Auteur Topic: Stanton ST.150  (gelezen 11173 keer)

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Stanton ST.150
« Gepost op: 22 april 2013, 21:27:10 »
Ik weet dat er hierop waarschijnlijk hevige audiofiele reacties zullen komen en het moet gezegd maar ik was ook sceptisch.
Dit weekend heb ik voor het eerst een Stanton platenspeler mogen aanschouwen, met name een ST.150.
Deze wordt gezien als de geestelijke opvolger van de Technics 1210 MK5. Dit is inderdaad de draaitafel voor de DJ.
Wat ik nu ga zeggen is eigenlijk niet vatbaar voor publicatie op een forum voor hifi, maar ik ga het toch doen!

De Stanton is dus zoals eerder gezegd een Technics kloon, maar dan veel zwaarder en met een nog betere motor.
De platendraaier weegt zo'n 17 kg. Heeft een zwaar plateau, een enorm krachtige Direct Drive motor (het plateau is bijna niet tegen te houden met de hand!!). Verder heeft hij een zeer mooie aluminium of metalen S-arm (zeker geen kunstof) die absoluut spelingvrij is. De arm kan in de hoogte verstelt worden middels een draairing. De armlift is van het niveau Rega en is zeer zacht in het gebruik. Nergens is een spoortje plastiek te bevinden. De bovenkant is dik glanzend grijszwart metaal en de onderkant voelt dik rubberachtig aan. De speler staat op 4 zware en luchtgedemte voeten die regelbaar zijn zodat de speler mooi waterpas staat. De afwerking moet niet onderdoen voor een dure high-end platendraaier. Verder kan men de interlink en de stekkerkabel zelf kiezen. De draaitafel is natuurlijk ook voorzien van alle snufjes voor de DJ.

Ik heb hem niet alleen gezien maar ook gehoord. Beste medemensen, ik werd van mijn sokken geblazen. Deze draaitafel doet kwa geluid niet onder voor een 1000 tot 1500 Euro hifi draaitafel. Met een cartridge van Grado (Prestige Gold1) verkregen we een diepe doch stevige en strakke bas, helder maar mild hoog, een mooi breed en diep podium (zo het op de opname aanwezig is natuurlijk). De platendraaier was ook zeer stil, geen bijgeluiden van de motor of andere troep.
Ik sta er eigenlijk versteld van, dat men met een dergelijke platendraaier tot zo een niveau kan komen. Ik begrijp dan ook niet dat veel hifi liefhebbers, mezelf incluis, deze platendraaiers niet serieus nemen. Eerlijk deze speler speelt op het zelfde niveau en zelfs beter dan mijn Rega P3. Ik was diep onder de indruk!
Ik weet dat ik hiermee een deur intrap, maar laat maar komen de kritiek. Ik weet wat ik gehoord heb!
« Laatst bewerkt op: 22 april 2013, 21:32:33 door Cantodea »
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Stanton ST.150
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2013, 21:53:26 »
Dit is inderdaad een mooie OEM-bak. Wat alle OEM-bakken missen t.o.v. de Technicssen is status, legendevorming en bewezen bertouwbaarheid onder bijna alle omstandigheden.
Diezelfde arm zat trouwens ook op de Denon "anniversary" platenspeler welke gewoon zo'n zelfde als bovenstaande, verbouwde (OEM) discobak was (ik meen rond de € 2000,-).

Nou, geniet ervan!!

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: Stanton ST.150
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2013, 01:21:45 »
Zoals bij alle audiofiele verhalen zeg ik 'eerst horen, dan geloven'.
Wel weet ik hoe de SL-1200 kan klinken, want ik heb er zelf een.
Maar om zo te klinken als jij omschrijft, moet die Stanton véél beter zijn dan een SL-1200.
En dat... is hard to believe.
Maar horen wil ik 'm wel!

Rubble

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Stanton ST.150
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2013, 08:34:11 »
De motor van een super OEM is niet beter, wel een stuk sterker. Wow en flutter waarden van een SL 1200 zijn veel beter. Ik heb twee super OEM bakken gehad (Reloop en Akiyama) en drie SL's. Ik heb ze ook naast elkaar gehad en direct vergeleken.

