Auteur Topic: De aller- allerlaatste set van HuubF  (gelezen 40946 keer)

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
De aller- allerlaatste set van HuubF
« Gepost op: 09 mei 2013, 07:16:05 »
Aan de vooravond van wat grote verbeteringen moest ik een keuze maken waar ik dat zou gaan opschrijven. Hier maar.  :)

Mijn set bestaat op dit moment uit de volgende componenten:

PS Audio PerfectWave dac.
Een paar jaar geleden ben ik begonnen met streamen. Als ICT'er ga je natuurlijk niet klooien met vage apparaten dus er kwam een Mac Mini, die aan TV en hifi werd gekoppeld. Aanvankelijk met tulpjes direct aan de versterker. Als CD-speler had ik een SonyXA50ES, best een goed ding. Omdat de Sony veel beter klonk dan de Mac Mini bleef de cd-speler gewoon staan. Ik begon héél langzaam mijn cd's te rippen want er was geen haast; het klonk toch niet goed genoeg.
Toen ik ging experimenteren met externe dac's werd het geluid langzaam beter. De aanschaf van een Cambridge Dacmagic was daarin een grote stap maar het was het nog net niet. Mijn oog viel op de Digital Lens. Dat werkte, de rest van de CD's werd in no time geript en ik heb nooit meer een cd-speler gebruikt. Via de uitnemende Ayre QB-9 ben ik uitgekomen op de PS Audio dac. Een fantastisch maar nogal wankelig apparaat. Daar komt de komende week verandering in omdat een upgrade naar de MK2 versie de tweaky netwerksoftware overbodig maakt. Dan kan ik tv en Spotify eindelijk ook via de ingebouwde Digital Lens beluisteren.

Harbeth Monitor 30.
Ik had al eens de mini-monitors van Harbeth in huis gehad. Die klonken fantastisch, maar ze waren me toch iets te klein om lekker naar live pop of een mooie symfonie te kunnen luisteren. En subwoofers komen er bij mij niet meer in. Na de verhuizing naar Leiden bleken mijn droomspeakers (Avalon Avatar) veel te groot dus heb ik mijn kans schoon gezien: de grotere broer van de Harbeth-mini's werd in huis gehaald. De M30 is een heerlijk muzikale speaker met net genoeg ballen om geen subwoofer te willen hebben.

Mac Mini als Bron
De Mac die ik heb staan is al de 2e vanwege de iets betere beeldkwaliteit en een grotere HD. Tegenwoordig heb je meer mogelijkheden om je TV aan te sluiten op internet (mijn Panasonic heeft zelf ook ethernet) maar in de praktijk is een computer aan je hifi en TV erg handig. Spotify, uitzending gemist, YouTube, foto's, overal wordt hij voor gebruikt. Tot voor kort ook als dvd-speler maar er staat inmiddels een blue ray 3d spelertje. Dat beeld is toch wel behoorlijk beter.

De Versterkers
Onlangs heb ik mijn 2 Hypex UcD monoblocs omgewisseld voor een Cyrus Power X eindversterker. Dit was de eerste versterker in 2 jaar die het duidelijk beter deed dan de 2 Hypexen. Zelfs het spoortje gehakt dat nog in de set zat was er niet tegen opgewassen. De Harbeth speakers hebben ook zó veel karakter dat je daar moeiteloos verliefd op kan worden. Ik wist dat een Cyrus PSX-R stroomunit het geluid kon verbeteren. Na 2 weken had ik er één op de kop getikt. Ik wist ook dat Cyrus het goed doet als je bi-ampt dus zo dadelijk ga ik 2 extra units (Power X en PSX-R) in Assen ophalen. Ik ben erg benieuwd.

Kabelsss
Tsja, toch echt wel belangrijk. Ik heb een aparte stroomgroep laten aanleggen in de hifi-hoek. Ik heb in één keer alle kabels en dozen besteld bij een Mannetje Die Daar Veel Van Afweet. Niet extreem duur maar wel gedegen, met Belden kabels en zeer deugdelijke stekkers. Hier en daar zit er een extra goed kabeltje tussen, waaronder een hele dure Furutech. Ik heb maar één interlink nodig (tussen PS Audio en Cyrus) en dat is op dit moment een Atlas. De luidsprekerkabel is wel iets speciaals: een 47Labs 4719 Kishemon.

Wat er komen gaat:
- Betere stands onder de monitor 30's
- De upgrade-kaart voor de PS Audio
- Coming soon: het 2e setje Cyrus mono's

Na een jaar of 2 alleen maar met huizen en samenwonen bezig te zijn geweest ben ik dus weer behoorlijk bezig met hifi. De WAF vraagt zich natuurlijk af met wat voor monster ze het huis deelt maar zolang de hifi niet de hele kamer inneemt vindt ze het gelukkig prima.  :love:

Het laatste jaar luister ik steeds meer naar klassiek, we worden wat ouder hé? Maar ook lekkere moderne muziek vind ik nog steeds erg leuk. Regelmatig koop ik nog een (Muziekkrant-) Oor en zoek dan op Spotify de muziek waarover wordt geschreven. Daar zitten vaak pareltjes tussen. Geen harde muziek meer, Coldplay gaat nog net hoewel Queens of the stone Age ook nog wel wordt gedraaid. Ik luister opvallend veel zingende meisjes. Misschien heeft dat te maken met een nog steeds ruimhartige hoeveelheid testosteron.

