Auteur Topic: luidsprekers en geluidsbeeld  (gelezen 25427 keer)

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #30 Gepost op: 11 juni 2013, 21:38:11 »
De panelen zullen in de richting van de matras komen qua demping, ik denk zeker niet sterker dempen dus daarover zou ik me niet druk maken.
Maar ik zie dat je nog gordijn over hebt aan die kant. Waarom trek je de rail niet verder door?
Je kunt even met een touwtje en een knijper testen wat gebeurt als je het gordijn iets doortrekt.

Martin Schouten

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 214
  • You can only do things by heart, when you mean it.
    • Multimedia Hifi Solutions
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #31 Gepost op: 11 juni 2013, 22:40:41 »
Ik kijk even naar de situatie die je nu maakt.

Wat mij opvalt is dat je aan de ene kant je gordijn dicht trekt en beetje en aan de andere kant een matras zet.

Volgens mij blokkeert het matras een deel van je geluidsbeeld, kan je dat misschien niet oplossen door het gordijn wat aan die kant zit wat verder door te trekken.
Ik denk dat dat niet mogelijk is maar misschien heb je aan de andere kant van het raam zo een zelfde gordijn hangen.
Haal dat er even vanaf en hang dat op die plaats waar nu je matras staat misschien heb je dan geen wanden of geluidsisolatie nodig.
Kleine oplossing misschien voor groot probleem van jou.

Mvg,
Martin
Woonkamer: Polkaudio LSi9(f)/LSiC(c)/LSiFX(r)  Polkaudio: subwoofer DSWpro660wi (2)    Onkyo PA-MC5500   Onkyo PR-SC5507    Pioneer PL300     Zelfbouw: Silverstone       Kabels: Oehlbach en Cambridge en Homemade

Martin Schouten

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 214
  • You can only do things by heart, when you mean it.
    • Multimedia Hifi Solutions
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #32 Gepost op: 11 juni 2013, 22:43:45 »
sorry minplus zag je reactie niet.

Maar ik had dezelfde gedachte.

Mvg,
Martin
Woonkamer: Polkaudio LSi9(f)/LSiC(c)/LSiFX(r)  Polkaudio: subwoofer DSWpro660wi (2)    Onkyo PA-MC5500   Onkyo PR-SC5507    Pioneer PL300     Zelfbouw: Silverstone       Kabels: Oehlbach en Cambridge en Homemade

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #33 Gepost op: 11 juni 2013, 22:48:49 »
Uiteindelijk gaat het erom of je gelukkig bent met hoe de muziek bij jou klinkt, dat is het enige wat telt. 8)

Mijn idee.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #34 Gepost op: 11 juni 2013, 23:01:42 »
Ik vond het ook gezellig en leuk dat je langs bent geweest. Ik heb nog wat vragen, misschien heb je tijd om ze (eventueel hier, ook ter lering ende vermaak van anderen) te beantwoorden en anders stel ik ze wel als ik een keer bij jou kom luisteren?

Geen probleem, stelt u maar!

Wat betreft je experimenten met het matras: idealiter stel je de set symmetrisch op. Dat gaat in jouw geval niet volledig, maar wel beter dan ik vaak zie. In het midden en hoog is glas ongeveer even reflectief als een harde wand. Anderen opperden al om de gordijnen wat verder door te trekken. Dat lijkt me een goed idee, maar om de demping wat op te voeren zou je zeer dikke, zware en flink geplooide varianten kunnen overwegen. Ik verwacht dat het aanbrengen van akoestische dempingspanelen in verhouding minder goed werkt, omdat de meeste dempingspanelen erg sterk dempen in het hoog en mid. Daardoor wordt de boel wellicht wat asymmetrisch.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #35 Gepost op: 11 juni 2013, 23:50:31 »
Bedankt voor het meedenken. Ik was even weg vanavond..

@Harmony: De lyngdorf corrigeert het laag. En het midhoog tot op zekere hoogte. Die doet prima werk en kan ik beter niet uitzetten, maar misschien snap ik niet goed wat je bedoelt? Keyser heeft gemeten dat de Lyngdorf het hoog wat tempert en bovendien wordt het geluidsbeeld veel strakker. Ik wil dat de Lyngdorf dit wat minder doet, door meer te dempen. Dus na het aanbrengen van de maatregelen zou ik de Lyngdorf opnieuw instellen, zodat hij minder corrigeert in het hoog. Verder is mijn woonkamer best goed, maar ik streef niet "best goed" na, maar "erg goed" :). Ik merk dat muziek en de muziekervaring met de jaren steeds belangrijker worden..

