Auteur Topic: Nelson Pass nam kabels onder de loep.  (gelezen 12888 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Gepost op: 03 mei 2013, 09:20:01 »
Ik kwam een oud artikel van Nelson Pass tegen en ben wel benieuwd wat de lezer vindt van een dergelijk opgezette test/vergelijk van kabels.

Artikel: Klik.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2013, 09:33:11 »
Is zo te zien een technische benadering en de conclusie is mooi "who am I to dispute...". Verschillen zijn te vinden in hele hoge frequenties en dat laat hij mooi zien. Overigens zijn de getallen een mooi uitgangspunt om mee te rekenen, mocht je daar een keer om verlegen zitten.

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2013, 09:45:08 »
Ik lees door alle technische dingen door eigenlijk zorg voor een LS-kabel met voldoende dikte zeker bij langere lengtes en zorg ervoor dat de uiteinden aan de LS en Versterker kant goed schoon en vrij van oxidatie zijn, dan is er niks aan het handje....

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2013, 16:21:11 »
Nelson Pass is natuurlijk niet de minste als het gaat om zijn ontwerpen en het mooie is dat hij dat uitgebreid deelt.

Heel wat van zijn ontwerpen zijn geënt op het less is more principe maar dan kan ik dit als leek weer niet volgen. :think:



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2013, 16:55:47 »
Ik vind het in ieder geval een zeer vermakelijk verhaal, met als conclusie dat ze prachtige mono's hebben gebouwd met een minimum aan onderdelen.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2013, 17:08:11 »
Ook van Nelson Pass:





Threshold S300





Nakamichi PA7



Adcom GFA555
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2013, 20:24:47 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2013, 00:20:52 »
Mooie eindbakken. Vandaag de nep kloon gezien bij Jerry..De Usher.




Zou Treshold hier nu ook beter van worden ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #7 Gepost op: 04 mei 2013, 00:35:25 »
Ik kwam een oud artikel van Nelson Pass tegen en ben wel benieuwd wat de lezer vindt van een dergelijk opgezette test/vergelijk van kabels.

Artikel: Klik.

Prima verhaal. Als je de scoopbeelden er bij haalt is goed zichtbaar dat er verschillen tussen de diverse kabels zijn.

Misschien zou het leuk zijn geweest als er ook beelden bij hadden gestaan als er gewoon muzieksignalen worden gebruikt. Wat doen zeg maar normaal opgenomen tonen van een klavecimbel of voor mijn part een triangel als het je zou gaan om de verschillen in de kabels zichtbaar te maken. Mijn ervaring is dat je dan niet of nauwelijks verschillen zichtbaar kunt maken om de simpele reden dat het uiterste hoog dat er nog in de muziek zit niet zo hoog in volume komt dat het nog zichtbaar is te maken. Als je alles beneden de laat ik zeggen 20.000 hertz uit het signaal haalt blijkt dat er niet veel over blijft dan voornamelijk ruis waarin de boventonen van het boventoonrijke instrument dat werd opgenomen min of meer verzuipt. Het is daardoor dat je dan geen verschil ziet tussen de diverse snoeren. Verschil ga je pas zien als je de microfoons heel dicht bij de bron opneemt en dan bedoel ik ècht héél dichbij.

Neem je dus iemand op die bijvoorbeeld een toon op een dwarsfluit blaast kun je vanzelfsprekend zo dichtbij komen dat je afgezien van het gevoel dat je een paraplu moet opzetten om droog te blijven, substantieel zoveel hoog krijgen dat dan wel ver boven de 20 kHz gaat en dan zou je verschil kunnen zien. Máár... er is dan denk ik nog steeds een belangrijke geven dat wat je ziet in deze niet hoorbaar is. Het blijven dan wel tonen die ver boven dat wat het oor kan horen zitten waardoor je dan toch geen verschil kunt waarnemen tussen de snoeren die worden aangesloten. Verschillen kun je alleen horen zodra er beïnvloeding van de tonen beneden de 20 kHz is waarbij dan nog aangetekend moet worden dat voor veel mensen zo is dat dan een nog lagere frequentie dan die 20 kHz geldt.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #8 Gepost op: 04 mei 2013, 01:28:48 »
Ik lees door alle technische dingen door eigenlijk zorg voor een LS-kabel met voldoende dikte zeker bij langere lengtes en zorg ervoor dat de uiteinden aan de LS en Versterker kant goed schoon en vrij van oxidatie zijn, dan is er niks aan het handje....

Ik zou er nog aan toe willen voegen dat je nog een versterker moet gebruiken die ongeacht de aard van de belasting 100% stabiel blijft werken.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #9 Gepost op: 04 mei 2013, 07:46:37 »
Heel wat van zijn ontwerpen zijn geënt op het less is more principe maar dan kan ik dit als leek weer niet volgen. :think:



Bedankt Ruud. Maar waarom kiest iemand juist voor een m.i. complex geheel als bovenstaand?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #10 Gepost op: 04 mei 2013, 07:49:12 »
Mooie eindbakken. Vandaag de nep kloon gezien bij Jerry..De Usher.



Zou Treshold hier nu ook beter van worden ?

Gr Hans

Naar wat ik gelezen heb is dat een uiterlijke kloon.  Technisch gezien zou hij anders zijn.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #11 Gepost op: 04 mei 2013, 09:17:03 »
Klopt...Ik heb het Jerry ook nog even gevraagd.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #12 Gepost op: 04 mei 2013, 13:47:06 »
Trésnep :afro:

Wel een gaaf ding om te zien!

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #13 Gepost op: 04 mei 2013, 14:11:46 »
Heel wat van zijn ontwerpen zijn geënt op het less is more principe maar dan kan ik dit als leek weer niet volgen. :think:



Bedankt Ruud. Maar waarom kiest iemand juist voor een m.i. complex geheel als bovenstaand?
100 maal dezelfde schakeling is ook eenvoudig.
An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Nelson Pass nam kabels onder de loep.
« Reactie #14 Gepost op: 04 mei 2013, 14:30:38 »
Ja, dat had is als leek wel gezien maar waarom zoveul componenten?  Welke gedachte zit erachter dat deze keuze gemaakt is.
Puur vanwege de eenvoud?  Dan lijken me hooguit twee schakelingen daarbij beter aan te sluiten.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.