Auteur Topic: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?  (gelezen 74245 keer)

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2013, 15:37:19 »
Ik heb een geimpregneerde zigzag ophanging in mijn subwoofer en die units mankeert helemaal niets aan!
Flauwekul dus.
Ook de grootte van de magneet zegt niets over de kwaliteit, hoogstens over de toepassing en het rendement.
flauwekul dus.
Harde kunststof is ook geen kwaliteitskenmerk net zoals papier geen brevet van matigheid afgeeft
flauwekul dus..

Vroeger waren woofers en andere luidsprekers op die ouderwetse manier gemaakt, tegenwoordig wordt gebruikt gemaakt van allerlei composiet materialen en meerdere innovaties op het gebied van de luidspreker bouw. :think:
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2013, 15:46:08 »
Ik heb een geimpregneerde zigzag ophanging in mijn subwoofer en die units mankeert helemaal niets aan!
Flauwekul dus.
Ook de grootte van de magneet zegt niets over de kwaliteit, hoogstens over de toepassing en het rendement.
flauwekul dus.
Harde kunststof is ook geen kwaliteitskenmerk net zoals papier geen brevet van matigheid afgeeft
flauwekul dus..

Door een grotere magneet krijg je langere beweging van de conus, hoger rendement dus, daardoor moet je een andere ophanging kiezen en dat is de rubberen ring die verder kan bewegen dan een papieren zigzag, gewoon een feit.
Voor 1970 bestond dit nog geeneens, dat heeft ook te maken met de opkomst van de bassreflex, ook een inovatie.
De grotere magneet zorgt ook voor een strakkere respons, vooral omdat de conus zwaarder is dan die van een tweeter.
Ook een harde ( lichte ) conus zorgt voor een strakkere weergave, er is minder resonantie aanwezig in de conus waardoor je ook een strakkere bas krijgt.

« Laatst bewerkt op: 11 maart 2013, 15:48:16 door Epimetheus »
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2013, 16:20:27 »
Je moet onderscheid maken tussen het begrip "fysieke eigenschappen van een luidspreker" en "kwaliteit van een luidspreker".

Puntsgewijs even: een grotere magneet geeft géén grotere maximale uitslag van de conus, die is namelijk afhankelijk van de hoogte van de magneetspleet  ( bij een underhung unit) of de lengte van de spreekspoel ( bij een overhung unit).
Een grotere magneet geeft wel een hoger rendement bij dezelfde spleethoogte. Het rendement heeft dus ook geen rechtstreekse relatie met de maximale uitslag. Er zijn voorbeelden van goedkope autospeakers met een dijk van een rendement en een uitermate beperkte maximale lineaire uitslag

In 1967 hadden bijvoorbeeld BeoVox 3000 al een soepele rubberrand, da's voor 1970.
Een basreflex heeft eigenlijk door de luidsprekerdemping bij de poortfrequentie juist weer niet zoveel voordeel van een soepele rand ( zeker beneden de poortfrequentie kan een soepel opgehangen luidspreker flink op hol slaan zoals menig platendraaier zonder subsonic zal kunnen beamen).
Een harde conus heeft in wezen juist meer last van resonantie omdat (deel)trillingen zich in de harde conussen makkelijker kunnen voortplanten dan in een soepeler materiaal als papier of zachte kunststoffen.

An inability to grasp science is no argument against it....

s_k

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 417
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2013, 16:56:51 »
Kan iemand me vertellen wat het voordeel is van vergankelijke schuimrubberen randjes tov "echt" rubber?
Er moet toch een reden zijn waarom luidsprekerfabrikanten 't blijven gebruiken.

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2013, 17:54:46 »
Kan iemand me vertellen wat het voordeel is van vergankelijke schuimrubberen randjes tov "echt" rubber?
Er moet toch een reden zijn waarom luidsprekerfabrikanten 't blijven gebruiken.

Hahaha, Tja

Het voordeel is natuurlijk meer verkoop, maar daar zullen ze zelf wel niet over nagedacht hebben.
Je hebt ze van rubber en van dat schuim rubber, het hele probleem is die weekmakers die erin moeten om het flexibel te maken, te veel erin en na verloop van tijd lossen ze op, of ze verteren gewoon, worden harder en bros totdat het uiteen valt.
Het grote nadeel van kunstoffen is natuurlijk dat je nooit weet hoe lang het goed blijft, vooral als die weekmakers erin zitten.
Maar je kunt ophangringen laten vervangen, dus wees gerust.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2013, 18:16:07 »
Je moet onderscheid maken tussen het begrip "fysieke eigenschappen van een luidspreker" en "kwaliteit van een luidspreker".

Puntsgewijs even: een grotere magneet geeft géén grotere maximale uitslag van de conus, die is namelijk afhankelijk van de hoogte van de magneetspleet  ( bij een underhung unit) of de lengte van de spreekspoel ( bij een overhung unit).
Een grotere magneet geeft wel een hoger rendement bij dezelfde spleethoogte. Het rendement heeft dus ook geen rechtstreekse relatie met de maximale uitslag. Er zijn voorbeelden van goedkope autospeakers met een dijk van een rendement en een uitermate beperkte maximale lineaire uitslag

In 1967 hadden bijvoorbeeld BeoVox 3000 al een soepele rubberrand, da's voor 1970.
Een basreflex heeft eigenlijk door de luidsprekerdemping bij de poortfrequentie juist weer niet zoveel voordeel van een soepele rand ( zeker beneden de poortfrequentie kan een soepel opgehangen luidspreker flink op hol slaan zoals menig platendraaier zonder subsonic zal kunnen beamen).
Een harde conus heeft in wezen juist meer last van resonantie omdat (deel)trillingen zich in de harde conussen makkelijker kunnen voortplanten dan in een soepeler materiaal als papier of zachte kunststoffen.

