Auteur Topic: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)  (gelezen 10375 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Gepost op: 16 maart 2013, 11:56:14 »
Op de zolder van de garage lagen nog twee boomstronken van ruim 60 cm hoog. Die wil ik gaan gebruiken als stands voor mijn Yamaha NX-E400. Het geeft vast een veel natuurlijker geluid ;)

Eentje was al eens gebruikt door een houtwormfamilie, maar voor zover ik kan nagaan is dat allemaal niet meer actief.

Waar ik nog over twijfel is de kleur. De Yammies zijn pianolak zwart. Ik kan de stands wit beitsen, zodat je de houtstructuur nog blijft zien. Maar dan moet ik wel alle houtwormgaatjes vullen, anders blijven dat donkere rondjes. Ik kan ze ook zwart maken: mat of glanzend. Dan vallen die gaatjes in ieder geval minder op. Of alleen blank lakken, of eerst in een andere houtkleur beitsen. Mogelijkheden zat....    :-\ Maar eerst maar eens proberen om de bovenkant waterpas te maken.




Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2013, 12:16:48 »
Of schuren en in de olie zetten.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2013, 12:23:11 »
Ik zou ze licht opschuren en dan gewoon voorzien van een aantal lagen blanke lak..... of olie. Ik zie niet in waarom je ze zwart zou willen maken? wat natuurlijk is natuurlijk laten zeg maar....Anders kun je net zo goed een paar betonnen vierkante of rechthoekige opsluitbanden van beton a 30kg per stuk in de kleur zwart kunnen maken.... Voor het geluidsbeeld schijnt dat beter te zijn heb ik wel eens gehoord......Zo te zien is dit van een larix of ander dennenhout... en eenmaal droog weegt het niks meer......En is het fundament dus veel minder zwaar.....voor je Yammies



Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2013, 12:37:09 »
Het is van een paar coniferen, dus inderdaad geen loodzwaar hout ;) Maar of het al of niet bijdraagt aan de geluidskwaliteit vind ik voor deze speakertjes niet zo interessant, het is niet mijn hoofdset. Als ze waterpas zijn, zal ik ze eerst eens onbehandeld op hun plek zetten en kijken hoe dat staat.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2013, 12:39:39 »
Het is van een paar coniferen, dus inderdaad geen loodzwaar hout ;) Maar of het al of niet bijdraagt aan de geluidskwaliteit vind ik voor deze speakertjes niet zo interessant, het is niet mijn hoofdset. Als ze waterpas zijn, zal ik ze eerst eens onbehandeld op hun plek zetten en kijken hoe dat staat.

Dan word het dus een kwestie van smaak.....En daar kun alleen jij een antwoord op geven;) Omdat jij de gene bent die er tegen aan moet kijken....
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2013, 12:45:20 »
Ik heb dit nog steeds in mijn achterhoofd.



Klik.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2013, 12:50:01 »
Ik heb dit nog steeds in mijn achterhoofd.



Klik.

Azobé super zwaar maar moeilijk te verwerken door de hardheid, ik geloof zelfs één van de zwaarste houtsoorten die er is. Het wordt ook gebruikt voor steigers en beschoeiing omdat het zo zwaar is, dat het bijna van zich zelf zinkt... en zo goed als niet vergaat
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2013, 12:51:07 »
Dit zijn ongeveer de keuzes:


Inderdaad een smaakkwestie :)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2013, 12:53:51 »
Azobé super zwaar maar moeilijk te verwerken door de hardheid, ik geloof zelfs één van de zwaarste houtsoorten die er is. Het wordt ook gebruikt voor steigers en beschoeiing omdat het zo zwaar is, dat het bijna van zich zelf zinkt... en zo goed als niet vergaat
En o zo mooi!  :-*


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2013, 13:02:39 »
Azobé super zwaar maar moeilijk te verwerken door de hardheid, ik geloof zelfs één van de zwaarste houtsoorten die er is. Het wordt ook gebruikt voor steigers en beschoeiing omdat het zo zwaar is, dat het bijna van zich zelf zinkt... en zo goed als niet vergaat
En o zo mooi!  :-*

+1 Mijn pa had gouden handjes voor zijn herseninfarct, en had alles van Azobé  en bankirai gemaakt thuis pergola's, plantenbakken versieringen aan de muur, haardhout opslag schuur, werkbank deze staat nu bij mij in de schuur en is build voor life.....Ik heb er zelfs aan zitten denken om hem te behandelen en als onderdeel van onze keuken te integreren destijds......Ik zal wel eens een fototje maken

@ frits sorry dat we je topic vervuilen ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2013, 17:09:31 »
Ik heb ze inmiddels op proef neergezet en blank is inderdaad geen verkeerde keus. Het lijkt alsof ze zo uit het parket gegroeid zijn.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2013, 20:52:59 »
Ik heb ze inmiddels op proef neergezet en blank is inderdaad geen verkeerde keus. Het lijkt alsof ze zo uit het parket gegroeid zijn.

Geweldig.  Dubbel organisch dus.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2013, 22:23:47 »
En dit is het resultaat:



Het was wel een klus om het waterpas te krijgen ;)

Ze wegen trouwens een kilo of 6, dus met het gewicht zit het wel goed.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2013, 22:27:44 »
Organisch!  Altijd goed voor de muziek.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Rubble

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 44
Re: stands voor een natuurlijk geluid (zelfbouw)
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2013, 23:27:27 »
Heel fraai geworden en een mooie manier om stands te maken.  8)