Hifi hardware > Hifi algemeen

Inspelen

(1/30) > >>

Marcel Dali:
In een ander draadje is gesproken over inspelen van audioapparatuur.
Hifibladen schrijvers hebben het ook vaak over inspelen. In hifiwinkels hoor ik het ook wel eens gezegd worden tegen een klant.

Nou ben ik redelijk technisch opgeleid  en kan niet bedenken waarom elektronica ingespeeld moet of kan worden.

Kan iemand mij nou eens uitleggen wat er in een apparaat verandert of in een kabel verandert tijdens dat inspelen?

Groeten

Marcel

Be Tweeter:
Audioverkopers zijn in de regel ook maar mensen en onderhevig aan dezelfde invloeden als jij en ik. Een percentage zal er dus in geloven. Het is misschien (onbewust) ook een methode om een apparaat bij de klant te houden; "over drie weken klinkt hij pas optimaal".

chansig:

--- Citaat van: Marcel Dali op 14 juni 2013, 07:46:41 ---Kan iemand mij nou eens uitleggen wat er in een apparaat verandert of in een kabel verandert tijdens dat inspelen?

Groeten

Marcel

--- Einde van citaat ---

Verwacht je nu echt dat er iemand, met een voor jou, geldige uitleg gaat komen ?

Gr Hans

Bloom:

--- Citaat van: Marcel Dali op 14 juni 2013, 07:46:41 ---Kan iemand mij nou eens uitleggen wat er in een apparaat verandert of in een kabel verandert tijdens dat inspelen?
--- Einde van citaat ---
In een kabel: absoluut niets.
In een apparaat met transistorcomponenten: absoluut niets. Ook niet als er bewegende onderdelen inzitten.
In een apparaat met nieuwe buizen: die moeten inderdaad wat draaien voordat ze hun beste klank bereiken.
In luidsprekers: die zijn normaal vanaf de fabriek al ingespeeld.
Dus: inspelen is niets om je zorgen over te maken en is ook niet nodig of noodzakelijk.

Marcel Dali:
Waarom moeten buizen een poosje werken om op hun beste klank te komen?
Ik weet niets van buizen en wil graag snappen waarom die dingen dan wel zouden moeten inspelen.

Luidsprekers worden toch alleen getest of ze correct functioneren voordat ze in de doos gaan. Dat lijkt me niets met inspelen te maken hebben.
Overigens kan ik me bij een nieuwe luidspreker nog voorstellen dat de randen van de drivers nog soepel moeten worden.
Maar is dat ook nog zo met de materialen waar een rand nu van gemaakt wordt.
Als die randen moeten inspelen dan moet het proces ook een keer stoppen . Als het proces door blijft gaan dan worden die randen op den duur te soepel en heb je weer een nieuw probleem.

Er zijn mensen die blijven vasthouden aan het fenomeen inspelen.
En juist van die mensen zou ik graag eens een gedegen onderbouwde uitleg krijgen waarom je moet inspelen.

groeten

Marcel

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie