Auteur Topic: Tunen van mijn stroombronnen.  (gelezen 47822 keer)

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #15 Gepost op: 25 april 2013, 21:49:57 »
Tunen van stroombronnen: ik heb me weleens afgevraagd of de volgorde van de stekkers in een stekkerblok nog iets zou kunnen uitmaken.
Wie weet daar iets meer over?

Er zijn altijd wat verschillende geluiden maar ik kom altijd op het volgende uit. Van voor naar achter: versterker, phonotrap, CD speler, draaitafel. Dit is dezelfde volgorde die Kemp aanhoudt. Waarom deze? Hij klinkt gewoon het beste. Maar probeer vooral zelf uit en trek je conclusies.
Ikzelf hoor absoluut geen verschil, dat zou mijn inziens ook erg raar zijn omdat de strip waaraan de kabel gemonteerd is overal even dik is, een weerstand heeft die nihil is en overal dezelfde spanning afgeeft en stroom levert.
Waar je wel voor moet zorgen is dat je een degelijk blok hebt voor de stroomvoorziening, zeker als je apparatuur hebt die wat vermogen vragen.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #16 Gepost op: 25 april 2013, 22:12:41 »
Probeer het vooral uit. In mijn set heb ik nagenoeg niets aan het toeval overgelaten en dat kan ook niet op straffe van een slechter resultaat. De bekabeling die ik gebruik is zeer transparant en dan zijn er maar weinig wegen die naar Rome leiden.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2013, 00:07:41 »
Ik begrijp niet helemaal wat je nou wil 'tunen' aan je stroombronnen, maar als je een beetje leuk klinkende (ja dat zei ik echt ;)) netkabel wil voor weinig geld, is de LAPP kabel heel prima.
Er komen straks wat kabels in het zicht te liggen. Dan vind ik het wel zo mooi als dit een beetje net afgemonteerde kabel is.
Bedankt voor de tip ik zal er eens naar kijken.
Ah, puur optisch! Creatief met krimpkous wellicht? :)

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #18 Gepost op: 26 april 2013, 09:07:46 »
Tunen van stroombronnen: ik heb me weleens afgevraagd of de volgorde van de stekkers in een stekkerblok nog iets zou kunnen uitmaken.
Wie weet daar iets meer over?

Er zijn altijd wat verschillende geluiden maar ik kom altijd op het volgende uit. Van voor naar achter: versterker, phonotrap, CD speler, draaitafel. Dit is dezelfde volgorde die Kemp aanhoudt. Waarom deze? Hij klinkt gewoon het beste. Maar probeer vooral zelf uit en trek je conclusies.
Ikzelf hoor absoluut geen verschil, dat zou mijn inziens ook erg raar zijn omdat de strip waaraan de kabel gemonteerd is overal even dik is, een weerstand heeft die nihil is en overal dezelfde spanning afgeeft en stroom levert.
Waar je wel voor moet zorgen is dat je een degelijk blok hebt voor de stroomvoorziening, zeker als je apparatuur hebt die wat vermogen vragen.

volgens de overlevering zouden apparaten elkaar in meer of mindere mate, via de volgorde van stroomafname in een stekkerblok, beinvloeden. Ben daar zelf ook wel al mee bezig geweest, op eigen houtje, maar vroeg me af of hier meer kennis over aanwezig zou zijn. Ik meen ook effekten te bespeuren, zelfs mbt het omdraaien van stekkers, maar de laatste keer dat ik eea probeerde vrijwel niet (meer).
De meest 'verse' stroom gaat als eerste naar de versterkers, dan de voorversterkers en dan de rest zeg maar. Dat lijkt hier het beste resultaat op te leveren.
Maar waarom eigenlijk dus was in feite de vraag.  :).
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #19 Gepost op: 26 april 2013, 11:31:10 »
Electronen vliegen niet me de snelheid van het licht o.i.d. door het koper. Je kunt het meer vergelijken met hydrauliek: als je druk opwekt aan de ene kant, wordt dat doorgegeven aan de andere kant. Niet de olie verplaatst zich, maar de druk. De druk is op alle alle aansluitingen van een stekkerblok even groot, zij het dat die 50 keer per seconde van riching verandert omdat het wisselstroom is. De stroom gaat echt niet eerst naar aansluiting 1, dan naar 2 etc. Dus het maakt geen barst uit in welke volgorde je de stekkers in het blok steekt.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #20 Gepost op: 26 april 2013, 11:40:48 »
Electronen vliegen niet me de snelheid van het licht o.i.d. door het koper. Je kunt het meer vergelijken met hydrauliek: als je druk opwekt aan de ene kant, wordt dat doorgegeven aan de andere kant. Niet de olie verplaatst zich, maar de druk. De druk is op alle alle aansluitingen van een stekkerblok even groot, zij het dat die 50 keer per seconde van riching verandert omdat het wisselstroom is. De stroom gaat echt niet eerst naar aansluiting 1, dan naar 2 etc. Dus het maakt geen barst uit in welke volgorde je de stekkers in het blok steekt.

