Auteur Topic: Deel 2: Hififreak kwam zag en hoorde ………………………. de set van Buizenman!  (gelezen 21504 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Deel 2: Hififreak kwam zag en hoorde ………………………. de set van Buizenman!

Enkele vragen aan Buizenman:

Wat is je favoriete stuurbuis?
De E88CC, want die is erg lineair. Grote uitsturing met lage vervorming is mogelijk met deze buis.  Wordt het erg moeilijk of kritisch, dan maak ik gebruik van een 6BX7.  Die klaart ’t klusje voortreffelijk.

Wat is je favoriete eindbuis?
Eerst luid lachend, maar dan volgt het verlossende antwoord: Een EL34!

Die is niet veelgevraagd en dus in ruime mate voorhanden.  Voor mijn mono’s maak ik graag gebruik van de 6336, maar met de 6B4 is ook iets moois te maken. Vele buizen kunnen ’t in principe goed doen als de vervorming binnen de perken blijft en doet ie ’t in het laag minder, dan is dit te wijten aan de slechte kwaliteit van de trafo’s.

Wat is je favoriete type versterker?
Een torrenbak, want die meet gewoon beter, maar ik bouw nu eenmaal uit liefde en sentiment graag buizenversterkers.  Sommigen gebruiken buizenversterkers met als argument, dat ze de vervorming als prettig ervaren.  Natuurlijk, waarin je gelooft dat denk je ook in je set terug te horen.  Mijn voorkeur gaat uit naar balansversterkers en daar heb ik er dan ook “een paar” van gebouwd, maar ik heb ook wel wat geknutseld met single ended spul.

Daar gaat echter niet mijn voorkeur naar uit, omdat ik ervaar dat single ended versterkers iets extra’s doen met geluid en dat is mijns inziens niet goed.  Ik ken mensen die met zo’n versterkertje van anderhalf Watt dolgelukkig zijn en alleen maar kamermuziek beluisteren.  Voor steviger werk heb je echt ander materiaal nodig om de muziek op realistische wijze weer te geven. Daarnaast loop je snel tegen verzadiging in de uitgangstrafo aan.  Wil je meer vermogen, dan is dat natuurlijk mogelijk, maar houdt er rekening mee dat je dan ongewild hoofdsponsor van Eneco wordt.

Maak je gebruikt hij speciale, dure audiofiele componenten of gewoon standaard?
Audiofiel geneuzel? Pure onzin!  Natuurlijk moet je goede componenten gebruiken, maar daarin zijn we m.b.t. buizenversterkers de laatste jaren compleet de weg kwijt geraakt.  Ik zal niet ontkennen dat de condensators enorm verbeterd zijn en dat vind je terug als je een schakeling meet.  Ik koop mijn onderdelen op beurzen en rommelmarkten en daar is echt geen gebrek aan kwaliteit.  Rotzooi kun je natuurlijk overal kopen, maar daar ga ik met een grote boog omheen.

Wel eens gedacht aan zilveren bedrading in een dikke teflon of katoen mantel?
Breed grijzend wuift onze Buizenman de vraag weg.  Ik heb al eerder gemeld hoe ik daarover denk.  Gezien het marginale verschil in geleiding grenst het investeren in zilveren bekabeling aan kapitaalvernietiging.  Ik doe er niet aan mee, maar wens anderen er veel plezier mee.

Wat is je oordeel over output transformerless versterkers?
Dat is nu juist zo’n type versterker waarbij het goed mis kan gaan als er een buis uitklapt en er geen condensators aan de uitgangen zitten.  Een OTL is breedbandig en je hebt een schakeling nodig met veel buizen vanwege de relatief hoge uitgangsimpedantie van het gebruikte materiaal.  Ik vind ze onvoldoende veilig want een kapotte buis kan dramatische gevolgen hebben voor je luidsprekers.  Dit probleem kun je dan wel weer opvangen met grote condensators aan de uitgang, maar daar ben ik geen voorstander van, gezien de nadelen die daar weer aan kleven.

Hoe denk je over power triodes zoals de 211, de 845 en de 6c33c?
Met de 211 kun je prachtige versterkers bouwen, maar je moet weten waar je mee bezig bent gezien de hoge werkspanning. 
De 845 is een specifieke modulator buis die ook weer onder hoge spanning zijn werk moet doen, dus hetzelfde recept.  Het is echter wel een buis die heel helder gloeit ten opzichte van veel ander buizen.
De 6c3c heeft een enorm lage inwendige weerstand en hij behoort tot het zware materieel.  Bijkomend voordeel is dat hij handelbaarder is qua werkspanning.

Wat zijn je ideeën en klankvoorkeuren met betrekking tot gelijkrichters (buizen of halfgeleiders)?
Onze buizenman glimlacht ondeugend.  Om te zien een buis, maar verder doe ik er het zwijgen toe.  Volgende vraag graag!

Wat is je ideale driver/voortrap.
Een drivertrap met ingangstrafo.
 




