Auteur Topic: Wie luistert er nog naar een tuner  (gelezen 44306 keer)

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #30 Gepost op: 23 juni 2013, 15:24:21 »
Vroeger waren er nog tuners waarbij je het uitgangssignaal kon regelen. Handig als je van bron overschakelde.



Zo'n volumeregelaar aan de uitgang van de tuner zie je wel meer maar inderdaad op de meest recente zit alleen maar een in- en uitgang en valt er niets te regelen. Mijn bejaarde Revox A76 een twee uitgangen: uit een komt een niet te regelen uitgangsspanning en de ander is instelbaar.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #31 Gepost op: 23 juni 2013, 16:13:53 »
Op zich zal een tuner best goed klinken als je de piloottoon en zo er in laat zitten.
Het probleem hiermee is dat als je, zoals vroeger en zoals ik nog steeds doe, bandopnames maakt, deze frequenties of harmonischen daarvan kunnen interfereren met de biasoscillator die gebruikt wordt bij het opnemen.
Mengproducten kunnen in het hoorbare spectrum komen en dan een irritant fluitend of gorgelend geluid geven.
Sommige cassettedecks hebben zelf een multiplexfilter om dat weg te werken, maar in reel to reel decks ben ik ze nog niet tegengekomen.

Dat hebben van een MPX-filter voor het afdoende onderdrukken de piloottoon en de schakelresten van de 38 kHz van een aangesloten tuner is in de meeste cassettedecks een eis die Dolby stelde om haar ruisonderdrukkings systeem goed te laten werken. Het interfereren van de piloottoon met de oscillator van de voormagnetistiespanning is vandaag de dag niet zo'n probleem meer omdat er nog maar weinig cassettedecks worden gebruikt. In heel veel tuners zitten overigens keurige schakelingen om de piloottoon en hogerliggende resten er afdoende uit te halen. Van de Quad FM3 tuner die ik gebruik is de onderdrukking van die signalen onvoldoende om deze in combinatie met een opnemend cassettedeck te gebruiken met een uitgeschakelde Dolby (maar wanneer doe je dat nou?). Er is overigens niets mis mee als de piloottoon (enz.) in het audiosignaal blijft zitten want ik moet de eerste nog tegenkomen die daar last van heeft als de tuner aanstaat. Toentertijd heb ik wel veel zelfgemaakt filters (rond dubbel-T netwerkjes op 19 en 38 kHz) in Quad FM3's ingebouwd en dat was dan voor eigenaren die een reel-to-reel recorder hadden. Niet zelden piepte dat als een gek als er geen extra filter in de tuner zat. 












« Laatst bewerkt op: 23 juni 2013, 16:19:37 door Ruud13 »

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #32 Gepost op: 23 juni 2013, 19:34:14 »
[...] Ik kan met de versterker wel de input van de tuner regelen zoals uiteraard ook met de CD en andere bronnen. Keiharde (pop)zenders uit de omgeving kan ik dus wel inperken waarvan de kwaliteit inderdaad vaak slecht is...

Er kan heel veel maar ik denk niet dat je met je versterker de input van de tuner kunt regelen. Wat je dan regelt vanuit de versterker waardoor het audiosignaal vanuit de tuner wordt beïnvloed zal de gevoeligheid van de ingang zijn waarop de tuner als bron staat aangesloten. Het regelen van het hoogfrequent signaal dat de tuner ingaat veroorzaakt een heel ander effect. Als je die signaalsterkte terugneemt wordt niet het audiosignaal minder sterk maar gaat het audiosignaal bij te gering hoogfrequent signaal op de tuneringang alleen maar ruisen tot het signaal zo gering wordt dat er alleen nog maar ruis hoorbaar is als de mute-voorziening van de tuner niet eerder ingrijpt want dan hoor je verder helemaal niets meer.

