Auteur Topic: iTunes vs. PureMusic ea  (gelezen 6754 keer)

Kerfstok

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 269
  • Eenvoud is het kenmerk van het ware.
iTunes vs. PureMusic ea
« Gepost op: 02 november 2012, 08:43:59 »
Vraag voor techneuten. Op de interwebs kwam ik een folder tegen die uitlegt hoe we het beste streaming muziek afspelen. Een tamekijk lange handleiding met natuurlijk een verkooppraatje erbij voor kabels. De folder is gemaakt door een kabelboer en dat maakt de verkoper verdacht, toch? Anyway, in deze folder (pdf-alert) op pagina 16 en 17 schrijft men dat er een klankverschil zou zijn tussen verschillende software. iTunes zou daarbij prima functioneren als bibliotheek maar het deel dat de muziek afspeelt zou vele stukken beter moeten kunnen. Als voorbeelden noemen ze PureMusic ($129), Decibel ($33) en Amarra, de werkelijke uitblinker. Kost met $700,- wel duur kwa financieel geld, maarrrr.... Iemand ervaring op dit gebied? Ga ik, net als bij kabels, fantastische verschillen waarnemen? Of is dit nonsens?

Een snelle harde schijf zou ook geweldig veel verschil moeten opleveren. Dat ga ik eens proberen volgende week want in mijn MacBook Pro zit nu een SSD. Ik laat jullie mijn bevindingen weten op dit forum.

Met Dank en Groet, Hajo

Heino

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 81
Re: iTunes vs. PureMusic ea
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2012, 21:42:09 »
Wat bedoel jij precies met "moet beter klinken"?


Er zijn m.i. twee situaties:


1. een (uPNP) server die op je NAS, laptop of desktop draait (bv. Squeezebox server of Serviio), luistert naar de commando's die vanuit een DLNA apparaat worden gegeven (bv. een Squeezebox Touch/Duet/Classic of een tablet met daarop een app, bevelen: "zoek uit de bilbiotheek numme X en speel dat af").
In dat geval doet de locatie van de bibliotheek er niet toe voor de geluidskwaliteit: de eentjes en nulletjes moeten snel genoeg worden opgehoest vanuit de bibliotheek, om de DAC zo te voeden dat die zonder haperen kan afspelen. 
Gegeven een voldoende constante bitjes-stroom, bepaalt (alleen) de DAC (bv. die in de Squeezebox Touch/Duet/Classic/Sonos of externe DAC) als enige de afspeelkwaliteit.
Bij mij: alle muziek staat op een 2TB externe USB2 harddisk. Die hangt aan mijn iMac, waarop Squeezebox server draait (waarmee de iMac uPNP-compatible wordt).
Ik speel die muziek af op mijn stereo-installatie (die ergens anders staat) via een Squeezebox Touch: die vist de bitjes-stroom van het netwerk en voedt die aan de "externe DAC", namelijk die in mijn SuperNait. Het geheel bedien ik (= DLNA) óf via het scherm van de Squeezebox Touch, óf via de Squeezebox app op mijn Android tabletje.


2. Een applicatie op de laptop of desktop (zoals jij noemt iTunes e.d.) beheert en visualiseert de bibliotheek, zodat jij als gebruiker in je muziekbibliotheek kunt zoeken en de gevonden muziek direct kunt laten afspelen door die applicatie.
Dan is de output van die laptop of desktop (dus de analoge uitgang, al dan niet via een geluidskaart) bepalend voor de kwaliteit van de output.
En dan is het inderdaad afhankelijk van de zorgvuldigheid/"kwaliteit" van de in die software ingebakken afspeelmodule, of het geluid er al dan niet in hoge kwaliteit uitkomt.
Zo is de wijze van conversie naar lagere bitrates in zulke applicaties een bron van zorg, alsmede de manier waarop lossy bronbestanden (bv. MP3's) worden afgespeeld.
Bij mij: ik kan alle muziek op mijn externe harddisk (MP3's, FLAC's, Apple Lossless enz.) ook afspelen via iTunes en VLC-Player.
Zij kunnen elk hun eigen typen bestanden aan, maar spelen die ook via hun eigen algoritmen af.
Ik heb echter nooit geluisterd of daar verschil in kwaliteit in zat....
« Laatst bewerkt op: 04 november 2012, 21:49:44 door Heino »

