Auteur Topic: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?  (gelezen 74247 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Gepost op: 08 maart 2013, 21:00:06 »
De laatste tijd ben ik een beetje aan het rondkijken naar de mogelijkheden om een subwoofer te bouwen. Nu kom ik grofweg drie verschillende types tegen:

- Woofers met een harde ('disco') ophanging. Die had ik vroeger in de subs van mijn PA-set, 18" in een 'horn-loaded' behuizing en 15" in de topjes.

- Woofers met een zachtere rubber of foam ophanging zoals in de meeste 'huiskamer' luidsprekers in gebruik.

- Woofers met een extreem brede zachte rubber ophanging die over een grote afstand bewegen, vooramelijk in car-audio.

Nu zullen al deze systemen wel hun eigen voor- en nadelen hebben, maar wat zijn nu eigenlijk die specifieke eigenschappen? Waarom kom je eigenlijk nergens in huis een sub tegen met een 'harde' ophanging?

Is er hier iemand die daar (globaal) iets meer over kan vertellen?

« Laatst bewerkt op: 08 maart 2013, 21:02:10 door Ando »
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2013, 21:11:18 »
Nu zou de ophanging voor mij niet de eerste eigenschap zijn waar ik op zou selecteren. Het begint voor mij toch meer bij de Thiele Small parameters en de vervormingsgetallen. Dat zijn specifieke eigenschappen die meer zeggen dan de ophanging.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2013, 09:36:29 »
De uitgangspunten zijn voor iedere ontwerper anders.
Als zelfbouwer zijn er een paar vragen die heel belangrijk zijn:
-hoe laag moet hij kunnen?
-hoe luid moet hij kunnen?
-hoe groot mag hij worden?
Daar leg je al veel mee vast, een kleine kast die diep moet gaan heeft een
kleine conus die een soepele brede ophanging moet hebben.
Een grote kast kan een grotere woofer herbergen die minder ver hoeft uit te slaan voor hetzelfde laag
en wanneer de woofer dezelfde resonantiefrequentie moet hebben als zijn kleinere lichtere broertje dan moet de ophanging weer stijver zijn. Een stijvere ophanging maakt ook een kortere spreekspoel mogelijk en daar kun je weer een sterkere aandrijving mee maken.
Keuzes, keuzes, keuzes.....
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2013, 10:30:31 »
Wellicht dat deze draad op een andere plek beter zou zijn (gaat meer op zelfbouw te lijken), maar dat terzijde.

Als we nu eens een helder stappenplan (of meer plannen) kunnen beschrijven om tot een keuze te komen?

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2013, 18:32:20 »
Het was eigenlijk meer mijn idee om een beetje te begrijpen wat nu eigenlijk de specifieke eigenschappen zijn van de diverse soorten woofers om zo een beetje een idee te krijgen waarom er in een bepaalde situatie voor een harde- of juist voor een zachte ophanging wordt gekozen.

Ik ga komende week eens in mijn voorraad spulletjes kijken, ik denk dat ik wel een redelijk compleet setje kan samenstellen om eens te experimenteren met de bouw van een subwoofer. Dat zet ik dan uiteraard neer onder het hoofdstuk 'zelfbouw'..
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2013, 18:35:39 »
We kunnen dit draadje ook verplaatsen naar de zelfbouwafdeling.
Roept u maarrrrrrrr.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2013, 18:39:14 »
Verplaatst u maar!  :)
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2013, 18:48:28 »
Verplaatst u maar!  :)

Uw bede is verhoord.  ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2013, 19:50:30 »
Het was eigenlijk meer mijn idee om een beetje te begrijpen wat nu eigenlijk de specifieke eigenschappen zijn van de diverse soorten woofers om zo een beetje een idee te krijgen waarom er in een bepaalde situatie voor een harde- of juist voor een zachte ophanging wordt gekozen.

Ik ga komende week eens in mijn voorraad spulletjes kijken, ik denk dat ik wel een redelijk compleet setje kan samenstellen om eens te experimenteren met de bouw van een subwoofer. Dat zet ik dan uiteraard neer onder het hoofdstuk 'zelfbouw'..

