Auteur Topic: jaap.'s set  (gelezen 43280 keer)

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: jaap.'s set
« Reactie #90 Gepost op: 07 april 2013, 16:41:43 »
Wat was er mis met 't Meridian spul?
Hoewel ik bekend ben met de kwaliteiten van Onkyo, had ik altijd het idee dat Meridian het serieuzere merk van de twee is.
Ik heb nog nooit iets van Meridian gehoord, dus mogelijk zit ik er zwaar naast :D.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: jaap.'s set
« Reactie #91 Gepost op: 07 april 2013, 18:06:58 »
Met 't Meridianspul is helemaal niets mis, in tegendeel.
Waar ik tegenaan liep was dat de versterker mijn speakers niet goed kon aansturen. De planars hebben stroom nodig en dat kon de amp niet aan. Dus niets abnormaals eigenlijk. Zwaardere speakers dan ook een zwaardere versterker in dit geval.
Met de kleinere planars had ik weinig last. Met de 1.5 dus wél.
Ik gebruik nu de Onkyo als eindtrap, net als de Meridian. Voor de rest blijven de andere M-spullen gewoon staan want die klinken gewoon prima  :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: jaap.'s set
« Reactie #92 Gepost op: 07 april 2013, 18:24:51 »
Niet meer dan logisch. Heftiger Meridian spul geen optie?
Ik heb hier SMGa's, dus da's goed te doen.
M'n Audio Analogue staat te slapen hier :D

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: jaap.'s set
« Reactie #93 Gepost op: 07 april 2013, 19:22:54 »
Zeker waren er mogelijkheden met Meridians, zelfs monoblokken. Echter is dat dan direct kopen en niet eerst kunnen proberen.
Ben blij toe achteraf want niet elke versterker blijkt geschikt kennelijk. De 555 moet op papier ook genoeg leveren maar
kan dat blijkbaar toch net niet. De Onkyo 8800, welke ik welwillend van Bloom mocht gebruiken om te proberen,  is een beer
van een versterker en kon ze heel gemakkelijk en uitstekend aansturen maar was het niet voor me.
Verder heb ik her en der goede adviezen gekregen van hen die hier veel ervaring mee hebben dus om het wiel opnieuw
uit te vinden leek me niet nodig.
Meridian is erg leuk en mooi maar niet heilig dus nu Onkyo .  :)
« Laatst bewerkt op: 07 april 2013, 19:26:48 door jaap »
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: jaap.'s set
« Reactie #94 Gepost op: 08 april 2013, 01:01:12 »
Zeker waren er mogelijkheden met Meridians, zelfs monoblokken. Echter is dat dan direct kopen en niet eerst kunnen proberen.
Ken dat, daarom koop ik af en toe iets voor een 'voor dat geld raak je het wel weer kwijt'-prijs.
Moet je een beetje geluk mee hebben :)

Citaat
Ben blij toe achteraf want niet elke versterker blijkt geschikt kennelijk. De 555 moet op papier ook genoeg leveren maar
kan dat blijkbaar toch net niet. De Onkyo 8800, welke ik welwillend van Bloom mocht gebruiken om te proberen,  is een beer
van een versterker en kon ze heel gemakkelijk en uitstekend aansturen maar was het niet voor me.
Verder heb ik her en der goede adviezen gekregen van hen die hier veel ervaring mee hebben dus om het wiel opnieuw
uit te vinden leek me niet nodig.
Meridian is erg leuk en mooi maar niet heilig dus nu Onkyo .  :)
Proberen is altijd fijn! Mijn huidige versterker, platenspeler en speakers waren ook ooit probeerwerk.
De platenspeler is nagebouwd, de rest gekocht :)

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: jaap.'s set
« Reactie #95 Gepost op: 08 april 2013, 08:35:29 »
yep  :)

Voorlopig weer ff klaar  ;)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: jaap.'s set
« Reactie #96 Gepost op: 19 oktober 2013, 14:27:06 »
zooo.. weer thuis na het ophalen van de driades, aangesloten en het luisteren/vergelijken kan beginnen  :)

« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2013, 14:57:06 door jaap »
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: jaap.'s set
« Reactie #97 Gepost op: 19 oktober 2013, 19:19:35 »
Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: jaap.'s set
« Reactie #98 Gepost op: 20 oktober 2013, 13:58:43 »
Gisteravond uitgebreid zitten luisteren en dan vallen toch wel wat dingen op:
mooie plaatsing van het geluid zowel in breedte, hoogte en diepte. Bassen lopen nog best wel ver door maar zonder punch eigenlijk.. wel schoon. Stemmen lijken duidelijker, solider, meer doortekend dan bij de planars.. Dat was ook bij de missions het geval in mijn beleving. Mss een dometweeter eigenschap?
De bas vond ik i.e.i. rommelig, op rubber blokjes gezet et voilá.. dat was een beste verbetering. :)
Vervolgens de subwoofer erbij en hoppa.. écht een stevig verschil. Nu heeft het geluid fundament zonder te boemen oid en het hoog leek te verbeteren. Erg aangenaam met bijv Laurie Anderson maar ook met Massive Attack.