"Keiharde (pop)zenders" klinken ook niet sterker dan zenders die wat verder weg liggen. Als zenders keihard klinken is dat zuiver een kwestie van de modulatiesterkte van de zender. Omdat de maximale modulatiediepte van een FM-zender een internationaal gegeven is moduleert de ene zender dan ook niet luider dan de ander - er even vanuit gegaan dat het zendervolk in kwestie zich aan de afspraken houdt - maar kun je door het audiosignaal sterk te comprimeren wel de indruk wekken dat je luider dan de concurrentzender klinkt als je alles in de muziek - luide en niet-luide gedeeltes - tot op het maximum modulatieniveau de zender uitstuurt. Dan spreek je over "loudness war". Dat is het gevecht om wie het luidste klinkt indachtig dan: hij die het hardst schreeuwt wordt het beste beluisterd. Google maar eens met het begrip loudness war dan weet je ook gelijk hoe het komt dat diverse remixen van oudere cd's zo beroerd klinken. Met regelmaat ontdek je dan ook dat er geen dynamiek meer in deze cd's zit om zo veel mogelijk tijdens een uitzending qua sterkte van het volume op te vallen. Het besef dat die ellende allemaal zo plat als een oudhollands duppie klinkt schijnt bij de meerderheid niet door te dringen. En wij ons hier maar druk maken om een s/n-ratio die niet hoog genoeg kan zijn.

"Er kan heel veel maar ik denk niet dat je met je versterker de input van de tuner kunt regelen."

Bij versterkers met een 'Pegel' (nivo regeling) instelling zoals bij Braun kan dat zeker wel. Wat dat betreft verschilt deze inputregeling voor tuners niet anders dan die voor de CD, platenspeler of tape recorder...Ik kan er juist indien gewenst teveel ruis of een bepaalde storing door atmosferische omstandigheden mee wegdraaien. Ik stel dit altijd gehoorsmatig in en dat kan in de tijd altijd verschillen.
Een heel effecief systeem om toch altijd zo storingsvrij mogelijk te kunnen luisteren.

"Loudness-war' is inderdaad een vervelend verschijnsel in de radiowereld. Maar gelukkig beluister ik meestal klassieke muziek (klassiek FM en Hilversum) waar dit verschijnsel zich gelukkig niet voordoet.

Ik begrijp dat je je Revox tuners middels de kabel beluistert.
Volgens mij kun je de hoge ontvangstkwaliteit van deze tuners toch wel beter benutten via een eigen antenne...zoals ik met mijn Braun tuners pleeg te doen.

Bij de input van een tuner gaat het om het hoogfrequent signaal dat van de kabel of een individuele antenne afkomt. Als je dus zoals je vertelde het signaal dat de tuner ingaat regelt wordt daarmee niet het niveau van het audiouitgangssignaal van de tuner geregeld. Ik denk dat je in de war bent met de mogelijkheid die sommige tuners hebben om de sterkte van het uitgangssignaal dat naar de versterker gaat te kunnen regelen zoals dat bij sommige CD-spelers, platenspelers of taperecorders gaat. Je regelt dan het volume van een laagfrequent signaal.

Sommige tuners hebben ook op de hoogfrequent ingang van de tuner de mogelijkheid om het ingangssignaal te verzwakken - om te voorkomen dat de hoogfrequent ingangstrappen worden overstuurd in het geval je de pech hebt dat je een zender bijna in je achtertuin hebt staan - maar met die hoogfrequent verzwakker regel je dan niet het volume van de audio die uit de tuner komt.

Het klopt trouwens dat je voor wat de ontvangst van de Revox betreft beter af bent met het ontvangen van de lokale zenders rechtstreeks vanuit de ether dan via de kabel. Dat oprichten van een antenne stuit hier echter op heel veel praktische bezwaren waardoor ik genoegen moet nemen met het zoals gezegd niet heel beroerde signaal dat hier van de kabel komt.
Of het werkelijk zo is dat als ik Radio 4 goed vanuit de ether (IJsselstein) zou kunnen ontvangen valt overigens nog te betwijfelen want naar verluidt wordt de audio ten behoeven van de radiootjes in de auto gecomprimeerd en ook weer naar verluidt wordt het audiosignaal dat naar de kopstations gaat van diverse kabelbedrijven veel minder gemangeld. In elk geval is het wel zo dat het audiosignaal dat van de zenders uit de ether komt anders klinkt dan die via de kabel komt en ik dan de voorkeur heb voor het signaal dat via de kabel komt. Ik haast me om er bij te zeggen dat de signaalsterkte vanuit de toen niet ideaal opgestelde FM-antenne voor het krijgen van een optimale s/n-ratio wel wat te gering was. Hierdoor zat er wat meer ruis in het audiosignaal bij ontvangst direct uit de ether dan bij de ontvangst vanuit het kabelsignaal en dan is het moeilijk om goed te kunnen vergelijken.

Ik bedoel de signaal input van de tuner naar de versterker en die kan ik gehoorsmatig middels de nivoregelaar van de versterker regelen.
Werkt prima in de praktijk.

