Auteur Topic: Hififreaks olé  (gelezen 128524 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Hififreaks olé
« Reactie #45 Gepost op: 08 mei 2013, 22:02:13 »
Ik heb een aantal sluitende verhalen om mijn 'gouden oortjes' te bewijzen, maar zelfs als ik die neerzet moet ik het nog steeds live gaan bewijzen.
En dat snap ik niet. Waarom zou je me wantrouwen?

Geen kwestie van wantrouwen, maar ik zou het graag een keer in de praktijk gebracht zien. Dat zou mijn beeld van 'de waarheid' kunnen bijstellen.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.522
  • Lid van de Adam's family
Re: Hififreaks olé
« Reactie #46 Gepost op: 08 mei 2013, 22:02:29 »
Dus hebben we een insteek en als we allebei geleerd hebben van het verleden, gaan we samen naast elkaar zitten en hebben we het erover. Ik zie je op mijn offerdag en we pakken een biertje.
Waar hebben we 't nu over? :D
http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,415.0.html
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Hififreaks olé
« Reactie #47 Gepost op: 08 mei 2013, 22:41:28 »
Naja, ik heb genoeg ervaring met (echt, niet voorbereide, verrassings-effect) blinde tests om te weten dat sommige voodoo en kabels en mods wel werken.
Maar toch is hier (en op elk ander audioforum nog sterker) de standaard dat dat onzin is. Ze gaan hier zelfs zo ver om te zeggen 'je kunt elke versterker nemen, ze klinken éénder, als je speakers maar goed zijn'.

Als je dàt gelooft, ben je niet serieus met geluidskwaliteit bezig. Dat zijn verschillen die het ongetrainde oor kan horen en aanwijzen, uitleggen, zonder voorbereiding.
Ik heb hier genoeg vrienden die helemaal niet met audio bezig zijn en gewoon een 'niet compleet hopeloze set hebben staan. En zelfs die kunnen het verschil aanwijzen tussen de éne voedingskabel aan m'n eindbak en de ander.

Ik ben al een keer een muziekwinkel binnengelopen waar je reinste voodoo was toegepast en ik zei 'hebben jullie een nieuwe versterker ofzo?'.
Puur per ongeluk, zonder enige wetenschap, hoorde ik het via een set simpele B&O Redline speakers.

En hier worden die dingen dan glashard ontkend. Hoe groot de verschillen soms ook mogen zijn.
En er zijn hier (en overal!) ook mensen die alles berekenen en als de berekening klopt, is het geluid goed. Aansluiten hoeft al niet meer.
En dan heb ik het moeilijk met serieus nemen van die mensen als audiogekken.

Ik weet dat ik een bijzonder goed gehoor en geheugen voor geluid heb, dat wordt ook regelmatig uitgebuit door mensen die advies zoeken.
En ik moet me hier dan regelmatig laten aanpraten dat 'ik hoor wat ik wil'.
Da's toch best lastig.

Maar, en ik wil dat nog eens benadrukken, het gaat wel op een heel sympathieke manier.
Het is zinloos, maar het gaat wel keurig.

Ik heb hier http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,560.105.html geprobeerd vereenvoudigd weer te geven waar het probleem zit als het gaat om het waarnemen van dingen en verschillen via je zintuigen en je brein. Mijn vakgebied. En wat dus het probleem is wanneer je alleen op blind ABX-en en metingen afgaat. Het zou me uren vertellen en uitleggen kosten, laat staan het met 2 vingers typen en soms even toetsen opzoeken, om volledig duidelijk te maken waarom meten gelukkig weten is waar het de natuur- en scheikunde (ook gestudeerd) en elektronica (helaas weinig tijd voor gehad/genomen, baal ik permanent van) betreft, maar dat er bij het luisteren naar muziek, het zien van een beeld, het voelen van koude, warmte, pijn en het evenwicht om maar een paar dingen te noemen meer aan de hand is.
Relativeer de dingen dus zou ik zeggen, want alle mensen op een audioforum zijn serieus met muziek bezig maar hebben een andere achtergrond en een ander brein. Gelukkig maar zou ik zeggen.
Dat maakt de zaak juist leuk zolang er geen agressie bij optreedt. :)
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2013, 22:43:19 door minplus »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hififreaks olé
« Reactie #48 Gepost op: 08 mei 2013, 22:47:06 »
Ik heb een aantal sluitende verhalen om mijn 'gouden oortjes' te bewijzen, maar zelfs als ik die neerzet moet ik het nog steeds live gaan bewijzen.
En dat snap ik niet. Waarom zou je me wantrouwen?

Geen kwestie van wantrouwen, maar ik zou het graag een keer in de praktijk gebracht zien. Dat zou mijn beeld van 'de waarheid' kunnen bijstellen.

Frits...denk je dat je dan wel verschillen gaat horen ? Of dat verschillen wel bestaan, maar jou oren/set niet goed genoeg zijn ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Hififreaks olé
« Reactie #49 Gepost op: 08 mei 2013, 23:21:09 »
Ha, er komt wat los ......

