Auteur Topic: Wie luistert er nog naar een tuner  (gelezen 44351 keer)

Johnhifi

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #15 Gepost op: 05 juni 2013, 12:51:02 »
Ja, deze! Alleen jammer dat ik geen DAB ontvangst heb vanwege dat deze regio niet gedekt is...
Maar ook FM doet ie geweldig natuurlijk!


Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #16 Gepost op: 13 juni 2013, 08:03:24 »
Bij mij staat een Philips te tunen.

Het is een FT 930. 

Maar voor serieus luisteren gebruik ik andere bronnen.

Groet

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2013, 20:36:27 »
hier ook een flips: ft 880 voor kabelgebruik
op de raamantenne een sansui 217
ik vind de sansui mooier klinken
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2013, 08:54:28 »
Ik heb de tuner ook op de kabel.
De geluidskwaliteit laat zeer te wensen over. Vooral van de popzenders. Maar dat ligt denk ik aan de trucjes welke gebruikt worden om het geluid dikker en machtiger te laten klinken dan nodig is.
Maar als geluidsbehang voor als er niet echt geluisterd word voldoet het meer dan goed.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #19 Gepost op: 17 juni 2013, 01:10:50 »

Revox A76 MKII (1971)



Revox B760 (1978)



Quad FM3 (laatste versie 1982)


Hierboven staan een drietal van m'n meest gebruikte tuners. Van de Revox A76 MKII - waarvan het concept dateert uit 1968 - ben ik nog steeds onder de indruk. Het is zeker de eerste getransistoriseerde tuner die in staat was om het FM-stereo-signaal optimaal te kunnen omzetten in een audiosignaal. Er bestaan zeker tuners die qua specificatie beter scoren alleen laat dat beter zich dat niet in een beter audiosignaal vertalen om de simpele reden dat de kwaliteit van het signaal dat van de zender komt limieten heeft. Zo kan bijvoorbeeld de maximale s/n-ratio van een naar audio omgezet FM-stereosignaal nooit meer dan 70 dB bedragen en die 70 dB haalt de Revox A76 dan ook moeiteloos als er natuurlijk sprake is van voldoende antennesignaal. Als ik namelijk de Revox B760 - ook één van mijn favoriete tuners - aansluit presteert de beide Revoxen even goed ook als scoort de tuner gezien de specificaties wel "beter" dan de veel ouder A76. Wat er aan audio uit beide tuners komt is identiek. 

De derde tuner is de inmiddels legendarische Quad FM3. Als je kijkt naar de specificaties van deze tuner zijn er heel wat tuners die beter scoren dan de FM3. Ook hier geldt weer dat de tuner mits er ook weer voldoende signaal op de antenne-ingang komt te staan hij uitstekend in staat is om optimaal het signaal dat van de zender komt in een audiosignaal om te zetten. Meet je iets als de onderdrukking van de 19 kHz piloottoon en de 38 kHz schakelresten van de stereodecoder dan lijkt dat toegegeven nergens naar maar de ontwerper van de Quad FM3 tuner had wel goed in de gaten dat je er niets van hoort als je die 19 en 38 kHz gewoon in het signaal laat zitten. Ook deze Quad FM3 gebruik ik nog heel vaak voor de ontvangst van Radio 4. Ontvangst via de kabel waarvan de kwaliteit hier overigens heel behoorlijk is: in de stille passages is weliswaar wat ruis hoorbaar maar gepiep en gorgelende achtergrondgeluiden zijn niet hoorbaar. Dat ik de FM3 het meest gebruik heeft trouwens voornamelijk een praktische reden: deze is lekker klein. Het liefst zou ik de Revox A76 in stelling willen brengen omdat ik daar het meest mee heb maar die kan ik nog niet kwijt vanwege zijn formaat. Het een en ander aan apparatuur moet dan eerst worden gereorganiseerd.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2013, 01:12:31 door Ruud13 »

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2013, 01:29:07 »
Luister naar de FM meestal middels deze Braun Tuner TS 501

http://www.braun-hifi-forum.de/viewtopic.php?t=619

Heeft een zeer goede storingsvrije ontvangst en werkt al bij zeer geringe antennesterkte.
De tuner heeft tevens een heel mooie klank.