Ik moet zeggen dat ik niet zoveel verschil hoorde met hetzelfde element. Met een MC had de OEM meer moeite, die kreeg ik niet perfect wat tracking betreft. De lagers lijken me van mindere kwaliteit, moeilijk af te stellen. Die armen hebben ook bijna allemaal speling wat er uit gehaald moet worden.

Die Stanton is wel ietsjes anders dan de andere OEM bakken (gewicht en plint) maar motor en arm zijn sowieso eender. Het is ook wel een tafel van 500+ euro, hetzelfde als een SL1200 destijds kostte. Ik zou dan absoluut voor de Technics zijn gegaan.

Ik heb nu alleen nog een SL1200 mk 5 maar ik wil ooit weer een super OEM erbij. Dan gaat er een Jelco arm op en dan heb je een dijk van een tafel.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2013, 08:42:45 door Rubble »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Stanton ST.150
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2013, 11:48:13 »
De Technics heeft al een hele mooie arm!
Wat ik ook wel fraai vind en dan heb ik het over het visuele aspect; De SL 1200 mk2 uitgevoerd met bijvoorbeeld een SME 309 arm of, betaalbaarder, een Michell Techno Arm.

En de toleranties van de OEM-armen zijn inderdaad minder nauw genomen.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: Stanton ST.150
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2013, 12:45:34 »
En toch, als ik hoor hoe zo'n SL-1200 (in mijn geval de MK-II, die blijkbaar het best zou moeten zijn) arm presteert met een DL-110 aan een goeie phono pre...
Ik denk dat een SME 't goed warm kan krijgen! De 309 ken ik niet, de 3009 legt 't denk ik af.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: Stanton ST.150
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2013, 12:46:09 »

Sexy!

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Stanton ST.150
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2013, 13:25:05 »
Ik heb hem niet gekocht hé. Ik maak alleen duidelijk dat vele audiofielen smalend doen over een goed dj-deck wat ik totaal onterecht vind. Zo'n stanton met goed element zoals een Grado Prestige doet mijns insziens niet onder voor mijn Rega P3 met Rega Elys element. Inderdaad zijn wow & flutter aan de hoge kant vergeleken met een audiofiele speler, maar mensen het gaat over minder dan 0,1%. Ik kan het echt niet horen. Het stukje piano klonk absoluut zoals het hoort, geen gejank ofzo.
Of ik erzelf ene zou kopen weet ik niet. Voor thuis gebruik is de speler een beetje over the top op gebied van mogelijkheden.

Ohja, ik vind trouwens mijn onlangs gekochte 2de handse Marantz TT 6050 ook evengoed klinken als mijn Rega P3. Rega misschien een beetje overroepen?
« Laatst bewerkt op: 23 april 2013, 13:27:37 door Cantodea »
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: Stanton ST.150
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2013, 13:28:16 »
Zo'n technics (en mogelijk ook een Stanton) speelt inderdaad op het niveau van een P3 of een wat betere Pro-ject of standaard betaalbare Thorens.
Niets om je voor te schamen. Een no-brainer in aanschaf en echt duur is het ook niet.
Wat niet betekent dat je voor datzelfde geld niets béters krijgt.
Moet wel zeggen dat als je bijvoorbeeld een Gemini PT2400 naast een SL-1200 zet, de Gemini nergens is. En dat is toch wel een beetje een concurrent, schijnt.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Stanton ST.150
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2013, 14:12:57 »
Ik heb niets tegen een Stanton of andere oem dt,ook niet tegen een Technics sl1200.
Al zouden ze beter zijn wat zou kunnen,dan nog wil ik ze niet,om de eenvoudige reden dat ik ze niet mooi vind.
Smalend doe ik er zeker niet over :)
I love vintage.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Stanton ST.150
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2013, 14:40:09 »
Er zijn inderdaad fraaier gestileerde draaitafels te vinden. Deze zijn dan ook niet gemaakt voor huiskamergebruik.
Een "SL" vindt men mooi of lelijk om te zien.