Bij hydrauliek verplaatst olie zich :D En verder kiest hij de weg van de minste weerstand. Met drukregelaars kun je er voor zorgen dat de druk op elke aansluiten evenveel is. Maar je hebt dus wel regelaars nodig omdat te regelen, dus gaat je beredenering een beetje mank in mijn ogen.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2013, 11:50:50 door Bryston power »
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2013, 12:27:00 »
Verderop in een stekkerblok mag je inderdaad de weerstand van de contactstrippen als een serieweerstand met de betreffende verbruiker beschouwen. Ga je het horen? Mwoah... 
An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #22 Gepost op: 26 april 2013, 12:52:22 »
Als het een goed stekkerblok is zal het niet uitmaken in welke volgorde je de diverse stekkers in het blok steekt. Het verschil in weerstand tussen het "eerste" en "laatste" aansluitingen zou weliswaar een paar millivolt kunnen schelen als er substantieel stroom wordt afgenomen maar ik heb nooit een verschil in prestaties kunnen horen of nu de eindversterker aan de laatste "speen" ligt of helemaal vooraan.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2013, 13:06:09 »
Als het een goed stekkerblok is zal het niet uitmaken in welke volgorde je de diverse stekkers in het blok steekt. Het verschil in weerstand tussen het "eerste" en "laatste" aansluitingen zou weliswaar een paar millivolt kunnen schelen als er substantieel stroom wordt afgenomen maar ik heb nooit een verschil in prestaties kunnen horen of nu de eindversterker aan de laatste "speen" ligt of helemaal vooraan.

Heb een stekkerblok waarop aangegeven staat waar je het desbetreffende apparaat op moet aansluiten. Hebben ze daar ook technisch iets mee gedaan of wat is de gedachtegang erachter bij jou weten?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #24 Gepost op: 26 april 2013, 13:29:21 »
Electronen vliegen niet me de snelheid van het licht o.i.d. door het koper. Je kunt het meer vergelijken met hydrauliek: als je druk opwekt aan de ene kant, wordt dat doorgegeven aan de andere kant. Niet de olie verplaatst zich, maar de druk. De druk is op alle alle aansluitingen van een stekkerblok even groot, zij het dat die 50 keer per seconde van riching verandert omdat het wisselstroom is. De stroom gaat echt niet eerst naar aansluiting 1, dan naar 2 etc. Dus het maakt geen barst uit in welke volgorde je de stekkers in het blok steekt.

Je moet in dit geval niet kijken naar de "druk" als er geen stroom loopt want dan heb je in vergelijkende zin natuurlijk gelijk.

Waar het hier om gaat is dat de weerstand van de kabel van het stekkerblok tot aan het "eerste" contact een fractie lager is dan tot aan het "laatste" contact en als je dan op de laatste contact een apparaat zet dat flink stroom trekt dan treedt er in het koper tussen het eerste en de laatste contact een spanningsval op. Strikt genomen heb je dan minder spanning op de laatste aansluiting dan op de eerste maar omdat het verschil in weerstand naar verhouding zo gering is, is ook de spanningsval niet iets waar je van wakker hoeft te liggen. Om het fenomeen van het verschil in de spanningsval tussen het eerste en de laatste contact te kunnen ondervangen, kun je vanuit het eind van het snoer van het stekkerblok naar elk contact gaan met een dezelfde lengte stukje snoer. In dat geval heb je een ster-verbinding waarin dan bij gelijkblijvende stroomafname ook steeds de spanningsval naar elk contact hetzelfde is. Om dit zo te willen hebben is het voorgaande goed gezien niets dan wat dwangneurotische onzin omdat het geen reet uitmaakt of de eindversterker nu op de top van zijn belasting dan een onderdeel van een millivolt minder netspanning krijgt. In het geval je dat zou horen dan wordt het echt tijd dat je de eindversterker in kwestie eens goed laat nakijken. Ergo: het hele onderwerp gaat goed gezien nergens over.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #25 Gepost op: 26 april 2013, 13:34:16 »
 ;D
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #26 Gepost op: 26 april 2013, 13:42:00 »

Heb een stekkerblok waarop aangegeven staat waar je het desbetreffende apparaat op moet aansluiten. Hebben ze daar ook technisch iets mee gedaan of wat is de gedachtegang erachter bij jou weten?

Of ze iets met dat stekkerblok hebben uitgehaald weet ik natuurlijk niet. Zitten er mogelijk filters in dan hoort en misschien een apart verhaal bij. 