"Sommige tuners hebben ook op de hoogfrequent ingang van de tuner de mogelijkheid om het ingangssignaal te verzwakken "

Mij Braun tuner CE 1020 heeft die mogelijkheid. En daar maak ik dan ook nooit gebruik van 8)

http://www.braun-hifi-forum.de/viewtopic.php?t=596


Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #33 Gepost op: 24 juni 2013, 02:06:58 »
[...]
Ik bedoel de signaal input van de tuner naar de versterker en die kan ik gehoorsmatig middels de nivoregelaar van de versterker regelen.
Werkt prima in de praktijk.

"Sommige tuners hebben ook op de hoogfrequent ingang van de tuner de mogelijkheid om het ingangssignaal te verzwakken "

Mij Braun tuner CE 1020 heeft die mogelijkheid. En daar maak ik dan ook nooit gebruik van 8)

http://www.braun-hifi-forum.de/viewtopic.php?t=596

Beste Harmony je hebt het over een signaalinput van de tuner die naar de versterker gaat maar volgens mij is de signaalinput van de tuner de signaalingang waar het hoogfrequent signaal in de tuner komt. Dat is dus de ingang waar je de antenne of de kabel op aansluit en die gaat voor zover ik weet nooit naar de versterker.

Dat wat er van de tuner naar de vesterker gaat is de laagfrequent spanning die uit de signaaluitgang komt en via een signaalkabeltje naar een van de ingangen van de versterker gaat.

Ik heb even gekeken in het manual van de Braun TS-501 omdat je die tuner aanvankelijk noemde en voor zover ik kan zien heeft die tuner geen ingangsverzwakker voor wat het hoogfrequent ingangssignaal betreft. Van de Braun CE1020 die je nu noemt kan dan wel het signaal dat van de antenne of de kabel komt worden verzwakt maar dan is het in elk geval zo dat je daarmee dan niet het uitkomende audiosignaal verzwakt. Dat audiosignaal blijft zoals dat bij alle tuners het geval is op dezelfde sterkte. Wel kan het zijn als het signaal dat in het front end binnenkomt door het verzwakken te zwak wordt dat dan de ruis toeneemt. Zo'n ingangsverzwakker gebruik je om te voorkomen dat je het front end van de tuner overstuurd wat kan gebeuren als je met een ontvanger heel dichtbij een zender zit en er een relatief hoge spanning op de tuneringang komt te staan. Zo'n ingangsverzwakker is een voorziening die je vaak bij de wat ouder en ook mindere tuners tegenkomt. Als de tuner fatsoenlijk begrenst en het front end voor wat de hoogte van de ingangsspanning tegen een stootje kan, is zo'n ingangsverzwakker niet nodig. Heel makkelijk kun je de ingangsverzwakker verkeerd gebruiken en dan neemt alleen maar de achtergrondruis toe.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #34 Gepost op: 24 juni 2013, 02:56:55 »
[...]
"Sommige tuners hebben ook op de hoogfrequent ingang van de tuner de mogelijkheid om het ingangssignaal te verzwakken "

Mij Braun tuner CE 1020 heeft die mogelijkheid. En daar maak ik dan ook nooit gebruik van 8)
[...]

Ik heb even in het manual van de Braun CE1020 gekeken maar kan nergens het instrument vinden waarmee je het hoogfrequent ingangssignaal kunt verzwakken. Er geldt ook maar één vaste ingangsgevoeligheid. 

Achterop de tuner zitten wel twee instelpotmetertje voor het linker en rechter kanaal waarmee je de uitgangsspanning die naar de versterkeringang gaat traploos kunt instellen.

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #35 Gepost op: 24 juni 2013, 23:32:17 »
Voor Revox tuner liefhebbers zijn bovengenoemde Braun tuners kwalitatief zeker van harte aan te bevelen. :)
M.n. de Braun CE 1020 (Regie receiver 510/520) munt uit door een prachtige warme en heldere klank.
Ze zijn echt gemaakt voor het gebruik van een 'echte' antenne.
Af en toe ga ik er echt voor zitten en plaats ik de antenne op mijn statief enige meters hoog.
Als de atmosferische omstandigheden het toelaten kun je dan heel wat zenders redelijk tot zeer goed in stereo zonder veel ruis ontvangen.

Maar als ik minder kritisch wil luisteren dan ligt de FM antenne dipool gewoon op de grond en doet hij het ook nog vrij behoorlijk...

Bedankt voor je waardevolle reacties!

