Auteur Topic: Zekering toe passen.  (gelezen 8614 keer)

GSE

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 248
    • ProgArchives
Re: Zekering toe passen.
« Reactie #15 Gepost op: 29 april 2013, 09:53:35 »
Ik hou niet zo van zekeringen in de luidsprekerdraden in verband met weerstandsverhoging bij grotere stromen.
Kort en goed: Wat is het maximale vermogen wat je aan je luidsprekers wilt toestaan tijdens deze peuterperiode?
Deel dit door de nominale impedantie van de luidsprekers en neem van de uitkomst de wortel. Neem deze waarde als snelle zekering en wanneer hij er snel uitpiept neem je hem een maatje groter of de trage versie.

Nou daar komt de berekening:

Op de vu-meter van mij eindversterker komt het niet vaak voor dat ik boven de 1W speel. Alleen als ik vrij luid speel.
Mijn B&G neo 3 kan qua vermogen het minst hebben. RMS van 10W. Met een impedantie van 4Ohm

10/4= 2,5
Wortel daarvan = 1,6 (afgerond)

Doe ik er dan goed aan om 1,6A vóór het filter te zetten van het midden en het hoog? Deze?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/524114/ESKA-Glaszekering-5-x-20-mm-520519-250-V-16-A-Snel-S-Inhoud-10-st

Wat ik alleen niet snap is dat er bij de specificaties staat: Uitschakelvermogen 1500A........ :think:

Hoeveel weerstand zou zo'n zekering geven? Dan kan ik dat eens in boxim gooien kijken hoeveel verschil het (theoretisch) maakt.

Voor het laag kan ik makkelijk een hogere zekering gebruiken (hogere A geeft lagere weerstand?), want de woofer kan 200W hebben. De versterker geeft maar 100W, kan ik de speaker dan wel opblazen?

Hoop vragen maar weer...... :)
« Laatst bewerkt op: 29 april 2013, 11:04:50 door GSE »
Bron:    Denon DCD-3000
VV:       Passieve vv zelfbouw
EV:       Proton D1200 & Kenwood M1A
LS:       CSS Triton

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Zekering toe passen.
« Reactie #16 Gepost op: 29 april 2013, 09:59:41 »
GSE,
 
Je kunt de woofers zeker "opblazen". Door te hard willen draaien, waarmee de aanspraak op de versterker groter is dan deze kan leveren.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Zekering toe passen.
« Reactie #17 Gepost op: 29 april 2013, 11:27:23 »
Die kans is zeeeeeeeeeeeeeeeeeer klein.  Tweeters sneuvelen dan heel snel maar woofers nauwelijks tot niet.
An inability to grasp science is no argument against it....