inspelen is niets om je zorgen over te maken en is ook niet nodig of noodzakelijk.
Dit is een oud draadje, maar heb hier wel een vraag over. Heb dit weekend mijn buisjes in mijn voorversterker vervangen.
Er zaten CV4003 KQDD/K 83-09  buisjes in en deze zijn vervangen door Electro Harmonic 12AU7 (ECC82). Na vervangen is er minder ruis maar zijn sommige instrumenten scherper qua klank. Vooral saxofoon. Moet ik de buisjes even tijd gunnen om in te spelen en is mijn ervaring met nieuwe buisjes in de voortrap herkenbaar bij mede buizen gebruikers?

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Inspelen
« Reactie #65 Gepost op: 14 maart 2019, 20:14:10 »
Buisjes hebben altijd inbrand tijd nodig. Na een paar dagen veranderd  het geluid. Dit merk buisjes worden vaak voor gitaar gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 20:20:35 door Infinity »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Inspelen
« Reactie #66 Gepost op: 14 maart 2019, 20:43:33 »
In een kabel: absoluut niets.
In een apparaat met transistorcomponenten: absoluut niets. Ook niet als er bewegende onderdelen inzitten.
In een apparaat met nieuwe buizen: die moeten inderdaad wat draaien voordat ze hun beste klank bereiken.
In luidsprekers: die zijn normaal vanaf de fabriek al ingespeeld.
Dus: inspelen is niets om je zorgen over te maken en is ook niet nodig of noodzakelijk.
Dit is een oud draadje, maar heb hier wel een vraag over. Heb dit weekend mijn buisjes in mijn voorversterker vervangen.
Er zaten CV4003 KQDD/K 83-09  buisjes in en deze zijn vervangen door Electro Harmonic 12AU7 (ECC82). Na vervangen is er minder ruis maar zijn sommige instrumenten scherper qua klank. Vooral saxofoon. Moet ik de buisjes even tijd gunnen om in te spelen en is mijn ervaring met nieuwe buisjes in de voortrap herkenbaar bij mede buizen gebruikers?
Misschien oude buisjes versleten en nu nieuwe dat kan klankverschil geven. Inbranden, ja, ik geloof daar niet zo in. De meeste buisjes werden vroeger in zendapparatuur gebruikt van het leger. Geloof niet dat die eerst moesten inbranden om goed te functioneren. Zijn de nieuwe buizen nieuw of 2e hands. Ze moeten wel eerst warm zijn maar na een half uur is dat wel het geval. Bij mij is het zo dat als de versterkers niet warm zijn het een beetje "harsch" klinkt.
Wanneer zijn ze ingebrand? en wat gebeurt er nadat ze zijn ingebrand wordt het dan alweer minder?
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Inspelen
« Reactie #67 Gepost op: 14 maart 2019, 20:58:37 »
Misschien oude buisjes versleten en nu nieuwe dat kan klankverschil geven. Inbranden, ja, ik geloof daar niet zo in. De meeste buisjes werden vroeger in zendapparatuur gebruikt van het leger. Geloof niet dat die eerst moesten inbranden om goed te functioneren. Zijn de nieuwe buizen nieuw of 2e hands. Ze moeten wel eerst warm zijn maar na een half uur is dat wel het geval. Bij mij is het zo dat als de versterkers niet warm zijn het een beetje "harsch" klinkt.
Wanneer zijn ze ingebrand? en wat gebeurt er nadat ze zijn ingebrand wordt het dan alweer minder?
Of de oude buisjes versleten zijn, geen idee? Ze geven meer ruis uit de luidsprekers, maar klinken minder scherp. De "nieuwe"  buisjes komen uit een losse voorraad van van den Eijnde (Audio winkel in in Haarlem) en zijn waarschijnlijk buisjes van versterkers waar bij de verkoop direct duurdere types is zijn gestopt. De versterker staat altijd even aan voordat ik ga luisteren (mancave moet ook eerst opgestookt worden...anders is het te koud). De Electro Harmonic 12AU7 zijn wel nagemeten door van den Eijnde zodat ze qua specs dicht bij elkaar liggen. Ik geef ze nog even de voorkeur van de twijfel. Inspelen is geen straf, vooral met de goede tip van jou van Gillian Welch  ;)