Ik gebruik geen kabel.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2013, 01:49:56 door Harmony »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2013, 01:45:52 »
Ik heb de tuner ook op de kabel.
De geluidskwaliteit laat zeer te wensen over. Vooral van de popzenders. Maar dat ligt denk ik aan de trucjes welke gebruikt worden om het geluid dikker en machtiger te laten klinken dan nodig is.
Maar als geluidsbehang voor als er niet echt geluisterd word voldoet het meer dan goed.

Marcel

De indruk ontstaat zo dat de kabel verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de slechte audio die uit de (pop)zenders komt. Dat geluid dikker en machtiger laten klinken zit echter al in het audiosignaal gebakken als het de modulator van de zender in gaat en daar verandert de kabelaar helemaal niets aan want als je de popzenders rechtstreeks uit de ether zou ontvangen klinkt dat ook beroerd.

Ik luister hier (Amersfoort) via de kabel vrijwel dagelijks naar Radio 4 en ik moet zeggen dat de kwaliteit van het kabelsignaal hier heel behoorlijk is. Mits je een goede selectieve ontvanger gebruikt - want de FM-band zit op de kabel wel flink vol - dan is de achtergrond van het uitkomende audiosignaal behoorlijk stil en vrij van hoorbaar gegorgel (kruismodulatie) en aanpalende ellende. Lang geleden was de kwaliteit van de breedbandtrajectversterkers (minstens 16 keer woordwaarde) beslist stukken slechter. 

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2013, 02:07:57 »
Luister naar de FM meestal middels deze Braun Tuner TS 501

http://www.braun-hifi-forum.de/viewtopic.php?t=619

Heeft een zeer goede storingsvrije ontvangst en werkt al bij zeer geringe antennesterkte.
De tuner heeft tevens een heel mooie klank.

Ik gebruik geen kabel.

De vormgeving is ook fraai.

Als je geen kabel gebruikt hoe krijg je dan voldoende antennesignaal binnen om voldoende ruisvrij te kunnen ontvangen. Gegeven de gevoeligheid van de Braun-tuner moet je immers minstens 10 mV hoogfrequent op je antenne-ingang binnen krijgen om de maximaal mogelijke s/n-ratio voor stereo-ontvangst te bereiken. Woon je soms zo dichtbij een lokale zender dat je bij wijze van spreken moeiteloos een lampje op het draadantennetje kunt laten branden?  ;D

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2013, 02:19:21 »
Luister naar de FM meestal middels deze Braun Tuner TS 501

http://www.braun-hifi-forum.de/viewtopic.php?t=619

Heeft een zeer goede storingsvrije ontvangst en werkt al bij zeer geringe antennesterkte.
De tuner heeft tevens een heel mooie klank.

Ik gebruik geen kabel.

De vormgeving is ook fraai.

Als je geen kabel gebruikt hoe krijg je dan voldoende antennesignaal binnen om voldoende ruisvrij te kunnen ontvangen. Gegeven de gevoeligheid van de Braun-tuner moet je immers minstens 10 mV hoogfrequent op je antenne-ingang binnen krijgen om de maximaal mogelijke s/n-ratio voor stereo-ontvangst te bereiken. Woon je soms zo dichtbij een lokale zender dat je bij wijze van spreken moeiteloos een lampje op het draadantennetje kunt laten branden?  ;D

Met een FM-dipol.
Als ik zo optimaal mogelijk wil ontvangen plaats ik de antenne op een statief op bijna 2 meter hoogte...In woon op de hoogste etage van een flat.
Meestal krijg ik de 4 leds van de signaalsterkte indicatie wel aan het branden.
De ontvangst is gehoorsmatig goed te noemen. Geen ruis en geen storing en een goed stereobeeld.
Ik kan met de versterker wel de input van de tuner regelen zoals uiteraard ook met de CD en andere bronnen. Keiharde (pop)zenders uit de omgeving kan ik dus wel inperken waarvan de kwaliteit inderdaad vaak slecht is...
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2013, 02:21:53 door Harmony »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2013, 06:55:18 »
Hmm ja . Het was niet mijn bedoeling om de kabel de schuld te geven.
Maar zoals ik het er neer heb gezet lijkt dat wel zo.
Maar ik bedoel de popzenders maken er een aangedikt geheel van.

groet

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2013, 03:43:26 »
[...] Ik kan met de versterker wel de input van de tuner regelen zoals uiteraard ook met de CD en andere bronnen. Keiharde (pop)zenders uit de omgeving kan ik dus wel inperken waarvan de kwaliteit inderdaad vaak slecht is...

