Auteur Topic: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk  (gelezen 103358 keer)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Gepost op: 21 april 2013, 19:51:17 »
Onwillekeurig neem ik dan toch het eerder door anderen geschrevene mee in mijn hoofd wanneer ik op luisterbezoek ga bij iemand. In dit geval wist ik dat de luidsprekers bij Epimetheus nogal ver uit elkaar staan en dat er geen sprake is van een ideale luisterhoek.

Zo kiest Epi er ook niet voor om zijn speakers in te draaien. Dat doe ik ook niet, maar mijn speakers zijn zo ontworpen dat deze niet ingedraaid dienen te worden. Ook weet ik dat Epi in hoge mate aan zelfbouw doet. Dat kan verrassend uitpakken. Na een vriendelijke ontvangst nam ik plaats op de bank in een zoldervertrek. Voor me stond een laag kastje met een enorme TV en dan aan weerzijden in een ongelijke driehoek de luidsprekers. De TV stond aan en terwijl Albert en ik kennismaakten, zocht ik de centerspeaker. Want de stemmen kwamen akelig goed uit de TV. Of van achter de TV. Deze centerspeaker was er niet. Het geluid kwam gewoon uit de speakers en de TV zelf stond op mute.

De metrum DAC en voeding had ik snel gespot. Dit zijn keurige kleine apparaatjes. De NAD 565BEE is van mij, en die werd aangesloten. Na enige worsteling met de apparatuur konden we gaan luisteren. We begonnen met Laurie Anderson.

Wat het geluid typeert bij Epimetheus is dat het breed staat, diep is, en toch precies. Het smeert niet uit zoals bij de meeste sets waarbij de speakers te ver uiteen staan en de luisterplek te dichtbij of te ver weg is. Het laag is goed aanwezig. Ik heb liever iets meer dan te weinig. Het midden vond ik terughoudend. Dat mag van mij wel wat feller, terwijl ik zelf met mijn mentor 8 speakers een uitermate "laid back" midden heb. Omdat de kamer goed gedempt is, en zelfs met veel zorg gezien de uitgekiende wandbekleding, twee schotten en twee wendbare platen links en rechts van de luisterplek, waren er geen/weinig reflecties in het hoog.

Laurie Anderson met Strange Angels werd mooi breed en diep neergezet. We hebben Home of the Brave niet beluisterd, maar iedereen die hier de video bij kent, weet dat Laurie daar op een podium haar ding stond te doen. Bij de weergave bij Epi had ik voor het eerst in al die keren dat ik het hoorde, een beeld van een breed podium bij Strange Angels. De luidsprekers verdwenen in het geluidsbeeld.
We besloten het vergelijk met de NAD 565 BEE aan te gaan. Vrijwel meteen viel op dat de geluidsbeeld (de soundstage) identiek was. Het laag trok (misschien) iets minder diep door. Het midden was wat rustiger. Maar dan heb ik het over details. Details zodanig in de marge, dat ze a) voor mij de investering in een duurdere DAC niet waard zijn, en b) ook nog weleens het gevolg kunnen zijn van suggestie.

We hebben ook naar The Cure Acoustic geluisterd. Smith stond op de juiste hoogte en plek. Annie Lennox met Primitive klonk goed. Haar stem was prettig en de percussie klonk goed. Het typische laag in dit nummer dat meestal alleen in een hoek van een woonkamer te horen is, was prima op de luisterplek. Ook bij deze muziek waren de verschillen met de NAD 565BEE minimaal.
Sis Nya - Jah kwam voorbij. Dat klonk ook erg lekker. Het geluid bleef met geen enkele mogelijkheid plakken aan de speakers.

Hierbij hulde aan de set van Epimetheus. Hij heeft dit naar zijn eigen - naar wat ik ervan begrijp - unieke ideeën gebouwd, aangepast, doorgesoldeerd, geplaatst en gemuteerd  :D, met als resultaat een fraai geluidsbeeld/soundstage. Dit vond het meest typerend en het fraaist van de set. En ik heb sinds het luisterbezoek al 2 PM-s van Epi gekregen met allerlei spotifylinkjes, en dat vind ik erg leuk: enthousiame. Liefde voor muziek. Luisterbezoeken afleggen (en ontvangen), nieuwe muziek leren kennen. Want wat kan muziek toch mooi zijn! En wat kan apparatuur een leuk vehikel zijn om te komen tot een mooie weergave!

Epimetheus, bedankt voor de gelegenheid om te komen luisteren!
« Laatst bewerkt op: 23 april 2013, 11:25:51 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: a.b.d.o.f.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2013, 20:31:58 »
Mooie recensie.
Epimetheus kan dus tevreden zijn met zijn set en geluid,dat is fijn.
I love vintage.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2013, 22:40:11 »
Leuk om te lezen :)
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2013, 23:41:22 »
Positief, en dat is altijd leuk om over jezelf te lezen.
Ik heb er zelf ook nog wel over te zeggen.

