Auteur Topic: Versterkercombinatie die al jaren stil staat. Wat te doen?  (gelezen 7950 keer)

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Versterkercombinatie die al jaren stil staat. Wat te doen?
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2013, 04:09:10 »
Nadat ik al geruime tijd rondliep met de gedachte een Quadset te kopen, heb ik dat een paar jaar geleden gedaan.  Inmiddels staat die set keurig opgesteld maar heb ik nog nooit de moeite genomen 'm aan te sluiten.  De set is in originele staat en is gefabriceerd in 1976.

Wat zouden de mogelijke risico's kunnen zijn als ik besluit de boel onder stroom te zetten?
Natuurlijk ben ik op de hoogte dat elco's e.d. aan vervanging toe kunnen zijn.

Het gaat me puur wat ik aan ellende kan verwachten.

Als de 303 nog helemaal origineel is mag je er vanuit gaan dat de beide 2000 mfd 100 volt voedingselco's slecht zijn en dat geldt ook voor de beide uitgangselco's. Het kan zijn dat ze sluiting maken maar ook kunnen ze gaan lekken en dan het electrolyt naar buiten werken op de componentzijde van onderliggende print van het linker kanaal. Ik kan je garanderen dat als dit plaatsvindt de schade doorgaans enorm is. Wat ook kan is dat de bootstapelco sluiting maakt en dan is de kans groot dat je beide drivers en eindtransistoren van het kanaal waar die elco van stuk is opblaast. Kortgezegd: je moet pas de bejaarde 303 onder spanning zetten als je alle elco's in de eindversterker hebt vervangen. Voor de 33 geldt trouwens ook dat de elcootjes erin slecht zullen zijn als het om een exemplaar gaat uit '76. Hier zal de schade dan beperkt blijven tot het gaan pruttelen van het een en ander. Als je het heel lang laat aanstaan in het geval één of meer de voedingselco's sluiting maken kan het 4 VA voedingstrafootje pisheet worden en de pijp aan Maarten geven. De voedingstrafo is niet apart gezekerd. Er zit wel een zekering in maar die is 2 AT en geldt voor de voeding van de eindversterker omdat de netschakelaar die in de voorversterker zit zowel voor- als eindversterker inschakeld.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkercombinatie die al jaren stil staat. Wat te doen?
« Reactie #16 Gepost op: 15 april 2013, 20:13:09 »
Dat maakt 't voor mij wel duidelijk dat ik de boel niet ga aansluiten.
Voorlopig dus maar mooi laten zijn en me bezinnen op de volgende stap. 
Afschieten of reviseren. 

Stof tot nadenken dus.   :sceptic:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Versterkercombinatie die al jaren stil staat. Wat te doen?
« Reactie #17 Gepost op: 15 april 2013, 21:51:12 »
Dat spanning er opzetten om te kijken of hij het houdt, brengt je ongeacht de uitkomst niet veel verder want de elco's zijn zo oud dat je voor een bedrijfszekere werking sowieso moet vervangen.

Ook als je er geen spanning op gaat zetten is het verstandig om eens een blik in het inwendige van de 303 te doen want zoals gezegd zitten de "ventieltjes" van de 4 grote 2000 mfd elco's precies boven de onderdelenzijde van de print van het linker kanaal en de elco's kunnen ook gaan lekken als er geen spanning op staat.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkercombinatie die al jaren stil staat. Wat te doen?
« Reactie #18 Gepost op: 15 april 2013, 22:06:24 »
Vandaar dat ik met mezelf in het reine moet komen welk doel ik na ga streven met de Quadset.

Nu staat ie alleen maar mooi te zijn en als ik ga investeren in revisie dan moet ik er van overtuigd zijn dat ik 'm ook ga gebruiken.  Zo niet, dan wordt het of grotvulling of verkopen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkercombinatie die al jaren stil staat. Wat te doen?
« Reactie #19 Gepost op: 05 mei 2013, 21:27:55 »
Na rijp beraad en ampele overweging besloten dat de set bij een ander, die 'm goed tehuis kan bieden, beter af is. 

Waarvan akte!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkercombinatie die al jaren stil staat. Wat te doen?
« Reactie #20 Gepost op: 06 mei 2013, 19:53:17 »
En vandaag overgedragen aan een liefhebber.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.