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Inspelen
« Reactie #68 Gepost op: 14 maart 2019, 21:01:22 »
Voor zendapparatuur heb je geen high end geluid nodig ;)
Het buisje werkt direct net als in de versterker met het verschil dat het voor zendapparatuur niet uitmaakt of het vol of dun of scherp klinkt in het begin :D
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 21:09:59 door Infinity »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Inspelen
« Reactie #69 Gepost op: 14 maart 2019, 21:20:11 »
Misschien oude buisjes versleten en nu nieuwe dat kan klankverschil geven. Inbranden, ja, ik geloof daar niet zo in. De meeste buisjes werden vroeger in zendapparatuur gebruikt van het leger. Geloof niet dat die eerst moesten inbranden om goed te functioneren. Zijn de nieuwe buizen nieuw of 2e hands. Ze moeten wel eerst warm zijn maar na een half uur is dat wel het geval. Bij mij is het zo dat als de versterkers niet warm zijn het een beetje "harsch" klinkt.
Wanneer zijn ze ingebrand? en wat gebeurt er nadat ze zijn ingebrand wordt het dan alweer minder?
Of de oude buisjes versleten zijn, geen idee? Ze geven meer ruis uit de luidsprekers, maar klinken minder scherp. De "nieuwe"  buisjes komen uit een losse voorraad van van den Eijnde (Audio winkel in in Haarlem) en zijn waarschijnlijk buisjes van versterkers waar bij de verkoop direct duurdere types is zijn gestopt. De versterker staat altijd even aan voordat ik ga luisteren (mancave moet ook eerst opgestookt worden...anders is het te koud). De Electro Harmonic 12AU7 zijn wel nagemeten door van den Eijnde zodat ze qua specs dicht bij elkaar liggen. Ik geef ze nog even de voorkeur van de twijfel. Inspelen is geen straf, vooral met de goede tip van jou van Gillian Welch  ;)
Dan zijn het buizen die nooit gebruikt zijn. EH is een goed merk, of die mensen het kunnen horen ik vraag het me af. In het verleden wel aan buizenvergelijk gedaan , ik hoorde het niet. Type ecc83 en type 6sn7. Bij het type ecc83 vergelijk zaten toe ook EH, Telefunken, Siemens, Philips, Tesla en een Chinees, eerlijk gezegd hoorde ik geen verschil. Er zitten nu Philips buizen in die voorversterker, EH, Tesla en Siemens liggen op de plank ter vervanging.
Gewoon even luisteren je oren wennen er vanzelf aan.
Eens buizen altijd buizen.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Inspelen
« Reactie #70 Gepost op: 14 maart 2019, 23:04:07 »
Bij mijn Vincents maakt het niets uit of de buisjes warm of koud zijn, kan je nagaan wat voor invloed de gloeiers hebben op het geluid, niets dus..
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Inspelen
« Reactie #71 Gepost op: 14 maart 2019, 23:04:52 »
Bij mijn Vincents maakt het niets uit of de buisjes warm of koud zijn, kan je nagaan wat voor invloed de gloeiers hebben op het geluid, niets dus..

Die zitten er ook voor de sier in John.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Inspelen
« Reactie #72 Gepost op: 14 maart 2019, 23:16:13 »
Na het inschakelen van het relais hoor ik een paar seconden wat ruis door de luidsprekers. Dan is het weg, blijkbaar heeft hij zijn instelling dan gevonden.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Inspelen
« Reactie #73 Gepost op: 14 maart 2019, 23:16:48 »
Bij mijn Vincents maakt het niets uit of de buisjes warm of koud zijn, kan je nagaan wat voor invloed de gloeiers hebben op het geluid, niets dus..

Die zitten er ook voor de sier in John.   ;)
Zeer zeker Hififreak, ik denk dat ze inmiddels ook wel af zijn. Zelfs dat hoor je niet, de Vincent klinkt net zo mooi als de Marantz receiver en dat is mooi broeder!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Inspelen
« Reactie #74 Gepost op: 15 maart 2019, 11:18:39 »
Buisjes worden zeer langzaam minder daarom valt het niet op totdat je er nieuwe inzet en betere merken Tesla (JJ)  JJ lijkt wel wat minder dan toen het nog Tesla was. Telefunken ook heel mooi en zo zijn er wel meer.
Ik hoor ook niet altijd verschil met verschillende merken, maar vaak ook wel. In mijn Phono pre zitten drie buisjes ECC 83 en spelen na een half uurtje het best.


« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 12:56:45 door Infinity »