De luidsprekers zijn niet uitgedraaid of ingericht bij mij ( zo lijkt het ), maar eigenlijk staan ze juist heel gericht opgesteld, al lijkt dat niet zo te zijn.
Richt ik ze meer naar binnen dan vernauwd het stereo beeld en treed er vervorming op in het hoog, als ik ze meer uitdraai gaat juist het stereo beeld ook verloren.
De tweeter en de mid/low driver zijn zo gedraait dat ze het meest stereo veroorzaken en het onvervormst klinken.
Bijde zijn te draaien dus.
Ik ben lang bezig geweest met het uitzoeken van de juiste luisterhoek tov de drivers, mijn ervaring is dan ook dat je een speaker niet recht van voren moet beluisteren, tenzij het een een 3 weg is met een dome als mid driver.
Hierbij komt ook nog een verhaal in de opstelling van de speakers ivm met afstraling van de speakers op de achterliggende muur, dit gaat ook het stereobeeld beinvloeden.
De muur als reflector dus, of projector zo te zeggen in soundstage.
Wat het terughoudende midden betreft weet ik wel zeker dat dit komt door demping achter de luisterplek, het zal direct scheller klinken in een standaard woonkamer denk ik.
Ik heb zelf niet op de luisterplek gezeten trouwens om A.B.D.O.N zijn ervaring niet letterlijk in de weg te zitten maar ik hoorde wel dat de NAD dofferder klonk maar aan soundstage of ruimtelijkheid ontbrak het niet in de weergave.
Maar zoals ik al aan A.B.D.O.N vertelde gaat de ervaring anders zitten als je de set helemaal eigen maakt en er elke dag mee leeft.
De NAD viel mij niet tegen, maar in de sublieme details gaat het wel zitten volgens mij.
Mijn vorige DAC Mission klonk ook doffer maar beschikte wel over de nodige soundstage, ik denk dat de NAD zelfs ook beter klonk dan de DAC/5 Mission.
Maar zoals gezegt, ik zat niet op de luisterplek.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2013, 07:22:17 »
Leuk om te lezen dat je een enerverende luistersessie hebt gehad a.b.d.o.n.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2013, 22:18:07 »
Epi,

Maak jij nog gebruik van equalizer of dsp?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2013, 23:09:32 »
Epi,

Maak jij nog gebruik van equalizer of dsp?

Groet, Mark

Helemaal niks, ik heb alleen een volume knop op mijn versterker, als ik iets wil bijdraaien moet dat in de PC gebeuren met een programma.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2013, 00:34:33 »
Mooie recensie en zeer interessant om dit allemaal te lezen en ik zou je set graag eens beluisteren Epi. Ik heb begrepen dat je hier redelijk in de buurt woont.
Na het bezoek aan jou is a.b.d.o.n. hier nog langs geweest en hij heeft me verteld over je set en akoestische omgeving en ik krijg associaties met wat ik hier heb. Dus ik ben zeer benieuwd.
We hebben hier trouwens niet meer naar muziek geluisterd, al eerder gedaan, wel een paar CD's van Bliss uitgewisseld, maar gekeken en geluisterd naar iets fascinerends wat ik hem eerder beloofd had, een reconstructie van het ballet op de choreografie van Nijinski op de muziek van de Sacre van Stravinsky, waarbij het publiek bij de eerste uitvoering 100 jaar geleden in Parijs met elkaar op de vuist ging.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2013, 02:57:01 »
Je bent ook gewoon welkom hier hoor.
Ik heb niks met klasiek moet ik zeggen, wat mij wel opvalt is dat ik nog steeds geen enkele goed opgenomen klasieke plaat heb gehoort van oude meesters.
Ik fantaseer er wel eens over hoe dat wel goed op te nemen.
Somige films hebben wel goed klinkende klasieke stukken, maar dat is al meer studiomatig opgenomen.
En dan nog vind ik dat klasiek nooit eigenlijk goed klinkt, ten overgestelde van jazz, zelfs oude jazz platen kunnen zeer goed klinken.
De soundstage met hifi eigenschappen van een klasiek orkest heb ik nog steeds niet gehoort op mijn set, helaas, zoals het dus hoort als je er live bij bent.
Maar dat komt door een slechte opname techniek.
Dit moet ik toch wel onderschrijven, klasiek blijft mateloos achter in hifi beleving.
Kamer muziek is al een stuk beter.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2013, 08:25:03 »
(..) maar gekeken en geluisterd naar iets fascinerends wat ik hem eerder beloofd had, een reconstructie van het ballet op de choreografie van Nijinski op de muziek van de Sacre van Stravinsky, waarbij het publiek bij de eerste uitvoering 100 jaar geleden in Parijs met elkaar op de vuist ging.