Er kan heel veel maar ik denk niet dat je met je versterker de input van de tuner kunt regelen. Wat je dan regelt vanuit de versterker waardoor het audiosignaal vanuit de tuner wordt beïnvloed zal de gevoeligheid van de ingang zijn waarop de tuner als bron staat aangesloten. Het regelen van het hoogfrequent signaal dat de tuner ingaat veroorzaakt een heel ander effect. Als je die signaalsterkte terugneemt wordt niet het audiosignaal minder sterk maar gaat het audiosignaal bij te gering hoogfrequent signaal op de tuneringang alleen maar ruisen tot het signaal zo gering wordt dat er alleen nog maar ruis hoorbaar is als de mute-voorziening van de tuner niet eerder ingrijpt want dan hoor je verder helemaal niets meer.

"Keiharde (pop)zenders" klinken ook niet sterker dan zenders die wat verder weg liggen. Als zenders keihard klinken is dat zuiver een kwestie van de modulatiesterkte van de zender. Omdat de maximale modulatiediepte van een FM-zender een internationaal gegeven is moduleert de ene zender dan ook niet luider dan de ander - er even vanuit gegaan dat het zendervolk in kwestie zich aan de afspraken houdt - maar kun je door het audiosignaal sterk te comprimeren wel de indruk wekken dat je luider dan de concurrentzender klinkt als je alles in de muziek - luide en niet-luide gedeeltes - tot op het maximum modulatieniveau de zender uitstuurt. Dan spreek je over "loudness war". Dat is het gevecht om wie het luidste klinkt indachtig dan: hij die het hardst schreeuwt wordt het beste beluisterd. Google maar eens met het begrip loudness war dan weet je ook gelijk hoe het komt dat diverse remixen van oudere cd's zo beroerd klinken. Met regelmaat ontdek je dan ook dat er geen dynamiek meer in deze cd's zit om zo veel mogelijk tijdens een uitzending qua sterkte van het volume op te vallen. Het besef dat die ellende allemaal zo plat als een oudhollands duppie klinkt schijnt bij de meerderheid niet door te dringen. En wij ons hier maar druk maken om een s/n-ratio die niet hoog genoeg kan zijn.

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #26 Gepost op: 19 juni 2013, 20:01:31 »
[...] Ik kan met de versterker wel de input van de tuner regelen zoals uiteraard ook met de CD en andere bronnen. Keiharde (pop)zenders uit de omgeving kan ik dus wel inperken waarvan de kwaliteit inderdaad vaak slecht is...

Er kan heel veel maar ik denk niet dat je met je versterker de input van de tuner kunt regelen. Wat je dan regelt vanuit de versterker waardoor het audiosignaal vanuit de tuner wordt beïnvloed zal de gevoeligheid van de ingang zijn waarop de tuner als bron staat aangesloten. Het regelen van het hoogfrequent signaal dat de tuner ingaat veroorzaakt een heel ander effect. Als je die signaalsterkte terugneemt wordt niet het audiosignaal minder sterk maar gaat het audiosignaal bij te gering hoogfrequent signaal op de tuneringang alleen maar ruisen tot het signaal zo gering wordt dat er alleen nog maar ruis hoorbaar is als de mute-voorziening van de tuner niet eerder ingrijpt want dan hoor je verder helemaal niets meer.

"Keiharde (pop)zenders" klinken ook niet sterker dan zenders die wat verder weg liggen. Als zenders keihard klinken is dat zuiver een kwestie van de modulatiesterkte van de zender. Omdat de maximale modulatiediepte van een FM-zender een internationaal gegeven is moduleert de ene zender dan ook niet luider dan de ander - er even vanuit gegaan dat het zendervolk in kwestie zich aan de afspraken houdt - maar kun je door het audiosignaal sterk te comprimeren wel de indruk wekken dat je luider dan de concurrentzender klinkt als je alles in de muziek - luide en niet-luide gedeeltes - tot op het maximum modulatieniveau de zender uitstuurt. Dan spreek je over "loudness war". Dat is het gevecht om wie het luidste klinkt indachtig dan: hij die het hardst schreeuwt wordt het beste beluisterd. Google maar eens met het begrip loudness war dan weet je ook gelijk hoe het komt dat diverse remixen van oudere cd's zo beroerd klinken. Met regelmaat ontdek je dan ook dat er geen dynamiek meer in deze cd's zit om zo veel mogelijk tijdens een uitzending qua sterkte van het volume op te vallen. Het besef dat die ellende allemaal zo plat als een oudhollands duppie klinkt schijnt bij de meerderheid niet door te dringen. En wij ons hier maar druk maken om een s/n-ratio die niet hoog genoeg kan zijn.