Het geluid waar ik naar zoek is: natuurlijk, levend maar wel voldoend aan standaard hifi normen. Ik hoor wel eens een 'muzikale' set met, voor mijn oren, te veel compromissen. Mijn ideaal was een set klinkend als de beste gehakt-sets maar dat heb ik opgegeven. Het lukt me niet om dat geluid hier te realiseren en ga mijn dure apparaten niet meer laten aanpassen. Inmiddels ben ik zeer tevreden over het gewone hifi-geluid met Harbeth in de hoofdrol.

De testopstelling dd 9 mei 2013:

« Laatst bewerkt op: 09 mei 2013, 17:22:04 door HuubF »
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2013, 08:33:15 »
Mooi Huub dat alles op z'n plaats valt.  Geniet er samen van.

 :pictures:

 ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2013, 09:24:27 »
Het zou wat zijn als dit de aller-allerlaatste set zou zijn.....Klinkt het nu heel anders dan als in augustus vorig jaar ?

Ik vond het toen een erg fijne set die je had staan...dus misschien maar weer eens langskomen. En inderdaad foto's.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Baardmannetje

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 206
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2013, 10:42:18 »
Je schrijft dat je weer met de hobby bezig bent en tegelijkertijd dat je 'het' gevonden hebt..?

Een grotere discrepantie is ondenkbaar!  ;D

...dus misschien maar weer eens langskomen. En inderdaad foto's....

Ik ga graag mee!

 :afro:

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2013, 13:04:38 »
Veel luister plezier en geniet ervan!! Want daar gaat het om...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Cyrus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 939
  • Alles draait om de eenvoud!
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2013, 13:15:04 »
De aller- allerlaatste set van HuubF

Yeah, right!   ;D ;D ;D

Mooi verhaal, mooie set. Geniet er van!
Groeten,
Edwin

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2013, 13:20:50 »
Yeah, right!   ;D ;D ;D

Het zou zomaar kunnen. Deze reactie gaven mensen ook ooit bij zo'n soortgelijke uitspraak mijnerzijds.
Nu denk ik inderdaad niet, dat "dit" het geval zal zijn overigens.
 :P
Citaat
Mooi verhaal, mooie set. Geniet er van!
X2

Groet, Mark

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2013, 15:16:37 »
In denk dat Huub gaat voor de aller, allergoeieste set.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #8 Gepost op: 09 mei 2013, 17:24:29 »
Het tweede Cyrus setje is in Assen opgehaald. Vijf (5) uur rijden zonder enige file.  :o

Hier een foto van de testopstelling. Omdat mijn vriendinnetje sinds vanochtend 10 dagen met een vriendin naar Griekenland is heb ik vrij spel.  :evil:

Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #9 Gepost op: 09 mei 2013, 17:31:44 »
Mooi zooitje  ;) Zo bij elkaar geniet ervan!!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #10 Gepost op: 09 mei 2013, 17:33:09 »
Heb je nu kabellifters ?

Voor de rest...hups netjes in de kast ermee.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #11 Gepost op: 09 mei 2013, 17:35:41 »
Heb je nu kabellifters ?

Voor de rest...hups netjes in de kast ermee.

Gr Hans

Nee blijft even zo staan. Ik heb beloofd dat ik de hifi/tv muur tegen de buitenmuur (links) zet de komende week.
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #12 Gepost op: 09 mei 2013, 17:40:01 »
Heb je nu kabellifters ?

Voor de rest...hups netjes in de kast ermee.

Gr Hans

Ik heb het wiskundig inzicht van een visstick maar volgens mij past dat nooit in die kastjes
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #13 Gepost op: 09 mei 2013, 17:44:22 »
Heb je nu kabellifters ?

Voor de rest...hups netjes in de kast ermee.

Gr Hans

Nee blijft even zo staan. Ik heb beloofd dat ik de hifi/tv muur tegen de buitenmuur (links) zet de komende week.

Speakers blijven op dezelfde plaats staan ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: De aller- allerlaatste set van HuubF
« Reactie #14 Gepost op: 09 mei 2013, 17:58:05 »
Heb je nu kabellifters ?

Voor de rest...hups netjes in de kast ermee.

Gr Hans

Nee blijft even zo staan. Ik heb beloofd dat ik de hifi/tv muur tegen de buitenmuur (links) zet de komende week.

Speakers blijven op dezelfde plaats staan ?

Gr Hans

Speakers verhuizen mee...
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)