Auteur Topic: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.  (gelezen 869 keer)

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Gepost op: 29 november 2023, 14:49:47 »
Ik heb de laatste Linux versie op mijn laptop gezet met dus ook de laatste versie van de Firefox browser.

Alles werkt okay, maar nu mis ik bovenin in de browser de menubalk: Bestand, Bewerken, Beeld, Geschiedenis, Bladwijzers, Extra en Help.

Volgens de hulppagina van Firefox kun je dit doen door de Menubalk aan te zetten, maar dat is niet zo. Wie weet raad om die menubalk weer terug te krijgen?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2023, 18:32:12 »
Helemaal rechts bovenaan het Firefox-venster, net onder de titelbalk zie je een 'v' pijltje naar beneden staan. Klik daar rechts op. Er verschijnt een menu en je kunt 'Menubalk' aanvinken.
Een andere methode is via het toetsenbord: tik Alt+L en dan verschijnt kortstondig het menu met 'Beeld' gekozen. Tik 'W' voor Werkbalken en daarna 'M' of klik erop met de muis om de menubalk permanent aan te zetten.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2023, 18:53:38 »
Heb ik gedaan, maar dan komt File / Edit / Hystory etc. niet in beeld. Trouwens ook vreemd dat rood kruisje " afsluiten"  rechts bovenin er ook niet meer is. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Heb de nieuwste versie van MXLinux in gebruik
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2023, 10:28:37 »
Mogelijk zijn dan de randen van het venster buiten beeld of heb je firefox fullscreen staan, maar in dat laatste geval krijg je ook de tabbladen niet te zien en zie je alleen de huige geopende site het hele scherm vullen. In dit laatste geval kun je op F11 drukken om terug van volledig scherm naar een venster te gaan. In het eerste geval kun je de ALT-toets indrukken en inhouden en dan met je muis klikken op een willekeurige plek van het venster, houd de klik ingedrukt en als je de muis nu beweegt zal het hele venster meebewegen. Zo kun je een eventueel buiten beeld vallende titelbalk terug in beeld brengen.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2023, 11:11:52 »
Mogelijk zijn dan de randen van het venster buiten beeld of heb je firefox fullscreen staan, maar in dat laatste geval krijg je ook de tabbladen niet te zien en zie je alleen de huige geopende site het hele scherm vullen. In dit laatste geval kun je op F11 drukken om terug van volledig scherm naar een venster te gaan. In het eerste geval kun je de ALT-toets indrukken en inhouden en dan met je muis klikken op een willekeurige plek van het venster, houd de klik ingedrukt en als je de muis nu beweegt zal het hele venster meebewegen. Zo kun je een eventueel buiten beeld vallende titelbalk terug in beeld brengen.

Bloom, je hebt gelijk. Het eerste is het geval. Met de ALT en beweeg met muis krijg ik alles wel in beeld, inclusief het afsluit kruisje rechts bovenin. Op volledig beeld rechts bovenin gaat het beeld te ver open en verdwijnt de bovenste balk weer, dat is toch vreemd. Wat kan ik daaraan doen?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2023, 13:59:02 »
Er is kennelijk een verschil tussen de resolutie van de desktop en die van je scherm. Wat voor scherm gebruik je? Als het een tv of een projector is, dan wordt het beeld vaak standaard wat uitgerekt om geen zwarte randen rondom te hebben. Een andere mogelijkheid zou zijn als je desktop geconfigureerd is voor 4K-resolutie maar je scherm alleen een lagere aankan. Dan valt een deel van je desktop buitenboord en een venster dan maximaliseren zet alle bedieningselementen dan ook buitenboord.
Open een terminal en plak daar deze bevelen een voor een in:
xdpyinfo|awk '/dimensions/ {print $2}'
xrandr|grep "*"
Het eerste geeft je de resolutie van de desktop, d.w.z. de grafische omgeving van je Linux systeem. De informatie wordt opgevraagd bij de X-server.
Het tweede geeft je de resolutie van het scherm of de grafische kaart. De informatie wordt ook opgevraagd bij de X-server.
Die twee horen hetzelfde te zijn. Als de eerste resolutie groter zou zijn dan de tweede, krijg je de effecten die jij ervaart.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2023, 14:07:27 »

Nog een andere mogelijkheid is dat je wellicht per ongeluk een schaalvergroting hebt ingesteld in je beeldscherm instellingen.
Ga naar het instellingenmenu van je XFCE desktop en kies daar Beeldscherm. Je ziet dan een venster voor de beeldscherminstellingen zoals wat ik hierboven toon.
Je ziet een rode pijl staan bij Schaal en dat hoort op 1x te staan. Staat dat op 1,25x of meer dan zal een deel van je desktop buiten beeld vallen.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2023, 14:09:03 door Bloom »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2023, 19:34:26 »
Het is een Lenovo laptop X201. Staat sinds de installatie op  1280 x 800. Instellen op 1280 x 720 heeft hetzelfde effect. 1034 x 768 ook.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2023, 21:21:43 »
Voer de opdrachten eens uit die ik je gevraagd had?

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2023, 22:29:14 »
1ste is 1280 x800
2de is  1280x800      60.02*+  59.81    59.91    50.05
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2023, 01:58:46 »
Okee, die zijn dus hetzelfde. En heb je de schaal van de desktopomgeving gecontroleerd in de beeldscherminstellingenapp?

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2023, 12:04:43 »
Okee, die zijn dus hetzelfde. En heb je de schaal van de desktopomgeving gecontroleerd in de beeldscherminstellingenapp?

Scherm is laptop en de schaal staat op 1x.

Het heeft te maken met de werkbalk. Stond op horizontaal bovenin. Als ik deze op verticaal links instel, dan blijft bovenin in de browser wel alles zichtbaar. Het lijkt er dus op dat bij maximaliseren het bovenste deel onder de werkbalk verdwijnt.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2023, 12:17:17 door Frits Denon »
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2023, 17:42:33 »
Daar heb ik zelf geen last van (Debian met XFCE), met MX Linux heb ik zelf nog niet gewerkt. Als je een verticale statusbalk niet zou zien zitten, kun je hem ook zoals bij Windows onderaan proberen te zetten.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #13 Gepost op: 02 december 2023, 19:10:53 »
Daar heb ik zelf geen last van (Debian met XFCE), met MX Linux heb ik zelf nog niet gewerkt. Als je een verticale statusbalk niet zou zien zitten, kun je hem ook zoals bij Windows onderaan proberen te zetten.

MXLinux is zeker de moeite waard eens te bekijken. Kompleet, snel en stabiel. Gebruik het al lange tijd. Werkbalk onderin wil niet, tenminste heb ik nog niet gevonden. Maar ga nog Docky installeren en dan maakt mij de werkbalk niet zoveel meer uit. Dank voor jouw support, Bloom! Wordt erg gewaardeerd. Zat vroeger ook nog op Ubuntu forum en Mint, maar ben daarmee gestopt sinds ik MX heb.

Groeten!
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Nieuwe Firefox /Mozilla browser issue.
« Reactie #14 Gepost op: 02 december 2023, 22:37:40 »
Werkbalk onderaan zetten werkt op dezelfde manier als hem links zetten. Eerst ontgrendelen, dan de smalste kant "beetpakken" met de muis en naar de gewenste locatie slepen, loslaten en weer vergrendelen.
Ik ken MX Linux wel en heb hem ook wel eens bekeken, maar ik geeft nog altijd de voorkeur aan de "real deal" en dat is Debian. En ja, op het Ubuntu forum zit ik ook maar niet op het Mint forum. En op het Debian forum ben ik ook nog actief.