Auteur Topic: De bass mythe  (gelezen 12864 keer)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
De bass mythe
« Gepost op: 22 maart 2013, 09:28:23 »
Hieronder een van de interessante artikelen van Paul McGowan van PSA audio. Ik lees regelmatig zijn blogs. Ze zijn de moeite waard. Daarom hier (alvast) één.


Van: Paul McGowan [mailto:paul@psaudio.com]
Verzonden: donderdag 21 maart 2013 11:02
Onderwerp: The bass myth

 

The bass myth

One of the biggest myths I routinely encounter in high end audio is what I call the Bass Myth; “my speakers go to 30Hz and below and I don’t need a subwoofer”.  I have travelled the world over and rarely ever do I hear proper bass.

The number of speakers that can truly reproduce live bass properly, tightly and with realism that drops jaws on the right program material are rare – extremely rare.  I know I am going to get a rash of letters telling me how wrong I am and how you’ve been convinced of the adequacy of your speaker system by either your dealer or your speaker manufacturer – and that’s ok – but it doesn’t match my experience.

One problem that any loudspeaker has is placement.  The best place in your room for imaging of the main speaker is more than likely not the best place to support good bass.  It is rare that a room supports good bass when the bass generator is one third the way into the room – and it is equally rare that a system images well unless it is one third the way into the room.  That’s somewhat of a Gordian knot – solvable only be separating the main image generators from the bass generators – and placing each where they work best in the room.

This is going to be difficult to write about because until you hear proper bass you won’t know if you’ve got it or not.  It’s the same problem a fine chef must face – “you haven’t lived until you taste my exquisite dish” – well, that’s probably true but who knows?

One of my readers whose internet handle is “bassman” has been playing bass for 40 years and probably knows a thing or two about the sound of it.  He writes:

“I was in attendance last week for the BSO’s performance of Saint-Saens’ Symphony No. 3 at Symphony Hall in Boston (second balcony, center – a music lover’s dream). While my home system delivers nicely, there is no substitute for the sheer physical caress of the bass emanating from an excellent organ in a great hall. The orchestra was pretty good too : )

As I’m sure your posts will deal with, there are three necessary components to delivering great bass in a home system: piston area, speed and control. Happily, all three are available to today’s audiophile. The one thing not available to all is a great listening room vis a vis the sheer length of a bass waveform.”

His comment really struck home because the Saint-Saens’ Symphony No. 3 is one of my favorites and I have a 1959 RCA Red Label recording that just sounds incredible on a system with proper bass.


Please help me spread these ideas by clicking here to post a comment.

You can also help me engage more readers by clicking here to share.  I would appreciate the support.

   

 

2,516 people are currently subscribed to Paul's Posts.  Click here if you'd like to subscribe.




Forward to a friend | Comment | Unsubscribe | Update your profile


More recent articles
Bassaholic
Life’s good
Parallel filters
Parallel universes
Standing naked
Over mijn smaak valt te twisten

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De bass mythe
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2013, 09:50:34 »
Kortom: subwoofers gebruiken!  ;)

Wat ik me wel een beetje afvraag is wat dit te betekenen heeft:

"The one thing not available to all is a great listening room vis a vis the sheer length of a bass waveform."

Ik hoop dat hij daarmee niet de aloude vergissing begaat te denken dat geluid met een golflengte van 17 meter niet in een kamer van 5 meter "past". De vergelijking met een koptelefoon blijft treffend: meer dan 5 cm afstand zal er niet zijn tussen het membraan en je trommelvlies... Maar gelukkig kunnen we met een koptelefoon wel degelijk geluid onder de ± 7 kHz horen  ;D

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: De bass mythe
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2013, 11:14:30 »
Ik ga voor de 'liever een speaker die het niet weergeeft, dan een speaker die het geforceerd weergeeft'-optie.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De bass mythe
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2013, 11:48:40 »
Daarin geef ik je gelijk, maar dat is wel kiezen tussen twee duidelijk niet optimale opties, vind ik.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: De bass mythe
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2013, 13:11:02 »
In mijn ruimte is laag sowieso geen optie, gek genoeg is een set magnepans het enige dat redelijk mooi laag geeft.
Ikzelf heb eigenlijk nog nooit een sub gehoord die me beviel, dus als iemand me het tegendeel wil bewijzen...

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: De bass mythe
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2013, 13:53:35 »
de rel-t2 staat hier tot zeer grote tevredenheid van mijzelf en hen die 'm niet gehoord hebben maar 'm wel missen als ie uit staat. :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: De bass mythe
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2013, 14:15:41 »
Ik heb een tijdje een Q50 gehad, maar da's natuurlijk een heel andere 'league'.
Die stond bij de kringloop voor drie tientjes, dan probeer je dat :)

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De bass mythe
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2013, 15:40:42 »
In mijn ruimte is laag sowieso geen optie, gek genoeg is een set magnepans het enige dat redelijk mooi laag geeft.
Ikzelf heb eigenlijk nog nooit een sub gehoord die me beviel, dus als iemand me het tegendeel wil bewijzen...

Er zijn volgens mij geen ruimtes waarin laag geen optie is... OK, in sommige is het moeilijker om het goed voor elkaar te krijgen dan andere.

Dat een dipool het goed doet en monopolen niet kan ik me nog wel voorstellen, want de manieren waarop die met de kamer 'samenwerken' is nogal verschillend.

de rel-t2 staat hier tot zeer grote tevredenheid van mijzelf en hen die 'm niet gehoord hebben maar 'm wel missen als ie uit staat. :)

Dat is een van de leuke dingen aan een subwoofer (zeker als 'ie verdekt opgesteld staat): je kunt degenen die niet van subwoofers houden ermee voor de gek houden  ;D

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: De bass mythe
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2013, 16:38:37 »
ik had laatst (N)iemand hier op bezoek die zich afvroeg waarom de sub precies in het midden stond. Maarrrrrrrr.. dat was niet de sub maar een vierkante poef.. De sub stond/staat achter de re. planar... :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: De bass mythe
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2013, 17:24:12 »
ik had laatst (N)iemand hier op bezoek die zich afvroeg waarom de sub precies in het midden stond. Maarrrrrrrr.. dat was niet de sub maar een vierkante poef.. De sub stond/staat achter de re. planar... :)

i lolled
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: De bass mythe
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2013, 17:52:25 »
dus denk ik dat ie wel goed staat en ook alszodanig funktioneert  :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: De bass mythe
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2013, 20:48:38 »
Ik sta ook te springen om te beginnen met de bouw van mijn sub... alleen moet ik wel even weten of de ruimte die de basreflexpijp inneemt nu wel of niet van de inhoud van de kast af gaat.....
Science is no democracy

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De bass mythe
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2013, 23:22:45 »
;D

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: De bass mythe
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2013, 01:08:44 »
Heb wel m'n vraagtekens bij wat die man zegt.
Vanaf welke frequentie zou dat dan gelden, 50, 100, 200, .....Hz?
En fase-verschuivingen?
Ik kan geen meetgegevens leveren en ben puur op m'n gehoor afgegaan met een erg mooi los systeem van apart laag, midden en hoog waarmee ik tijden heb zitten schuiven en luisteren. Uiteindelijk kwam ik in die ruimte en die setting na lang schuiven met 2 meter variatie (links rechts, voor achter, boven onder) toch uit op de zaak op gelijke afstand van het luister-gedeelte, waarbij vooral de links rechts plaatsing van midden en hoog belangrijk was toen het laag optimaal geplaatst was.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: De bass mythe
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2013, 07:14:25 »
In mijn ruimte is laag sowieso geen optie, gek genoeg is een set magnepans het enige dat redelijk mooi laag geeft.
Ikzelf heb eigenlijk nog nooit een sub gehoord die me beviel, dus als iemand me het tegendeel wil bewijzen...

Er zijn volgens mij geen ruimtes waarin laag geen optie is... OK, in sommige is het moeilijker om het goed voor elkaar te krijgen dan andere.
Je mag het proberen!
In de 'lengte' (hij is redelijk vierkant, de ruimte) heb je weinig tot geen laag, behalve op een meter voor de speakers.
In de breedte dreun je weg van het sublaag, maar zit er een gigantisch gat tussen de 80 en 200hz. Tsss boem dus.