Auteur Topic: De aller- allerlaatste set van HuubF  (gelezen 40985 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #45 Gepost op: 18 mei 2013, 00:07:33 »
Mooi man, geniet ervan!   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #46 Gepost op: 18 mei 2013, 00:15:48 »
Veel luisterplezier gewenst  :)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #47 Gepost op: 18 mei 2013, 01:28:40 »
Veel luister plezier gewenst al begrijp ik het niet helemaal wat je bedoelt met dat spotify nu ook geweldig klinkt... Kun je dat toelichten??

Richard
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #48 Gepost op: 18 mei 2013, 08:40:15 »
Veel luister plezier gewenst al begrijp ik het niet helemaal wat je bedoelt met dat spotify nu ook geweldig klinkt... Kun je dat toelichten??

Richard

Ja hoor!  :D

De PS Audio dac bevat een belangrijk component waarmee de digitale invoer uiteen wordt getrokken, afgestoft en jittervrij weer in elkaar wordt gezet: de Digital Lens. In de eerste versie werkt deze alleen op de ethernet ingang. Dus alleen als je een ingewikkeld en tamelijk buggy netwerk opzet kun je van dit effect genieten.

Vorig jaar is de opvolger op de markt verschenen: de Mark 2. PS Audio biedt de mogelijkheid om de MK1 te upgraden naar MK2 met een upgrade-kit: het nieuwe board, een handvol snoertjes en schroefjes en een flinke handleiding. Door mijn verhuizing kwam ik daar nu pas aan toe.

Het belangrijkste verschil is dat de Digital Lens nu ook op de andere ingangen werkt. Spotify kon ik niet over het netwerk laten lopen maar komt binnen via USB of Toslink. Spotify klinkt nu dus een stuk volwassener.
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #49 Gepost op: 18 mei 2013, 10:19:58 »
Mooi van de kwaliteit van  spotify is niet altijd even best.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #50 Gepost op: 18 mei 2013, 11:02:42 »
Veel luister plezier gewenst al begrijp ik het niet helemaal wat je bedoelt met dat spotify nu ook geweldig klinkt... Kun je dat toelichten??

Richard

Ja hoor!  :D

De PS Audio dac bevat een belangrijk component waarmee de digitale invoer uiteen wordt getrokken, afgestoft en jittervrij weer in elkaar wordt gezet: de Digital Lens. In de eerste versie werkt deze alleen op de ethernet ingang. Dus alleen als je een ingewikkeld en tamelijk buggy netwerk opzet kun je van dit effect genieten.

Vorig jaar is de opvolger op de markt verschenen: de Mark 2. PS Audio biedt de mogelijkheid om de MK1 te upgraden naar MK2 met een upgrade-kit: het nieuwe board, een handvol snoertjes en schroefjes en een flinke handleiding. Door mijn verhuizing kwam ik daar nu pas aan toe.

Het belangrijkste verschil is dat de Digital Lens nu ook op de andere ingangen werkt. Spotify kon ik niet over het netwerk laten lopen maar komt binnen via USB of Toslink. Spotify klinkt nu dus een stuk volwassener.

Ik begrijp je verhaal bedankt voor de uitleg!

Maar ik ben van mening dat het niet uit maakt wat voor DAC met of zonder upgrade je ook gebruikt, het niet uit maakt. Want wat je in het DAC "invoert" komt er ook weer uit. Laat ik een 128kbps Mp3 nemen, we zijn het er 'allemaal' wel over eens dat je dat verschil kunt horen t.o.v een 320kbps Mp3. Een DAC hoe goed, of duur hij ook is, kan volgens mij nooit... van iets wat er niet is, meer maken! Ik zie het hele principe van upsamplen dan ook niet zitten. Het ontbreekt mij aan de technische kennis maar kan wel logisch nadenken.

Wat ik doe is alles wat ik koop, importeer of download....... doe ik in de hoogste beschikbare kwaliteit. Mijn Heed DAC speelt alles 1:1 af en laat ik niks upsamplen. Wat ik wel moet doen omdat ik "gebonden" ben aan Itunes op mijn Macintosh server is soms Flac files omzetten naar Apple Lossless  dit doe ik dan met een programma dat XLD heet. Ik zal niet beweren dat ik het verschil tussen een 320kbps Mp3 en een 16bits ALAC* (Apple Lossless Audio Codec) file hoor, maar ik heb de ruimte en heb zoiets van als het kan, waarom voor minder kwaliteit gaan! In de PC wereld noemen ze dit een EAC* (*exact audio copy) wat zoveel inhoud als een 1:1 rip van een cd. Wie mij verteld dat hij dit toch echt slechter vind klinken als een originele CD die moet of zijn DAC of zijn CD speler na laten kijken, want ik ben ervan overtuigd dat het net zo goed klinkt.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2013, 11:06:57 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Martin Schouten

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 214
  • You can only do things by heart, when you mean it.
    • Multimedia Hifi Solutions
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #51 Gepost op: 18 mei 2013, 11:10:42 »
Ik kan helemaal meegaan met wat richard zegt.

Je kan een signaal wat binnen komt wel veranderen in een andere kwaliteit file, maar de kwaliteit zoals het op cd of dvd staat kan je niet verbeteren alleen verpesten door verkeerde sampling te gebruiken.

Mvg
Martin
Woonkamer: Polkaudio LSi9(f)/LSiC(c)/LSiFX(r)  Polkaudio: subwoofer DSWpro660wi (2)    Onkyo PA-MC5500   Onkyo PR-SC5507    Pioneer PL300     Zelfbouw: Silverstone       Kabels: Oehlbach en Cambridge en Homemade

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #52 Gepost op: 18 mei 2013, 11:33:30 »
Veel luister plezier gewenst al begrijp ik het niet helemaal wat je bedoelt met dat spotify nu ook geweldig klinkt... Kun je dat toelichten??

Richard

Ja hoor!  :D

De PS Audio dac bevat een belangrijk component waarmee de digitale invoer uiteen wordt getrokken, afgestoft en jittervrij weer in elkaar wordt gezet: de Digital Lens. In de eerste versie werkt deze alleen op de ethernet ingang. Dus alleen als je een ingewikkeld en tamelijk buggy netwerk opzet kun je van dit effect genieten.

Vorig jaar is de opvolger op de markt verschenen: de Mark 2. PS Audio biedt de mogelijkheid om de MK1 te upgraden naar MK2 met een upgrade-kit: het nieuwe board, een handvol snoertjes en schroefjes en een flinke handleiding. Door mijn verhuizing kwam ik daar nu pas aan toe.

Het belangrijkste verschil is dat de Digital Lens nu ook op de andere ingangen werkt. Spotify kon ik niet over het netwerk laten lopen maar komt binnen via USB of Toslink. Spotify klinkt nu dus een stuk volwassener.

Ik begrijp je verhaal bedankt voor de uitleg!

Maar ik ben van mening dat het niet uit maakt wat voor DAC met of zonder upgrade je ook gebruikt, het niet uit maakt. Want wat je in het DAC "invoert" komt er ook weer uit. Laat ik een 128kbps Mp3 nemen, we zijn het er 'allemaal' wel over eens dat je dat verschil kunt horen t.o.v een 320kbps Mp3. Een DAC hoe goed, of duur hij ook is, kan volgens mij nooit... van iets wat er niet is, meer maken! Ik zie het hele principe van upsamplen dan ook niet zitten. Het ontbreekt mij aan de technische kennis maar kan wel logisch nadenken.

Wat ik doe is alles wat ik koop, importeer of download....... doe ik in de hoogste beschikbare kwaliteit. Mijn Heed DAC speelt alles 1:1 af en laat ik niks upsamplen. Wat ik wel moet doen omdat ik "gebonden" ben aan Itunes op mijn Macintosh server is soms Flac files omzetten naar Apple Lossless  dit doe ik dan met een programma dat XLD heet. Ik zal niet beweren dat ik het verschil tussen een 320kbps Mp3 en een 16bits ALAC* (Apple Lossless Audio Codec) file hoor, maar ik heb de ruimte en heb zoiets van als het kan, waarom voor minder kwaliteit gaan! In de PC wereld noemen ze dit een EAC* (*exact audio copy) wat zoveel inhoud als een 1:1 rip van een cd. Wie mij verteld dat hij dit toch echt slechter vind klinken als een originele CD die moet of zijn DAC of zijn CD speler na laten kijken, want ik ben ervan overtuigd dat het net zo goed klinkt.

Ik begrijp ook weinig van de achterliggende techniek maar pretendeer, net als jij, wel logisch te kunnen nadenken.

Al een jaar of 4 geleden kwam ik in het bezit van een Genesis Digital Lens. Een apparaat waar bits ingaan en bits uitkomen. Je moest hem tussen bron en DAC zetten. Op dat moment had ik een Cambridge DacMagic waar ik matig tevreden over was. Ik wilde graag gaan streamen maar gebruikte eigenlijk meestal nog de cd-speler; de Sony XA50ES klonk nog steeds het best.

Totdat ik die Digital Lens in huis had. Vanaf dat moment besefte ik dat ik alle technische prietpraat gewoon moest laten voor wat het was. Hij deed namelijk iets wat niet zou kunnen: het geluid werd zó natuurlijk dat de cd-speler eindelijk de deur uit kon. Ik ben in die tijd langs verschillende forumgenoten getrokken om de combi te demonstreren. Overtuigd geraakt van het belang van een goede DA-omzetting heb ik daarna tamelijk veel geïnvesteerd in een goede DAC. Ik heb een tijdje een Ayre QB-9 dac gehad. Een prachtig klinkend apparaat maar met 1 USB ingang een beetje inflexibel. Toen ik er achter kwam dat de Digital Lens nog steeds bestond, in de PS Audio PerfectWave, heb ik de zaak weer omgegooid.

Maar hoe het werkt? PS Audio beweert dat de jitter extreem klein wordt maar als je dat beweert valt iedereen over je heen. Ik hou het er maar op dat ik er bijzonder tevreden over ben.

