Auteur Topic: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.  (gelezen 33293 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2013, 00:55:33 »
Ik heb wel CD's met al die muzieksoorten tezamen maar dan wordt toch al gauw een 'middle of the road' collectie wat niet erg hoeft zijn als de geluidskwaliteit dan ook van een hoog nivo is.

Inderdaad. Het maakt me niet uit wat voor genre het is als het maar goed klinkt :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #16 Gepost op: 17 maart 2013, 10:39:34 »
Heb ook nog even zitten spitten door mij collectie en dit zijn naar mijn mening hele goede opnames (en ook nog eens goede muziek  ;D)

1) Alice in Chains - MTV Unplugged 1996 (akoestische gitaar en subliem opgenomen)
2) Buena Vista Social Club - Buena Vista Social Club 1997 (geweldig opgenomen latin)
3) Fleetwood Mac - Rumours 1977 (klassieker)
4) Supertramp - Live in Paris 1979 (prachtige live opname met veel dynamiek)
5) Rage against the Machine - Rage against the Machine 1992 (naar mening een van de best opgenomen rock albums en lekker bombastisch)
6) Ludovico Einaudi - Divenire - Una Mattina en/of In a time lapse (semi-klassieke pianomuziek en erg goed opgenomen)
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2013, 17:56:46 door o8-Carni-8o »
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2013, 11:06:32 »
5) Rage against the Machine - Rage against the Machine 1992 (naar mening een van de best opgenomen rock albums en lekker bombastisch)

ik ken niet zo veel rock maar dat vind ik ook erg goed klinken ja!!
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #18 Gepost op: 17 maart 2013, 16:47:39 »
Ik gebruik eigenlijk altijd tracks en geen hele CD's, maar Tool's Lateralus laat wel horen hoeveel er in één keer uit je speakers kan komen zonder dat 't een brij wordt :D

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.227
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2013, 17:47:02 »
De volgende stap is het selecteren van tracks en het liefst nog een deel van de tracks.

Groet,
Jacco

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #20 Gepost op: 17 maart 2013, 18:09:08 »
Alsjeblieft geen delen van tracks, misschien leuk voor een abx om te gebruiken als je snel moet schakelen maar anders graag hele nummers.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #21 Gepost op: 17 maart 2013, 18:19:14 »
Dit vind ik allemaal toppers!

1) The XX - Coexist, track 1: Angels
2) RATM - RATM - track 5: Bullet in the head
3) Ludovico Einaudi - Divenire, track 9: Fly
4) Ludovico Einaudi - In a time lapse, track 6: Run, track 13: Underwood
5) Dead can Dance - Anastasis, track 2: Anabasis
6) The XX - XX, track 11: Stars
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #22 Gepost op: 17 maart 2013, 18:36:32 »
Jacco, kan je op basis van hetgeen door eenieder is aangedragen een verantwoorde lijst samenstellen? Als wij het met z'n allen moeten doen is er volgend jaar nog geen cd  ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2013, 18:46:04 »
Bruce Springsteen-Drive all night.
The Fatal flowers-Tell me that it isn't true.
Para Maria-Mafalda Arnauth.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.227
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2013, 20:20:35 »
Een referentie cd maken is niet zo gemakkelijk. En het is juist de bedoeling dat er specifieke eigenschappen mee getest moeten worden dus complete tracks zijn dan minder geschikt. Vaak gaat het om een effect of een specifieke passage waarin een eigenschap juist wel of niet naar voren komt.

Groet,
Jacco

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2013, 23:13:31 »
Een referentie cd maken is niet zo gemakkelijk. En het is juist de bedoeling dat er specifieke eigenschappen mee getest moeten worden dus complete tracks zijn dan minder geschikt. Vaak gaat het om een effect of een specifieke passage waarin een eigenschap juist wel of niet naar voren komt.

Groet,
Jacco

De beste referentie is natuurlijk een goede opname.

Maar een goede klassieke opname moet aan volstrekt andere eisen voldoen dan pop muziek of jazz opname. Bij klassieke muziek zijn neutraliteit, dynamische verhoudingen, balans en akoestische weergave erg belangrijk.

Bij popmuziek wordt er veel gemixed en gecomprimeerd en zijn de (studio) akoestische omstandigheden vaak niet bekend of spelen geen rol. Objectieve vergelijking wordt dan vaak moeilijker. Het gaat dan ook om het eindresultaat. Het moet de luisteraar bevallen.

Akoestische muziek bij zowel klassiek, pop als jazz zou een goede keuze kunnen zijn bij het samenstellen van een 'referentie CD'.


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #26 Gepost op: 17 maart 2013, 23:15:44 »
Een referentie cd maken is niet zo gemakkelijk. En het is juist de bedoeling dat er specifieke eigenschappen mee getest moeten worden dus complete tracks zijn dan minder geschikt. Vaak gaat het om een effect of een specifieke passage waarin een eigenschap juist wel of niet naar voren komt.

Groet,
Jacco

Gewoon hele stukken opnemen, dan heb je elke specifieke passage bij de hand.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #27 Gepost op: 18 maart 2013, 07:17:24 »
Een referentie cd maken is niet zo gemakkelijk. En het is juist de bedoeling dat er specifieke eigenschappen mee getest moeten worden dus complete tracks zijn dan minder geschikt. Vaak gaat het om een effect of een specifieke passage waarin een eigenschap juist wel of niet naar voren komt.

Groet,
Jacco

Gewoon hele stukken opnemen, dan heb je elke specifieke passage bij de hand.   ;)

En wellicht de passages per track noteren, bijvoorbeeld tussen 1:43 en 3:15?!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #28 Gepost op: 18 maart 2013, 08:47:51 »
Ongetwijfeld allemaal goede suggesties hierboven, maar wat Beunky heeft gedaan is m.i. de bedoeling: geef per nummer aan wat er zo bijzonder aan is qua opname. Voor mij zou Teo van Joe Henderson erop mogen staan, met name vanwege de prachtige contrabas aan het begin.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: De hififreaks.nl referentie cd of cd's.
« Reactie #29 Gepost op: 18 maart 2013, 12:10:17 »
Ongetwijfeld allemaal goede suggesties hierboven, maar wat Beunky heeft gedaan is m.i. de bedoeling: geef per nummer aan wat er zo bijzonder aan is qua opname. Voor mij zou Teo van Joe Henderson erop mogen staan, met name vanwege de prachtige contrabas aan het begin.

 ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software