Auteur Topic: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?  (gelezen 48279 keer)

Thalys

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.675
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #30 Gepost op: 10 januari 2013, 11:42:40 »
Dit staat bioj mij thuis..


Sony TC-K790 ES (in de huiskamerset)


AKAI GX-69 (zelf nieuw gekocht toendertijd, in de slaapkamerset).Laatste "dikke"deck ooit door AKAI gemaakt.


AKAI GX-52 (ooit voor een tientje gekocht, in de werkkamerset)


Nakamichi BX-2 (ook ooit nieuw gekocht, in de garageset).

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #31 Gepost op: 22 maart 2013, 14:28:04 »
Ik heb laatst nog een Marantz SD 3010 aangeschaft voor  €  13,00, eigenlijk alleen omdat ik 'm zo mooi vind staan op mijn vintage Marantz setje. Apparaat heeft zelfs twee bandsnelheden, maar ik heb nog niet getest of het allemaal wel werkt..

Daarnaast nog een Aiwa AD-F550, ooit nieuw aangeschaft en erg weinig gebruikt. Laatst nog een keertje aan een collega uitgeleend die een bandje over wilde zetten naar MP3 en thuis de hele tijd met z'n vinger op de playknop van zijn eigen casettedeck moest zitten omdat die telkens afsloeg..

Ik heb alleen nog een paar nieuwe tapes, alle andere heb ik drie jaar gelden met de verhuizing weggemikt. Die waren al heel veel gebruikt in diverse auto's en dat was het niet echt meer...
Science is no democracy

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #32 Gepost op: 23 maart 2013, 07:13:08 »
Iets met 8 tracks ;)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2013, 08:51:38 »
Ik heb geen tapedecks meer, maar op de middelbare school was ik wel helemaal verslingerd aan de Walkmans van Sony. Deze heb ik dan ook nog bijna allemaal.

Een greep:

Sony WM-EX192


Sony WM-EX37


Sony WM-FX423


Sony WM-EX57


Sony WM-EX368


Sony WM-EX808


Niet analoog, maar kwam hem tegen toen ik naar de Walkmans zocht:

Sony MZR-E70
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #34 Gepost op: 23 maart 2013, 22:19:27 »
Ik heb net m'n Philips DCC 960 weer aangesloten. En tot mijn verrassing speelt hij gewone cassettes ook af via de digitale output. Niet echt handig: het kost een extra AD - DA conversie ten opzichte van de analoge uitgang, maar ik vind het wel grappig.

pieter

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 77
  • Wat een hobby!!!!
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #35 Gepost op: 24 maart 2013, 11:24:51 »
Ik heb nog een marantz dd92 in mijn bezit. Mooi ding om te zien maar dramatisch qua performance. Nog nooit zo vaak een apparaat zo vaak naar een servicebalie gebracht.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #36 Gepost op: 24 maart 2013, 22:10:07 »
Mijn Philips is nog nooit geserviced en speelt als een zonnetje.

SuperAvilyn

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #37 Gepost op: 18 juni 2013, 16:45:18 »
Ik heb een Nakamichi CR-5E, die een probleempje had ontwikkeld en op het ogenblik gereviseerd wordt. Hopelijk wordt-ie weer helemaal de oude en kan ik binnenkort weer fijn met bandjes aan de gang.



Is-ie mooi of niet?  8)

Het ding klinkt ontzettend goed. Drie koppen ("Discrete Head" heeft dat in Nakamichi-taal), dubbel capstan, direct drive. Geen hoorbare wow of flutter. Zonder Dolby vrijwel geen ruis. Het enige jammere vind ik, dat hij alleen een bias- regelaar heeft, dus geen level. De (iets) goedkopere en kleinere CR-4E heeft die wel. Daarmee kun je het deck nog beter optimaliseren op de gebruikte cassette.

Over cassettes gesproken: die waren een paar jaar geleden nog wel gemakkelijk te krijgen, vooral TDK, Maxell en Sony, maar nu echt helemaal nergens meer. Totaal uit de winkels verdwenen. Jammer, maar begrijpelijk. Gelukkig is er af en toe nog wel wat New Old Stock op Marktplaats te vinden.

Ik hoop ooit nog eens op een rommelmarkt zoiets aan te treffen:



Noem me een nerd, maar ik heb gewoon iets met die mooie bandjes uit de jaren '70 en '80. Mooie herinneringen aan de tijd dat ik altijd met bandjes bezig was om de Top 40 op te nemen.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2013, 15:07:09 door SuperAvilyn »
Yamaha A-S500, KEF RR 103/4, Squeezebox Touch, Technics SL-1210 Mk2, Cambridge 640P, Nakamichi CR-5E

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #38 Gepost op: 18 juni 2013, 16:47:54 »
Prachtig, ben ook nog steeds heel blij dat ik mijn CR4E heb laten reviseren.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #39 Gepost op: 18 juni 2013, 20:04:22 »
Ik heb een Nakamichi CR-5E, die een probleempje had ontwikkeld en op het ogenblik gereviseerd wordt. Hopelijk wordt-ie weer helemaal de oude en kan ik binnenkort weer fijn met bandjes aan de gang.