Dat was inderdaad fascinerend!
Over mijn smaak valt te twisten

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2013, 10:49:37 »
Je bent ook gewoon welkom hier hoor.
Ik heb niks met klasiek moet ik zeggen, wat mij wel opvalt is dat ik nog steeds geen enkele goed opgenomen klasieke plaat heb gehoort van oude meesters.
Ik fantaseer er wel eens over hoe dat wel goed op te nemen.
Somige films hebben wel goed klinkende klasieke stukken, maar dat is al meer studiomatig opgenomen.
En dan nog vind ik dat klasiek nooit eigenlijk goed klinkt, ten overgestelde van jazz, zelfs oude jazz platen kunnen zeer goed klinken.
De soundstage met hifi eigenschappen van een klasiek orkest heb ik nog steeds niet gehoort op mijn set, helaas, zoals het dus hoort als je er live bij bent.
Maar dat komt door een slechte opname techniek.
Dit moet ik toch wel onderschrijven, klasiek blijft mateloos achter in hifi beleving.
Kamer muziek is al een stuk beter.

Je hebt een originele mening, dat moet worden gezegd. Het is even de vraag wat je daarmee bedoelt. Het is per definitie onmogelijk om de suggestie van een groot orkest in een grote zaal met veel publiek geloofwaardig over te brengen via een paar relatief klein speakers in een luisterruimte die qua grootte maar een fractie is van de opnamelocatie. Dat ligt niet aan de opnametechniek, maar aan fysieke beperkingen. Binnen die beperkingen zijn er wel degelijk goede opnames van klassieke muziek.

Daarom is het ook duidelijk dat jazz en kamermuziek veel levensechter weergegeven kan worden. Dat gaat om kleine podia en kleine bezettingen: er is veel minder verschil tussen je luisterruimte en de opnameruimte.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2013, 11:08:37 »
van de onderstaande links, weet ik in ieder geval zeker..... Dat er goede opnames zijn gemaakt!

http://www.deccaclassics.com/en/

http://www.deutschegrammophon.com/en/
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

ADAMaudio

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 193
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2013, 11:11:49 »
Citaat
Ik heb niks met klasiek moet ik zeggen, wat mij wel opvalt is dat ik nog steeds geen enkele goed opgenomen klasieke plaat heb gehoort van oude meesters.

sjonge ik las het en verslikte me!!

maar even de zooi schoonmaken... :think:
“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2013, 11:21:45 »
Citaat
Ik heb niks met klasiek moet ik zeggen, wat mij wel opvalt is dat ik nog steeds geen enkele goed opgenomen klasieke plaat heb gehoort van oude meesters.

sjonge ik las het en verslikte me!!

maar even de zooi schoonmaken... :think:

In de tijd van de oude meesters waren de platen ook nog van hout hè.......................  :think: :think: ;D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: a.b.d.o.n. op bezoek bij Epimetheus voor een DAC vergelijk
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2013, 11:51:44 »
Je bent ook gewoon welkom hier hoor.
Ik heb niks met klasiek moet ik zeggen, wat mij wel opvalt is dat ik nog steeds geen enkele goed opgenomen klasieke plaat heb gehoort van oude meesters.
Ik fantaseer er wel eens over hoe dat wel goed op te nemen.
Somige films hebben wel goed klinkende klasieke stukken, maar dat is al meer studiomatig opgenomen.
En dan nog vind ik dat klasiek nooit eigenlijk goed klinkt, ten overgestelde van jazz, zelfs oude jazz platen kunnen zeer goed klinken.
De soundstage met hifi eigenschappen van een klasiek orkest heb ik nog steeds niet gehoort op mijn set, helaas, zoals het dus hoort als je er live bij bent.
Maar dat komt door een slechte opname techniek.
Dit moet ik toch wel onderschrijven, klasiek blijft mateloos achter in hifi beleving.
Kamer muziek is al een stuk beter.

Je hebt een originele mening, dat moet worden gezegd. Het is even de vraag wat je daarmee bedoelt. Het is per definitie onmogelijk om de suggestie van een groot orkest in een grote zaal met veel publiek geloofwaardig over te brengen via een paar relatief klein speakers in een luisterruimte die qua grootte maar een fractie is van de opnamelocatie. Dat ligt niet aan de opnametechniek, maar aan fysieke beperkingen. Binnen die beperkingen zijn er wel degelijk goede opnames van klassieke muziek.

Daarom is het ook duidelijk dat jazz en kamermuziek veel levensechter weergegeven kan worden. Dat gaat om kleine podia en kleine bezettingen: er is veel minder verschil tussen je luisterruimte en de opnameruimte.

Dit is zo'n beetje wat ik dacht...

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300