Auteur Topic: DAC en CD speler vergelijk?  (gelezen 30184 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: DAC en CD speler vergelijk?
« Reactie #90 Gepost op: 15 januari 2014, 17:45:07 »
Nee helder ik begrijp waar je heen wilt..... Maar wat voor maatregelen kunnen of beter gezegd moeten we nemen om tot een eerlijk en open vergelijk te komen??

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: DAC en CD speler vergelijk?
« Reactie #91 Gepost op: 15 januari 2014, 18:22:29 »
De vraag die eraan vooraf gaat, is waar de luisteraars de voorkeur aan geven.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: DAC en CD speler vergelijk?
« Reactie #92 Gepost op: 15 januari 2014, 21:17:08 »
Als je een eerlijk vergelijk wilt, dan zul je de uitgangsniveau's gelijk moeten trekken. Anders is het toch een beetje appels en peren.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: DAC en CD speler vergelijk?
« Reactie #93 Gepost op: 16 januari 2014, 15:04:05 »
Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Wil je de technieken streamen en CD met elkaar vergelijken of wil je streamen in het algemeen vergelijken met CD. In het eerste geval moeten beide dus uit 16 bit LPCM bestaan én moet dezelfde DAC worden gebruikt. In het tweede geval kun je veel breder gaan, bv mp3/flac/occ... vs 16 bit LPCM en beide met hun eigen DAC.

Het gelijktrekken van de uitgangsniveaus vind ik niet zo belangrijk. Dat doe ik thuis tenslotte ook niet als ik verschillende apparaten vergelijk. Van de andere kant, ik heb er ook niet zoveel op tegen als het wel gedaan wordt.

Groeten...

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: DAC en CD speler vergelijk?
« Reactie #94 Gepost op: 16 januari 2014, 15:49:58 »
Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Wil je de technieken streamen en CD met elkaar vergelijken of wil je streamen in het algemeen vergelijken met CD. In het eerste geval moeten beide dus uit 16 bit LPCM bestaan én moet dezelfde DAC worden gebruikt. In het tweede geval kun je veel breder gaan, bv mp3/flac/occ... vs 16 bit LPCM en beide met hun eigen DAC.

Het gelijktrekken van de uitgangsniveaus vind ik niet zo belangrijk. Dat doe ik thuis tenslotte ook niet als ik verschillende apparaten vergelijk. Van de andere kant, ik heb er ook niet zoveel op tegen als het wel gedaan wordt.

Groeten...

Misschien is het gelijke 16 bit LPCM signaal een idee. Misschien is het ook een idee om de "voordelen" die een 24 Bits 192.000 kHz signaal t.o.v het 16 bit verhaal aan de kaak te stellen. We zullen samen met de rest van de gegadigden, tot een besluit moeten zien te komen wat we precies gaan onderzoeken.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: DAC en CD speler vergelijk?
« Reactie #95 Gepost op: 16 januari 2014, 22:13:33 »


Misschien is het gelijke 16 bit LPCM signaal een idee. Misschien is het ook een idee om de "voordelen" die een 24 Bits 192.000 kHz signaal t.o.v het 16 bit verhaal aan de kaak te stellen. We zullen samen met de rest van de gegadigden, tot een besluit moeten zien te komen wat we precies gaan onderzoeken.

Ik heb een paar King Crimson cd's waarbij ook een DVD zit met hetzelfde album op MLP lossless stereo 24/96 formaat en PCM stereo 2.0 24/48. Volgens de hoesinformatie gaat het om dezelfde opname. Die wil ik wel meenemen.