Auteur Topic: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?  (gelezen 53196 keer)

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #45 Gepost op: 15 juni 2013, 09:31:10 »
Mijn antwoord op de topicvraag: nog zeker ettelijke tientallen jaren. Er zijn immers heel wat mensen met cd-collecties en die gaan die natuurlijk heel hun leven lang willen afspelen. Zolang er nog cd's verkocht worden (en dat zal het eerst stoppen), zullen er zeker nog cd-spelers gemaakt worden. En als cd's niet meer gemaakt worden, zal uiteindelijk ook de cd-speler wel verdwijnen. Ik weet niet of dat in mijn leven nog gebeurt (ik ben een vijftiger), maar ik heb me alleszins erop voorbereid door meerdere cd-spelers en sacd-spelers in huis te hebben zodat ik altijd een reserve heb. En cd's worden bij mij stelselmatig geript zodat ik binnenkort eigenlijk geen cd-speler meer nodig zal hebben.
Alleen voor mijn sacd's (stereo en mulitichannel) heb ik nog geen 1:1-ripoplossing, dus die zullen dus een speler blijven vereisen. Zodra ik iets vind dat de DSD-laag van een sacd kan omzetten naar 24 bit 96 kHz stereo en/of surround FLAC's (open source en in Linux, uiteraard), valt ook die eis weg.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #46 Gepost op: 15 juni 2013, 10:46:41 »
dit word geloof ik vaak gedaan met een PS3*... vraag me niet hoe.. (*playstation)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #47 Gepost op: 15 juni 2013, 11:18:55 »
. Wat mij betreft is de cd-speler ten dode opgeschreven zodra er diensten zijn die alle muziek ongecomprimeerd kunnen leveren. Een volgende stap na Spotify dus.

Da's inderdaad een persoonlijke invalshoek. Want wie zit er specifiek te wachten op ongecomprimeerd? En waarom? De massa vooralsnog niet.

Het al dan niet of wel volledig verdwijnen van de cd-speler hangt m.i. sterk samen met de productie van de muziekdrager zelf. Als die op een bepaald punt geheel gestaakt wordt, dan weet ik het niet.
We moeten niet vergeten, hoe marginaal ook, dat de vinylproductie nooit geheel weggeweest is. De vraag is of dit met de compact disc ook het geval gaat zijn.
Daarnaast heeft het vinylmedium decennia langer de tijd gehad om als de 'afspeelstandaard' te fungeren. Hoeveel en of daar een meerwaarde t.o.v. de cd aan moet worden toegekend is mij onduidelijk.

Zomaar een dingetje wat me te binnenschiet.

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #48 Gepost op: 17 juni 2013, 09:51:15 »
Zolang de 2de en 3de landen nog 78 toeren draaien ivm stroom te kort en in de 2dce ze net pas de cd echt ontdekken zal het nog wel even duren



Er worden gewoon nog 78 toeren geperst met Robbie Williams etc.  ;D

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #49 Gepost op: 27 juni 2013, 19:20:05 »
Zolang de 2de en 3de landen nog 78 toeren draaien ivm stroom te kort en in de 2dce ze net pas de cd echt ontdekken zal het nog wel even duren



Er worden gewoon nog 78 toeren geperst met Robbie Williams etc.  ;D

Wat een flauwekul opmerking, ik neem aan dat men met dit topic bedoeld, hoelang de cd speler in Nederlandse schappen nog gaat liggen, niet in tweede of derde wereldlanden.
Wat betreft de cd speler,die zal verdwijnen ( als dat nog niet is gebeurd ) uit de normale electronica winkels of aanverwanten daarvan.
Specialzaken in Hifi zullen ze  blijven voeren, vaak 'mooie, dure merken' , en voor die markt zal er altijd een doelgroep blijven.
De gewone leek consument heeft vaak wel van oudsher een cd verzameling, maar die is ook gewoon af te spelen met 80 euro kostende blueray spelers. En dat is vaak goed genoeg voor die doelgroep, dus electronica ketens gaan echt geen losse cd spelers in het assortiment nemen.