Ook over de wonderbaarlijke eindversterker Cyrus Power X, die beter wordt als je de voeding PSX-R er op zet. En het geheel wordt nog beter als je gaat bi-ampen met een 2e setje. Al met al een fraai gedetailleerd, gecontroleerd geluid dat toch nog steeds muzikaal klinkt.

En dat terwijl het upgrade-board nog minimaal 200 uur moet inspelen!
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #53 Gepost op: 18 mei 2013, 11:35:17 »
 ;D

Goed bezig Huub.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #54 Gepost op: 18 mei 2013, 11:40:58 »
ah dat bedoelde je Richard :)

Ter bevestiging:
Ik hoor bij mij thuis nul verschil tussen CD en FLAC.

Ter aanvulling:
Ik heb eens blind getest. Een vriend van me kon willekeurig nummers laten horen die ik als FLAC heb, of nummers van Spotify. Bij mij thuis hoef je geen knoppen om te zetten. Ik kon dus echt niet weten wat hij liet horen. Ik kon niet aangeven wanneer ik naar een FLACje luisterde en wanneer naar Spotify. Ik ging niet gokken want dan gaat kansberekening een rol spelen, en voor je het weet krijg je op basis daarvan je gelijk.

Als ik niet blind test en ik wissel tussen CD/FLAC en spotify, wat met de afstandsbediening snel gaat, meen ik te horen dat de CD/FLAC versie iets zuiverder klinkt en het laag wat precieser is. Ik ga er vanuit dat dit inbeelding is.

Voor mijn gemoedsrust wil ik binnenkort toch spotify vervangen door qobuz.

Aanvulling:
@Ik heb bij een kennis een PS AUDIO DAC gehoord van rond de 5000 euro en die klonk veel en veel beter dan zijn Marantz CD-speler. Ik kan dat niet uitleggen. Maar het was wel zo.
Je hebt daarmee een bijzonder fraai apparaat gekocht Huub!

« Laatst bewerkt op: 18 mei 2013, 11:48:34 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #55 Gepost op: 18 mei 2013, 11:46:57 »
Aangaande de steeds vaker voorkomende posts over streamen en cd-spelers heb ik hier een idee geopperd
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #56 Gepost op: 28 mei 2013, 07:56:43 »
Mijn laatste strijd (op hifi gebied dan) begint een beetje kloten te krijgen. Het upgrade-board van de PS Audio dac is onderdehand wel ingespeeld en klinkt fantastisch. Zelfs Spotifi klinkt als high end, precies wat ik hoopte.

Omdat de Harbeth M30's best wel aparte vogels zijn heb ik een weekje geexperimenteerd met stands. De zeer stevige Partington Dreadnougts, die vele speakers hebben gedragen, staan in de verkoop. Ik heb namelijk zelf een stand in elkaar geschroefd. 8)

De Partingtons zijn weliswaar stevig maar uiteindelijk zat er natuurlijk wel enige beweging in de speakers, zo 60 cm boven de grond. Ook las ik ergens dat de onderkant van de Harbeths het best vrijgelaten kan worden. De wanden zijn tamelijk dun en ontworpen om méé te resoneren. Als je een tik op de kast geeft hoor je dat ook: de kast is niet bepaald dood.

Dit heb ik opgelost door een licht maar zeer stevig frame te maken met 4 vuren poten op de hoeken van de speakers, onder en boven verbonden door stroken van 12 mm berken multiplex. De speakers staan daardoor op een vierkant, waarbij die 12 mm rondom helemaal aan de uiterste randen van de speakers zit. Uiteraard zijn ze met blue tac vastgeplakt. De volledige onderkant is nu vrij omdat de kast zelf 18 mm dik is.

De constructie is zó stevig dat de speakers onwrikbaar staan. Het resultaat is verbluffend. De weergave is luchtiger in het midden en hoog en strakker in het laag. Het lekkere van de Harbeths (fantastische stemmen en rauwe randjes waar het moet) blijft overeind. Veel beter zal ik het hier niet kunnen krijgen.

Het is dan ook de laatste set.  :)
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2013, 08:04:44 door HuubF »
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #57 Gepost op: 28 mei 2013, 08:08:02 »
Mooi...Als het echt helemaal klaar is kom ik natuurlijk weer langs of als je weer andere speakers koopt.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #58 Gepost op: 28 mei 2013, 08:26:43 »
Mooi...Als het echt helemaal klaar is kom ik natuurlijk weer langs of als je weer andere speakers koopt.

Gr Hans

Ik ben klaar hoor! Mijn spaargeld is weer even op na de aanschaf van de eindversterkers en het upgrade-board. Veel nieuws valt er ook niet te bedenken. Zelfs alle kabels zijn high-endig.

We hebben een hoekbank besteld met superzacht leer. Hopelijk zorgt dat nog voor een beetje vermindering van de galm. Zie onder (maar dan dus in een hoek).

Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Baardmannetje

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 206
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #59 Gepost op: 28 mei 2013, 08:36:37 »
Mooie bank!

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe je setje nu staat te spelen. Misschien dat ik een keer mee kom met die aardige meneer hier uit de buurt en anders kom ik wel een keer met de trein.

 8)