Je moet onderscheid maken tussen het begrip "fysieke eigenschappen van een luidspreker" en "kwaliteit van een luidspreker".
Puntsgewijs even: een grotere magneet geeft géén grotere maximale uitslag van de conus, die is namelijk afhankelijk van de hoogte van de magneetspleet ( bij een underhung unit) of de lengte van de spreekspoel ( bij een overhung unit).
Een grotere magneet geeft wel een hoger rendement bij dezelfde spleethoogte. Het rendement heeft dus ook geen rechtstreekse relatie met de maximale uitslag. Er zijn voorbeelden van goedkope autospeakers met een dijk van een rendement en een uitermate beperkte maximale lineaire uitslag
In 1967 hadden bijvoorbeeld BeoVox 3000 al een soepele rubberrand, da's voor 1970.
Een basreflex heeft eigenlijk door de luidsprekerdemping bij de poortfrequentie juist weer niet zoveel voordeel van een soepele rand ( zeker beneden de poortfrequentie kan een soepel opgehangen luidspreker flink op hol slaan zoals menig platendraaier zonder subsonic zal kunnen beamen).
Een harde conus heeft in wezen juist meer last van resonantie omdat (deel)trillingen zich in de harde conussen makkelijker kunnen voortplanten dan in een soepeler materiaal als papier of zachte kunststoffen.
Meer magneetveld meer uitslag, op die manier kun je meer lucht verplaatsen met een kleinere speaker.
Als de acoustische resonantie flink hoog licht van de woofer zal hij minder geluid produceren bij waar het scheidings filter gaat werken, dat is gunstig.
Zo licht mogelijk moet de conus zijn en ook flink stevig en hard, zo krijg je een zo kordaat mogelijke uitslag, ook een flinke magneet werkt daar aan mee.
Maar het is de bekende weg natuurlijk over het ontwerp.
Het gaat mij meer erom dat de TS eigenlijk de evolutie van de woofer beschrijft, het gaat meer om de toepassing waardoor de woofers soms verschillen.
Een PA luidspreker, of die van een gitaar versterker zijn meestal nog steeds van papier met zigzag ophanging, puur omdat het goedkoper is en omdat het niet altijd over hifi kwaliteit moet gaan, ik heb althans ook nog nooit bij een concert hifi achtige luidsprekers gezien, ze zijn altijd van papier met van die piezo hoorn tweeters.
Moet je voorstellen, een B&W luidspreker met een doorsnede van een meter, wat dat kosten moet, het kan gewoon niet uit denk ik voor een bedrijf om er aan te beginnen.
Mooi dat je met die BeoVox 3000 aankomt, ik dacht "laat ik de handoek maar in de ring gooien, ik zit er vast niet ver naast".