"Er kan heel veel maar ik denk niet dat je met je versterker de input van de tuner kunt regelen."

Bij versterkers met een 'Pegel' (nivo regeling) instelling zoals bij Braun kan dat zeker wel. Wat dat betreft verschilt deze inputregeling voor tuners niet anders dan die voor de CD, platenspeler of tape recorder...Ik kan er juist indien gewenst teveel ruis of een bepaalde storing door atmosferische omstandigheden mee wegdraaien. Ik stel dit altijd gehoorsmatig in en dat kan in de tijd altijd verschillen.
Een heel effecief systeem om toch altijd zo storingsvrij mogelijk te kunnen luisteren.

"Loudness-war' is inderdaad een vervelend verschijnsel in de radiowereld. Maar gelukkig beluister ik meestal klassieke muziek (klassiek FM en Hilversum) waar dit verschijnsel zich gelukkig niet voordoet.

Ik begrijp dat je je Revox tuners middels de kabel beluistert.
Volgens mij kun je de hoge ontvangstkwaliteit van deze tuners toch wel beter benutten via een eigen antenne...zoals ik met mijn Braun tuners pleeg te doen.


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #27 Gepost op: 19 juni 2013, 20:15:50 »
Vroeger waren er nog tuners waarbij je het uitgangssignaal kon regelen. Handig als je van bron overschakelde.



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

sterremuur

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 244
  • Ja, ik ook hier!
    • Sterremuur!
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #28 Gepost op: 20 juni 2013, 17:39:11 »
Op zich zal een tuner best goed klinken als je de piloottoon en zo er in laat zitten.
Het probleem hiermee is dat als je, zoals vroeger en zoals ik nog steeds doe, bandopnames maakt, deze frequenties of harmonischen daarvan kunnen interfereren met de biasoscillator die gebruikt wordt bij het opnemen.
Mengproducten kunnen in het hoorbare spectrum komen en dan een irritant fluitend of gorgelend geluid geven.
Sommige cassettedecks hebben zelf een multiplexfilter om dat weg te werken, maar in reel to reel decks ben ik ze nog niet tegengekomen.
Ook actief met tapedeckforum

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Wie luistert er nog naar een tuner
« Reactie #29 Gepost op: 23 juni 2013, 15:12:30 »
[...] Ik kan met de versterker wel de input van de tuner regelen zoals uiteraard ook met de CD en andere bronnen. Keiharde (pop)zenders uit de omgeving kan ik dus wel inperken waarvan de kwaliteit inderdaad vaak slecht is...

Er kan heel veel maar ik denk niet dat je met je versterker de input van de tuner kunt regelen. Wat je dan regelt vanuit de versterker waardoor het audiosignaal vanuit de tuner wordt beïnvloed zal de gevoeligheid van de ingang zijn waarop de tuner als bron staat aangesloten. Het regelen van het hoogfrequent signaal dat de tuner ingaat veroorzaakt een heel ander effect. Als je die signaalsterkte terugneemt wordt niet het audiosignaal minder sterk maar gaat het audiosignaal bij te gering hoogfrequent signaal op de tuneringang alleen maar ruisen tot het signaal zo gering wordt dat er alleen nog maar ruis hoorbaar is als de mute-voorziening van de tuner niet eerder ingrijpt want dan hoor je verder helemaal niets meer.