@Minplus: de gordijnen rechts een stuk doortrekken tot ze de eerste reflectie van de speaker dempen is een goed idee, maar twee panelen is goedkoper en strakker. Ik zit wel een beetje vast aan de gordijnen, aangezien ik op meer plekken dezelfde gordijnen heb hangen en deze nieuw zijn.


@Martin: Ik zou dan rails moeten monteren, of een draad spannen. Beide zijn lastig in deze woonkamer. Bovendien wil ik op dat korte wandje geen gordijnen. Ik plaats liever strakke witte panelen: wel zo netjes en onopvallend en wsch goedkoper.


@Keyser en Martin: dus mijn vrees dat de melamine-panelen meer dempen dan gordijnen is terecht, en dat hier een asymetrisch geluidsbeeld door ontstaat? Ik kan dan ook naar dunnere panelen op zoek, die vergelijkbaar dempen met de gordijnen rechts? Maar wat voor oplossing/panelen zouden dat kunnen zijn? 

De gordijnen rechts hoeven maar een meter of anderhalf dichtgeschoven te worden, ongeveer ruim een meter voorbij de speaker, en hangen dan zwaar en dichtgeplooid precies waar ze moeten dempen. Ik trek ze liever niet helemaal dicht omdat dit a) niet nodig is en b) mijn uitzicht belemmert. Nieuwe gordijnen is even geen optie...

@Keyser: een aantal vragen heb ik inmiddels gesteld :) En ik heb nog even goed naar de nieuwe luidsprekers gekeken (op plaatjes) en ik zie dat ze afgevlakt zijn bij de baffle en dus voor een ander afstraalgedrag moeten zorgen dan de huidige speakers.

Kortom: ik denk dat ik op zoek moet naar panelen die ongeveer hetzelfde dempen als de gordijnen en een breedtje hebben van ongeveer 1 meter. Dit moet dan wel werken: uit de metingen bleek toch dat ik alleen in de hogere regionen hoef te dempen? Is dit idd wat de gordijnen doen? Of misschien een wollen wandkleed of zoiets? Het moet wel ongeveer hetzelfde doen als de half dichtgetrokken en dichtgeplooide gordijnen aan de linkerkant.

Icm de Lyngdorf en het betere afstraalgedrag van de nieuwe speakers moet dit tot het gewenste beeld zorgen. De hoogte van het paneel moet ook hetzelfde zijn: van vloer tot plafond? Maar als ik er naast zit, hoor ik het graag.





« Laatst bewerkt op: 12 juni 2013, 00:20:43 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #36 Gepost op: 12 juni 2013, 09:57:39 »
Dag Abel,

Als je een grote demper toepast om reflecties weg te nemen, wil je dit eigenlijk het liefst breedbandig doen. Dat betekent dat lage frequenties evenveel gedempt worden als de hogere. We willen graag breedbandig dempen, want als we alleen frequenties boven 2 khz zouden dempen, zou dat de tonale balans aantasten. Het is geen goed idee om een misafstemming van een luidspreker aan te pakken door demping in de kamer aan te brengen. Het elektronisch oplossen (een equalizer, zoals de Lyngdorf) is dan een veel nettere manier.

Hoe dikker en effectiever het dempingsmateriaal, hoe lager in frequentie het paneel zal dempen. Vanwege de grote golflengtes is het met een dempingspaneel praktisch gezien onmogelijk om enige demping van betekenis te bieden bij lage frequenties (zeg onder 200 hz). Psychoakoestisch gezien is dit echter geen ramp, want in akoestisch kleine ruimtes zoals woonkamers - bijv. concertzalen rekent de akoesticus tot grote ruimtes - nemen we discrete reflecties bij lage frequenties niet zozeer waar, omdat staande golven dominant zijn. Als we breedbandig willen dempen, passen we in de praktijk vaak panelen met een dikte van minimaal 10 cm, maar liever nog 20 cm toe. Dergelijke panelen dempen een discrete reflectie tot in het middengebied.

Een gordijn zal voornamelijk hoge frequenties dempen. Kies je voor een dik en geplooid gordijn, dan zal deze ook de middenfrequenties aardig dempen, maar niet zo effectief als een dik dempingspaneel. Als je in je kamer zeer veel gordijnen zou hebben, zou dat leiden tot een doffe klank, omdat hoge frequenties effectief gedempt worden terwijl lagere frequenties veel minder gedempt worden. Om primaire reflecties te dempen is een gordijn daarom eigenlijk wat minder geschikt dan een heus dempingspaneel. Wat een gordijn wel heel goed doet, is flutter wegnemen. In jouw situatie had je daar een beetje last van. Het sluiten van het gordijn aan één van beide zijden zou daar al voldoende voor helpen.