Een rustige weergever met een behoorlijke detaillering maar niet echt bijzonder in dat opzicht.
Zonder sub best een aardige basweergave, bij juiste plaatsing, doch heb het niet zo op basreflexen, nooit gehad ook. Waarom weet ik niet maar mét sub klinkt het prima/beter.
Sub op 30Hz en op 5 van de 41 klikjes, open. Dezelfde instelling als met de planars.
De laatste 2 nrs van LA, want ik had genoeg voor de avond gehoord, de Pioneerset met de planars nog even aan...
Tja... da's toch echt van een ander nivo. Zoveel meer gemak, losser/vrijer en dynamischer. Het klinkt gewoon harmonischer, logischer en voor mij mooier. Geen 'kast'geluid, hoewel de driehoekvorm van de driades eea behoorlijk in de kiem smoort, hoor ik de kast toch wel. Niet storend in dat opzicht, het geluid klinkt 'warmer' (doffer?) dan met de maggies.
Wat verder opviel was de plaatsing van de driades.. op zich niet heel moeilijk mede door de handelbaarheid en vorm (erg handig die driehoeksvorm!) maar enig schuifwerk was toch wel nodig om m.n. de bas, sub uit, netjes te krijgen. Planars zijn in dat opzicht voor mij altijd veel makkelijker te plaatsen geweest. Neerzetten, beetje rekening houden met reflektie van wanden en gaan.. dat was nu met de driades toch echt minder het geval.
Is zwz iets dat me opgevallen is met normale speakerkasten.., plaatsing moet precies goed zijn want anders is het gewoon niet goed en blijf je aan de gang met schuiven en zoeken.

Zo stond eea:


Kortom.. mooie speakers in meer dan 1 opzicht, dinnetje vindt ze ook mooi qua klank en vormgeving, hebben voor ons voordelen tov vierkante boxen en konden wel eens blijvertjes blijken te zijn.. tenzij ;-)
Hoewel de nieuwprijs redelijk overeenkomt met de planars ben ik blij met mijn gemaakte planarkeuze.. Die zijn echt een nivootje hoger en beter of voldoen meer aan mijn/onze voorkeur hier  :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: jaap.'s set
« Reactie #99 Gepost op: 20 oktober 2013, 14:43:02 »
Echt wel mooie speakers die Driade.
I love vintage.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: jaap.'s set
« Reactie #100 Gepost op: 20 oktober 2013, 14:47:58 »
Stemmen lijken duidelijker, solider, meer doortekend dan bij de planars.. Dat was ook bij de missions het geval in mijn beleving. Mss een dometweeter eigenschap?
Over het algemeen (er zijn uitzonderingen) komen tweeters bij mij schreeuweriger en alleszins opdringeriger over dan vliezen. De lakmoesproef is de weergave van een solo viool, bijvoorbeeld de 24 caprices van Nicolai Paganini.

Die viool moet zijdezacht klinken. Als ze scherp of schreeuwerig klinkt, heb je vrees ik geen goeie tweeter en dus ook geen goeie (althans: natuurlijke) hoogweergave.

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: jaap.'s set
« Reactie #101 Gepost op: 20 oktober 2013, 15:07:49 »
ik heb bandtweeters altijd geprefereerd in dat opzicht doch domes lijken mij een wat meer ingehouden en daardoor(?) een wat solider/gezelliger geluidsbeeld neer te zetten. Bij omschakelen geef ik toch de voorkeur aan de 'in the cloud'/vrijere weergave van de bandtweeter. Spits of scherp klinken deze metaldomes zeker niet.. dat viel mij alleszins mee. Iets sprankelender had m.i. wel gekund maar besef ook dat het dan snel over de top kan gaan.
Wat verder opvalt, as usual eigenlijk, is dat conusspeaker een zekere mate van oordruk oplevert welke de maggies vreemd zijn.
Vermoeiender om naar te luisteren dus hoewel me dat bij de driades nog reuze meevalt.
Prima speakers idd en voorzover mij nog bekend in de jaren 80 alhier, de speakers to have.
Nu ervaar ik ze niet als bijzonder bijzonder.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2013, 15:12:30 door jaap »
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: jaap.'s set
« Reactie #102 Gepost op: 20 oktober 2013, 20:42:26 »
Lakmoesproef    :o  lekker winst pakkertje voor scrabble.   :P

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: jaap.'s set
« Reactie #103 Gepost op: 21 oktober 2013, 12:35:54 »
gisteren de pioneerset aan de driades gehangen en luisteren. En dat was toch wel iets beter dan via de onkyo=meridian combi. Zal wel subjectief zijn..
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: jaap.'s set
« Reactie #104 Gepost op: 21 oktober 2013, 13:36:43 »
gisteren de pioneerset aan de driades gehangen en luisteren. En dat was toch wel iets beter dan via de onkyo=meridian combi. Zal wel subjectief zijn..

Wat maakt het uit of het wel of niet anders zou kunnen klinken als het voor jou op de Pioneer set beter klinkt dan die lekker gebruiken zou ik zeggen ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal