Auteur Topic: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??  (gelezen 11945 keer)

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #180 Gepost op: 13 november 2023, 19:07:36 »
 :rofl:
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #181 Gepost op: 13 november 2023, 19:22:27 »
Wat ik vooral jammer vind is dat door het slap geneuzel over tweaks veel technische mensen afhaken en van die mensen kan ik juist veel leren, ondanks dat ik zelf ook niet helemaal een leek ben in de techniek.
Vooral als men het als advies gaat geven aan mensen die nieuw zijn binnen de hobby, je ziet de slechte adviezen voorbij komen. Het is soms tenenkrommend.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #182 Gepost op: 13 november 2023, 19:37:27 »
Voor sommige toch wel een ding om muziek te beluisteren zonder naar niet bestaande tekortkomingen te zoeken.  :popcorn:

 2c
Dat zijn de mensen die ik vermijd als het om de audiohobby gaat.
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #183 Gepost op: 13 november 2023, 20:02:10 »
Je zegt dat wat mensen het niet mooi bij jou vonden klinken. Wat scheelde er?  Heb je een erg persoonlijke klankbalans in je systeem?
(Wel benieuwd )
Volgens mij niet, het had te maken met de luidsprekers. Daardoor vond men de klankbalans niet mooi, te weing emotie. Iemand had allerlei kabels meegenomen en die had nog nooit meegemaakt dat bij wisseling van kabels geen verandering te horen was en dat zou dan weer liggen aan het gebruikte stekkerblok waar de buizenversterker aan hingen. Kwam erop neer dat mijn spul te slecht was om verschillen te laten horen. Ik heb toen gezegd dat ik kippenvel krijg van sommige muziek zonder alle gekkigheid die men kan bedenken en jij krijgt pas kippenvel met al die gekkigheid erom toe. Was einde discussie en de gast bleef niet meer mee-eten. Je begrijpt al dat was een kabelfanaat die niet van het B&W geluid hield. Toen de Jean Marie Reynaud Sonate luidsprekers er aan kwamen was alles goed. Ik gebruik kameraadbouw buizenversterkers en B&W CDM7NT luidsprekers.
Als je wat vaker bij mensen op bezoek gaat te luisteren dan weet je wel of het thuis goed klinkt of niet, voor zover je het geluid kunt herinneren want dat is wel een dingetje. Ik ga er vanuit dat het plezierig moet zijn om naar te luisteren en dat er niets mist.
Jah! Dat zeg je zowat. Dat hoor ik ook steevast! Brengt de speakerkabel of interlink geen audionirvana, dan ligt het aan je powerkabel, of aan je stroomvoorziening. Elke keer stapje terug.

Een audiomaat van mij is zo’iemand (en kan goed met hem door één deur) en hij nam erg deftige kabels mee en wilde met een stroomkabel allà formaat tuinslang en giga connectoren beginnen. Hij wisselde met mijn zelf gemaakte gevlochten stroomkabels (waar ik geen verschil kon bemerken met de standaard variant) en hij was met stomheid geslagen. Overal maakte deze €1500 kostende stroomkabel een direct hoorbaar verschil.   Maar niet bij mij. Ik vond het geen verassing haha.
Mijn set klonk erg rustig zei hij. Geen stress oid,.. hoe dat ook mag klinken?

Maar, wat je al zegt, het ligt altijd weer aan een ander onderdeel dat een kabel/switch of andere tweak niet werkt.

Wat betreft je B&W’s.  Tja.. je moet van die klankbalans houden. Ik heb volgens mij de opvolger ervan gehoord en vond er teveel laag in zitten en te weinig hoog. Maar, kan me vergissen in het type.
Wellicht dat de buizenversterker nóg weer een duit in dat zakje qua klankbalans gooit?

