Auteur Topic: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels  (gelezen 392215 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Gepost op: 28 mei 2013, 13:22:13 »
Wie heeft ervaring hiermee.
Ik zag dit op een youtube fimpje.

Oddiophile Ep 8 VD Cable Tweak

Die gast heeft ook andere tweaks die zeer bedenkeleijk zijn maar misschien is er wel wat waar van de magneten op de uiteindes van kabels.
Ik ben een paar dagen geleden het dorp hier door geweest voor Neo Cubes, dat is een cubus gemaakt van magneet balletjes, op die manier is het ook makkelijk zelfs uit te testen.
Die moeten makkelijk rond een geleider zijn te maken dacht ik, helaas hadden ze die niet hier.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2013, 13:28:41 »
je zou ook kunnen kijken voor die leidingmagneten welke destijds zeer in zwang waren voor veel geld. Die klik je er zo omheen.
Ik heb er hier maar 1 maar mss wel een idee om eens te proberen als ik een tweede exemplaar vind.  :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2013, 13:43:06 »
Het gaat niet om die ferriet kernen trouwens die je ziet bij diverse kabels voor het dempen van piekspanningen.

Ik heb het een beetje proberen te vinden op het web maar ik vind er niet veel over.
Wel vind ik andere verhalen over zelf kabels maken met in de kern magneet draad wat te koop is.
De theorie van dit gedoe is om electronen te ordenen in hun gedrag door ze te sturen dmv magneten.
Als dit nog effect kan hebben voor mijn kabels vraag ik mij af, want ze zijn ook eigenlijk ontwikkeld op die manier om electronen te dwingen een bepaalde weg af te leggen.
Het skin effect heet dat.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2013, 13:48:37 »
die leidingdingen waren magneten en sterke ook!
Daarnaast kan je je afvragen of ze wat doen omdat de LS kabels zijn soms ook nog eens afgeschermd tegen EM straling. Dat is iets anders weliswaar maar toch.
Desalniettemin.. proberen is leuk :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2013, 18:00:53 »
Ik vraag me alleen af wat voor nut het zou hebben koper is niet magnetisch!?
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2013, 18:15:02 »
Met betrekking tot kalk in het leidingwater is er weldegelijk een verschil aantoonbaar. Dit is onderzocht door div. instituten maar ook door onszelf op het lab. Ipv kalkafzetting op het glas, bij verhitting in glazen buizen, ontstaat er geen kalkaanslag op het glas maar korretjes CaCO3, oftewel calciumcarbonaat oftewel 'kalk', die naar de bodem vielen.
Waarom dat gebeurt is mij niet bekend doch volgens de duitse theorien worden de elektronen op een andere manier 'geconfigureerd' binnen het molecuul.
Water en kalkdeeltjes zijn ook niet magnetisch.. hoewel.. als het veld maar sterk genoeg is reageert alle materie op magnetisme of E.M. verschijnselen. Zie ook wifi en mobiele telefonie in relatie met plantjes of (cel)weefsels.

Kan me zoiets ook wel voorstellen met magneten mbt invloed op de elektronenstroom door een kabel.
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2013, 19:35:36 »
Met betrekking tot kalk in het leidingwater is er weldegelijk een verschil aantoonbaar. Dit is onderzocht door div. instituten maar ook door onszelf op het lab. Ipv kalkafzetting op het glas, bij verhitting in glazen buizen, ontstaat er geen kalkaanslag op het glas maar korretjes CaCO3, oftewel calciumcarbonaat oftewel 'kalk', die naar de bodem vielen.
Waarom dat gebeurt is mij niet bekend doch volgens de duitse theorien worden de elektronen op een andere manier 'geconfigureerd' binnen het molecuul.
Water en kalkdeeltjes zijn ook niet magnetisch.. hoewel.. als het veld maar sterk genoeg is reageert alle materie op magnetisme of E.M. verschijnselen. Zie ook wifi en mobiele telefonie in relatie met plantjes of (cel)weefsels.

Kan me zoiets ook wel voorstellen met magneten mbt invloed op de elektronenstroom door een kabel.
:offtopic: en die korreltjes stoppen wij weer in onze beton ;D
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2013, 20:27:24 »
Dag Epi,

Als je op zoek bent naar een vergelijkbaar product met dito werking, dan moet je toch ook de samenstelling van de magneet kennen?
Of mis ik iets?

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2013, 20:32:19 »
Ik vraag me alleen af wat voor nut het zou hebben koper is niet magnetisch!?

