Auteur Topic: Hififreaks olé  (gelezen 115627 keer)

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Hififreaks olé
« Reactie #120 Gepost op: 12 mei 2013, 09:40:32 »
Zeker en vergelijken met forumleden, in een niet ABX setting, kan ook erg gezellig zijn: Klik.

Natuurlijk wel met onverslaanbaar vergelijkingsmateriaal  ::)

Het is wel zo dat hoe sneller ik schakel tussen het 1 en en ander hoe kleiner de verschillen worden. De hersenen lijken de beelden in elkaar te willen laten overlopen. Ik heb dat ook gehad bij de aanschaf van de Lyngdorf. Bij in- en uitschakelen van intervallen van 5-10 seconden vervallen de verschillen. Toen heb ik een halve dag gewacht en daarna de vergelijking gemaakt, en dan is het verschil erg duidelijk. Nu mijn hersenen dit 'geleerd' hebben, kan ik ook weer sneller schakelen alsof ik beter weet waarop ik moet letten. Doe ik dit echter een uur na elkaar, dan lijkt het geleerde weer te verdwijnen en worden de verschillen weer erg klein. Dit lijkt me ook opgaan in ABX settings, en dat juist het genoemde voordeel van kunnen schakelen binnen enkele seconden, geen voordeel is bij het opleveren van relevante data, maar een nadeel.

Is ook mijn ervaring. In alle gevallen waarbij ik snel 2 verschillende situaties kon beoordelen (bijvoorbeeld CD speler vs DAC) kon ik in mijn thuisopstelling ook geen verschillen waarnemen. Als ik er een paar dagen de tijd neem ontwikkel ik vaak wel een voorkeur die ik dan ook wel kan benoemen.

Dat hoeft in dat stadium, na zo'n korte tijd, echter niet te betekenen dat dit verschil er ook werkelijk is. Bovendien kan het zo zijn dat bepaalde aspecten juist minder zijn geworden. Je kunt niet alles tegelijk beoordelen want daarvoor is muziekweergave veel te complex. Daarom is het belangrijk om af te wachten of het beklijft. Vroeger baseerde ik mijn oordeel op een paar dagen luisteren maar dat is veel te kort.
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hififreaks olé
« Reactie #121 Gepost op: 12 mei 2013, 11:06:19 »
Ja moet altijd wel even aan het geluid van nieuwe speakers wennen en dat kan alleen door een tijd onafgebroken te luisteren. Maar ik vind niets verhullender dan in split second naar een referentie te kunnen schakelen (voor mij K+H O300). In een a/b valt dan veel sneller op waar de andere set goede presteert en waar niet.

Maar ook daarmee heb ik wel gemerkt wat de invloed van gemoedstoestand is. Soms zijn de verschillen heel goed te duiden en een dag later (na een dag hard werken) dan ligt het veel dichter bij elkaar. Ook al is muziek luisteren een ontspannen aangelegenheid, speakers vergelijken is dat zeker niet. Als ik vermoeid ben dan kan ik veel minder goed informatie verwerken en dan heeft het niet zoveel zin.

Maargoed, alles gaat beter als je fit bent dus echt een verrassing is het ook weer niet :D
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2013, 11:13:12 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Hififreaks olé
« Reactie #122 Gepost op: 12 mei 2013, 15:57:34 »
Als de verschillen heel groot zijn kun je snel wisselen en rustig meerdere malen binnen een nummer van 3 minuten. Maar om 2 top vloerstaanders te vergelijken zal dit niet werken. En bij bv. CD-spelers wordt het ook erg moeilijk is mijn ervaring daar sommige hetzelfde klinken en andere net iets beter in bepaalde details. Bij mijn laatste dure speler aankoop viel de tjoeb-variant van de Marantz snel af vanwege een rommeliger laag, maar tussen een Arcam en een Naim was het langdurig vergelijken. Het is de Naim geworden die ietsje "analytischer" was tegenover de ietsje "warmere" Arcam. Of ik er verstandig aan gedaan heb weet ik niet want de Naim is een gevoelig jongetje gebleken.

Joske

  • † 31-12-2014
  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 64
  • Audioot
Re: Hififreaks olé
« Reactie #123 Gepost op: 14 mei 2013, 18:02:27 »
mannen, ik zit met mijn klitsen aan de oceaan inBretagne, les nu weer over die platenzaak, ik woon er 5 keer spuugen bij vandaan, en ik ken die platenzaak, als ik er wel eens een vinyltje haal, hoor ik wel die speakertjes, maar och,....en Mwah......

snap niet waarom daar zoveel drukte om gemaakt wordt, oh ja, en ik ken  de smeerseltjesman ook hahahahah

succes allen,

mooi weer hier en lekker genieten van een superset

gr Joske
Limburg, de parel van Nederland

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hififreaks olé
« Reactie #124 Gepost op: 14 mei 2013, 19:22:35 »
Geniet zonder grenzen m'n Joske.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Hififreaks olé
« Reactie #125 Gepost op: 14 mei 2013, 19:32:19 »
Veel plezier daar Joske.
I love vintage.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hififreaks olé
« Reactie #126 Gepost op: 14 mei 2013, 19:35:54 »
Geniet er van Jos ben ook net in Vive La France geweest en het was heerlijk
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Joske

  • † 31-12-2014
  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 64
  • Audioot
Re: Hififreaks olé
« Reactie #127 Gepost op: 14 mei 2013, 20:44:05 »
Geniet er van Jos ben ook net in Vive La France geweest en het was heerlijk
heey leuk,   zijn net terug van het water...waait goed aarvregent af en toe nu zon,,,, straks een mooi vissie op t bord haha

gr Jos
Limburg, de parel van Nederland

Joske

  • † 31-12-2014
  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 64
  • Audioot
Re: Hififreaks olé
« Reactie #128 Gepost op: 14 mei 2013, 20:47:01 »
Geniet zonder grenzen m'n Joske.   ;)
zie nu pas, doe ik,  veel muziek en mooie spullen kijken, de nak z1000x is klaar en staatbte glimmen, wat een bak, veuls t groot en moet toch nog wat opbrengen oeffff, wel mooi...heeft een nieuwe phonotrap jamin uit china....veel aan te regelen strawinskys vuurvogel op decca 180 gramms is emotioneel....
Limburg, de parel van Nederland

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Hififreaks olé
« Reactie #129 Gepost op: 24 juli 2014, 20:08:20 »
Voor mij hier nog steeds olé, met gezellige hobbyoten waar je wat kan zeggen zonder pek en veren.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Hififreaks olé
« Reactie #130 Gepost op: 27 juli 2014, 10:25:13 »
Geen klagen, goed forum met veel bekenden, vooral gemêleerd en verschillende meningen. Toch door één deur kunnen.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hififreaks olé
« Reactie #131 Gepost op: 27 juli 2014, 13:00:56 »
Met dit forum is m.i. niets mis en ik vind de betrokkenheid onder de diverse leden behoorlijk groot. De enkele keer dat het wat uit de hand dreigde te lopen, was m.i. aan bepaalde personen zelf te wijten. Voor de rest vind ik de mensen hier "open minded" en ik weet van een aantal mensen dat ze zeer sociaal kunnen handelen als daar een aanleiding toe is. Ik kan het dan ook slecht verdragen als het forum in een kwaad daglicht wordt gezet om een paar futiliteiten. Er is overal wel eens wat en perfect zal dan het ook nooit worden. Er zullen binnen deze hobby altijd verschillen van mening blijven, maar dat neemt niet weg dat je er met elkaar heel veel lol aan kunt beleven. Een beetje relativeren kan op zijn tijd geen kwaad !!!
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2014, 14:21:37 door Audiofreak »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hififreaks olé
« Reactie #132 Gepost op: 27 juli 2014, 13:25:35 »
Met dit forum is m.i. niets mis en ik vind de betrokkenheid onder de diverse leden behoorlijk groot. De enkele keer dat het wat uit de hand dreigde te lopen, was m.i. aan de bepaalde personen zelf te wijten. Voor de rest vind ik de mensen hier "open minded" en ik weet van een aantal mensen dat ze zeer sociaal kunnen handelen als daar een aanleiding toe is. Ik kan het dan ook slecht verdragen als het forum in een kwaad daglicht wordt gezet om een paar futiliteiten. Er is overal wel eens wat en perfect zal dan het ook nooit worden. Er zullen binnen deze hobby altijd verschillen van mening blijven, maar dat neemt niet weg dat je er met elkaar heel veel lol aan kunt beleven. Een beetje relativeren kan op zijn tijd geen kwaad !!!

+1

En dat er mensen zijn die ergens anders hun gram proberen te halen, of lopen zeiken over hoe het er hier aan toe gaat. Zegt mijns inziens meer over hun dan over "ons".
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hififreaks olé
« Reactie #133 Gepost op: 27 juli 2014, 13:33:32 »
Met dit forum is m.i. niets mis en ik vind de betrokkenheid onder de diverse leden behoorlijk groot. De enkele keer dat het wat uit de hand dreigde te lopen, was m.i. aan de bepaalde personen zelf te wijten. Voor de rest vind ik de mensen hier "open minded" en ik weet van een aantal mensen dat ze zeer sociaal kunnen handelen als daar een aanleiding toe is. Ik kan het dan ook slecht verdragen als het forum in een kwaad daglicht wordt gezet om een paar futiliteiten. Er is overal wel eens wat en perfect zal dan het ook nooit worden. Er zullen binnen deze hobby altijd verschillen van mening blijven, maar dat neemt niet weg dat je er met elkaar heel veel lol aan kunt beleven. Een beetje relativeren kan op zijn tijd geen kwaad !!!

+1

En dat er mensen zijn die ergens anders hun gram proberen te halen, of lopen zeiken over hoe het er hier aan toe gaat. Zegt mijns inziens meer over hun dan over "ons".
Het geeft geen pas om op het ene forum over het andere forum lopen te roddelen !!!

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Hififreaks olé
« Reactie #134 Gepost op: 27 juli 2014, 13:45:40 »
Dat ergens anders roddelen vind ik altijd maar zielig. Zoiets van 'ze pesten me daar!'
Science is no democracy