Groet, Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: Stanton ST.150
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2013, 14:53:26 »
Ik vind de SL-1210, in't zwart, best chique.

Rubble

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Stanton ST.150
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2013, 16:48:04 »
Zo'n technics (en mogelijk ook een Stanton) speelt inderdaad op het niveau van een P3 of een wat betere Pro-ject of standaard betaalbare Thorens.
Niets om je voor te schamen. Een no-brainer in aanschaf en echt duur is het ook niet.
Wat niet betekent dat je voor datzelfde geld niets béters krijgt.
Moet wel zeggen dat als je bijvoorbeeld een Gemini PT2400 naast een SL-1200 zet, de Gemini nergens is. En dat is toch wel een beetje een concurrent, schijnt.
Die dingen komen allemaal uit de Hanpin fabriek in China. De Gemini die jij bedoelt zit een treetje onder de duurste (zoals de ST150) en is qua specs en arm beduidend minder. Allemaal worden ze onder vele verschillende namen verkocht.

Herstel, Taiwan  ;D
« Laatst bewerkt op: 23 april 2013, 16:52:47 door Rubble »

richard37

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Stanton ST.150
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2014, 23:37:49 »
Ik was zo dom twee van deze tafels erbij te nemen vanwege reviews van audiobladen, ik ben ir. micro-elektronica en ik zie nooit bij reviews de binnekant en wat een zooi was dat, 50 dezelfde su'scon caps
De twee 'grote afvlakkingscap van 2200u werd samen met de in en uitgangs caps en nog een 1000u cap samengekneknepen en wat zit ertussen : de 4 spanningskabels naar de pcb van de 7805 en 7812 en een aardedraad met een klodder lijm erop en de pcb stond 20 van zijn caps af en 20cm terug, en alles zit vast aan een stalen bovenplaat van netto 10kg:). Die oemvoetjes doen niets meer en totaal nutteloos.... moet je daar aan gaan werken. In 2012 hebben ze het mb veranderd en de ingangspcb welke er wel netjes uitzien met tenta 0,1uF en shunts, gewoon de standaard bouw. Geen enkel schroef zat tegen het koelblok en bij het recappen moest ik een stuk uit de bodem halen, want ten eerst worden de 7824 en 7924 veelste warm , maar van een normaal merk was de kleinste nog een 0,5cm te hoog en de motor werkt tuurlijk met een ronddraaiend schijfje, geen slecht merk , alleen de allertraagste, 4 samples per ik dacht tijdseenheid, mijn technics mk-5 doet het 4 maal zovaak, maar laten we eerlijk zijn, dat technics bij de shaft van de motor een flaw heeft gemaakt, enkel bij de oem draait het spindletje op een plat stuk metaal met net als bij technics een kunststof onderleggertje. Verder loopt hij best goed en de tonearm is niets mis mee, maar leuk die hoge torques(simpele trafo zonder emi/rfi afscherming) bij het STRTEN .... maar die van technics loopt ervan uitgaan een goed exemplaar te hebben en dat zijn 25% van de tafels. De meeste hebben nooit er wat aan gedaan met de eeuwenoude slechte rca's . Alleen even de boel recappen , nieuwe potmeters , pitchfader, nieuwe armlagers en voor die 40 euro natuurlijk een nieuwe spindle en de boel schoonmaken/polijsten , coaten voor 100 euro en je bent weer klaar.... Voor scratchen zijn het leuke tafels die oems, maar ik ben er met 1 nog bezig, dingen een jaar geleden gekochten, ja ben met een vestax pdx 2000mk2 bezig en wat phono pre-amps en die die technics gewoon met sorbothane voeten welke ook onder een stanton moeten, maar je moet hem eerst in elkaar schroeven voor je hem kan testen. Zie je het voor je, ik moet het rev centrum in voor schouders en hand omdat operen geen functie meer heeft, waarom weegt dat ding zo zwaar. En solderen op die oude platen-->echt shit wat zijn die zijn slecht. Maarja de standaard dj boeit niet wat er in het apparaat gebeurt....
Gr rich