De set van Buizenman:
De bestaat uit de volgende apparatuur:
Voorversterker: Marantz SC 80
CD-speler: Marantz CD 80 waar inmiddels alle condensators van vervangen zijn.  Dat was nodig want die hadden hun beste tijd gehad.
Eindversterkers: Eigenbouw met als buizen de 6336, de 6BX7 en een 6SL7.
Dit is trouwens zijn meest favoriete setting.
Luidsprekers: Tannoy D700
Interlinks: Eigen fabrikaat met een goed stuk afgeschermde kabel als uitgangspunt.
Luidsprekerkabel: Type standaard dropveter die je tegenkomt in de car-hifi, maar volgens Buizenman zou ‘t wat dikker mogen zijn, gezien de lengten die hij gebruikt.
Stroomkabels: Standaard spul.

Verder heeft Buizenman een zeer uitgebreide cd-collectie en is zijn smaak erg breed.  Orgel, klassiek, populaire mannen- en vrouwen stemmen, je vindt het allemaal in zijn collectie.  Dit komt mede voort uit het feit dat buizenman slechts enkel en alleen cd’s per doos koopt, met als voordeel dat je soms blij verrast wordt doordat je in aanraking komt met muziek die je totaal onbekend is.


Voorversterker, cd-speler en de buizenmono's van Buizenman.

Luisteren naar de set van Buizenman:
We luisteren verschillende stukken muziek.  Populair, licht klassiek en stevig orgelwerk.
De volgende cd’s passeren de revue:
Cantate Domino-Torston Nilsson
Organ Spectacular-Jean Guillou
Take a look-Natalie Cole
Moonlight Screnacle-Ray Brown and Lawundo Almeido
Encores-Virgil Fox
Theme of the Pink Panther-Erich Kunzel
Diverse stukken orgel o.a. van Ton Koopman.

Aangezien Buizenman over de breedte van zijn kamer draait en hij de speakers vrij dicht op de muur heeft staan is het laag niet in alle gevallen schoon.  In sommige passages roffelt het laag er lustig op los, maar dat is niet in alle gevallen zo. 

Op mijn vraag waarom hij niet in de lengterichting zijn speakers opstelt antwoordt zijn betere helft het volgende: Als hij dat doet dan is het probleem opgelost en heeft hij niets meer te zeuren.  Misschien moet hij ’t maar gewoon zo laten staan, anders zou het saai kunnen worden en de glimlach verraadt dat dit al eerder onderwerp van gesprek is geweest en ook nog wel en poosje zal blijven.  Ik heb diverse malen een setje D700’s te koop zien staan en heb me dan ook diverse malen afgevraagd of dit misschien een van de mindere speakers zou zijn die Tannoy in de markt gezet heeft.  Ik heb bij Buizenman in ieder geval het antwoord gevonden.  Op het soms enigszins boomy laag, hetgeen voortkomt door de plaatsing, is de set uiterst aangenaam om te beluisteren.  Nooit schreeuwerig in het hoog, zelfs zijdezacht, maar nimmer duf of slaapverwekkend.  Ik heb eerder sets gehoord in combinatie met Tannoy speakers, maar nog nooit was het midden en hoog zo aangenaam als in deze set.  Eigenlijk zou ik deze speakers wel eens in mijn luistergrot onder de loupe willen nemen.  Wat niet is kan immers nog komen.



De Aftertalk of in goed Nederlands: We leuteren nog wat gezellig na.
Op mijn vraag hoeveel versterkers Buizenman nu eenmaal gebouwd heeft, valt er even een stilte.  Voorzichtig neemt hij nog een teugje van zijn whiskey.  Kom maar eens mee, dan zal ik je wat laten zien.  Via de woonkamer gaan we richting de hal en dalen we af naar de kelder.  Via een ruime hal betreden we een ruimte van enorme afmeting die voor een groot deel vol staat met stellingen, heel veel bananendozen en hier en daar een setje luidsprekers. 
Mijn mond valt open van verbazing.  Lopend langs de stellingen tel ik in gedachten, maar na enkele meters geeft ik ’t op.  Hoeveel heb je er wel niet?  Buizenman lacht en z’n antwoord is kort.  Ik denk zo’n zeventig versterkers.  Ze staan allemaal keurig gerangschikt naast elkaar.  Ik zie diverse merken EL34’s aan me voorbij flitsen, maar ook 300B’s en nog veel meer.  Het is ronduit indrukwekkend, eigenlijk teveel om zo maar mee geconfronteerd te worden.  Op een setje na zijn alle versterkers, inclusief de behuizing door Buizenman gebouwd.  Ze zien er stuk voor stuk heel professioneel uit en er is duidelijk zorg besteed aan zowel uiterlijk als het technische gedeelte. 

Na bekomen te zijn van de eerste schrik loop ik langs de dozen.  Allemaal tot de nok toe gevuld met allerlei typen en merken buizen, veelal nog keurig in de kartonnetjes. Na de dozen volgen de kratten en weer is het buizen, buizen en nog eens buizen wat de klok slaat.  In weer een andere stelling struikel ik bij wijze van spreken over een enorme voorraad trafo’s, elco’s en allerhande andere onderdelen voor de toekomstige bouwwerken die Buizenman van de straat zullen houden.  Voorts sta ik ook nog even met open mond naar een stelling te kijken die vol staat met buizenradio’s.  Het zijn er voldoende, maar ooit was de voorraad veel groter vertelt Buizenman.  Ik geloof Buizenman blindelings op z’n woord.  Wat een ruimte en wat een “vulling!”
 






