Auteur Topic: a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom  (gelezen 14825 keer)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom
« Gepost op: 04 mei 2013, 23:28:31 »
"De hogere muziekkunde" en mijn weg ernaartoe.

En zo, een beetje plotseling, zat ik in de auto naar België. Hoe was het nogmaar gekomen? Oja, Jaap was bij Bloom geweest en had naar Laurie Anderson geluisterd op deze set:
Daar had ik nieuwsgierig op gereageerd en daarom werd ik uitgenodigd om langs te komen. Soms duurt het maanden of jaren voor ik toekom aan een luisterbezoek, en zo opeens is het binnen enkele dagen geregeld.

Aan een heel drukke straat boordevol Belgen en hun "typische rijgedrag" vond ik dan de voordeur. Ik was een beetje bang voor het geruis van de straat maar eenmaal binnen bleek de woning prima geïsoleerd. In de voorste kamer maakte ik kennis met Johan, die na een korte toelichting op zijn computer(s) en randapparatuur, uitlegde hoe het nu precies zit met kabels. Ik vond het een bijzonder heldere uitleg, met goede vergelijkingen die voor een leek goed te begrijpen zijn. Ik waagde het wel om kritische vragen te stellen, en ook opperde ik af en toe nog manmoedig: "wij zijn ons brein" maar Johan bleek een welgestudeerd man die na een kritische blik opmerkte dat ik dingen door elkaar haalde, en ging nog enige tijd voort met zijn uitleg. Daarna trof ik in het tweede vertrek zijn set aan. Zie de foto. In de hoeken, uit zicht, staan ook nog twee Audiostatics. Ik dacht toen nog: "beetje overdreven voor TV kijken en films".   8)
Na de toelichting op de set (niet op de foto: een enorme kokervormige subwoofer) die tamelijk complex is maar eenvoudig te bedienen, gingen we luisteren.

De door mij meegebrachte muziek klonk best goed. Alhoewel razend gedetaileerd, warm, strak, groots, meeslepend, prima stereo beeld, met een laag dat in verhouding was, bleef ik toch een beetje op zoek naar een strak beeld, zoals naar een exacte plaatsing van de stem. Het was mooi hoor. Veel, en toch rustig. Een enorm groot midden. We hebben naar Monkey's Paw geluisterd van Laurie Anderson, naar Primitive van Annie Lennox (om door een ringetje te halen),  Efterklang met Dreams Today (bij mij staat het nooit zo hard en ik hoorde nog wat laag bij de voetstappen wat ik thuis niet snel hoor), Kate Bush met Lake Tahoe van Bloom zelf, die had hier de highres flacs van.. PJ Harvey met het prachtige duistere en van subtiele geluidjes voorziene Electric Light. En zo luisterde ik naar mijn meegebrachte muziek en ik dacht: mijn set zingt toch aardig mee in de vergelijking. Dat maakte me blij want Bloom heeft een topset. En toen dacht ik: het zou toch leuk zijn om thuis eens te experimenteren met vliezen, want het heeft toch wel wat. Maar uiteindelijk kwam ik tot de conlcusie: nee. Vliezen zijn niets voor mij. Ik vind het te zweverig, alsof ik geen vat krijg op het beeld, alsof het teveel op me afkomt, te groots- en daardoor niet precies genoeg is.

Nu bedoelde ik in de titel met "de weg ernaartoe" niet zozeer de autorit, maar wel mijn gedachtengang. Want Bloom vertelde na het beluisteren van de muziek over zijn kippevel moment: een stuk van Mahler, de grandioze afsluiting van een symfonie. We hebben er samen naar geluisterd. Eerst op half vermogen, toen nog een keer op vol vermogen. Zijn twee achterstaande Audiostatics deden mee. Het stond vol open (17 op de schaal -15 tot +19). Nimmer heb ik zo het orgel gehoord. In een bel van geluid gezeten van hoog tot laag, links en rechts. Het was een audiobeleving waarvan ik blij ben dat ik die heb mogen meemaken - en ik raad hem iedereen aan! Vraag Bloom of je langs mag komen, en dat stuk van Mahler mag beluisteren. En vraag dan ook meteen naar zijn Dire Straits Money multichannel For Nothing. Bij Bloom is het een beleving. Helemaal niet overdreven die twee extra weergevers en zeker niet alleen voor film leuk.
Nu bij mij thuis merk ik weer hoe anders "gewone weergevers" klinken. Hoe klinisch en precies het bij mij is. Hoe weinig groots en meeslepend (ik draai ook wel op veel lagere volumes). Maar toch ook weer heel fijn.

En toch, een keer thuis oefenen met audiostatics en een sub.. Waarom niet?

Bloom, dank je wel! Ik vond het gezellig, vond je verhalen (ik was in België en dat moest ik weten ook!) en uitleg boeiend, je gastvrijheid meer dan uitstekend en de luistervaring uniek. Hogere muziekkunde!
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2013, 12:36:17 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom
« Reactie #1 Gepost op: 04 mei 2013, 23:39:12 »
Andere luidsprekers, andere akoestiek en dus heel andere klank. Altijd leuk om te ontdekken, vind ik zelf, zeker als het resultaat ook nog bevalt. En als bonus muziek beluisteren die niet tot je verzameling behoort en dus ook een leuke ontdekking kan zijn.
Ik vond het ook erg gezellig en andere forumleden die nieuwsgierig geworden zijn, zijn zeker van harte welkom!

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2013, 00:09:53 »
Leuk verhaal om te lezen, mooi geschreven.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2013, 00:48:17 »
Soepele leesstof, zeker!
Fijn om te vernemen dat je je tóch nog gelukkig prijst met de eigen luidsprekers.

Groet, Mark 8)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2013, 08:59:45 »
Soepele leesstof, zeker!
Fijn om te vernemen dat je je tóch nog gelukkig prijst met de eigen luidsprekers.

Groet, Mark 8)

Gelukkig wel hé :) Lees ik enige verbazing?

Over mijn smaak valt te twisten

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2013, 20:23:03 »
a.b.d.o.n.,

Geen verbazing hoor. Het stuk geeft m.i. feilloos aan dat een "summum" uiterst persoonlijk is.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2013, 23:58:33 »
Dank je voor dit verhaal. Leuk leesvoer. Dat er nog vele mogen volgen.

Groeten...

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2013, 11:02:52 »
dank je wel :)
Over mijn smaak valt te twisten

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2013, 11:14:12 »
Heel leuk verhaal a.b.d.o.n.! Een prachtig voorbeeld hoe leuk onze hobby eigenlijk is  ;)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Bloom
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2013, 11:58:00 »
ja.. nou heb ik het weer gedaan  ;D
Enniweej.. herkenbaar idd. Heb nog wel meer gehoord ook bij Bloom dan L.A. lol, en ook dat was zeer aangenaam vertoeven.
Kan me voorstellen dat als je 'vellen' niet eerder gehoord hebt, je moet wennen..  Vice versa is dat voor mij ook elke keer zo. :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.