Om nu je vraag te beantwoorden: als je liever geen dikke gordijnen langs de wand wilt, zou je er dunne dempingspanelen kunnen ophangen. Daarmee houd je de ruimte akoestisch gezien relatief symmetrisch, wat de stereoafbeelding ten goede komt. De combinatie van gordijnen aan de ene kant en een dempingspaneel aan de andere kant zal de flutter wegnemen. Discrete reflecties zullen in het hoog enigszins gedempt worden. Als de panelen discrete reflecties moeten dempen, beschouw je wand als spiegel en hang je de panelen op de locaties waar je vanaf je luisterplek het spiegelbeeld van de luidsprekereenheden zou zien. Kies het paneel voldoende groot, zodat het vorige ook nog geldt als je wat heen en weer schuift op de bank.

Je zou Merford http://www.merford.nl/ een berichtje kunnen sturen om te vragen welke demper ze in jouw situatie zouden aanraden. Ik vermoed dat je met 15 of 25 mm Akotherm al een eind komt.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2013, 10:04:22 door keyser »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #37 Gepost op: 12 juni 2013, 10:04:31 »
Waarom niet even afwachten hoe de nieuwe speakers gaan klinken.
Wellicht hoef je niet zoveel maatregelen te treffen als je nu denkt.
I love vintage.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #38 Gepost op: 12 juni 2013, 11:08:39 »
Peter, ik wacht het ook af, maar ik denk dat flutter kamerafhankelijk is en niet luidsprekerafhankelijk.

@Martijn

Dank je wel voor het meedenken! Alleen de flutter aanpakken is je advies. Dit kan door de gordijnen rechts door te trekken en gelijk te laten lopen met de gordijnen links. Teveel gordijnen leidt tot een dof geluid (vanwege de verhouding met het laag, ondanks de bijsturing door de Lyngdorf?).

Of door met akoestische panelen, zoals in jouw linkje, te werken. Nadeel van dat Akotherm is dat ik zelf een frame moet timmeren en met bespanningsdoeken moet gaan frutselen (want dat materiaal zo aan de wand plakken is geen goed idee :), en dit strak moet zien te krijgen. Ik ben geen knutselaar, bovendien wil ik het écht netjes. Het liefst zou ik kan en klare panelen vinden die gelijk dempen met de gordijnen.

Ik koop en regel niets voor de speakers er staan. Nu staan er twee inflatable slaapmatjes met een fleecedekentje tegen de korte wand. Dat werkt ook ipv de matras.


Ik heb dit nog gevonden: zou het paneel van 20mm ongeveer hetzelfde dempen als de gordijnen?

http://www.universal-acoustics-benelux.nl/docs/products_09/Basotect_Flat_Facet.shtml

Inmiddels gebeld: de verkoper denkt niet dat dit zal leiden tot een symetrisch beeld, aangezien het paneel toch meer dempt dat de gordijnen.



« Laatst bewerkt op: 12 juni 2013, 16:14:18 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #39 Gepost op: 12 juni 2013, 21:06:26 »
Waarom niet even afwachten hoe de nieuwe speakers gaan klinken.
Wellicht hoef je niet zoveel maatregelen te treffen als je nu denkt.

Dan wordt alles anders...andere keuzes, nieuwe en betere mogelijkheden... :)

Mijn advies is alleen die speakers aan te schaffen die 'compleet' goed in het eigen interieur klinken.

Goede aktieve speakers zijn naar mijn mening nog het beste kwa akoestiek in staat goed in een gemiddelde luisterruimte te klinken althans de technische voorwaarden daartoe zouden dat mogelijk moeten maken. Dit systeem moet dan wel goede afregelmogelijkheden hebben voor het hoog, laag en het midden en de aanpassing met de voorversterker moet optimaal zijn ook i.v.m. de signaal input van de bron.




Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #40 Gepost op: 12 juni 2013, 21:24:51 »
Waarom niet even afwachten hoe de nieuwe speakers gaan klinken.
Wellicht hoef je niet zoveel maatregelen te treffen als je nu denkt.

Dan wordt alles anders...andere keuzes, nieuwe en betere mogelijkheden... :)

Mijn advies is alleen die speakers aan te schaffen die 'compleet' goed in het eigen interieur klinken.

Goede aktieve speakers zijn naar mijn mening nog het beste kwa akoestiek in staat goed in een gemiddelde luisterruimte te klinken althans de technische voorwaarden daartoe zouden dat mogelijk moeten maken. Dit systeem moet dan wel goede afregelmogelijkheden hebben voor het hoog, laag en het midden en de aanpassing met de voorversterker moet optimaal zijn ook i.v.m. de signaal input van de bron.

Als je wilt rommelen met hoog mid gebeuren zou je in een passief systeem ook een regelbaar filter kunnen bouwen.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #41 Gepost op: 12 juni 2013, 21:33:23 »
Waarom niet even afwachten hoe de nieuwe speakers gaan klinken.
Wellicht hoef je niet zoveel maatregelen te treffen als je nu denkt.