Kerfstok

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 269
  • Eenvoud is het kenmerk van het ware.
Re: iTunes vs. PureMusic ea
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2012, 23:50:13 »
Heino, Dank voor je uitgebreide reactie.
In de folder die ik in mijn stukje hierboven noemde stelt men dat iTunes prima geschikt is om muziek te beheren maar mindere geluidskwaliteit levert. Daartoe zijn er (dure!) plugins (in licentie) te koop die het 'probleem' van de lage geluidskwaliteit van iTunes oplossen.
Bij mij gaan dan belletjes rinkelen... Mijn iTunes folder is voor 99% gevuld met 44,100 muziek en mijn DAC (Presonus Inspire) staat daarop ingesteld. Ik zie niet wat andere dure software daar nog aan gaat verbeteren.
Zeker omdat die folder is gemaakt door een kabelboer wordt ik achterdochtig. Die verzinnen wel vaker een oplossing voor een niet bestaand probleem, bij voorkeur een dure oplossing.

Maar omdat ik geen verstand heb van dit soort techniek... dacht ik, ik kan het hier eens vragen?

Groet, Hajo

Heino

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 81
Re: iTunes vs. PureMusic ea
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2012, 23:18:09 »
Okee, dus jij selecteert je (Losless) muziek in iTunes en exporteert die via Firewire naar je externe DAC?


Als de bitstream op tijd wordt aangeleverd naar je externe DAC (en zo'n bitstreampje stelt helemaal niéts voor voor USB2 en al helemaal niet voor Firewire), is iTunes alléén het selectiemiddel en "doorgever van de bitjes naar je DAC": iTunes doet daar niets mee, het converteert niet, decodeert niet, helemaal niets. Mijns inziens is de (positieve/negatieve) invloed van iTunes nihil.
Ook een snellere harddisk zal niets uitmaken: op het moment dat de keten vanaf harddisk via Firewire naar je DAC een bepaalde minimale snelheid kan volhouden (namelijk de snelheid van de bitstream die de DAC omzet), maakt het verder allemaal niets uit.


Rekenvoorbeeldje:
Ik lees op mijn Squeezebox af dat het afspelen van een apple losless muziekbestand een bitstream oplevert van 701 kilobits per seconde voor "CD-kwaliteit" (16 Bit / 44 KiloHertz). Dat is dus gelijk aan 0,7 Megabit per seconde en gelijk aan 0,7 / 8 = 0,0875 MegaByte per seconde.
Voor een gelijkwaardig FLAC bestand is dat 915 Kilobit per seconde.
Ter vergelijk:
- de capaciteit van een ouwe IDE-harddisk is al zo'n 40 MegaByte per seconde!
- USB2 = in de praktijk maximaal 240 Megabit per seconde !
- Firewire = in de praktijk maximaal 400 Megabit per seconde !


Ik denk dus op grond van het bovenstaande dat iTunes geen invloed heeft op de geluidskwaliteit, omdat iTunes verder niets doet met je FLAC-bestand (i.t.t. het decoderen van MP3-bestanden, maar alléén als je die analoog afspeelt op je Apple iBook!) en dat een snellere harddisk ook niet hoorbaar is.

Kerfstok

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 269
  • Eenvoud is het kenmerk van het ware.
Re: iTunes vs. PureMusic ea
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2012, 23:18:34 »
Dank voor nog uitgebereidere reactie, Heino

Dan is mijn achterdocht ten opzichte van deze folder terecht. Nogmaals dank.

Groet, Hajo

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: iTunes vs. PureMusic ea
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2012, 11:39:59 »
Het is wel een ander verhaal wanneer de volumestand in iTunes van invoed is op het afgespeelde geluid, dan kun je je afvragen wat er in digitale zin gebeurt met het signaal.
Op huiskamerniveau afgespeeld geloof ik overigens niet dat die digitale volumeregelingen problemen geven maar wanneer de digitale regeling  zacht staat en je de analoge regeling erachter openzet gaat er uiteraard definitie verloren.
An inability to grasp science is no argument against it....

