Auteur Topic: B&W DM110i  (gelezen 29181 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
B&W DM110i
« Gepost op: 27 maart 2013, 19:59:37 »
Sinds een paar weken heb ik een setje B&W DM110i op m'n kantoor hangen. Nu heb ik het gevoel dat ik daarin gewoon wat in het middengebied mis. Ik heb zelfs 'mid' een beetje omhoog geschoven op de versterker.

- Is dat de afstemming van de luidspreker?
- Ligt het aan de plaatsing van de luidsprekers?
- Ligt het gewoon aan mij?

Iemand een idee?
Science is no democracy

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: B&W DM110i
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2013, 21:18:27 »
Laid back noemen ze dat. Denk dat het aan de speakers ligt; de DM1's die hier in een logeerkamer staan hebben hetzelfde en ik heb het van meer B&W's gehoord.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: B&W DM110i
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2013, 21:35:15 »
Laid Back en geen midden is niet echt hetzelfde.
Een Acoustic Research AR3a klinkt ook 'laid back', maar heeft juist veel nadruk op het midden.
Het is een beetje matchen met de versterker met DM110i's, maar je moet er sowieso geen wonderen van verwachten.
Wat heb je er nu aan hangen?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: B&W DM110i
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2013, 22:11:19 »
Ik heb in het verleden de DM110 ook gehad maar de DM4 geeft m.i. een mooier plaatje.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: B&W DM110i
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2013, 22:34:45 »
De 640i's hebben dat een stuk minder. Zou een aanpassing in het filter een optie zijn?
Science is no democracy

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: B&W DM110i
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2013, 22:43:34 »
Ik heb in het verleden de DM110 ook gehad maar de DM4 geeft m.i. een mooier plaatje.
Mee eens, maar de DM4 is ook geen 'betaalbare' speakers geweest, waar de DM110 het 'kleintje' van B&W was.
Het is ook gewoon een andere tijd, je moet ook houden van de sound van de DM4, die is ook typisch.
Ik ben gek op die coles/celestion combinatie, maar anderen vinden het verouderd.

De 640i's hebben dat een stuk minder. Zou een aanpassing in het filter een optie zijn?
Ik heb uit die serie 560's gehad, beetje vergelijkbaar met de DM-110 en die klinken ook een stuk completer, al zijn ze wel wat dreunerig.
Filter of een versterker met een andere klankkleur doen zeker veel, maar als ik heel eerlijk mag zijn; Ik verving mijn setje DM560's destijds voor een set Celestion DL8 en die hebben precies dat gat niet. Prijsklasse is vergelijkbaar, dus da's mogelijk ook een optie. Zelfde formaat, beetje dezelfde klankkleur, maar dan met een 'af' midden en m.i. iets mooier laag.
Just a thought!
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2013, 22:45:23 door s_k »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: B&W DM110i
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2013, 23:08:32 »
De DM110i's heb ik nog maar een paar weken, was nog niet van plan ze gelijk te gaan vervangen. Eerst ook maar eens rustig naar luisteren, is ook nog niet echt van gekomen. Ze irriteren in elk geval niet.

Wat ik me van een versterker met een andere klankkleur moet voorstellen weet ik zo even niet. Als we het over HiFi hebben hoort een versterker toch niet te kleuren? Ik hoor weinig verschil tussen mijn JVC, Marantz en Dynavox hybride... de laatste klinkt naar mijn idee zelfs een tikkie helderder als de JVC (wat nou 'warme buizenklank'??), maar verwacht dat het verschil nihil is als de JVC terug komt van de revisie bij Jerry.

Ik ga de IQ wel eens aansluiten, kijken wat ik nu eigenlijk mis.... of misschien is het volgende week wel weer over.. ;D ;D
Science is no democracy

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: B&W DM110i
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2013, 23:12:28 »
Mee eens, maar de DM4 is ook geen 'betaalbare' speakers geweest, waar de DM110 het 'kleintje' van B&W was.
Het is ook gewoon een andere tijd, je moet ook houden van de sound van de DM4, die is ook typisch.
Ik ben gek op die coles/celestion combinatie, maar anderen vinden het verouderd.

De DM4 mag qua uiterlijk er ouderwets uitzien, hij klinkt beter dan menig moderne speaker. Ik draai zelf ook met een setje in m'n clubhuis  :)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: B&W DM110i
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2013, 23:13:41 »
Wat ik me van een versterker met een andere klankkleur moet voorstellen weet ik zo even niet. Als we het over HiFi hebben hoort een versterker toch niet te kleuren? Ik hoor weinig verschil tussen mijn JVC, Marantz en Dynavox hybride... de laatste klinkt naar mijn idee zelfs een tikkie helderder als de JVC (wat nou 'warme buizenklank'??), maar verwacht dat het verschil nihil is als de JVC terug komt van de revisie bij Jerry.
Warme buizenklank is inderdaad ook gewoon onzin.
Ik kan zo niet beoordelen hoe jouw versterkers klinken. Ik ben zelf geen liefhebber van de klank die Marantz meestal neerzet, dat dan weer wel.
Mijn DM220i's klonken hele erg goed aan een ouwe Sansui receiver. Maar die zijn dan weer best prijzig.

De DM4 mag qua uiterlijk er ouderwets uitzien, hij klinkt beter dan menig moderne speaker. Ik draai zelf ook met een setje in m'n clubhuis  :)
Het is een wonderspeakertje. Heb ze zelf niet meer, maar wel een set DM6 (die echt klinken als een grote DM5 trouwens, de DM5 is ook fantastisch).
Ik vind oude B&W fantastisch, de nieuwere kan me inderdaad minder bekoren vanwege 't probleem dat hier al geschetst wordt, en de 'discodreun' die er vaak in zit.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: B&W DM110i
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2013, 23:20:23 »
De 'discodreun' heb ik niet bij de 110 en niet bij de 640, maar dat kan natuurlijk ook aan de akoestiek liggen...
Science is no democracy

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: B&W DM110i
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2013, 23:32:58 »
Ook dat is weer smaak, ik vind dat van heel veel B&W's.
Iets met staande golven in de kast via de baspoort ofzo.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: B&W DM110i
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2013, 16:59:06 »
In mijn optiek is het toch zo dat je speakers moet proberen in de ruimte.  Een deel van mijn speakers zal de luiseraar op afstand niet den onderkaak naar beneden doen vallen. 

Echter, in de ruimte presteren ze boven verwachting goed.  De ervaring die mensen uitspreken t.a.v. bepaalde luidsprekers zal m.i. voor het grootste deel te maken hebben met de ruimte waarin het geheel staat.  Die ruimte speelt immers een hele grote rol, evenals de wijze waarop de speakers opgesteld staan.  En zo kan het dus komen dat de speaker in de ene ruimte totaal anders overkomt dan elders.  Boeiende hobby.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: B&W DM110i
« Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2013, 20:04:20 »
De plaatsing is heel belangrijk. Mijn luidsprekers staan in de woonkamer en ik ben dus een beetje beperkt in de plaatsing, het moet ook een beetje bewoonbaar blijven. Sinds kort heb ik vilt onder de vloerstaanders geplakt waardoor ik ze gemakkelijk over de houten vloer kan schuiven.

Het vreemde is dan wel weer dat ik een bepaalde plaats niet altijd even goed vind klinken terwijl er verder niets wezenlijks in de kamer is veranderd. Dat zal gewoon wel aan mezelf liggen denk ik.. blijkbaar zijn mijn oren een beetje onvoorspelbaar of hoe je het ook wilt noemen.

De DM110i's stonden eerst op zo'n 1,5 meter hoogte maar stonden daar aardig in de weg. Vervolgens heb ik ze op zo'n 2 meter hoogte aan de muur gehangen en heb nu een stuk volwassener geluid in het laag. Op mijn luisterplek tenminste..

Ach, dat maakt het allemaal gewoon leuk. Straks de sub bouwen, ben heel benieuwd!
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: B&W DM110i
« Reactie #13 Gepost op: 29 april 2013, 18:27:04 »
Intussen het geluid een beetje aan mijn smaak aangepast met de Marantz EQ20. Had 'm in eerste instantie aangeschaft omdat-ie leuk stond bij m'n setje, nu gebruik ik 'm dus ook nog. Niet eens zo veel geschoven maar nu beter naar mijn zin.

Aan de SUB ben ik nog niet begonnen, druk druk druk, zelfs in de weekends werken maar dat is alleen maar een goed teken in deze tijd...
Science is no democracy