Normaal gesproken - als de contacten gewoon zijn doorverbonden met hetzelfde snoer waarvan ook het aansluitsnoer is gemaakt - dan maak het naar mijn smaak niets uit op welk contact je welk apparaat dan ook aansluit.

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #27 Gepost op: 26 april 2013, 19:11:27 »
Tunen van stroombronnen: ik heb me weleens afgevraagd of de volgorde van de stekkers in een stekkerblok nog iets zou kunnen uitmaken.
Wie weet daar iets meer over?

Er zijn altijd wat verschillende geluiden maar ik kom altijd op het volgende uit. Van voor naar achter: versterker, phonotrap, CD speler, draaitafel. Dit is dezelfde volgorde die Kemp aanhoudt. Waarom deze? Hij klinkt gewoon het beste. Maar probeer vooral zelf uit en trek je conclusies.
Ikzelf hoor absoluut geen verschil, dat zou mijn inziens ook erg raar zijn omdat de strip waaraan de kabel gemonteerd is overal even dik is, een weerstand heeft die nihil is en overal dezelfde spanning afgeeft en stroom levert.
Waar je wel voor moet zorgen is dat je een degelijk blok hebt voor de stroomvoorziening, zeker als je apparatuur hebt die wat vermogen vragen.

volgens de overlevering zouden apparaten elkaar in meer of mindere mate, via de volgorde van stroomafname in een stekkerblok, beinvloeden. Ben daar zelf ook wel al mee bezig geweest, op eigen houtje, maar vroeg me af of hier meer kennis over aanwezig zou zijn. Ik meen ook effekten te bespeuren, zelfs mbt het omdraaien van stekkers, maar de laatste keer dat ik eea probeerde vrijwel niet (meer).
De meest 'verse' stroom gaat als eerste naar de versterkers, dan de voorversterkers en dan de rest zeg maar. Dat lijkt hier het beste resultaat op te leveren.
Maar waarom eigenlijk dus was in feite de vraag.  :).

Eindversterkers willen wel eens erg opknappen van het direct aansluiten op de WCD. Het is mijn idee dat daarbij een rol speelt dat de eindtrap direct aan de speaker hangt. Daarna sluit je feitelijk alles aan van wat het minst vervuilt tot wat het meest vervuilt. Dus eerst je voorversterker, je CD speler, je draaitafel. Maar een verklaring zal me ook een biet wezen, evenals alle technische verklaring dat het al dan niet verschil zou mogen of moeten maken. Ik heb er vroeger ook geen aandacht aan geschonken, tot ik ging experimenteren en verschil hoorde. Dan ga je kijken of die verschillen alleen veranderingen voor je zijn of daadwerkelijk verbeteringen. Ik kwam op dat laatste uit en met mijn huidige set is het nog duidelijker geworden dat het verbeteringen zijn. Ik vond het prettig te ervaren dat de opgave van Kemp destijds klopte en andere volgordes niet. Ik gebruik momenteel een powerplant van PSaudio met afgeschermde zones, daar zou volgorde helemaal niets uit moeten maken. Maar het maakt wel degelijk uit. Zelfs nog meer dan mijn vorige set. Maar ik leg niemand mijn wil op, ik deel alleen informatie. Luister als je wilt zelf en trek je conclusies. Hoor je geen verschil dan is het ook prima.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #28 Gepost op: 26 april 2013, 21:18:19 »
Ik begrijp niet helemaal wat je nou wil 'tunen' aan je stroombronnen, maar als je een beetje leuk klinkende (ja dat zei ik echt ;)) netkabel wil voor weinig geld, is de LAPP kabel heel prima.
Er komen straks wat kabels in het zicht te liggen. Dan vind ik het wel zo mooi als dit een beetje net afgemonteerde kabel is.
Bedankt voor de tip ik zal er eens naar kijken.
Ah, puur optisch! Creatief met krimpkous wellicht? :)

Ja, stroom is stroom bij mij en ben van mening als de juiste dikte heeft en het goed geassembleerd is er weinig fout kan gaan. Geef nu liever m'n geld uit aan een dikke versterker en aanpassing aan de akoestiek.
Sta er verder wel voor open om een x wat te experimenteren om te kijken wat het doet. Sterker nog heb zelf verschil gehoord maar ik de goedkope variant als winnaar koos.

Een beetje fine tunen van een set draagt bij aan de manier van beleving. Als het in de hersenpan goed zit luister je heel anders naar een set dan dat je wat minder gestemd bent en het een rommeltje is.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: Tunen van mijn stroombronnen.
« Reactie #29 Gepost op: 26 april 2013, 21:38:55 »
Je set moet je overtuigen zodat er een reden is om gemoedsrust te krijgen. Het krijgen van gemoedsrust is een keuze.

Grootste verschillen zitten inderdaad in de speakers en apparatuur.