The music sounds better, when you know who's playing it

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #50 Gepost op: 27 juni 2013, 19:27:13 »
Zolang de 2de en 3de landen nog 78 toeren draaien ivm stroom te kort en in de 2dce ze net pas de cd echt ontdekken zal het nog wel even duren



Er worden gewoon nog 78 toeren geperst met Robbie Williams etc.  ;D

Wat een flauwekul opmerking, ik neem aan dat men met dit topic bedoeld, hoelang de cd speler in Nederlandse schappen nog gaat liggen, niet in tweede of derde wereldlanden.
Wat betreft de cd speler,die zal verdwijnen ( als dat nog niet is gebeurd ) uit de normale electronica winkels of aanverwanten daarvan.
Specialzaken in Hifi zullen ze  blijven voeren, vaak 'mooie, dure merken' , en voor die markt zal er altijd een doelgroep blijven.
De gewone leek consument heeft vaak wel van oudsher een cd verzameling, maar die is ook gewoon af te spelen met 80 euro kostende blueray spelers. En dat is vaak goed genoeg voor die doelgroep, dus electronica ketens gaan echt geen losse cd spelers in het assortiment nemen.

Een waar woord denk ik zo.....
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #51 Gepost op: 27 juni 2013, 19:45:44 »
De vraag is goed "hoelang blijft de CD nieuw in de schappen staan". Een concreet antwoord kan zijn:

nog 3 jaar, 10 jaar, 15 jaar, etc.

Ik denk dat het nog 10 jaar duurt. De vergelijking met een platenspeler gaat niet op. Ten eerste is de techniek wezenlijk anders. Ten tweede heeft een LP iets aandoenlijks, het is een fysieke manier om met de hobby bezig te zijn. Daarnaast (3) appeleert het aan de behoefte van de man om met iets tastbaars en mannelijks bezig te zijn, iets dat hij begrijpt, lekker aan kan sleutelen en in jargon over kan lullen. Die aspecten zijn minder aanwezig bij een CD-speler. Een platenspeler is tegenwoordig een doel op zichzelf, terwijl een CD speler altijd een vehikel zal blijven. Niemand zal een traan laten als het ding verdwijnt. Het alternatief is veel duurzamer: streamen. Voor de LP speler is geen alternatief, behalve misschien die grote tape-dingen, die je onder audioliefhebbers nog weleens tegen komt om dezelfde redenen.

Stel dat CD spelers "altijd" wel zullen blijven bestaan, praten we dan over.. eeh.. een miljoen jaar? Zoiets? Nog langer?

Die laatste zin is natuurlijk complete onzin, over een miljoen jaar is er niks meer.
Maar wat ik me afvroeg, wat is er zoveel duurzamer aan streamen??
The music sounds better, when you know who's playing it

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #52 Gepost op: 27 juni 2013, 19:57:06 »
De vraag is goed "hoelang blijft de CD nieuw in de schappen staan". Een concreet antwoord kan zijn:

nog 3 jaar, 10 jaar, 15 jaar, etc.

Ik denk dat het nog 10 jaar duurt. De vergelijking met een platenspeler gaat niet op. Ten eerste is de techniek wezenlijk anders. Ten tweede heeft een LP iets aandoenlijks, het is een fysieke manier om met de hobby bezig te zijn. Daarnaast (3) appeleert het aan de behoefte van de man om met iets tastbaars en mannelijks bezig te zijn, iets dat hij begrijpt, lekker aan kan sleutelen en in jargon over kan lullen. Die aspecten zijn minder aanwezig bij een CD-speler. Een platenspeler is tegenwoordig een doel op zichzelf, terwijl een CD speler altijd een vehikel zal blijven. Niemand zal een traan laten als het ding verdwijnt. Het alternatief is veel duurzamer: streamen. Voor de LP speler is geen alternatief, behalve misschien die grote tape-dingen, die je onder audioliefhebbers nog weleens tegen komt om dezelfde redenen.