Dan wordt alles anders...andere keuzes, nieuwe en betere mogelijkheden... :)

Mijn advies is alleen die speakers aan te schaffen die 'compleet' goed in het eigen interieur klinken.

Goede aktieve speakers zijn naar mijn mening nog het beste kwa akoestiek in staat goed in een gemiddelde luisterruimte te klinken althans de technische voorwaarden daartoe zouden dat mogelijk moeten maken. Dit systeem moet dan wel goede afregelmogelijkheden hebben voor het hoog, laag en het midden en de aanpassing met de voorversterker moet optimaal zijn ook i.v.m. de signaal input van de bron.

Als je wilt rommelen met hoog mid gebeuren zou je in een passief systeem ook een regelbaar filter kunnen bouwen.

Geem rommelen maar de afspeelapparatuur vooral middels de speakers gehoorsmatig afstemmen op de akoestiek van de kamer.
Aktieve speakersysteem hebben zoveel voordeel. Je hoeft dan juist niet veel meer te 'rommelen' 8)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #42 Gepost op: 12 juni 2013, 21:38:58 »
Waarom niet even afwachten hoe de nieuwe speakers gaan klinken.
Wellicht hoef je niet zoveel maatregelen te treffen als je nu denkt.

Dan wordt alles anders...andere keuzes, nieuwe en betere mogelijkheden... :)

Mijn advies is alleen die speakers aan te schaffen die 'compleet' goed in het eigen interieur klinken.

Goede aktieve speakers zijn naar mijn mening nog het beste kwa akoestiek in staat goed in een gemiddelde luisterruimte te klinken althans de technische voorwaarden daartoe zouden dat mogelijk moeten maken. Dit systeem moet dan wel goede afregelmogelijkheden hebben voor het hoog, laag en het midden en de aanpassing met de voorversterker moet optimaal zijn ook i.v.m. de signaal input van de bron.

Als je wilt rommelen met hoog mid gebeuren zou je in een passief systeem ook een regelbaar filter kunnen bouwen.

Geem rommelen maar de afspeelapparatuur vooral middels de speakers gehoorsmatig afstemmen op de akoestiek van de kamer.
Aktieve speakersysteem hebben zoveel voordeel. Je hoeft dan juist niet veel meer te 'rommelen' 8)

Heb zelf actieve speakers. Hetgeen wat ik wil aangeven en wat ik ook eigenlijk niet snap dat het vaker wordt toegepast is dat het scheidingsfilter in een passief systeem eigenlijk ook regelbaar zou moeten zijn. Mijn ervaring is dat de gain hetzelfde blijft en je meer gaat spelen met de frequentie.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #43 Gepost op: 12 juni 2013, 21:49:10 »
Waarom niet even afwachten hoe de nieuwe speakers gaan klinken.
Wellicht hoef je niet zoveel maatregelen te treffen als je nu denkt.

Dan wordt alles anders...andere keuzes, nieuwe en betere mogelijkheden... :)

Mijn advies is alleen die speakers aan te schaffen die 'compleet' goed in het eigen interieur klinken.

Goede aktieve speakers zijn naar mijn mening nog het beste kwa akoestiek in staat goed in een gemiddelde luisterruimte te klinken althans de technische voorwaarden daartoe zouden dat mogelijk moeten maken. Dit systeem moet dan wel goede afregelmogelijkheden hebben voor het hoog, laag en het midden en de aanpassing met de voorversterker moet optimaal zijn ook i.v.m. de signaal input van de bron.

Als je wilt rommelen met hoog mid gebeuren zou je in een passief systeem ook een regelbaar filter kunnen bouwen.

Geem rommelen maar de afspeelapparatuur vooral middels de speakers gehoorsmatig afstemmen op de akoestiek van de kamer.
Aktieve speakersysteem hebben zoveel voordeel. Je hoeft dan juist niet veel meer te 'rommelen' 8)

Heb zelf actieve speakers. Hetgeen wat ik wil aangeven en wat ik ook eigenlijk niet snap dat het vaker wordt toegepast is dat het scheidingsfilter in een passief systeem eigenlijk ook regelbaar zou moeten zijn. Mijn ervaring is dat de gain hetzelfde blijft en je meer gaat spelen met de frequentie.

Speakerbouwers zien blijkbaar weinig problemen i.v.m. de akoestiek...
Als de speaker niet goed klinkt in de luisterruimte moet je maar een andere kopen is blijkbaar het devies... :o

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #44 Gepost op: 12 juni 2013, 23:12:26 »
Als je in de hoeken van de ruimte en op de eerste reflectiepunten dempt kun je mid en hoog (>250hz) heel goed krijgen.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.