Auteur Topic: Nieuw woofer ontwerp  (gelezen 3620 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Nieuw woofer ontwerp
« Gepost op: 16 maart 2013, 22:47:48 »
Ik ben een beetje aan het brain waven en kwam op dit woofer ontwerp.
De tekening is een dwarsdoorsnede, het is een bolvorm.
Ik kom zo op dit ontwerp omdat ik het vermoeden heb dat een BR pijp een bijklank heeft, maar daar zal ik verder niet op ingaan.
Dit ontwerp vermijd een BR pijp, en de luchtstroming en compressie is optimaal.
Het moet ook zoveel mogelijk wervels voorkomen.
Ik wou het even posten, wel interessant om even te zien.

Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Nieuw woofer ontwerp
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2013, 08:35:52 »
Epi,

Wat is dit? Wat is een bolvorm in deze of wat betreft dit?
Een vermoeden van bijklank?! En waarom denk je dat jouw wooferontwerp de bijklank van de pijp zal opheffen?
Dan spreek je m.i. over een stoorfrequentie welke je in al z'n gedragingen zult moeten tegengaan met een negatieve variant ervan.
Dan spreek je dus in feite over een inferieure woofer welke ook nog eens voor bijna elke luidspreker opnieuw ontworpen dient te worden op basis van dit specifieke "pijpkenmerk".

Dit gaat'm niet worden denk ik zomaar.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Nieuw woofer ontwerp
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2013, 09:40:24 »
Ik vind het geen raar plan. Ik voorzie echter wel een ander probleem dan poortruis of suizen in reguliere kasten. Dit door het lijnsymmetrische karakter van dit ontwerp. Een bolspeaker bijvoorbeeld is qua afstraling heel goed maar in de kast geven de vaste afstanden tussen de wanden problemen met bepaalde frequentiegebieden.
Ik hoor graag wat meer over het werkingsprincipe van deze woofer en of het geluid uit het gat door weglengteverschillen ( en welke dan wel) of door Helmholtzresonantie tot stand komt.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2013, 10:02:25 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Nieuw woofer ontwerp
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2013, 09:46:10 »
Ah,

U ziet mijn kennis; Nul!

Groet, Mark :angel:
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Nieuw woofer ontwerp
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2013, 12:44:22 »
Ik vind het geen raar plan. Ik voorzie echter wel een ander probleem dan poortruis of suizen in reguliere kasten. Dit door het lijnsymmetrische karakter van dit ontwerp. Een bolspeaker bijvoorbeeld is qua afstraling heel goed maar in de kast geven de vaste afstanden tussen de wanden problemen met bepaalde frequentiegebieden.
Ik hoor graag wat meer over het werkingsprincipe van deze woofer en of het geluid uit het gat door weglengteverschillen ( en welke dan wel) of door Helmholtzresonantie tot stand komt.

Dat hij er op een bepaalde golflengte te erg gaat resoneren, inderdaad, staande golven bedoel je.
Hangt ook van de grote af natuurlijk, misschien een oplossing om de wanden dan te voorzien van ribben of iets anders in het compressie gedeelte.
Voor de rest is het gewoon een BR kast, technisch hetzelfde alleen valt het minder op. 
Het ontwerp is heel moeilijk zelf te maken denk ik, misschien dat er een truukje voor is.
Gangbare BR kasten zijn gewoon standaard, maar wel goed.
Daar is voor de rest nooit verder over nagedacht en practisch gezien is het te duur om zoiets te gaan maken denk ik.
Met het tunen van mijn eigen kasten ( wat niet wou met WinISD ) ontdekte ik met die basreflexbuis ( ook nog bij die KEF Q50 ) dat met BR buis er een na rollend achtig bijgeluid ontstond, moeilijk te beschrijven trouwens.
Net alsof de bas na ijlde zoals je dat bij condensatoren oproept bij draaistroom motoren.
Ik vond het beter klinken zonder BR buis en heb toen mijn kast getuned.
Ik vraag mij trouwens af wat het praktisch nut dan is van een BR buis, volgens mij alleen om de kast kleiner te maken omdat je weer daarmee de tuning naar beneden haalt en de kast dan kleiner kan worden voor dezelfde tuning, of zit ik nu helemaal fout ? ik hoor het graag.
Mijn poort floot ook een beetje bij hogere volumes en heb hem daarom afgerond, toen was het weg.
Eigenlijk met deze ervaringen heb ik deze kast zo ontworpen, om al deze problemen te omzeilen.
Ook de positie van het BR gat is hierin meegenomen, normaal mag die gewoon overal zitten maar eigenlijk is het beste om hem zo dicht mogelijk te plaatsen bij de woofer, ook de afstand die de verplaatste lucht moet afleggen moet zo kort mogelijk zijn, geen obstakels ed.
Met dit alles te samen kom ik tot dit, het moet het meest ideale ontwerp zijn, volgens mij.
Het hele probleem zijn die wervelingen waar de lucht door een klein gaatje moet, daarom deze vorm zonder hoeken ed.
Er moet ook een ronde kap op de magneet trouwens.
Ik ben zelf benieuwt hoe dit klinkt, misschien dat er wat te weinig aandacht wordt gegeven aan het laag in het algemeen.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923