Auteur Topic: luidsprekers en geluidsbeeld  (gelezen 25422 keer)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2013, 17:39:59 »
Een knoppix cd-tje gebruiken om info van de gecrashte HD te halen a.b.d.o.n.
Als je hem nog hebt.
Knoppix kun je gratis op internet vinden.

De HD met daarop de C:\ en D:\ partities deed het nog. Ik heb de HD in een externe behuizing gegooid en op een andere PC aangesloten,  C:\ geformatteerd en de hele partitie gebruikt voor het maken van een truecrypt volume, toen ik bedacht dat alle outlookfiles nog op C:\ stonden. Stom hé  8)


Over mijn smaak valt te twisten

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2013, 19:04:44 »
Ach, je hebt soms van die dagen.... ;) ;D

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2013, 19:12:20 »
Ach, je hebt soms van die dagen.... ;) ;D

Ik heb zoveel van die dagen  >:( en ik verwacht er nog vele van  :'( Desalniettemin bedankt voor je tip!
Over mijn smaak valt te twisten

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #18 Gepost op: 04 juni 2013, 21:28:42 »
Ik denk dat de prijs toch relatief is maar dat de stelling in princiepe wel klopt, het gaat er eerder om of de fabrikant wel op het goede spoor zit.
Zoals ook die Q-aucoustics luidsprekers, goedkoop maar heel goed, een teken ervan dat ze goed bezig zijn, of een toevals treffer natuurlijk.
Het heeft er ook mee te maken wat de fabrikant aan de rest van zijn luidspreker doet, filter, afstraling, interne demping ed.
Vaak is er veel aan te doen.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #19 Gepost op: 04 juni 2013, 22:19:09 »
Epi,

Wat houdt het precies in, jouw uitspraak?
Dat je van mening bent dat veel fabrikanten juist wél of juist niet op 'het goede spoor' zitten?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #20 Gepost op: 09 juni 2013, 21:02:23 »
Ik bepleit dat inderdaad, en blijf dat ook doen, maar dat was niet het enige argument. De lyngdorf RP doet meer dan iemand met een DSP doet die tot ongeveer 500/600 Hz corrigeert.

Lyngdorf doet zelf heel geheimzinnig over wat hun apparaat precies doet. Misschien maar 's testen? Ik zou een keer bij je langs kunnen komen om te onderzoeken wat de Lyngdorf precies aanpast.

Maar om bij luidsprekers te blijven: zo heeft B&W de diamond tweeter bedacht en experimenteert DALI met een nieuwe magneettechnologie in de epicon serie.

Een diamanten tweeter lijkt me bedacht door de marketing afdeling - wat moet je er mee? Verbeteringen in de aandrijving van luidsprekereenheden zijn natuurlijk altijd mooi, maar eigenlijk zijn conventionele luidsprekereenheden wel zo'n beetje uitontwikkeld. Kortsluitringen vind je in bijna alle fatsoenlijke luidsprekereenheden. Het is me niet helemaal duidelijk wat Dali bedoelt met "advanced soft magnetic compound".

Keyser is inmiddels bij me thuis geweest. Hij heeft eea doorgemeten en ook uitgelegd waarom hij in de metingen geen correcties in het tijdsdomein ziet. Koen had ook al eens eea gemeten, maar toen zijn we niet ingegaan op dit specifieke onderwerp.

Ik moet zeggen dat dit wel een beetje een teleurstelling is, maar dat ik desalniettemin blij ben dat ik het apparaat heb.

IIG bedankt M. :)

Over mijn smaak valt te twisten

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #21 Gepost op: 09 juni 2013, 21:08:00 »
Epi,

Wat houdt het precies in, jouw uitspraak?
Dat je van mening bent dat veel fabrikanten juist wél of juist niet op 'het goede spoor' zitten?

Groet, Mark

Ik vermoed: ja en nee. En iets er tussen in, al is dat lastig uit te leggen voor mensen die het niet willen begrijpen. Echte wetenschappers, dan weer wel natuurlijk.

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #22 Gepost op: 09 juni 2013, 23:54:21 »
Ik bepleit dat inderdaad, en blijf dat ook doen, maar dat was niet het enige argument. De lyngdorf RP doet meer dan iemand met een DSP doet die tot ongeveer 500/600 Hz corrigeert.

Lyngdorf doet zelf heel geheimzinnig over wat hun apparaat precies doet. Misschien maar 's testen? Ik zou een keer bij je langs kunnen komen om te onderzoeken wat de Lyngdorf precies aanpast.

Maar om bij luidsprekers te blijven: zo heeft B&W de diamond tweeter bedacht en experimenteert DALI met een nieuwe magneettechnologie in de epicon serie.

