Auteur Topic: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels  (gelezen 393832 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.182
    • De andere hobby...
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #120 Gepost op: 03 juni 2013, 18:13:53 »
Wel spannend allemaal hoor, ben benieuwd wat Epi allemaal gaat ontdekken!
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #121 Gepost op: 03 juni 2013, 19:18:33 »
De electronen moeten toch juist 'door een zo nauw mogelijk punt tegelijkertijd'? Dan zou je printbanen (plaatselijk) dunner moeten maken.... en dan voornamelijk op de uiteinden begrijp ik.

Ja, dat dacht ik ook al.
De bedenker "in het filmpje" haalt er ook andere dingen bij, sneller dan licht verbinding of zo, maar dat lijkt mij weer omzin.
Misschien dat de werking wel anders zit, ik weet niet.
Eerst maar even uittesten als het wat opleverd.
De andere filmpjes in deze reeks zijn soms ook bedenkelijk, de schroef tweak bijvoorbeeld, regelrecht nutteloos.
Het precis uitlijnen van je speakers is ook zo een.
Ik heb het gedaan zo goed als ik kon en meende wel een beetje verbetering te horen, maar dramatisch veel was het echt niet, en het kon wel verbeelding zijn moet ik erbij zeggen.
Je luisterafstand tot de speakers is ook nooit gelijk namelijk, of je moet je hoofd wel in een klem zetten.
Het extra afschermen van je trafo is absoluut geen onzin, ik heb mijn hele trafo uit mijn cyrus gehaalt en dat was een goed hoorbare verbetering.
Minder vervorming en een strakker rustiger geluid.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.182
    • De andere hobby...
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #122 Gepost op: 03 juni 2013, 19:43:43 »
Maar waarom neem je dan niet voor het hele eind een 'dunne buis'? De capaciteit wordt toch bepaald door de kleinste doorlaat....
Science is no democracy

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #123 Gepost op: 03 juni 2013, 20:10:52 »
Maar waarom neem je dan niet voor het hele eind een 'dunne buis'? De capaciteit wordt toch bepaald door de kleinste doorlaat....

Nee.
Het gaat er echt niet beter van klinken.
Die magneetjes kunnen helpen, of ik moet mij een breuk betalen aan nog duurdere kabels.
Misschien dat het meer ook help bij goedkopere kabels, of juist helemaal niet.
Welke capaciteit bedoel je eigenlijk  ?
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #124 Gepost op: 03 juni 2013, 20:37:26 »

Ja, dat dacht ik ook al.
De bedenker "in het filmpje" haalt er ook andere dingen bij, sneller dan licht verbinding of zo, maar dat lijkt mij weer omzin.
Nou,

Het dient geen functie. Snuffel eens naar de driftsnelheid van elektronen in bijvoorbeeld koper.
Citaat
Het extra afschermen van je trafo is absoluut geen onzin, ik heb mijn hele trafo uit mijn cyrus gehaalt en dat was een goed hoorbare verbetering.
Minder vervorming en een strakker rustiger geluid.
Hoe heb je dat vastgesteld. Ik neem aan met de oren, vóór en ná?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #125 Gepost op: 03 juni 2013, 21:09:43 »

Ja, dat dacht ik ook al.
De bedenker "in het filmpje" haalt er ook andere dingen bij, sneller dan licht verbinding of zo, maar dat lijkt mij weer omzin.
Nou,

Het dient geen functie. Snuffel eens naar de driftsnelheid van elektronen in bijvoorbeeld koper.
Citaat
Het extra afschermen van je trafo is absoluut geen onzin, ik heb mijn hele trafo uit mijn cyrus gehaalt en dat was een goed hoorbare verbetering.
Minder vervorming en een strakker rustiger geluid.
Hoe heb je dat vastgesteld. Ik neem aan met de oren, vóór en ná?

Groet, Mark

Nou, klopt toch allemaal aardig wat ik zo beweer.
Verontreiniging, verdichting ed zorgen er voor dat electronen meer zwerfven door de geleider, dat beinvloed die driftsnelheid.
Ook zag ik bij toeval het Hall effect, dat klopt toch ook aardig met wat ik beweer van magneten rond de uiteinden van een geleider.
Ik zat dus gewoon goed.  :afro:
Als het wat gaat helpen in hifi opzicht moet nog wel even bewezen worden.
Wat die trafo betreft heb ik die gewoon direct verwijderd, een duidelijk hoorbaar verschil.
Dus met de oortjes bewezen, maar daar kun je over twisten.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2013, 21:11:43 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #126 Gepost op: 04 juni 2013, 23:47:52 »
Epi,

Ik zat even terug te lezen en vroeg mij af in hoeverre je het 'skin-effect' wilt beïnvloeden. Volgens mij is het 'skin-effect', afhankelijk van geleiderkeuze, een 'vaststaand' gegeven.

Groet, Mark :sceptic:
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #127 Gepost op: 05 juni 2013, 00:36:21 »
Epi,

Ik zat even terug te lezen en vroeg mij af in hoeverre je het 'skin-effect' wilt beïnvloeden. Volgens mij is het 'skin-effect', afhankelijk van geleiderkeuze, een 'vaststaand' gegeven.

