Auteur Topic: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?  (gelezen 74254 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #255 Gepost op: 03 april 2013, 16:03:54 »
De wring schoent daar waar het inzicht in complexe materie ontbreekt en dat ligt in dit geval niet aan jou, Epimetheus. Je moet het zien als een samenspel van een elektrisch, een mechanisch en een tweevoudig akoestisch systeem. Dat kun je niet zonder meer met eenvoudige ezelsbruggetjes vatten. Daarom wordt er door ontwerpers gezocht naar werkbare oplossingen en vallen terug op wiskunde. Dan wordt een dergelijk systeem als filter beschouwd en vanuit die theorie wordt dan doorgeredeneerd. Ik kan je dat model wel geven, maar ik denk niet dat dat veel inzicht gaat geven.

Uit de wens tot ontwerpbare designs is dan een set aan parameters gekomen: de Thiele-Small parameters. Als je die hebt, kun je vervolgens aan de slag met software of, zoals ik old-skool die hard, met tabellen.

Groet,
Jacco

Formules bereken is geen kunst, ik snap van de parameters wel wat ze beteken als ik het nakijk, maar inzicht krijg ik er niet in hoe het nou werkt op de manier hoe ik het stel.
Jij kunt mij dus ook geen concreet antwoord hierop geven, behalve dat die waardes verschillen en de uitkomst dus anders wordt.
Waar zit het nou concreet waarom een 4 ohm een grotere kast nodig heeft ? een ongelijke kast met dezelfde speaker in feite, en als ik op de conussen tik hoor ik dan dezelfde resonantie of verschilt die dan wel ?
Misschien stel ik de vraag verkeerd om er antwoord op te krijgen.
Ik doel ook op de link tussen het electronische en het acoustische, niet een ezelsbruggetje.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #256 Gepost op: 03 april 2013, 16:39:06 »
Die link ziet er zo uit voor een gesloten box (die is wat eenvoudiger):



Waarbij de akoestische output gegeven wordt door de snelheid van de volumeverplaatsing (volume velocity). Zoals je ziet is het niet direct als functie van boxvolume, wellicht dat je eea wel kunt omschrijven naar Vbox. Daar heb ik me nog niet in verdiept, maar het zal er niet heel veel makkelijker op worden.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 03 april 2013, 16:43:20 door dekkersj »

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #257 Gepost op: 03 april 2013, 20:42:09 »
Kan er nog weinig mee, het gaat voor mijn idee wel om die volume verplaatsing ed, die bepaalt de kast.
Ik kan daar weinig van snappen Jacco, mij ontbreekt de achter grond hoe dat schema te zien.
Ik doel denk ik op 1 van de parameters die het electronische verbind met het mechanisch acoustische.
Misschien moet ik mij zelf wel in de formule storten om te achterhalen hoe het nou precies zit.
Heb je ook een duidelijke formule waar alle waardes voor de berekening van een BR kast in voorkomen ?
Ik haal mij weer wat op mijn hals.   
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #258 Gepost op: 03 april 2013, 20:58:13 »
Daar zijn meerdere voor en daarom wordt er gebruikt gemaakt van tabellen. Dan begin je bij Qts en dan kun je een afstemming kiezen. Daaruit volgt dan weer hoe groot je volume moet worden.

Groet,
Jacco

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #259 Gepost op: 03 april 2013, 22:11:53 »
Heb even zelf het een en ander uitgezocht.
Ik ga de fout in bij Vas, die waarde zegt wat over het kastvolume met andere waardes erbij, en niet de diameter van een conus die resoneert op de kast.
De stijfheid van de ophanging resoneert op dezelfde stijfheid van een bepaalt volume lucht, dat resoneert op elkaar.
Zo kan een kleine speaker schijnbaar een te grote hebben omdat de ophanging dan heel stijf is.
Be-tweeter zij dit ook misschien maar ik begreep het niet.
Mijn pioneer heeft een hoge Vas, dat zou de uitkomst van een te groot volume verklaren, maar de uitkomst van WinISD is wel heel extreem met 56 liter.
Ben niet van plan het helemaal uit zoeken, dat gaat mij wat te ver waarom WinISD  niet functioneert.

Bij een 4 ohm speaker wordt de demping hoger waardoor je een grotere kast moet kiezen door de andere waardes die het veroorzaakt.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2013, 22:14:26 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #260 Gepost op: 05 april 2013, 00:08:20 »
Ik wordt er knettergek van van maar het komt er op neer dat een 4 ohm speaker vergeleken bij een 8 ohm speaker in dezelfde kast hetzelfde klinkt als je op de conus tikt met je vinger.
Als je hem kortsluit op de aansluitingen gaat dit anders zitten, daarom wordt het kastvolume groter om dezelfde resonantie te bereiken.
Als het goed is speelt de demping van de versterker dan ook nog een rol, of niet ? 
En die verschild dan ook nog bij verschillende versterkers.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2013, 00:09:56 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #261 Gepost op: 05 april 2013, 08:38:39 »
In theorie wel maar in de praktijk zit bij de meeste versterkers de inwendige weerstand erg laag ten opzichte van de spreekspoelweerstand. Bij luidsprekers die in impedantie erg laag dippen in combinatie met een buizenversterker met weinig demping en/of tegenkoppeling ga je de verschillen horen.
De invloed van jouw kortsluiten van de spreekspoel wordt beschreven door Qes en die was verschillend voor de twee Visaton units.
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #262 Gepost op: 05 april 2013, 11:54:39 »
Ik begin het te snappen, voordat ik het helemaal snap.
Ik heb mij nooit in deze materie verdiept omdat ik het dagelijks nooit toepas.
Zelfs bij die pioneers kwam het niet van pas omdat winisd het niet deed.
De nieuwe pioneers hebben een hogere Vas, en dat kan wel kloppen want er zat minder laag in, zodoende had ik er al een liter uitgehaald.
Klopt allemaal mooi dus.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Een sub bouwen met de spullen die op de plank liggen!
« Reactie #263 Gepost op: 12 april 2013, 20:35:27 »
Sorry mensen, even heel erg druk met werk en de Mustangmeetings komen er ook weer aan dus nog even geen hout kunnen halen...

De schetsen en berekeningen zijn klaar, dus als er even tijd is rij ik naar de bouwmarkt!
« Laatst bewerkt op: 12 april 2013, 21:39:22 door Ando »
Science is no democracy