Stel dat CD spelers "altijd" wel zullen blijven bestaan, praten we dan over.. eeh.. een miljoen jaar? Zoiets? Nog langer?

Die laatste zin is natuurlijk complete onzin, over een miljoen jaar is er niks meer.
Maar wat ik me afvroeg, wat is er zoveel duurzamer aan streamen??

Gemak......
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #53 Gepost op: 27 juni 2013, 20:02:00 »
Gemak is volgens mij iets anders dan duurzaam.
Maar voor de gemiddelde leek is een losse cd in een blueray speler stoppen pas gemak.
Dat houd dus in, 1 apparaat waar alle soorten schijven in kunnen, dat ziet die consument pas als gemak.
Streamen zegt de leek vaak niks, is mijn ervaring.
The music sounds better, when you know who's playing it

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #54 Gepost op: 27 juni 2013, 20:11:29 »
Gemak is volgens mij iets anders dan duurzaam.
Maar voor de gemiddelde leek is een losse cd in een blueray speler stoppen pas gemak.
Dat houd dus in, 1 apparaat waar alle soorten schijven in kunnen, dat ziet die consument pas als gemak.
Streamen zegt de leek vaak niks, is mijn ervaring.


Duurzaam is voor langere tijd houdbaar en de mens zoekt gemak. Ik kijk al geen film meer via een schijfje maar via nas of Apple tv. Waar het om draait is data en de pc is daar altijd nog het meest geschikt voor . Ik hoef niet meer op te staan om een schijfje te wisselen maar bedien alles met de iPad of m'n smartphone. Streamen is hetzelfde als de opkomst van de mobiele telefoon, je weet straks niet beter. Aanbod komt via internet en je hoeft straks de deur helemaal niet meer uit voor muziek of films.
De DAC wordt nog duurder en beter en vormt het hart van de stereo installatie. Deze trend is trouwens al volop in ontwikkeling.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #55 Gepost op: 27 juni 2013, 20:43:14 »
Gemak is volgens mij iets anders dan duurzaam.
Maar voor de gemiddelde leek is een losse cd in een blueray speler stoppen pas gemak.
Dat houd dus in, 1 apparaat waar alle soorten schijven in kunnen, dat ziet die consument pas als gemak.
Streamen zegt de leek vaak niks, is mijn ervaring.


Duurzaam is voor langere tijd houdbaar en de mens zoekt gemak. Ik kijk al geen film meer via een schijfje maar via nas of Apple tv. Waar het om draait is data en de pc is daar altijd nog het meest geschikt voor . Ik hoef niet meer op te staan om een schijfje te wisselen maar bedien alles met de iPad of m'n smartphone. Streamen is hetzelfde als de opkomst van de mobiele telefoon, je weet straks niet beter. Aanbod komt via internet en je hoeft straks de deur helemaal niet meer uit voor muziek of films.
De DAC wordt nog duurder en beter en vormt het hart van de stereo installatie. Deze trend is trouwens al volop in ontwikkeling.

Een schijfje is ook voor langere tijd houdbaar. En om op te staan om een schijfje te wisselen, daar is helemaal niks mis mee,...dat is goed voor een mens.
De gemiddelde consument heeft niks met streamen, dat is voor hun gevoel te ingewikkkeld...dat probeerde ik dus al eerder aan te geven. Ze hebben liever een alles in 1 apparaat (bose) waar alle schijfjes in kunnen, scheelt voor hun een hoop ruimte.
De mobiele telefoon is niet meer in opkomst, die is er al jaaaren. ( of bedoel je smartphone? ).
De deur niet meer uithoeven voor muziek,.. zie ik als een verschraling van de maatschappij. Stel dat je mensen zou kunnen tegenkomen onderweg, dat is not done in deze tijd hoor!
En wat betreft een DAC,... een gemiddelde leek zal dit woord ook totaal niks zeggen.
The music sounds better, when you know who's playing it

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #56 Gepost op: 27 juni 2013, 21:04:06 »
Gemak is volgens mij iets anders dan duurzaam.
Maar voor de gemiddelde leek is een losse cd in een blueray speler stoppen pas gemak.
Dat houd dus in, 1 apparaat waar alle soorten schijven in kunnen, dat ziet die consument pas als gemak.
Streamen zegt de leek vaak niks, is mijn ervaring.