Ik reageer altijd beetje allergisch op teveel laag en houdt juist van een wat meer aanwezig hoog.
Hier een actief systeem staan werker ik veel speel met dsp en kan zelf tweaken wat ik wil.  Voordeel hierbij is dat je errug makkelijk dingen kunt aanpassen én direct horen welk effect dat heeft. Je hoort direct wat het met de muziek doet als je bijvoorbeeld iets teveel/te weinig laag/midden/hoog hebt.
Súper easy hiermee te stoeien.   Nadeel is,.. soms blijf je bezig
Maar ach.. t’is binnen seconden aangepast.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #184 Gepost op: 13 november 2023, 20:03:36 »
Voor sommige toch wel een ding om muziek te beluisteren zonder naar niet bestaande tekortkomingen te zoeken.  :popcorn:

 2c
Herkenbaar. Soms is het lastig níet te denken ‘Hier zou het wat meer/minder’ dit en dat kunnen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #185 Gepost op: 13 november 2023, 20:05:11 »
Wat ik vooral jammer vind is dat door het slap geneuzel over tweaks veel technische mensen afhaken en van die mensen kan ik juist veel leren, ondanks dat ik zelf ook niet helemaal een leek ben in de techniek.
Vooral als men het als advies gaat geven aan mensen die nieuw zijn binnen de hobby, je ziet de slechte adviezen voorbij komen. Het is soms tenenkrommend.
Precies dat!   Maar.. pas op als je inhaakt!  Je wordt zo gewieberd uit een groep zoals ik

Dusja.. ik haakte wel eens ergens in een gesprek die wat meer ‘scherpe vragen’ miste.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #186 Gepost op: 13 november 2023, 20:21:41 »
Een andere duit in het zakje van ‘in je hoofd de uitslag al bepaald hebben’ zijn bijvoorbeeld mijn luidsprekers.
Dit zijn speaker eigenlijk ontworpen voor kleine buizenversterkers en de enige driver die erin zit is een 7cm fullrange variant.   Da’s natuurlijk niks als daar ook laag uit moet komen.



Er zit een kleine compressie kamer achter de driver en deze komt weer uit in een transmissie lijn, en deze weer in een hoorn principe.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #187 Gepost op: 13 november 2023, 20:27:01 »


Dit is de laatste meting en heb 57 en 63hz met een 5,5db moeten verlagen.


Maar als je het ziet geloof je het eigenlijk niet, en  luister je eigenlijk alweer anders als je blind zou plaatsnemen in m’n kamer.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #188 Gepost op: 13 november 2023, 22:09:56 »
Ik ben bij de testjes geweest waar Hififreak melding van maakte. Met de ogen dicht is het niet te doen om te zeggen waar je naar luistert. Met de ogen dicht kun je wel aangeven wat je mooi vindt klinken als je verschillende luidsprekers naast elkaar hoort.
Bij die testjes waren ook full-range luidsprekers, die klinken gewoon goed maar in vergelijking met grote Adams mist er wel wat en is de keus niet moeilijk.
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #189 Gepost op: 14 november 2023, 07:18:38 »
Mijn breedbanders hebben een diameter van 3 en 4 inch.  Dat is andere koek dan 7 inch.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Zijn we nou echt zó gevoelig in audioland??
« Reactie #190 Gepost op: 14 november 2023, 09:18:33 »
Ik ben bij de testjes geweest waar Hififreak melding van maakte. Met de ogen dicht is het niet te doen om te zeggen waar je naar luistert. Met de ogen dicht kun je wel aangeven wat je mooi vindt klinken als je verschillende luidsprekers naast elkaar hoort.
Bij die testjes waren ook full-range luidsprekers, die klinken gewoon goed maar in vergelijking met grote Adams mist er wel wat en is de keus niet moeilijk.
Het binnenwerk van mijn speakers is echt anders en je snapt niet hoe dit laag daar uit kan komen. Althans.. vanaf een 45Hz. Daaronder is het er gewoon niet echt meer. (Niet gek ook)
Mijn speakers staan (helaas) ook nog wat in de hoeken, dus moet echt het laag op bepaalde frequenties wat inperken.

Ik heb ook wel een actieve sub maar die staat uit ivm dat de sub het laag lang niet zo strak weergeeft als de kleine drivers.  Sommigen checken toch echt ff of de sub wel écht uitstaat;)