Auteur Topic: Deel 1: Hififreak kwam zag en hoorde ………………………. de set van Buizenman!  (gelezen 9761 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Ik heb in het verleden regelmatig Neerlands jaagpaden onveilig gemaakt om sets in den lande te gaan beluisteren.  Onderstaand verhaal dateert van een paar jaar geleden en ondanks dat dit op mijn website www.hififreak.nl staat, wil ik het de (nieuwe) leden die hier niet van op de hoogte zijn niet onthouden.

Hififreak kwam zag en hoorde ………………………. de set van Buizenman! 
 
Wat eraan voorafging:
Tijdens een etentje, zo’n kleine drie jaar geleden, raakte ik in gesprek met een van de tafelgenoten en kwamen we uit op het onderwerp audio.  Mijn tafelgenoot maakte melding van een tot op dat moment voor mij onbekend persoon die helemaal verslingerd was aan het bouwen van buizenversterkers.  Naar zeggen had hij al heel wat versterkers gebouwd en was zijn voorraad buizen op z’n zachtst gezegd omvangrijk te noemen.
Nadien ebde het verhaal weg en ging ik weer over tot de orde van de dag.  Niet lang geleden werd het verhaal weer onder mijn aandacht gebracht, zij het met wat meer achtergrondinformatie en juist door de man die zo’n vijfendertig jaar geleden, tijdens ziekte van mij van een paar weken, een set speakers voor mij bouwde. Uiteindelijk houd ik deze persoon dan ook verantwoordelijk voor mijn uit de hand gelopen hobby en Hififreak-bestaan. 

Ik heb even overwogen ‘m dit alsnog voor de voeten te werpen, maar realiseerde me op het juiste moment dat iets wat toen sluimerend was, nu niet als schuld bij de ander weggelegd kan worden, dus heb ik er het zwijgen toe gedaan. 

In de toegespeelde informatie kwam ook nog een andere persoon naar voren die ik heel vroeger een aantal malen ontmoet heb en ik heb zelfs zijn toenmalige set mogen aanschouwen. Het was mijn eerste confrontatie met JBL en daar is het niet bij gebleven. Deze persoon, helaas veel te vroeg overleden, was de man die de schade door mij veroorzaakt aan een Philips versterker, op vakkundige wijze wist te herstellen.  Het begint u waarschijnlijk duidelijk te worden, dat dit een verhaal wordt waarbij uw schrijver overmand wordt door jeugdsentimenten, die maar nauwelijks in woorden te vatten zijn.  De reparateur van mijn Philips, die zijn loopbaan begon bij Philips Indonesië,  ging bij aankomst in Nederland werken als elektronicus bij de Luchtmacht.  Zijn motto was: Een goede versterker hoeft geen vermogen te kosten, echter is het gemakkelijker voor grote producenten om aan specifieke componenten te komen dan een particulier. Reeds begin jaren tachtig maakte hij zijn eigen interlinks, de kern van een dikke Monsterkabel, eromheen een goede afscherming en afgemaakt met deugdelijke pluggen en een knalrode krimpkous.  Kostte weinig, maar werkte perfect!

En om het vervolgens dan maar helemaal complex te maken, blijkt de persoon die in dit verhaal centraal staat ook nog een van de zoons te zijn van een oude bekende van mijn verwekker.  Ik ken ‘m slechts van naam, omdat hij behoort tot een generatie waarvan gezegd wordt dat zij tot de sterkeren gerekend mogen worden.  Kortom, ik ga een avontuur tegemoet waar ik met belangstelling naar uitzie!

De reis:
Op het afgesproken tijdstip stopt er een auto voor ons nederig onderkomen en de persoon die uitstapt zal mij vergezellen naar de woonstede van Buizenman. Nog even overleg ik met mezelf of ik de oorsprong van mijn Hififreak-bestaan alsnog bespreekbaar zal maken, maar besluit dat  toch maar niet te doen.  Ik neem me voor deze last zelf waardig te dragen zoals het een kerel betaamt en na elkaar begroet te hebben besluiten we maar direct de reis aanvaarden.  De tocht leidt ons langs prachtige weidegronden, afgewisseld door bossen met veel naaldhout om uiteindelijk de grenzen van een kleine dorpje te overschrijden alwaar de Buizenman woont.  Na enkele minuten staan we voor het huis, hetgeen hedenavond de plaats van handelen is.

De ontmoeting:
We wandelen samen de oprit op en kort na het aanbellen wordt de deur geopend en sta ik oog in oog met onze Buizenman.  Hij is een man die de middelbare leeftijd achter zich heeft en hij is sportief gekleed. Wat direct al opvalt is dat hij goedlachs is en overkomt als iemand die een open karakter heeft.  Na binnenkomst nemen we plaats en wisselen we enige persoonlijke wist u datjes uit en voor ik ’t in de gaten heb verloopt het gesprek op rolletjes.

Wie is Buizenman?
Buizenman heeft een technische achtergrond.  Hij heeft in een meetcentrum gewerkt waarvan men zegt dat men in die omgeving twijfelde aan de lengte van een seconde.  Meten was weten en de werkomgeving werd toen al geoptimaliseerd om invloeden van luchtvochtigheid en dergelijke op te beheersen, omdat deze zaken het proces nadelig konden beïnvloeden.  Daarnaast heeft Buizenman ook nog andere klussen geklaard.  Hij heeft in zijn jongere jaren elektronische orgels, radio’s en televisies gerepareerd en was bij het laatste bedrijf waar hij werkte tot aan zijn pensioen verantwoordelijk voor alle technische installaties en werktuigen die het bedrijf rijk was.