Duurzaam is voor langere tijd houdbaar en de mens zoekt gemak. Ik kijk al geen film meer via een schijfje maar via nas of Apple tv. Waar het om draait is data en de pc is daar altijd nog het meest geschikt voor . Ik hoef niet meer op te staan om een schijfje te wisselen maar bedien alles met de iPad of m'n smartphone. Streamen is hetzelfde als de opkomst van de mobiele telefoon, je weet straks niet beter. Aanbod komt via internet en je hoeft straks de deur helemaal niet meer uit voor muziek of films.
De DAC wordt nog duurder en beter en vormt het hart van de stereo installatie. Deze trend is trouwens al volop in ontwikkeling.

Een schijfje is ook voor langere tijd houdbaar. En om op te staan om een schijfje te wisselen, daar is helemaal niks mis mee,...dat is goed voor een mens.
De gemiddelde consument heeft niks met streamen, dat is voor hun gevoel te ingewikkkeld...dat probeerde ik dus al eerder aan te geven. Ze hebben liever een alles in 1 apparaat (bose) waar alle schijfjes in kunnen, scheelt voor hun een hoop ruimte.
De mobiele telefoon is niet meer in opkomst, die is er al jaaaren. ( of bedoel je smartphone? ).
De deur niet meer uithoeven voor muziek,.. zie ik als een verschraling van de maatschappij. Stel dat je mensen zou kunnen tegenkomen onderweg, dat is not done in deze tijd hoor!
En wat betreft een DAC,... een gemiddelde leek zal dit woord ook totaal niks zeggen.

Sorry wilco maar ik zie het toch heel anders.  Streamen is hetzelfde als de overgang van cassettebandjes naar cd . Mijn ouders en schoonouders luisteren al via spotify omdat ze hier in huis hebben gezien hoe het werkt. Het is juist niet ingewikkeld en een wereld gaat open.
Als ze nu nog een DAC nemen met voorversterking en een paar actieve speakers wordt bose jaloers wegens de compactheid en hoge waf factor.

Met de komst van Hyves, facebook en Twitter staan mensen dichter bij elkaar dan ooit. Het is aan jou of je meegaat in de nieuwe manier van communiceren. Het feit dat wij nu communiceren is te danken aan de digitale snelweg.

Bedoelde met de opkomst van de mobiele telefoon de laagdrempelige instap, zodra de consument het gemak ziet = duurzaam stapt men over. Zo is het ook met streamen over 10 jaar weet iedereen het en doet iedereen het.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #57 Gepost op: 27 juni 2013, 21:55:00 »
Idd, we zien het totaal heel anders, is verder ook niks mis mee.
Persoonlijk communiceer ik liever zonder facebook, twitter of hoe het allemaal ook heten mag.
Elkaar aankijken en praten, zodat dingen wat genuanceerder overkomen, vaak ook met wat meer begrip. Ik zie het om me heen, mensen kijken elkaar niet aan, maar kijken alleen maar naar hun smartphone, bezig zijnde met communiceren (facebook enz. ).
Maar dat is offtopic, de cd speler zal dus verdwijnen voor de grote massa, maar de grote massa heeft gewoon een BR speler, waar alle soorten schijfjes in kunnen.
The music sounds better, when you know who's playing it

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #58 Gepost op: 31 juli 2020, 15:09:39 »
Denk nog wel een aantal jaren. Niet elk fabrikant heeft een voorkeur voor streamen boven fysiek software, zoals CD of LP.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #59 Gepost op: 31 juli 2020, 16:21:03 »
Ben er nou steeds happy mee, door je verzameling  neuzen voor de juiste keuze.
Ben te weinig thuis om bv een verzamellijst te streamen.
Niks mis mee misschien ooit, jenever can tell.