Kun je nagaan hoe moeilijk ik het heb. Een "subjectivist" met technische kennis die overal aan twijfelt, zelfs aan zijn eigen waarnemingen.  ;D
- audiodidact -

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Hififreaks olé
« Reactie #50 Gepost op: 08 mei 2013, 23:36:28 »
Mijn (eerlijke) duit: Ik vind dat 90% van de mensen hier niet serieus met audio bezig is, maar ik vind het wel ontzettend bewonderenswaardig met hoeveel respect het wederzijds onbegrip wordt verwoord.
Hoewel ik genoeg forumervaring heb om te weten dat ook dit forum ooit in flamewars zal verzanden (sorry opzetters ;)), moet ik zeggen dat de huidige groep mensen een heel fatsoenlijke is.

Ik vind het prachtig. Gelukkig behoor ik tot de 10% die wel serieus met audio bezig is. Wil degene die niet serieus met audio bezig is op dit audioforum zich even melden? Want het is nuttig om te weten. Kunnen we een lijstje maken?


Over mijn smaak valt te twisten

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: Hififreaks olé
« Reactie #51 Gepost op: 08 mei 2013, 23:50:24 »
Geen kwestie van wantrouwen, maar ik zou het graag een keer in de praktijk gebracht zien. Dat zou mijn beeld van 'de waarheid' kunnen bijstellen.
Het zou niet uitmaken, stel het zou daar niet werken, dat maakt toch niet ineens alle àndere zaken ongedaan.
Ik heb het nog nooit geprobeerd, mogelijk wel proberen waard.

Ik heb hier http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,560.105.html geprobeerd vereenvoudigd weer te geven waar het probleem zit als het gaat om het waarnemen van dingen en verschillen via je zintuigen en je brein.
Ik heb het niet gelezen, dat ga ik vanavond niet redden, dus mogelijk een onzinnige 'verdediging';
Maar als ik toch de verschillen hoor en kan aanwijzen zonder überhaupt te weten dat er iets gewijzigd is, dan ben je er toch al?

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Hififreaks olé
« Reactie #52 Gepost op: 08 mei 2013, 23:52:16 »
Ik heb een aantal sluitende verhalen om mijn 'gouden oortjes' te bewijzen, maar zelfs als ik die neerzet moet ik het nog steeds live gaan bewijzen.
En dat snap ik niet. Waarom zou je me wantrouwen?

Geen kwestie van wantrouwen, maar ik zou het graag een keer in de praktijk gebracht zien. Dat zou mijn beeld van 'de waarheid' kunnen bijstellen.

Frits...denk je dat je dan wel verschillen gaat horen ? Of dat verschillen wel bestaan, maar jou oren/set niet goed genoeg zijn ?

Gr Hans

Ik heb ze zelf bij de verschillende testen niet kunnen aanwijzen, maar als s_k het wel kan onder dezelfde condities, dan wil ik best accepteren dat die verschillen er zijn maar dat ik ze niet hoor. Ik zit niet volledig vast aan mijn overtuiging.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Hififreaks olé
« Reactie #53 Gepost op: 08 mei 2013, 23:56:04 »
Naja, ik heb genoeg ervaring met (echt, niet voorbereide, verrassings-effect) blinde tests om te weten dat sommige voodoo en kabels en mods wel werken.
Maar toch is hier (en op elk ander audioforum nog sterker) de standaard dat dat onzin is. Ze gaan hier zelfs zo ver om te zeggen 'je kunt elke versterker nemen, ze klinken éénder, als je speakers maar goed zijn'.

Als je dàt gelooft, ben je niet serieus met geluidskwaliteit bezig. Dat zijn verschillen die het ongetrainde oor kan horen en aanwijzen, uitleggen, zonder voorbereiding.
Ik heb hier genoeg vrienden die helemaal niet met audio bezig zijn en gewoon een 'niet compleet hopeloze set hebben staan. En zelfs die kunnen het verschil aanwijzen tussen de éne voedingskabel aan m'n eindbak en de ander.

Ik ben al een keer een muziekwinkel binnengelopen waar je reinste voodoo was toegepast en ik zei 'hebben jullie een nieuwe versterker ofzo?'.
Puur per ongeluk, zonder enige wetenschap, hoorde ik het via een set simpele B&O Redline speakers.

En hier worden die dingen dan glashard ontkend. Hoe groot de verschillen soms ook mogen zijn.
En er zijn hier (en overal!) ook mensen die alles berekenen en als de berekening klopt, is het geluid goed. Aansluiten hoeft al niet meer.
En dan heb ik het moeilijk met serieus nemen van die mensen als audiogekken.

Ik weet dat ik een bijzonder goed gehoor en geheugen voor geluid heb, dat wordt ook regelmatig uitgebuit door mensen die advies zoeken.
En ik moet me hier dan regelmatig laten aanpraten dat 'ik hoor wat ik wil'.
Da's toch best lastig.

