Auteur Topic: BIOS upgrade  (gelezen 6763 keer)

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
BIOS upgrade
« Gepost op: 10 maart 2013, 19:13:55 »
Heb op dit moment een Asus X202e-CT009H laptop. Deze heeft een BIOS versie 204, maar op hun site is de nieuwste versie 208. Hoe krijg ik deze geïnstalleerd?

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: BIOS upgrade
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2013, 19:22:40 »
Om heel eerlijk te zijn: Als je hier niet veel kennis over hebt, zou ik het uitbesteden. Als er iets mis gaat met de installatie (wat zomaar kan gebeuren) doet je pc het niet meer. Dit zal je hoogstens €25,- kosten bij een computerzaak.

Wat is overigens de reden dat je je bios wil flashen? Geeft je pc problemen met de huidige bios?
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: BIOS upgrade
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2013, 22:38:08 »
Tip: ga niet upgraden als je geen problemen hebt.

Oftewel op z'n Engels: don't fix it if it ain't broken.

(ervaringsdeskundige hier ;)  )

Heino

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 81
Re: BIOS upgrade
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2013, 00:16:31 »
Een BIOS upgrade is geen kattenpis: als het fout gaat, heb je een dood moederbord, wat je in de meeste gevallen niet meer kunt repareren.
Een BIOS upgrade doe je pas als je een probleem hebt waarvan de fabrikant op zijn website zegt dat jouw probleem een known error is die wordt opgelost door upgrade nummer xxxx.
Als je moederbord nu goed werkt: niet upgraden!!!!

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: BIOS upgrade
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2013, 16:04:23 »
Heb de BIOS kunnen upgraden naar versie 208. Via Technical Support op de site van Asus heb ik de gewenste informatie kunnen krijgen.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: BIOS upgrade
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2013, 17:21:18 »
Heb de BIOS kunnen upgraden naar versie 208. Via Technical Support op de site van Asus heb ik de gewenste informatie kunnen krijgen.

 :o

Zou je nog kunnen aangeven wat je reden was om te upgraden?
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: BIOS upgrade
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2013, 18:59:20 »
Voor de update is de fan de eerste 10 á 15 minuten constant aan (hoorbaar). Daarna is het stil. Nu is de fan vanaf het begin stil. De laptop wordt niet heet of zo.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: BIOS upgrade
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2013, 19:01:50 »
Voor de update is de fan de eerste 10 á 15 minuten constant aan (hoorbaar). Daarna is het stil. Nu is de fan vanaf het begin stil. De laptop wordt niet heet of zo.

Aha, dan was er dus wel een duidelijke reden om de BIOS te flashen. Het blijft altijd een hele spannende aangelegenheid, maar fijn om te horen dat alles goed gekomen is.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: BIOS upgrade
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2013, 21:18:07 »
BIOS flashen kan inderdaad mis gaan, maar tot op heden heb ik er nog niet eentje gehad met een probleem. Doe het bij een laptop altijd wel met een aangesloten netvoeding, als hij tijdens het flashen uitvalt door een lege accu heb je echt een probleem.

Flashen zonder duidelijke reden doe ik nooit: als het werkt dan werkt het, en ik heb nog nooit meegemaakt dat een PC er sneller van wordt zoals vaak wordt beweerd. Alleen doen als je echt ergens problemen mee hebt!
Science is no democracy

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: BIOS upgrade
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2013, 07:51:46 »
Het ging me niet om de laptop sneller te maken. Als ik dat zou willen laat ik de HDD vervangen door een SSD, maar dat is iets voor in de toekomst.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: BIOS upgrade
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2013, 07:55:06 »
Dat scheelt inderdaad veel en dan vooral in opstartsnelheid.
 :yeah:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: BIOS upgrade
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2013, 11:24:44 »
Dat scheelt inderdaad veel en dan vooral in opstartsnelheid.
 :yeah:

Dat zijn echte upgrades

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: BIOS upgrade
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2013, 12:14:39 »
 :)  Het opstarten van mijn oude pc duurde zo lang dat ik de overstap naar mijn huidige pc als een upgrade zie.   ;)

SSD is dik oké!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: BIOS upgrade
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2013, 15:13:28 »
:)  Het opstarten van mijn oude pc duurde zo lang dat ik de overstap naar mijn huidige pc als een upgrade zie.   ;)

SSD is dik oké!

Daarom heb ik er nu ook twee in mijn pc! Opstarten ging met één al snel (totdat de controller er de brui aan gaf). Ik heb er nu een tweede bijgekocht en die in Raid 0 laten zetten met degene die ze onder garantie vervangen hebben. Zou niet meer zonder kunnen.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: BIOS upgrade
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2013, 16:23:03 »
Ach, ik benut de opstarttijd van de pc voor het zetten van een kopje koffie ;)

Het leven is al gehaast genoeg  :cheers: