Auteur Topic: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.  (gelezen 8441 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Gepost op: 05 mei 2013, 20:34:22 »
Wij maar denken dat kabeltjes iets was van de laatste tijd, maar nee hoor. In 1866 al was er een "portfolio" van die dingen:



Het verschil is denk ik wel dat er destijds geen magie aan verbonden werd. Je had een kabel voor in de grond of eentje in het water en de stroomsterkte bepaalde welke dikte het moet zijn. Wat een tijd, wat een tijd...

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2013, 20:37:17 door dekkersj »

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2013, 20:56:29 »
Nu we het toch over kabels hebben: waarmee kan je de vorkjes-pluggen e.d. het beste schoonmaken? Of heeft dat met "gold plated" kabels die niet oxideren geen zin?


Over mijn smaak valt te twisten

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2013, 21:13:04 »
Gewoon met een doekje waarmee je het oppervlak heel licht polijst. Maar dat zal niet echt nodig zijn. Goud is een zacht materiaal en net als koper vormt dat een afsluitende bescherming rondom het contact. Dit in tegenstelling tot zilver waar het oxidatieproces door kan gaan mits daar zuurstof bij kan komen natuurlijk.

Groet,
Jacco

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2013, 22:06:06 »
OK, thx!
Over mijn smaak valt te twisten

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #4 Gepost op: 06 mei 2013, 08:32:09 »
en voor het beste resultaat elk jaar een cm er af knippen? (van bovengetoonde kabels)  ;D
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2013, 16:40:57 »
OK, thx!

Dat weer niemand iets zegt.
Je moet eens naar een electro zaak en vragen naar contact spray.
Er zijn ook nabehandel sprays maar dat is niet echt nodig volgens mij.
Je contacten voorzichtig bespuiten en even laten inwerken.
Daarna goed schoon poetsen met een doek, je zult zien dat je de zwarte oxide er al af poetst als het goed is.
Wel zorgen dat de boel goed schoon is, als het kan zelfs even weer afwassen met water en zeep of alcohol.
De boel zo vast draaien als het kan, vorkstekkertjes zijn het beste wat dat bestreft.
Voor interlinks heeft het niet zo veel zin, de stroom is te laag voor oxidatie.

Stekkers zijn soms helemaal niet verguld trouwens, volgens mij is het soms gewoon geel chroom.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2013, 17:52:28 »
OK, thx!

Dat weer niemand iets zegt.
Nee, er valt wat mij betreft helemaal niets te zeggen.  Mijn luisterruimte heeft een vrij constant en droog klimaat.  Bijkomend voordeel is dat het heerlijk rookvrij is.  Van aanslag helemaal geen sprake.

Al die middeltjes die ik soms zie, zijn voor binnenshuis m.i. compleet overbodig.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #7 Gepost op: 02 juni 2013, 18:28:47 »
OK, thx!

Dat weer niemand iets zegt.
Nee, er valt wat mij betreft helemaal niets te zeggen.  Mijn luisterruimte heeft een vrij constant en droog klimaat.  Bijkomend voordeel is dat het heerlijk rookvrij is.  Van aanslag helemaal geen sprake.

Al die middeltjes die ik soms zie, zijn voor binnenshuis m.i. compleet overbodig.
Iets dwingt mij om een keer een afspraak met Hififreak te maken om al dat moois te bewonderen en eventueel te beluisteren mits mogelijk uiteraard. ::)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #8 Gepost op: 02 juni 2013, 18:29:05 »
OK, thx!

Dat weer niemand iets zegt.
Nee, er valt wat mij betreft helemaal niets te zeggen.  Mijn luisterruimte heeft een vrij constant en droog klimaat.  Bijkomend voordeel is dat het heerlijk rookvrij is.  Van aanslag helemaal geen sprake.

Al die middeltjes die ik soms zie, zijn voor binnenshuis m.i. compleet overbodig.

Het gaat over oxidatie tussen contacten door de stroom die er door loopt, en niet over oxidatie door vocht, rook, ed
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #9 Gepost op: 02 juni 2013, 18:35:25 »
Verwaarloosbaar.  8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #10 Gepost op: 02 juni 2013, 19:17:56 »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #11 Gepost op: 02 juni 2013, 19:23:58 »

OK, thx!

Dat weer niemand iets zegt.
Nee, er valt wat mij betreft helemaal niets te zeggen.  Mijn luisterruimte heeft een vrij constant en droog klimaat.  Bijkomend voordeel is dat het heerlijk rookvrij is.  Van aanslag helemaal geen sprake.

Al die middeltjes die ik soms zie, zijn voor binnenshuis m.i. compleet overbodig.

Het gaat over oxidatie tussen contacten door de stroom die er door loopt, en niet over oxidatie door vocht, rook, ed
Als een contact goed vastzit mag je mij uitleggen hoe het kan oxideren door de stroom die er doorheen loopt , oxidatie door bv zuurstof kan ik me goed voorstellen.
Koper kan bv groen uitslaan, kwestie van opnieuw strippen maar dat is iig geen wekelijks terugkerend ritueel.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #12 Gepost op: 02 juni 2013, 19:36:47 »

OK, thx!

Dat weer niemand iets zegt.
Nee, er valt wat mij betreft helemaal niets te zeggen.  Mijn luisterruimte heeft een vrij constant en droog klimaat.  Bijkomend voordeel is dat het heerlijk rookvrij is.  Van aanslag helemaal geen sprake.

Al die middeltjes die ik soms zie, zijn voor binnenshuis m.i. compleet overbodig.

Het gaat over oxidatie tussen contacten door de stroom die er door loopt, en niet over oxidatie door vocht, rook, ed
Als een contact goed vastzit mag je mij uitleggen hoe het kan oxideren door de stroom die er doorheen loopt , oxidatie door bv zuurstof kan ik me goed voorstellen.
Koper kan bv groen uitslaan, kwestie van opnieuw strippen maar dat is iig geen wekelijks terugkerend ritueel.

Je hebt gelijk, als het goed vast zit.
Het liefst een vork stekker die je met een tang stevig aandraait.
Zodra je het makkelijk heen en weer kan bewegen gaat er tussen erosie optreden.
Met contact spray haal je het zwarte rommel er direct af als dat zo is.
Ik heb nu alles gesoldeerd, ook in de versterker maar voordat dat zo was werd de klank na het schoonmaken al na een paar dagen hoorbaar doffer.
Mijn versterker is helemaal prachtig maar wat de aansluitingen betreft is het rommel, vleugelmoeren voor vorkstekkertjes moesten er op zitten.
Ik werd er zo flauw van dat ik het nu voorgoed vast gesoldeerd heb.
Ook in en aan de luidspreker trouwens.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #13 Gepost op: 02 juni 2013, 19:47:31 »
Verwaarloosbaar.  8)

Hier niet  :afro:

Nee, bij jou natuurlijk niet.   :D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Reeds in 1866 waren kabels een hot topic.
« Reactie #14 Gepost op: 02 juni 2013, 20:07:36 »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923