Maar, en ik wil dat nog eens benadrukken, het gaat wel op een heel sympathieke manier.
Het is zinloos, maar het gaat wel keurig.

s_k,

Waarom "zinloos"? Omdat er eventueel geen verschillen zouden zijn?
Mijn huidige mening, als "ex-gelover", staat haaks op de jouwe en heb deze op een "serieuze wijze" gevormd.
Jij stelt;
Citaat
Als je dàt gelooft, ben je niet serieus met geluidskwaliteit bezig. Dat zijn verschillen die het ongetrainde oor niet kan horen en aanwijzen, uitleggen, zonder voorbereiding.
Als ik "mijn" zienswijze op deze uitspraak loslaat, geldt dit als exact hetzelfde argument welke van toepassing op "jouw visie" met het verschil van het vetgedrukte woordje.
Wat ik dus bedoel, gechargeerd; Jij neemt verschillen waar en bent dus niet "serieus" met hifi bezig. Dat is tenslotte wat jij feitelijk stelt aangaande de mensen welke "de verschillen"niet waarnemen.
 ;)
Daarnaast kan ik fraai ogende en/of opgebouwde apparatuur zeker waarderen. Het "bekijken" doe ik echter met "andere ogen".

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Hififreaks olé
« Reactie #54 Gepost op: 09 mei 2013, 00:01:08 »
Ik vind het prachtig. Gelukkig behoor ik tot de 10% die wel serieus met audio bezig is. Wil degene die niet serieus met audio bezig is op dit audioforum zich even melden? Want het is nuttig om te weten. Kunnen we een lijstje maken?

Schrijf mij maar als eerste op dan.  ;D

Hier gaan de grote vellen binnenkort de deur uit om plaats te maken voor kleine, actieve luidsprekers.
De gemodificeerde UcD is al weg evenals de boortoren waarop ik plaatjes draaide.

Ik kan niet meer actief met audio bezig zijn zoals ik dat altijd deed, ga me nu lekker concentreren op de muziek.
(en zo'n achteruitgang in geluidskwaliteit is het helemaal niet, wel anders)
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2013, 00:05:29 door KT88 »
- audiodidact -

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Hififreaks olé
« Reactie #55 Gepost op: 09 mei 2013, 00:04:14 »
[Ik heb het niet gelezen, dat ga ik vanavond niet redden, dus mogelijk een onzinnige 'verdediging';
Maar als ik toch de verschillen hoor en kan aanwijzen zonder überhaupt te weten dat er iets gewijzigd is, dan ben je er toch al?

s_k,

Je hoeft niets te verdedigen, dat is geheel aan jou.
Het is natuurlijk wel fijn om te weten hoe een bepaalde overtuiging tot stand gekomen is.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hififreaks olé
« Reactie #56 Gepost op: 09 mei 2013, 00:07:09 »
Ik ben eerlijk en direct in 't echt èn van achter een toetsenbord, haha.
Van die mensen die op een forum los gaan en in real life zich keurig gedragen, zijn vreselijk.

Weet je wat 't is met audio, bekijk 't als een religie. Geloven en het verkondigen als waarheid, is niet netjes, maar niet geloven en dat verkondigen als waarheid, ook niet.
Je kunt er niet vanuit gaan dat de ander per definitie gelijk of ongelijk heeft.

Het is nogal makkelijk om dat te roepen. Maar het enige dat in de weg staat om zin van onzin te scheiden met een (eenvoudig pre-test post-test design) experiment is volgens mij een onwelwillend proefpersoon..
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Hififreaks olé
« Reactie #57 Gepost op: 09 mei 2013, 00:09:39 »
Ik vind het prachtig. Gelukkig behoor ik tot de 10% die wel serieus met audio bezig is. Wil degene die niet serieus met audio bezig is op dit audioforum zich even melden? Want het is nuttig om te weten. Kunnen we een lijstje maken?

Schrijf mij maar als eerste op dan.  ;D

Hier gaan de grote vellen binnenkort de deur uit om plaats te maken voor kleine, actieve luidsprekers.
De gemodificeerde UcD is al wef evenals de boortoren waarop ik plaatjes draaide.

Ik kan niet meer actief met audio bezig zijn zoals ik dat altijd deed, ga me nu lekker concentreren op de muziek.
(en zo'n achteruitgang in geluidskwaliteit is het helemaal niet, wel anders)


Inderdaad, dat kunnen we niet serieus nemen. Ik heb het gevoel dat het een mooie lijst gaat worden.
 

Over mijn smaak valt te twisten

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hififreaks olé
« Reactie #58 Gepost op: 09 mei 2013, 00:15:47 »
Hier gaan de grote vellen binnenkort de deur uit om plaats te maken voor kleine, actieve luidsprekers.

Weet je al welke? Hier staat inmiddels al een leuke verzameling (om informatie uit te putten of informatie aan toe te voegen):

http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,385.0.html
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Hififreaks olé
« Reactie #59 Gepost op: 09 mei 2013, 00:16:56 »
Weet je al welke?

Ja, de keuze is al gemaakt.  8)
- audiodidact -