Een diamanten tweeter lijkt me bedacht door de marketing afdeling - wat moet je er mee? Verbeteringen in de aandrijving van luidsprekereenheden zijn natuurlijk altijd mooi, maar eigenlijk zijn conventionele luidsprekereenheden wel zo'n beetje uitontwikkeld. Kortsluitringen vind je in bijna alle fatsoenlijke luidsprekereenheden. Het is me niet helemaal duidelijk wat Dali bedoelt met "advanced soft magnetic compound".

Keyser is inmiddels bij me thuis geweest. Hij heeft eea doorgemeten en ook uitgelegd waarom hij in de metingen geen correcties in het tijdsdomein ziet. Koen had ook al eens eea gemeten, maar toen zijn we niet ingegaan op dit specifieke onderwerp.

Ik moet zeggen dat dit wel een beetje een teleurstelling is, maar dat ik desalniettemin blij ben dat ik het apparaat heb.

IIG bedankt M. :)

Uiteindelijk gaat het erom of je gelukkig bent met hoe de muziek bij jou klinkt, dat is het enige wat telt. 8)

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #23 Gepost op: 10 juni 2013, 10:01:24 »
Keyser is inmiddels bij me thuis geweest. Hij heeft eea doorgemeten en ook uitgelegd waarom hij in de metingen geen correcties in het tijdsdomein ziet. Koen had ook al eens eea gemeten, maar toen zijn we niet ingegaan op dit specifieke onderwerp.

Ik moet zeggen dat dit wel een beetje een teleurstelling is, maar dat ik desalniettemin blij ben dat ik het apparaat heb.

IIG bedankt M. :)

Het was gezellig, Abel!

De Lyngdorf doet in principe wat ik al verwachtte; het is een automatische equalizer. Je was daar een beetje teleurgesteld door, maar nogmaals: het is evident dat de Lyngdorf de klank beter maakt. Hij doet grofweg dezelfde dingen als ik zelf zou doen bij het handmatig instellen van een DSP, zij het een tikkie minder nauwkeurig. Je hoopte/verwachtte dat de Lyngdorf ook in het tijddomein aanpassingen zou doen, maar dat doet hij niet. Maar eigenlijk zou je ook daar blij mee moeten zijn, want hoewel het technisch gezien erg chic is om in het tijddomein aanpassingen te kunnen doen, ligt het psychoakoestisch gezien wat moeilijker. Op basis van wat bekend is over psychoakoestiek is het devies: zorg dat het directe geluid van de luidsprekers in orde is en pak reflecties akoestisch aan. Kortom, je hebt alle reden om (net als voor mijn bezoek) blij te zijn dat je het apparaat hebt.

Nogmaals bedankt voor de gastvrijheid en tot ziens.

Baardmannetje

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 206
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #24 Gepost op: 10 juni 2013, 16:34:07 »
Is de Tact hiermee een soort 'luxueuze' Ultracurve?

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #25 Gepost op: 10 juni 2013, 18:45:00 »
Keyser is inmiddels bij me thuis geweest. Hij heeft eea doorgemeten en ook uitgelegd waarom hij in de metingen geen correcties in het tijdsdomein ziet. Koen had ook al eens eea gemeten, maar toen zijn we niet ingegaan op dit specifieke onderwerp.

Ik moet zeggen dat dit wel een beetje een teleurstelling is, maar dat ik desalniettemin blij ben dat ik het apparaat heb.

IIG bedankt M. :)

Het was gezellig, Abel!

De Lyngdorf doet in principe wat ik al verwachtte; het is een automatische equalizer. Je was daar een beetje teleurgesteld door, maar nogmaals: het is evident dat de Lyngdorf de klank beter maakt. Hij doet grofweg dezelfde dingen als ik zelf zou doen bij het handmatig instellen van een DSP, zij het een tikkie minder nauwkeurig. Je hoopte/verwachtte dat de Lyngdorf ook in het tijddomein aanpassingen zou doen, maar dat doet hij niet. Maar eigenlijk zou je ook daar blij mee moeten zijn, want hoewel het technisch gezien erg chic is om in het tijddomein aanpassingen te kunnen doen, ligt het psychoakoestisch gezien wat moeilijker. Op basis van wat bekend is over psychoakoestiek is het devies: zorg dat het directe geluid van de luidsprekers in orde is en pak reflecties akoestisch aan. Kortom, je hebt alle reden om (net als voor mijn bezoek) blij te zijn dat je het apparaat hebt.

Nogmaals bedankt voor de gastvrijheid en tot ziens.