Meer magneetveld meer uitslag, op die manier kun je meer lucht verplaatsen met een kleinere speaker.
Als de acoustische resonantie flink hoog licht van de woofer zal hij minder geluid produceren bij waar het scheidings filter gaat werken, dat is gunstig.
Zo licht mogelijk moet de conus zijn en ook flink stevig en hard, zo krijg je een zo kordaat mogelijke uitslag, ook een flinke magneet werkt daar aan mee.
Maar het is de bekende weg natuurlijk over het ontwerp.
Het gaat mij meer erom dat de TS eigenlijk de evolutie van de woofer beschrijft, het gaat meer om de toepassing waardoor de woofers soms verschillen.
Een PA luidspreker, of die van een gitaar versterker zijn meestal nog steeds van papier met zigzag ophanging, puur omdat het goedkoper is en omdat het niet altijd over hifi kwaliteit moet gaan, ik heb althans ook nog nooit bij een concert hifi achtige luidsprekers gezien, ze zijn altijd van papier met van die piezo hoorn tweeters.
Moet je voorstellen, een B&W luidspreker met een doorsnede van een meter, wat dat kosten moet, het kan gewoon niet uit denk ik voor een bedrijf om er aan te beginnen.

Mooi dat je met die  BeoVox 3000 aankomt, ik dacht "laat ik de handoek maar in de ring gooien, ik zit er vast niet ver naast".

 
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2013, 19:08:08 »
Ik volg je voorbeeld en gooi de handdoek in de ring want hiertegen is geen kruid gewassen.
Nog even een paar dingen:
PA en gitaarspelers zijn vaak underhung en strak opgehangen om een hoog rendement te halen.
De tweeters in PA zijn slechts zelden piëzo's maar meestal hoorngeladen compressiedrivers.
Je zou eens aan spekerexpert Helmuth kunnen vragen of hij je mening deelt dat er met PA speakers geen hifi mogelijk zou zijn vanwege de 'budgetopzet'.
Hier laat ik het even bij.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #22 Gepost op: 11 maart 2013, 20:26:29 »
Wellicht een goed idee.

Wat mij betreft gaan we ter zake komen en halen we de ontwerpgrootheden erbij, dwz de Thiele Small parameters.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2013, 21:10:22 »
Be Tweeter,

Uit jouw reactie begrijp ik dat er dus toch wel subwoofers met 'harde ophanging' in de huiskamer staan. Ik was ze daar nooit tegen gekomen.

Nu had ik het plan vandaag spullen bij elkaar te zoeken maar het was weer eens maandag en dan is het altijd druk met allerlei lullige storinkjes en deze keer was het helemaal raak.

Morgen wordt ook een lange dag, moet 's-avonds nog een serverkast leegruimen omdat deze verhuisd moet worden, de inhoud van de kast moet tijdelijk op tafels komen te liggen en wel compleet operationeel zijn voordat we weggaan. We zien het wel.

De basis is dat ik nu een paartje DM110i heb staan op kantoor die op zich lekker klinken maar waar ik wat laag mis. Ze gaan volgens de specs tot 70Hz. Nu heb ik nog een setje vrij nieuwe Visaton woofers van zo'n centimeter of 20, een 100 Watt monoblok en een actief laagdoorlaatfilter.

Nu is het natuurlijk de vraag of ik daar een mooie combi van zou kunnen maken....

Later de specs!
Science is no democracy

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #24 Gepost op: 11 maart 2013, 21:31:54 »
Klinkt veelbelovend, in het (gratis) programma Winisd zitten diverse Visaton units die je in meerdere typen behuizingen kunt simuleren;gesloten, gepoort, bandpass. Met twee units kun je ook nog tandemopstelling overwegen wanneer de kast zo klein mogelijk moet zijn.
Met 100 Watt laag kun je aardig muziek maken is mijn ervaring.
Ik weet niet of je laagdoorlaatfiler instelbaar is want dat is wel handig zoniet zeer gewenst.
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #25 Gepost op: 11 maart 2013, 21:47:44 »
Wellicht een goed idee.

Wat mij betreft gaan we ter zake komen en halen we de ontwerpgrootheden erbij, dwz de Thiele Small parameters.

Groet,
Jacco

Die waardes hoeven echter niks te zeggen over de kwaliteit.
De kwaliteit van drivers hangt altijd af van het gebruikte materiaal van de conus, ophanging ed en een deel van die waardes.
Je zou dezelfde waardes kunnen hebben van twee drivers, maar de eene zou beter kunnen klinken omdat gebruik is gemaakt van beter koper bijvoorbeeld.
De naam is mij ontschoten van dat koper, maar dat terzijde.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2013, 21:50:25 »
Oh ja, beter koper!  8) Dat moet het natuurlijk zijn.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #27 Gepost op: 11 maart 2013, 21:58:17 »
Als TS met zijn aanwezige middelen zonder verdere investering iets kan maken dan heeft men het over 'spekkoper'. ;D
An inability to grasp science is no argument against it....

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #28 Gepost op: 11 maart 2013, 22:00:40 »
Als TS met zijn aanwezige middelen zonder verdere investering iets kan maken dan heeft men het over 'spekkoper'. ;D

 :claps: :rofl: :rofl:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2013, 22:01:42 »


Taai spul en zal wel dumpzooi zijn.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.