Groet, Mark :sceptic:

Zoals ik het voor ogen heb forceerd de magneet de electronen naar binnen, waardoor ze zich meer moeten ordenen en samenwerking van begin tot eind.
Ik weet zelf ook niet hoe of wat er gebeurt en of wat nou effect zal hebben door die magneten.
Misschien dat ook wel heel andere dingen een rol gaan spelen door magneten aan de uiteinden.
Zoals de bedenker het beschrijft moet het ook over een een of ander zuigende werking gaan door magneten aan de uiteinden.
Ik weet ook niet meer hoe hij dit ergens zij in het filmpje, maar veel laat hij er niet over los, dat valt wel op.
Het wordt wel beter uitgelegt op zijn website van zijn huidige bedrijf.
Het bedrijf waar hij de baas van is in het filmpje is al failiet, misschien een aankondiging van niet veel goeds, al heeft die kabel wel goede recenties, al zegt dat ook weinig vind ik.
Ik weet zo de link niet meer, ik zal er morgen nog even naar kijken als je er belang bij hebt.
In ieder geval was het iets in de strekking zoals ik dat zij.

 
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2013, 00:39:11 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #128 Gepost op: 05 juni 2013, 00:48:33 »
En daarbij komt ook nog dat mijn the breeze kabel is ontworpen om skin effect tegen te gaan, dus die magneten zullen dat effect moeten versterken.
Dikkere kernen in de binenkant van die kabel bevorderen dat echt naar mijn mening, electronen willen helemaal niet opschuiven van het eene naar het andere atoom, en al helemaal niet als de verbinding op moleculair nivo is.
Ze gaan liever door die vaste verbinding waar de atomen gesloten aan elkaar liggen.
Daarom dat er ook erosie ontstaat tussen kabel verbindingen, als het gesoldeerd is gebeurt dat niet omdat dan de atomen tegen elkaar aanliggen.

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #129 Gepost op: 05 juni 2013, 06:51:15 »
Erosie: Erosie is het proces van slijtage van een vast oppervlak waarbij materiaal wordt verplaatst of geheel verdwijnt. Op Aarde gebeurt erosie vooral door de werking van wind, stromend water, ijs, maar ook ongewonere vormen van erosie zijn mogelijk als gevolg van vulkanisme en inslagen.

Erosie is een fenomeen met een natuurlijke oorzaak dat in ieder geologisch tijdperk optreedt. Menselijke activiteiten kunnen het erosieproces versterken, bijvoorbeeld door het kappen van bossen en het kaal houden van de bodem door ploegen. Erosie mag niet verward worden met verwering. Het verschil tussen erosie en verwering is dat bij erosie de grond verplaatst wordt, terwijl bij verwering de grond wel in stukjes breekt (mechanische verwering) of chemisch verandert (chemische verwering) maar op dezelfde plaats blijft. Wel is het zo dat verweerde grond vaak makkelijker erodeert.


Bron: Wikipedia

Epi, kun je mij uitleggen op welke wijze jij last hebt van wind, stromend water ijs, vulkanische erupties en/of meteoorinslagen in je set? Mocht je je vergist hebben en het woord "corrosie" bedoelen, dan blijft mijn bovenstaande vraag van kracht.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #130 Gepost op: 05 juni 2013, 10:11:56 »
Erosie: Erosie is het proces van slijtage van een vast oppervlak waarbij materiaal wordt verplaatst of geheel verdwijnt. Op Aarde gebeurt erosie vooral door de werking van wind, stromend water, ijs, maar ook ongewonere vormen van erosie zijn mogelijk als gevolg van vulkanisme en inslagen.

Erosie is een fenomeen met een natuurlijke oorzaak dat in ieder geologisch tijdperk optreedt. Menselijke activiteiten kunnen het erosieproces versterken, bijvoorbeeld door het kappen van bossen en het kaal houden van de bodem door ploegen. Erosie mag niet verward worden met verwering. Het verschil tussen erosie en verwering is dat bij erosie de grond verplaatst wordt, terwijl bij verwering de grond wel in stukjes breekt (mechanische verwering) of chemisch verandert (chemische verwering) maar op dezelfde plaats blijft. Wel is het zo dat verweerde grond vaak makkelijker erodeert.


Bron: Wikipedia

Epi, kun je mij uitleggen op welke wijze jij last hebt van wind, stromend water ijs, vulkanische erupties en/of meteoorinslagen in je set? Mocht je je vergist hebben en het woord "corrosie" bedoelen, dan blijft mijn bovenstaande vraag van kracht.
Corrosie, ja.
Je hebt gelijk.
Komt omdat ik zo geniaal snugger ben, of verstrooit.
Waarom vatten ze het niet samen in een enkel woord, erocorrosie,  :afro:
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #131 Gepost op: 05 juni 2013, 11:04:47 »
Corrosie, ja.
Je hebt gelijk.
Komt omdat ik zo geniaal snugger ben, of verstrooit.
Geniaal nog maar liefst. Wanneer is men dat en vooral; Ben ik het ook?  :angel:
Citaat
Waarom vatten ze het niet samen in een enkel woord, erocorrosie,  :afro:
Leuke gein. Wellicht omdat erosie iets anders is dan corrossie?

Groet, Mark
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2013, 11:12:12 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #132 Gepost op: 05 juni 2013, 11:30:07 »
Erocorrosie.. hmmm  :sceptic:  Heb ik toch andere associaties mee  ::)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.922
    • ARJANKU.IT service
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #133 Gepost op: 05 juni 2013, 11:33:54 »
penisitus? 8)
An inability to grasp science is no argument against it....

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #134 Gepost op: 05 juni 2013, 12:26:42 »
Dat vind ik toch wel een hele anaalitische benadering.   :)

Om even terug te komen op mijn eerste vraag. Wanneer ga je last hebben van corrosie in je set? Lekt je dak of zo? Kan mij toch echt niet voorstellen dat in een relatief droge omgeving corrosie enige kans heeft om vat te krijgen op je apparatuur. Ik heb veel spullen staan die zo'n 20 jaar oud zijn, maar corrosie is werkelijk nergens op terug te vinden.  :think:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A