Ik vond het ook gezellig en leuk dat je langs bent geweest. Ik heb nog wat vragen, misschien heb je tijd om ze (eventueel hier, ook ter lering ende vermaak van anderen) te beantwoorden en anders stel ik ze wel als ik een keer bij jou kom luisteren?



« Laatst bewerkt op: 10 juni 2013, 19:57:58 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #26 Gepost op: 10 juni 2013, 22:46:30 »
Je hoopte/verwachtte dat de Lyngdorf ook in het tijddomein aanpassingen zou doen, maar dat doet hij niet. Maar eigenlijk zou je ook daar blij mee moeten zijn, want hoewel het technisch gezien erg chic is om in het tijddomein aanpassingen te kunnen doen, ligt het psychoakoestisch gezien wat moeilijker. Op basis van wat bekend is over psychoakoestiek is het devies: zorg dat het directe geluid van de luidsprekers in orde is en pak reflecties akoestisch aan.

Inderdaad. Beter de problemen aanpakken dan de sympthomen bestrijden. Alleen in het laag is dat praktisch in een woonkamer vaak niet haalbaar. Daarvoor is roomcorrectie wel ideaal.

Fasecorrectie lijkt me trouwens erg lastig. Ik snap niet hoe dat zou moeten werken. De Dirac die ik hoorde deed zogenaamd wel correcties in het tijdsdomein maar daar werd de fase echt niet beter van. Frequentierepsonse corrigeren onder 1khz gaat wel heel goed maar in het mid en hoog ben ik nog niet overtuigd van roomcorrectie.

Maar gelukkig kun je die problemen gewoon wegnemen met breedbandige absoprtie.

Kun je met Lyngdorf (en/of andere) ook het frequentiebereik bepalen? dus bijvoorbeeld alleen onder 1khz corrigeren?
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2013, 22:50:21 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #27 Gepost op: 10 juni 2013, 23:19:33 »
Misschien wel.. Ik moet daar goed naar kijken.
Over mijn smaak valt te twisten

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #28 Gepost op: 11 juni 2013, 11:37:30 »
Ik heb een paar concrete vragen over akoestische maatregelen:

1. Als ik de gordijnen (velour, maar niet al te zware kwaliteit) half dichttrek en een matras op de korte wand rechts zet, verbetert dit het geluidsbeeld (op de luisterplek) aanzienlijk. Het betreft vooral midhoog en hoog. Het laag is in orde.


foto met gordijn


foto met matras tegen de korte wand.

2. De matras wil ik vervangen door onopvallende witte panelen die >500 hz dempen (is dat goed?) is dit een optie:
http://www.zilenz.nl/gebouwen/akoestiek-verbeteren/akoestiek-huiskamer/vlakschuim-melamine-wit ; 2 panelen van 100 bij 120 boven elkaar zodat ik in totaal 1 meter bij 2.40 meter demping krijg op de korte muur. Is dat goed?

3. waar ik bang voor ben is dat de rechterkant beter (beter dan de matras?) dempt dan de gordijnkant en dat dit uiteindelijk ook niet tot een prettige luistersituatie leidt. Is dat terecht?

Nu met de matras en de gordijnen half dicht is het prima. Ik weet dus niet hoe de matras dempt ten opzichte van de panelen, en ik weet niet hoe de gordijnen dempen ten opzichte van de panelen en wat er zal gebeuren als aan één kant de demping beter is dan aan de andere kant.




« Laatst bewerkt op: 11 juni 2013, 18:50:24 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: luidsprekers en geluidsbeeld
« Reactie #29 Gepost op: 11 juni 2013, 20:32:48 »
Ben zelf nog wel eens verhuisd dus ook met mijn muziek installatie. 8)

Normale speaker en versterker ontwerpen zijn toch gebaseerd op het gebruik in een 'normaal' interieur: t.w. tafels, stoelen, bankstel, gordijnen en planten.

Mijn ervaring is dat een goed gevulde boekenkast met bankstel en planten meestal een vrij goede akoestiek bewerkstelligt. Ideaal is wat anders, maar de bron is dan ook heel bepalend eveneens het volumenivo waar op wordt afgespeeld.

Er is niet een factor die de akoestiek van een luisterruimte bepaalt maar 'alles bij elkaar' bepaalt de akoestische eigenschap van een kamer.

Hoe de materialen en de spullen zich onderling verhouden in verband met de akoestiek is dan ook moeilijk te bepalen
Proberen is het enige wat telt.
Ik zou bij het uittesten ervan de Lyngdorf uitschakelen.

Een hard klinkend interieur leidt meestal tot een dominant klinkend laag en het hoog en het middengebied klinken dan ook sterker. Maar jouw ervaring is precies omgekeerd...