"Keiharde (pop)zenders" klinken ook niet sterker dan zenders die wat verder weg liggen. Als zenders keihard klinken is dat zuiver een kwestie van de modulatiesterkte van de zender. Omdat de maximale modulatiediepte van een FM-zender een internationaal gegeven is moduleert de ene zender dan ook niet luider dan de ander - er even vanuit gegaan dat het zendervolk in kwestie zich aan de afspraken houdt - maar kun je door het audiosignaal sterk te comprimeren wel de indruk wekken dat je luider dan de concurrentzender klinkt als je alles in de muziek - luide en niet-luide gedeeltes - tot op het maximum modulatieniveau de zender uitstuurt. Dan spreek je over "loudness war". Dat is het gevecht om wie het luidste klinkt indachtig dan: hij die het hardst schreeuwt wordt het beste beluisterd. Google maar eens met het begrip loudness war dan weet je ook gelijk hoe het komt dat diverse remixen van oudere cd's zo beroerd klinken. Met regelmaat ontdek je dan ook dat er geen dynamiek meer in deze cd's zit om zo veel mogelijk tijdens een uitzending qua sterkte van het volume op te vallen. Het besef dat die ellende allemaal zo plat als een oudhollands duppie klinkt schijnt bij de meerderheid niet door te dringen. En wij ons hier maar druk maken om een s/n-ratio die niet hoog genoeg kan zijn.

"Er kan heel veel maar ik denk niet dat je met je versterker de input van de tuner kunt regelen."

Bij versterkers met een 'Pegel' (nivo regeling) instelling zoals bij Braun kan dat zeker wel. Wat dat betreft verschilt deze inputregeling voor tuners niet anders dan die voor de CD, platenspeler of tape recorder...Ik kan er juist indien gewenst teveel ruis of een bepaalde storing door atmosferische omstandigheden mee wegdraaien. Ik stel dit altijd gehoorsmatig in en dat kan in de tijd altijd verschillen.
Een heel effecief systeem om toch altijd zo storingsvrij mogelijk te kunnen luisteren.

"Loudness-war' is inderdaad een vervelend verschijnsel in de radiowereld. Maar gelukkig beluister ik meestal klassieke muziek (klassiek FM en Hilversum) waar dit verschijnsel zich gelukkig niet voordoet.

Ik begrijp dat je je Revox tuners middels de kabel beluistert.
Volgens mij kun je de hoge ontvangstkwaliteit van deze tuners toch wel beter benutten via een eigen antenne...zoals ik met mijn Braun tuners pleeg te doen.

Bij de input van een tuner gaat het om het hoogfrequent signaal dat van de kabel of een individuele antenne afkomt. Als je dus zoals je vertelde het signaal dat de tuner ingaat regelt wordt daarmee niet het niveau van het audiouitgangssignaal van de tuner geregeld. Ik denk dat je in de war bent met de mogelijkheid die sommige tuners hebben om de sterkte van het uitgangssignaal dat naar de versterker gaat te kunnen regelen zoals dat bij sommige CD-spelers, platenspelers of taperecorders gaat. Je regelt dan het volume van een laagfrequent signaal.

Sommige tuners hebben ook op de hoogfrequent ingang van de tuner de mogelijkheid om het ingangssignaal te verzwakken - om te voorkomen dat de hoogfrequent ingangstrappen worden overstuurd in het geval je de pech hebt dat je een zender bijna in je achtertuin hebt staan - maar met die hoogfrequent verzwakker regel je dan niet het volume van de audio die uit de tuner komt.

Het klopt trouwens dat je voor wat de ontvangst van de Revox betreft beter af bent met het ontvangen van de lokale zenders rechtstreeks vanuit de ether dan via de kabel. Dat oprichten van een antenne stuit hier echter op heel veel praktische bezwaren waardoor ik genoegen moet nemen met het zoals gezegd niet heel beroerde signaal dat hier van de kabel komt.
Of het werkelijk zo is dat als ik Radio 4 goed vanuit de ether (IJsselstein) zou kunnen ontvangen valt overigens nog te betwijfelen want naar verluidt wordt de audio ten behoeven van de radiootjes in de auto gecomprimeerd en ook weer naar verluidt wordt het audiosignaal dat naar de kopstations gaat van diverse kabelbedrijven veel minder gemangeld. In elk geval is het wel zo dat het audiosignaal dat van de zenders uit de ether komt anders klinkt dan die via de kabel komt en ik dan de voorkeur heb voor het signaal dat via de kabel komt. Ik haast me om er bij te zeggen dat de signaalsterkte vanuit de toen niet ideaal opgestelde FM-antenne voor het krijgen van een optimale s/n-ratio wel wat te gering was. Hierdoor zat er wat meer ruis in het audiosignaal bij ontvangst direct uit de ether dan bij de ontvangst vanuit het kabelsignaal en dan is het moeilijk om goed te kunnen vergelijken.