Om een geleider waar stroom door loopt zit een magnetisch veld, zo krijg je een electromagneet, dus een spoel waar je gelijkstroom op zet.
Met wissel stroom is dit ook het geval maar dan poolt het magnetisch veld snel om afhangkelijk van de frequentie.
Ook bij een losse geleider krijg je dus een magnetisch veld als er stroom door loopt, electronen hebben dus een magnetisch veld wat ze meenemen als het ware als ze verplaatst worden.
Een magnetisch veld om of in de geleider zou daarom het gedrag van electronen kunnen beinvloeden van de geleider, waardoor de overdracht van de stroom directer of beter zou kunnen worden.
Maar dat is de vraag natuurlijk of dat zo is. 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2013, 20:33:49 »
Dag Epi,

Als je op zoek bent naar een vergelijkbaar product met dito werking, dan moet je toch ook de samenstelling van de magneet kennen?
Of mis ik iets?

Groet, Mark :)

Het gaat om het magnetisch veld wat het teweeg brengt, des te krachtiger des te beter.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2013, 22:17:42 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2013, 20:37:02 »
Je zegt lijkt. Het kan dus ook tegenovergesteld zijn?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2013, 23:21:53 »
Ik vraag me alleen af wat voor nut het zou hebben koper is niet magnetisch!?

Om een geleider waar stroom door loopt zit een magnetisch veld, zo krijg je een electromagneet, dus een spoel waar je gelijkstroom op zet.
Met wissel stroom is dit ook het geval maar dan poolt het magnetisch veld snel om afhangkelijk van de frequentie.
Ook bij een losse geleider krijg je dus een magnetisch veld als er stroom door loopt, electronen hebben dus een magnetisch veld wat ze meenemen als het ware als ze verplaatst worden.
Een magnetisch veld om of in de geleider zou daarom het gedrag van electronen kunnen beinvloeden van de geleider, waardoor de overdracht van de stroom directer of beter zou kunnen worden.
Maar dat is de vraag natuurlijk of dat zo is.
Waarbij het zij opgemerkt dat het antwoord niet van belang is.

Dit is overigens een praktijkgeval wat vrij eenvoudig na te meten is en zodoende kunnen er definitieve uitspraken over gedaan worden. Voor hen die dat willen natuurlijk.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2013, 23:25:58 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2013, 23:51:49 »
Ik vraag me alleen af wat voor nut het zou hebben koper is niet magnetisch!?

Om een geleider waar stroom door loopt zit een magnetisch veld, zo krijg je een electromagneet, dus een spoel waar je gelijkstroom op zet.
Met wissel stroom is dit ook het geval maar dan poolt het magnetisch veld snel om afhangkelijk van de frequentie.
Ook bij een losse geleider krijg je dus een magnetisch veld als er stroom door loopt, electronen hebben dus een magnetisch veld wat ze meenemen als het ware als ze verplaatst worden.
Een magnetisch veld om of in de geleider zou daarom het gedrag van electronen kunnen beinvloeden van de geleider, waardoor de overdracht van de stroom directer of beter zou kunnen worden.
Maar dat is de vraag natuurlijk of dat zo is.
Waarbij het zij opgemerkt dat het antwoord niet van belang is.

Dit is overigens een praktijkgeval wat vrij eenvoudig na te meten is en zodoende kunnen er definitieve uitspraken over gedaan worden. Voor hen die dat willen natuurlijk.

Groet,
Jacco

Hoe bedoel je dat het antwoord niet van belang is.
Ik vraag mij juist af of het verschil zal maken, en dat is van belang.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Magneten aan uiteinden luidspreker kabels
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2013, 00:03:08 »
Ik vraag me alleen af wat voor nut het zou hebben koper is niet magnetisch!?

Om een geleider waar stroom door loopt zit een magnetisch veld, zo krijg je een electromagneet, dus een spoel waar je gelijkstroom op zet.
Met wissel stroom is dit ook het geval maar dan poolt het magnetisch veld snel om afhangkelijk van de frequentie.
Ook bij een losse geleider krijg je dus een magnetisch veld als er stroom door loopt, electronen hebben dus een magnetisch veld wat ze meenemen als het ware als ze verplaatst worden.
Een magnetisch veld om of in de geleider zou daarom het gedrag van electronen kunnen beinvloeden van de geleider, waardoor de overdracht van de stroom directer of beter zou kunnen worden.
Maar dat is de vraag natuurlijk of dat zo is.
Waarbij het zij opgemerkt dat het antwoord niet van belang is.

Dit is overigens een praktijkgeval wat vrij eenvoudig na te meten is en zodoende kunnen er definitieve uitspraken over gedaan worden. Voor hen die dat willen natuurlijk.

Groet,
Jacco

Hoe bedoel je dat het antwoord niet van belang is.
Ik vraag mij juist af of het verschil zal maken, en dat is van belang.
De reis naar het antwoord is veel belangrijker.

Maar we kunnen de vraag voor eens en voor altijd beantwoorden als je wilt. Kwestie van die magneten hebben en meten. Wanneer?

Groet,
Jacco