Weer boven aangekomen legen we de glazen, komen we tot de conclusie dat het bere gezellig was maar dat het inmiddels veel later is dan we aanvankelijk dachten.  Na Buizenman en zijn betere helft uitgebreid bedankt te hebben voor de gastvrijheid en goede verzorging nemen we afscheid. 
Rustig loop ik samen met de veroorzaker van mijn Hififreak-bestaan naar de auto.  We stappen in en aanvaarden de terugreis.  Eenmaal thuisgekomen schuiven we nog even aan onze stamtafel en nippen we nog een paar Portjes naar binnen en tussendoor is alles wat we deze avond aan indrukken opgedaan hebben het onderwerp van gesprek.  We zouden er nog uren over kunnen praten, maar de klok tikt inmiddels gestaag door richting twaalf uur en ook nu weer is de tijd rijp om afscheid te nemen. 

Die nacht slaap ik onrustig.  Het was zo indrukwekkend dat je zoiets niet een twee drie van je af schudt. De dagen daaropvolgend dendert het door, hetgeen overslaat in een gelukzalig gevoel.  Ik heb ’t echt allemaal mee mogen maken en maak er jullie deelgenoot van.  Waarvan akte!
Met oprechte hifigroet,

Uw aller doch enigen Hififreak 
 
© WWW.HIFIFREAK.NL

« Laatst bewerkt op: 10 april 2013, 21:21:42 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Mooie, nuchtere benadering door Buizenman. Dat zie je veel bij mensen die de techniek begrijpen. Bedankt voor het verslag!
« Laatst bewerkt op: 11 april 2013, 21:41:41 door Frits »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Mooi verslag,en leuk leesvoer.
I love vintage.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Mooi spul en een mooi verhaal.
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Je kunt het beschouwen als een levenswerk.
Ik heb wel het e.e.a. gezien maar bij het zien van o.a. het onderstaande viel ik even stil.



Leuk was overigens de reactie van de dochter van Buizenman op mijn opmerking:

Citaat
Buizenman bouwt voor z'n plezier en is nu eenmaal geen handelaar.  Hij vertrouwde me toe dat zijn vrouw na zijn verscheiden ze allemaal cadeau mag doen aan een liefhebber.
Achteraf realiseer ik me dat ik eigenlijk best goed met haar op kon schieten, dus misschien maak ik een kans(je). 


Haar reactie was:

Citaat
Dag meneer Hififreak

Hier schrijft de dochter van Buizenman. Wat ontzettend leuk dit verslag te lezen over mijn vaders grote passie. Wat je in bovenstaand citaat schrijft klopt helemaal als je het mij vraagt. Maar dan de laatste zin over mijn moeder....moeten we ons al zorgen gaan maken? 


 :)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Zo'n stelling vol eigenbouw versterkers doet een buizenliefhebber hart sneller kloppen.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2013, 12:04:23 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Zo'n stelling vol eigenbouw versterkers doet een buizenliefhebber sneller kloppen.

Amen!

Had het verhaal al eens mogen lezen, maar wederom bekroop mij een Walhalla-gevoel!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Blijft een mooi verhaal...en een mooie kelder.. ;D

Ik zou er er graag eens een kijkje willen nemen.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Een bijzondere verzameling van een bijzonder mens en ongetwijfeld erg mooi om te zien en vooral te beluisteren!

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Het lijkt mij een verhelderende dag te zijn geweest met al die 'lampen'
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Het is een mooi verslag en dit is me vooral bijgebleven "Op het soms enigszins boomy laag, hetgeen voortkomt door de plaatsing, is de set uiterst aangenaam om te beluisteren.  Nooit schreeuwerig in het hoog, zelfs zijdezacht, maar nimmer duf of slaapverwekkend.  Ik heb eerder sets gehoord in combinatie met Tannoy speakers, maar nog nooit was het midden en hoog zo aangenaam als in deze set. "

De opmerking over het boomy laag wordt ernstig afgezwakt door "soms enigszins" en de complimenten die volgen over het aangename midden en hoog.

Ik zou me de haren uit mijn hoofd trekken als ik zover zou gaan in mijn hobby en dan toch nog een boomy laag zou hebben.





Over mijn smaak valt te twisten

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Buizenman heeft mogelijkheden te over om over te gaan tot een betere plaatsing van zijn speakers.
Ik geloof dat ik binnenkort maar weer eens een bakkie bij 'm ga doen.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Buizenman heeft mogelijkheden te over om over te gaan tot een betere plaatsing van zijn speakers.
Ik geloof dat ik binnenkort maar weer eens een bakkie bij 'm ga doen.   ;)

Vraag eens of ik nog mee mag? :)
Over mijn smaak valt te twisten

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Buizenman leest mee dusssssssssssss ..........................


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Spannend :)
Over mijn smaak valt te twisten