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: iTunes vs. PureMusic ea
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2012, 13:57:51 »
Ik heb mijn iTunes volume altijd volluit staan en regel het volume via de versterker dit is volgens mij de beste manier. Mijn muziek staat op een externe HD die vervolgens aan een MacMini hangt deze Zit aangesloten via een Toslink op Het cambridge DAC die weer op de AUX ingang van m'n versterker zit......Ik heb van dit soort programma's wel geprobeerd maar het maakt mijns inziens het geluid alleen een stukje feller/harder. Het enige "voordeel" wat ik heb ondervonden is dat dit soort programma's automatisch de samplefrequentie's doorsturen naar het DAC dus als je muziek hebt op 48000kHZ stelt het DAC zich automatisch in op 48000kHz speel je daarna een album in 44100kHz schakelt het DAC weer terug naar 441000kHz vind je dit een must kun je ook voor bitperfect kiezen.

https://itunes.apple.com/nl/app/bitperfect/id455545700?mt=12

koste je €8,99
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Kerfstok

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 269
  • Eenvoud is het kenmerk van het ware.
Re: iTunes vs. PureMusic ea
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2012, 17:43:54 »
Dank voor de tip Richard. Daar ga ik eens dieper naar kijken en luisteren. Voor 9 euri moet je niet moeilijk doen toch?

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: iTunes vs. PureMusic ea
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2012, 18:34:22 »
No worries ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: iTunes vs. PureMusic ea
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2013, 12:58:23 »
Even reageren omdat ik hier toevallig al gans het weekend mee bezig ben.
Normaal speel il mijn muziekjes af met mijn Squeezebox Touch die op zijn beurt verbonden is met de DacMagic.
Die combinatie speelt zeer aardig. Omdat ik ook een Apple TV heb, wou ik dit eens proberen. De ATV eveneens optisch verbonden met DacMagic.
Qua ruimtelijke afbeelding, zowel diepte, breedte als in de hoogte zo goed als geen verschil met de Squeezebox. Het hoog was iets prominenter aanwezig en ik had de indruk van meer dynamiek met de ATV. Eigenlijk klonk het verdraaid lekker. Wat me wel opviel is dat de DacMagic alles binnenkreeg op 48Khz, terwijl het merendeel van de muziek 44,1 Khz zou moeten zijn. De ATV doet dus aan upsampling. Ik had ook nog een gewone Airplay Express liggen en heb die ook geprobeerd. Klankmatig was hij te vergelijken met de ATV, maar de Airport Express doet niet aan upsamplen. Omdat ik al had gehoord dat Itunes niet bit voor bit zou werken, heb ik eveneens bitperfect geprobeerd en wat bleek: met bitperfect klonken zowel de ATV als de Airport Express zoals de Squeezebox, maar met meer dynamiek. Dat vond ik wat vreemd omdat het volume op mijn versterker al die tijd ongewijzigd was en ik steeds dezelfde tracks gebruikte om te vergelijken. Dan maar de dB meter erbij gehaald en inderdaad itunes stuurt één tot anderhalve dB meer uit dan de Squeezebox. Al bij al kan men stellen dat beiden eigenlijk op een hoog niveau presteren. Itunes met bitperfect erbij vind ik eigenlijk evengoed klinken als Squeezebox. Ik denk dat uiteindelijk de externe DAC het meest de geluidskwaliteit zal bepalen. Nu de Squeezebox niet meer te koop is vind ik, dat Itunes in combinatie met bitperfect eigenlijk een goede vervanger is.
Ik denk er in de toekomst aan om de AudioEngine D2 eens te proberen om wireless te streaken. http://audioengineusa.com/Store/Audioengine-D2
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: iTunes vs. PureMusic ea
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2013, 14:03:37 »
Het enige voordeel wat ik vind/vond van dat hele bitperfect verhaal is dat hij de bit frequentie dus van 44100 tot 192000 die een track heeft in Itunes ook doorstuurt naar het DAC voor de rest vind ik het een programma die naar mijn mening dingen alleen harder laat horen dan de originele setting waarin Itunes het uitstuurt, waardoor je het idee krijgt dat er meer van alles is.......dus bass, trebble, etc.. Kortom absoluut geen toegevoegde waarde mijns inziens....  Ik gebruik BitPerfect inmiddels ook niet meer, omdat mijn huidige DAC dit automatisch schijnt te doen volgens Heed.

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal