Auteur Topic: De bass mythe  (gelezen 12863 keer)

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De bass mythe
« Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2013, 11:36:31 »
Heb je het weleens geprobeerd met DSP?

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: De bass mythe
« Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2013, 00:27:01 »
Da's echt niet mijn ding, ik werk iets anders dan de meesten hier vrees ik :)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De bass mythe
« Reactie #17 Gepost op: 24 maart 2013, 07:15:24 »
Zoals?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: De bass mythe
« Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2013, 19:21:41 »
Zo weinig mogelijk stuff in je signaalweg en als je iets anders wil laten klinken andere apparaten of kabels neerzetten, of je ruimte aanpassen. Electronische trucjes zijn voor mij niet weggelegd vrees ik.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: De bass mythe
« Reactie #19 Gepost op: 24 maart 2013, 22:04:01 »
s_k,

Je speelt toch niet met een glasbak?
Als je een transistor-versterker moet kiezen, welke criteria gelden er voor jou en hoe kom je tot deze?

Dit is overigens een serieuze vraag.

Groet, Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De bass mythe
« Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2013, 22:59:40 »
Zo weinig mogelijk stuff in je signaalweg en als je iets anders wil laten klinken andere apparaten of kabels neerzetten, of je ruimte aanpassen. Electronische trucjes zijn voor mij niet weggelegd vrees ik.

Zonde... Mijns inziens mis je dan een groot deel van de potentie van je set.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De bass mythe
« Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2013, 23:14:48 »
s_k drinkt ook het liefst melk rechtstreeks uit de uier.

(geintje..............  ;))

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: De bass mythe
« Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2013, 00:52:23 »
Alleen als de koe goed geklutst is!
Ik doe alleen aan proberen en luisteren, heb gelukkig wat kneksies waardoor dat goed kan.
Dus ik match (en mismatch vaak) m'n apparatuur en kabels.
Ik heb dus alleen m'n oren als criterium. En dat kan alleen als je 't spul gratis kunt testen, ja. Of als je op reviews afgaat, maar conventionele speakers (ook heule goeie) klinken niet in deze kamer.
Zelfs met een DSP zou je het probleem houden dat het geluid overal in de kamer anders is. Als ik m'n bank een meter naar voren zet heb ik ineens wel laag, maar da's weer een doen.

Zo weinig mogelijk stuff in je signaalweg en als je iets anders wil laten klinken andere apparaten of kabels neerzetten, of je ruimte aanpassen. Electronische trucjes zijn voor mij niet weggelegd vrees ik.

Zonde... Mijns inziens mis je dan een groot deel van de potentie van je set.
Zijn we het niet over eens, maar dat hoeft ook niet gelukkig!

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De bass mythe
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2013, 01:04:16 »
Natuurlijk, dat het geluid overal in de kamer anders is kun je eigenlijk alleen hardwarematig aanpakken. Dat wordt dus spelen met de akoestiek, speakerkeuze en plaatsing van subwoofers, een spelletje dat je altijd maar tot op zekere hoogte uit kunt spelen in een normale huiskamer.

Maar een ander punt is dat een normale speaker in een normale kamer vrijwel nooit optimaal presteert. Je kunt er in feite 100% van op aan dat er iets mis gaat. Of dat storend is, is vraag 2, maar voor mij pakt de overweging zo uit dat ik liever een DSP gebruik en het (voor mij niet evidente) risico loop dat het 'signaal' daardoor 'vertroebeld' zou raken dan dat ik me tevreden stel met een matige laag– en laagmiddenweergave.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: De bass mythe
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2013, 11:33:48 »
De nadelen zijn mij de voordelen niet waard, zegmaar.
En eigenlijk heb ik overal in de kamer teveel laag, behalve waar ik zit.
Dus dan zou 't een ramp worden als ik niet zit.

Voor mij is goed geluid ook meer dan het kloppend weergeven van het frequentiebereik.
Zo'n hele trukendoos ertussen heeft natuurlijk ook gewoon nadelen.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: De bass mythe
« Reactie #25 Gepost op: 25 maart 2013, 12:00:07 »
s_k,

Het enige wat je in jouw geval kunt doen is reeds aangegeven door Koen; Het fysiek optimaliseren van de akoestiek.

Je laat mijn vraag voor wat deze is en ik begrijp uiteraard waarom, maar de bedoeling is oprecht.
Waar ik bijvoorbeeld op doel:

Je spreekt zelf over "zo weinig mogelijk stuff in de signaalweg".
Kies of kijk je dan bijvoorbeeld ook naar de hoeveelheid toegepaste (eind)transistoren binnen de versterker(schakeling) of ben je de mening toegedaan dat, dat niet (zo)veel uitmaakt?

Ik ben dus feitelijk benieuwd in hoeverre je deze filosofie van "minder is meer" naleeft -en streeft.
Het is niet mijn intentie iets of iemand onderuit te schoffelen.

Groet, Mark ;)

Mocht verplaatsing nodig blijken; Doen!
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: De bass mythe
« Reactie #26 Gepost op: 25 maart 2013, 12:09:12 »
Het is, natuurkundig gezien, vrij onwaarschijnlijk dat je op één plek in de kamer geen laag hebt en op andere plekken wel.
Het lijkt waarschijnlijker dat een aantal staande golven de indruk van veel laag op andere plekken wekt. Die staandegolffrequenties smalbandig wat beperken zou best eens meer voordelen dan nadelen kunnen hebben.
Één of meerdere subs met dsp bieden dan ook nog het voordeel dat de dsp niet tussen je stereospeakers zit en dat geluid kwalitatief ongemoeid laten, indien je je daar zorgen over zou maken.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2013, 13:18:27 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De bass mythe
« Reactie #27 Gepost op: 25 maart 2013, 12:53:41 »
[...]
Zo'n hele trukendoos ertussen heeft natuurlijk ook gewoon nadelen.

Vertel?

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: De bass mythe
« Reactie #28 Gepost op: 25 maart 2013, 13:23:11 »
Jongens, ik hoor verschillen die door jullie 'voodoo' zullen worden genoemd.
Ik ben al op veel fora weggegaan om die reden. Het lijkt me wijs dat we elkaar gewoon in ere houden.

Technische kennis heb ik overigens vrijwel niet, ik probeer dingen en als ik het mooier vind klinken, blijft 't staan.
Het maakt me daarbij niet uit of het beredeneerbaar of meetbaar is. Ik heb al teveel 'onmogelijke' dingen gehoord om er op die manier mee bezig te zijn.
Omdat ik weet dat dat op éénderwelk forum op verzet stuit, laat ik het daarbij en kletsen we gezellig verder over muziek en andere mooie dingen.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De bass mythe
« Reactie #29 Gepost op: 25 maart 2013, 15:09:12 »
Zonder je houding te willen bekritiseren, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: heb je nooit de behoefte gevoeld – mede naar aanleiding van reacties in diverse fora – om voor je zelf eens na te gaan of de verschillen die je hoort (denkt te horen) ook een objectiveerbaar zijn of dat het name een door je brein uitgevoerde invuloefening van vooroordelen is?