Auteur Topic: Set van Hans  (gelezen 288043 keer)

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Set van Hans
« Reactie #60 Gepost op: 14 november 2012, 10:36:55 »
::)

Baardmannetje

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 206
Re: Set van Hans
« Reactie #61 Gepost op: 14 november 2012, 10:44:57 »
 :P

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Set van Hans
« Reactie #62 Gepost op: 14 november 2012, 11:40:04 »
Ach ze hebben het leuk gehad. Ik hoop de unit morgen/overmorgen weer in mijn bezit te hebben en dan ga ik het wel beleven.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Set van Hans
« Reactie #63 Gepost op: 19 november 2012, 18:36:35 »
Ws dus pas morgen.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: Set van Hans
« Reactie #64 Gepost op: 20 november 2012, 22:01:48 »
En? Hoe speelt het nu?

 8)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Set van Hans
« Reactie #65 Gepost op: 20 november 2012, 22:07:51 »
Ja goei...de unit is dus aangekomen. Even schrikken omdat hij in eerste instantie geen geluid gaf. Draadjes omgewisseld en toen deed hij het wel. Ws een brakke verbinding...wel weer vaag. De draadjes had ik dus al kunnen wisselen voordat ik hem opstuurde.

Maar wel weer verklaarbaar omdat de andere unit het wel gewoon deed. Dus waar nu het probleem zit ?????

Zaterdag gaan de speakers mee naar Jerry die gaat de lang geplande modificatie uitvoeren. Daarvoor heeft hij ze liever bij hem thuis zodat hij op zijn gemakje aan de slag kan.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Set van Hans
« Reactie #66 Gepost op: 20 november 2012, 23:34:45 »
leuk! hoe weet Jerry met de modificaties wat hij precies wil doen, als hij ze niet bij jou thuis in jouw akoestiek kan aanpassen? het gaat toch om filteraanpassingen?
Over mijn smaak valt te twisten

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Set van Hans
« Reactie #67 Gepost op: 21 november 2012, 07:25:55 »
Hoe Jerry dat weet ik ook niet...maar Jerry weet het gewoon. Zal wel iets met kennis en ervaring te maken hebben.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: Set van Hans
« Reactie #68 Gepost op: 21 november 2012, 11:48:33 »
leuk! hoe weet Jerry met de modificaties wat hij precies wil doen, als hij ze niet bij jou thuis in jouw akoestiek kan aanpassen? het gaat toch om filteraanpassingen?

Scherp gezien A., ;), maar ik ken de akoestiek van Hans , en voor ik ze meeneem was ik van plan even provisorisch extern op de laagfiltersectie een compensatieschakeling uit te proberen.
Heb ik een goeie richtlijn.

Dat is het makkelijke van gescheiden filtersectie aansluitingen achter de luidsprekers, net als bij jou Dali' s, zoals je weet. :)

Groeten,

              Jerry
The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: Set van Hans
« Reactie #69 Gepost op: 21 november 2012, 11:58:34 »
Ik heb het hier ook al even over gehad met Chansig. Aan wat voor compensatieschakeling moet ik denken, Jerry?

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: Set van Hans
« Reactie #70 Gepost op: 21 november 2012, 12:26:00 »
Een iets steilere filtering via een ...mh seriespoel, met parallel daaroverheen de nog te " beluisteren"  weerstanden , tussen de 2,2- 6,8 ohm.
Sluit je de spoel kort, heb je weer origineel.

Punt is, als je de response gaat meten, zijn de afwijkingen minimaal. t.o.v. origineel, maar gehoormatig wel merkbaar.
De waarde v/d zelfinductie is i.c.m. de parallel R , maakt het mogelijk om zelfs een -1dB verzwakking te geven, indien nodig.
Dit is pure myfi, binnen de eigen akoestiek, op de luisterplek.

Sommige oudere modellen B&W en Elipsons hadden dit ook geimplementeerd, in hun filters.

Bv. de DM2A, en los van myfi, de verticale/ horizontale polar response etc. ervan is beslist niet verkeerd.


Groeten,

             Jerry
The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Set van Hans
« Reactie #71 Gepost op: 21 november 2012, 12:26:45 »
@Keyser: Nu moet je niet net doen alsof ik iets zinnigs te melden had.. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: Set van Hans
« Reactie #72 Gepost op: 21 november 2012, 13:11:57 »
Jerry,

Ik ben nooit bij Hans thuis geweest, maar uit zijn opmerkingen denk ik op te kunnen maken dat het de staande golven zijn die roet in het eten gooien in het laag. Door een extra spoel in serie te zetten, zul je m.n. het middengebied beïnvloeden; stemmen zullen wat minder body krijgen. Is dat wel de bedoeling? Zoals a.b.c.d.etc. ook al suggereerde, zul je zeker als je de veranderingen primair in je eigen kamer gaat beoordelen wel eens tot een suboptimale aanpassing kunnen komen. Niks mis met myfi, maar in dit geval zou het toch eigenlijk hansfi moeten zijn  ;D

Chansig,

Sorry  :-\ .

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Set van Hans
« Reactie #73 Gepost op: 21 november 2012, 13:54:57 »
Op de een of andere manier vertrouw ik helemaal op Jerry...tot nu toe nog nooit een verkeerde keus geweest. Het midlaag is al eerder aangepakt. Ook bij Jerry thuis (nadat hij hier geluisterd had) en ook dat is goed uitgepakt. Was compleet hansfi proof.

Gr Hans

Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: Set van Hans
« Reactie #74 Gepost op: 21 november 2012, 15:21:35 »
Jerry,

 Zoals a.b.c.d.etc. ook al suggereerde, zul je zeker als je de veranderingen primair in je eigen kamer gaat beoordelen wel eens tot een suboptimale aanpassing kunnen komen. Niks mis met myfi, maar in dit geval zou het toch eigenlijk hansfi moeten zijn  ;D

Chansig,
Sorry  :-\ .

Martijn, bij Abel heb ik een passieve selectieve serie resonantie zuigkring, parallel op de laagsectie gebruikt, toen, i.c.m. de Lyngdorf, en dit vond hij het prettigst in zijn oren klinken,  met het laag erbij, dat hij miste.
Beetje tegenstrijdig, als men het zo leest, maar klopt wel, als je verder doordenkt.
Bij een seriresonantie LC kring duikt de reaktieve impedantie bij fo naar theoretisch minimum=0,( gelukkig is er verlies), en ook hier gebruikte ik serieweerstanden op de LC kring,als tuning met de Q,  en de hele LCR kring  parallel op de laagfiltersectie, waar op de klemmen nog een seriespoel zat naar de versterker, met de " luister" weerstand" , parallel overheen.

Dit gaat meer op een soort "stagger tuning" lijken.

Hans heeft op de luisterplek niet zozeer last van staande golven, maar meer het idee v/e soort minder strak laag, vandaar dat hij toen de baspoorten had dichtgestopt v/d SS.
Hans heeft een aardig " gedempte " akoestiek, ook gezien zijn speciaal akoestisch plafond.

Kan nog altijd ook bij Hans, het mid ophalen, voor stemmen, kwestie van op de woofer i.c.m. een " hulp" weerstand v/d juiste waaarde over de originele seriespoel v/d woofer implementeren, een truukje dat bij zowel Elipson, Perpective, werd toegepast, en met een goeie spanningsbron als aansturing, geen vuiltje a/d lucht.

Ook de parallel C op de woofer i.c.m. een laagohmige serieweerstand , kun je met de weerstand spelen, om zowel fase-als amplitude gedrag te veranderen, uit zich meteen hoorbaar.

Ik luister ook met de laagsectie alleen aangesloten, dus als iets met de stem of met percussie of whatever teveel gebeurt, is meteen hoorbaar.

Dat is het voordeel van die gescheiden aansluitingen.

Kan ook best dat het nu met de buizenversterker heel anders uitpakt bij Hans, ik dacht dat momenteel de ls. aansturing buizen is ?
Tranfer overdracht via een ugt. is gevoeliger met soort belasting.

Groeten,

             Jerry
The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.