De audiogeschiedenis van Buizenman:
Onze Buizenman is altijd wel geïnteresseerd geweest in muziek.  Hij had een set en genoot daarvan met volle teugen.  Echter, toen hij zo’n twintig jaar geleden langs een audiozaak liep, viel zijn oog op een buizenversterker die prachtig opgesteld stond in de etalage.  Daarmee begon de hernieuwde belangstelling voor audio en startte Buizenman met de bouw van zijn eerste buizenversterker.  Toen die eersteling klaar was werd die in de audio-keten opgenomen en kon het genieten beginnen.  Naar verloop van tijd begon het weer te kriebelen, hetgeen tot gevolg had dat het volgende project gestart werd met als uitkomst een volgende set mono buizenversterkers.  Deze cyclus heeft zich de afgelopen twintig jaar constant herhaald.  Iedere keer was het echter wel zo dat Buizenman het weer anders wilde doen dan de vorige keer.  Andere buizen, andere trafo’s, een andere ombouw enzovoorts.  Om aan onderdelen te komen bezoekt onze Buizenman rommelmarkten en beurzen zodat hij een beetje voorraad voor toekomstige projecten heeft kunnen aanleggen.  Uiteindelijk is het de laatste tijd allemaal wat rustiger geworden en geniet Buizenman al weer relatief lang van zijn huidige eigen gebouwde mono-blokken, maar sluit hij niet uit op termijn weer iets nieuws te gaan bouwen.


Een deel van de versterkercollectie van Buizenman.

De Buizenman, buizen en nog eens buizen en opmerkelijke uitspraken:
Tijdens het gesprek loop ik systematisch wat vragen langs.

Waarom buizen?
Op de vraag waarom Buizenman eigenlijk alleen maar met buizen bezig is reageert hij resoluut.  Pure nostalgie, want we weten allemaal dat een tor ’t meettechnisch veel beter doet en veelal breder inzetbaar is.  Buizenman vervolgt zijn verhaal. Er zijn tegenwoordig heel veel figuren die de buis herontdekt denken te hebben, maar ik (Buizenman) moet ze teleurstellen.  In het midden van de vorige eeuw waren we echt al wel op hoogte van de mogelijkheden die buizen ons te bieden hadden.  Het leuke is natuurlijk iedere keer weer om een versterker te bouwen, waarbij de vervorming binnen de perken blijft.  Velen ervaren die vervorming al prettig en dat gun ik ze dan ook.  Mijn ontwerpen moeten echter voldoen aan mijn maatstaf en niets meer. 
Natuurlijk heb ik ook wel ervaren dat er verschillen zijn in trafo’s en dat elco’s door de jaren heen veel beter zijn geworden. Maar als je me vraagt of ik verschillen hoor tussen de uiteindelijk ontwerpen die ik rijk ben dan kan ik slechts opmerken dat ik dat niet echt hoor.  Natuurlijk kunnen er wel hoorbare verschillen zijn maar die zijn er pas dan wanneer je het onmogelijke vraagt van zo’n ontwerp.  Doe je dat niet, dan is het veel van hetzelfde, maar daarom niet minder boeiend. Vandaag de dag zijn er hele volksstammen die kicken op de warme gloed van buisjes, maar er is meer.  Verschillende buizen kunnen totaal anders gloeien, ik heb er zelfs die licht geven die naar de kleur wit neigt. 

In de tussentijd worden we goed verzorgd en voorzien van koffie en lekkers door de betere helft van Buizenman, die terloops opmerkt dat het in hun riante onderkomen soms wel eens ruikt naar verbrand mensenvlees.

Ja, dat is ook zo iets, merkt Buizenman op.  Als ik bezig ben met een versterker dan realiseer je je niet altijd dat het gaat om grote spanningen.  Als ik dan vlug zus of zo wil doen word ik nog wel eens met mijn neus op de feiten gedrukt hetgeen er voor zorgt dat je weer voor tijden bij de les bent.

Buizenman maakt zijn kabels zelf.  Dure merken zijn niet aan hem besteed.  Zijn vrouw vertelt dat ze een aantal jaren iemand op bezoek hebben gehad, die zeer speciale kabels meegenomen had.  Ze waren in doeken gewikkeld tijdens het transport en moesten op kamertemperatuur komen, voordat ze ingezet konden worden.  Na een hele intensieve luisteravond bleek ook nu weer dat kabeltjes niet het ding zouden worden van Buizenman.  Zijn vrouw bezorgde het “luisteren naar kabeltjes” een onrustige nacht, waarin wrede dromen elkaar opvolgden en zij de dag erop als een gebroken mens door het leven ging.

Ook al heeft Buizenman niets met kabeltjes, zijn er in zijn optiek wel een aantal criteria waaraan een goede verbinding moet voldoen.  Met koper is niets mis, goede pluggen en afscherming doen de rest. Buizenman stelt dat in sommige toepassingen het gebruik van zilver nut heeft, maar in audio is dat voor hem niet nodig.

Op mijn vraag hoe hij denkt over het gebruik van katoen en papier in kabels laat hij me z’n breedste glimlach van die avond zien, maar verder doet onze Buizenman er het zwijgen toe.

Deel 2

 
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2014, 08:42:55 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.