Is-ie mooi of niet?  8)

Het ding klinkt ontzettend goed. Drie koppen ("Discrete Head" heeft dat in Nakamichi-taal), dubbel capstan, direct drive. Geen hoorbare wow of flutter. Zonder Dolby vrijwel geen ruis. Het enige jammere vind ik, is dat hij alleen een bias- regelaar heeft, dus geen level. De (iets) goedkopere en kleinere CR-4E heeft die wel. Daarmee kun je het deck nog beter optimaliseren op de gebruikte cassette.

Over cassettes gesproken: die waren een paar jaar geleden nog wel gemakkelijk te krijgen, vooral TDK, Maxell en Sony, maar nu echt helemaal nergens meer. Totaal uit de winkels verdwenen. Jammer, maar begrijpelijk. Gelukkig is er af en toe nog wel wat New Old Stock op Marktplaats te vinden.

Ik hoop ooit nog eens op een rommelmarkt zoiets aan te treffen:



Noem me een nerd, maar ik heb gewoon iets met die mooie bandjes uit de jaren '70 en '80. Mooie herinneringen aan de tijd dat ik altijd met bandjes bezig was om de Top 40 op te nemen.

Nerd, je hebt een mooie hobby en we zijn er bijna allemaal groot mee geworden, TDK rules!
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #40 Gepost op: 18 juni 2013, 22:19:39 »
Naast de Nak CR-4E in de woonkamer en de nog veel gebruikte Kenwood in de auto heb ik in de slaapkamer nog een Kenwood KX-42 in een bijpassende tuner, versterker en equalizer set. In opslag staat een erg mooie Wega JPS-350C die weer naar de slaapkamer gaat met de 350T tuner zodra de 350V versterker gerepareerd is. Een bijzonder mooie set. Verder in de logeerkamers nog een Pioneer-torentje  en een Akai-torentje, beide met een deck erin en af en toe gebruikt.

SuperAvilyn

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #41 Gepost op: 24 juni 2013, 15:09:13 »
Nerd, je hebt een mooie hobby en we zijn er bijna allemaal groot mee geworden, TDK rules!

 ;D
Yamaha A-S500, KEF RR 103/4, Squeezebox Touch, Technics SL-1210 Mk2, Cambridge 640P, Nakamichi CR-5E

muziek

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 358
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #42 Gepost op: 24 juni 2013, 16:21:27 »
Ik heb er twee,een ervan gebruik ik nog regelmatig een Marantz SD-55 met houten paneeltjes,al mijn cassette bandjes zijn uit de jaren 70/80 en spelen perfect.
Ik gebruik minimaal chrome extra/super maar meestal Metal S van Maxel,Sony,TDK,en Fuji.
Mijn deck speelt zo mooi dat mensen denken dat er een CD op staat :)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #43 Gepost op: 24 juni 2013, 23:31:34 »
Ik heb een paar jaar geleden mijn Nak 480 die flink geserviced moest worden aan Kees Onrust geschonken. Daarna eigenlijk nooit meer iets van hem vernomen, op het blauwe forum.

SuperAvilyn

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Zijn er tapeheads in the house? Wie speelt er nog cassettes/banden?
« Reactie #44 Gepost op: 29 augustus 2013, 18:49:10 »
Intussen heb ik sinds een week of twee mijn Nakamichi CR-5E weer terug en hij speelt als een zonnetje! Onze Ruud13 heeft 'm willen aanpakken en dat heeft-ie bepaald grondig gedaan: de spoelmotor was niet goed meer en daardoor stopte de rechter spoel vaak plotseling, meestal voorbij de helft van een kant van de cassette. Een nieuwe spoelmotor bleek niet meer leverbaar en daarom heeft Ruud deze opengemaakt, gereinigd en gangbaar gemaakt. Nu loopt-ie weer perfect!

Daarnaast heeft Ruud alle elco's vervangen (dat zijn er vele tientallen!), het deck opnieuw afgeregeld (op TDK AD + TDK SA) en de azimuth goed gezet. Het ding is weer als nieuw!



(geleende foto)

En hoe klinkt dat? Nou, perfect. Het is lastig om enig verschil vast te stellen tussen bron en opname. Met een driekopper als deze kun je natuurlijk direct heen en weer schakelen tussen bron en opnameresultaat.

Heb al verschillende bandjes opgenomen (soms met Spotify als bron, waarom ook niet?) en het is een erg leuk tijdverdrijf.


Yamaha A-S500, KEF RR 103/4, Squeezebox Touch, Technics SL-1210 Mk2, Cambridge 640P, Nakamichi CR-5E