Groeten, Marius.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #36 Gepost op: 25 juni 2013, 17:58:10 »
Voor Revox tuner liefhebbers zijn bovengenoemde Braun tuners kwalitatief zeker van harte aan te bevelen. :)
M.n. de Braun CE 1020 (Regie receiver 510/520) munt uit door een prachtige warme en heldere klank.
Ze zijn echt gemaakt voor het gebruik van een 'echte' antenne.
Af en toe ga ik er echt voor zitten en plaats ik de antenne op mijn statief enige meters hoog.
Als de atmosferische omstandigheden het toelaten kun je dan heel wat zenders redelijk tot zeer goed in stereo zonder veel ruis ontvangen.

Maar als ik minder kritisch wil luisteren dan ligt de FM antenne dipool gewoon op de grond en doet hij het ook nog vrij behoorlijk...

Bedankt voor je waardevolle reacties!

Groeten, Marius.

Ik geloof je onmiddellijk dat de Braun CE-1020 en TS-501 het goed doen op een individuele antenne. Ik denk alleen dat de nieuwere TS-501 het gegeven de dual gate mosfet in het front end het wat beter zal doen dan de wat oudere CE-1020 omdat in deze ontvanger er J-fets in het front end zijn toegepast. Met J-fets heb je vergeleken met mosfets in de regel wat meer last van kruismodulatie die hoorbaar kan worden als een zwak binnenkomende zender pal naast een sterk binnenkomende zender zit of als heel veel zenders dicht bij elkaar zitten zoals bij het signaal van de kabel. Je kunt dan naast meer wat meer ruis ook gelispel op de achtergrond horen. Het gelispel is dan de modulatie van de naburige zender waarop dan niet is afgestemd. Maar het kan natuurlijk zo zijn - òmdat een en ander ook afhankelijk is van de plaatselijke situatie - dat het fenomeen lispelen weinig nadrukkelijk optreedt.

Hier zit op de kabel Radio4 pal naast 3FM met een puist van een signaal en dan gaat elke tuner met een niet-mosfet ingangstrap geheid rustiek lispelen als je op Radio 4 afstemt. Je hoort dan die karakteristieke bijgeluidjes in de fluisterpassages van de muziek. 
 

Lyndqvist

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 118
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #37 Gepost op: 12 juni 2014, 18:56:07 »


Mijn Pioneer F757 presteert na 20+ jaren nog steeds op prima niveau.
Scherpe ontvangst, zelfs met een gewone draadantenne.
Heel fijn ook die -tig presets!

Groet,
Robert

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #38 Gepost op: 12 juni 2014, 21:09:24 »
Ook maar eventjes een paar fotootjes, geleend uit het grote archief:


De 2050 staat bijna elke dag te spelen bij mij op kantoor, samen met een PM400 en 2x DM110i. Voor weinig gekocht op Marktplaats.


In een setje gekocht op Marktplaats, had ik nog niet dus mocht er wel bij.


Nieuw gekocht, jaren zelf gebruikt, daarna een aantal jaar in een pannenkoekenhut gestaan. Weer netjes schoongemaakt, staat nu op 'reserve'.

Heb hier thuis ook nog een Pioneer F-104 staan maar die gebruik ik eigenlijk nooit. De radio-ontvangst is hier vreselijk slecht in deze ruimte.



Staat mooi te zijn samen met een Pioneer A-207R. Gebruik ik om de speakers in de badkamer mee aan te sturen......
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2014, 21:24:39 door Ando »
Science is no democracy

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #39 Gepost op: 09 augustus 2014, 18:31:01 »
Vandaag nog op het pas aangeschafte Sony setje, niks mis mee maar zat me gelijk te bedenken of DAB+ wel de toekomst is.
Een aardige investering terwijl de kabel boeren betere alternatieven hebben qua kosten en hoelang FM analoog nog beschikbaar blijft.  ::)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #40 Gepost op: 09 augustus 2014, 19:06:48 »
Sinds kort een Sansui tu 3900   e4.50 van de kringloop.
I love vintage.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #41 Gepost op: 09 augustus 2014, 19:34:18 »
Sinds kort een Sansui tu 3900   e4.50 van de kringloop.
Doe je goed.

Davidoff

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #42 Gepost op: 13 augustus 2014, 23:40:34 »
Grappig maar radio luisteren doe ik liefst op iets heel simpel  :angel:

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #43 Gepost op: 04 september 2014, 13:00:58 »
Marantz ST6003



Klinkt verrassend goed! :D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #44 Gepost op: 04 september 2014, 13:09:11 »
Marantz altijd goed.  ;)