Ik geloof dat ik al een tipje van de sluier had opgelicht door puntsgewijs wat dingen aan te stippen. Het liefst ga je voor laagweergave uit van een grote woofer die voor het weer te geven geluid dan niet zoveel hoeft te bewegen en dus wat strakker opgehangen kan zijn. Dat heeft als voordeel dat de spreekspoel kort en meerlagig kan zijn en helemaal in de magneetspleet beweegt waardoor je een sterkere aandrijving krijgt en een harder spelend systeem.

Omdat de wensen van de klant richting een kleiner systeem gaan moet je veren laten in je ontwerp en maak je alles kleiner, hierdoor moet je woofer meer heen en weer moet de spreekspoel langer worden en heb je voor dezelfde luchtverplaatsing meer versterkervermogen nodig omdat een deel van de spreekspoel werkeloos buiten de luchtspleet verkeert en een hele lange magneetspleet peperdure magneten zou vereisen.  Kortom louter compromissen in de tweede  alinea. Niet dat daar niet hele mooie dingen mee te maken zijn maar at a cost.
An inability to grasp science is no argument against it....

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2013, 20:37:12 »
Be Tweeter,

Inderdaad had ik aan de hand van je reactie al een beetje idee gekregen wat de grootste verschillen zijn tussen de verschillende systemen.

Morgen ga ik proberen even tijd te maken om alle spullen die ik heb bij elkaar te verzamelen, dan eens kijken wat daar van te bouwen valt...
Science is no democracy

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2013, 00:01:35 »
Keep us posted :)
An inability to grasp science is no argument against it....

Epimetheus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.004
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2013, 14:50:25 »
De laatste tijd ben ik een beetje aan het rondkijken naar de mogelijkheden om een subwoofer te bouwen. Nu kom ik grofweg drie verschillende types tegen:

- Woofers met een harde ('disco') ophanging. Die had ik vroeger in de subs van mijn PA-set, 18" in een 'horn-loaded' behuizing en 15" in de topjes.

- Woofers met een zachtere rubber of foam ophanging zoals in de meeste 'huiskamer' luidsprekers in gebruik.

- Woofers met een extreem brede zachte rubber ophanging die over een grote afstand bewegen, vooramelijk in car-audio.

Nu zullen al deze systemen wel hun eigen voor- en nadelen hebben, maar wat zijn nu eigenlijk die specifieke eigenschappen? Waarom kom je eigenlijk nergens in huis een sub tegen met een 'harde' ophanging?

Is er hier iemand die daar (globaal) iets meer over kan vertellen?


De verschillen die je weergeeft gaan compleet over de kwaliteit van een woofer, de goedkoopste is van papier met een zigzag ophanging met een kleine magneet en de duurste is die met een brede zachte rubberen ophanging met een harde kunststof conus en een enorme magneet.
Het is een aanduiding van de kwaliteit, meer niet.
Dus een zo goedkoop mogelijke woofer  kiezen die de laatst genoemde eigenschappen heeft, maar hij zal altijd duurder zijn dan een papieren zigzag versie.
Kennis ontstaat in de toekomst, wijsbegeerte is echter al aanwezig, H Zephrium 1923

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.522
  • Lid van de Adam's family
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2013, 15:24:18 »
De laatste tijd ben ik een beetje aan het rondkijken naar de mogelijkheden om een subwoofer te bouwen. Nu kom ik grofweg drie verschillende types tegen:

- Woofers met een harde ('disco') ophanging. Die had ik vroeger in de subs van mijn PA-set, 18" in een 'horn-loaded' behuizing en 15" in de topjes.

- Woofers met een zachtere rubber of foam ophanging zoals in de meeste 'huiskamer' luidsprekers in gebruik.

- Woofers met een extreem brede zachte rubber ophanging die over een grote afstand bewegen, vooramelijk in car-audio.

Nu zullen al deze systemen wel hun eigen voor- en nadelen hebben, maar wat zijn nu eigenlijk die specifieke eigenschappen? Waarom kom je eigenlijk nergens in huis een sub tegen met een 'harde' ophanging?

Is er hier iemand die daar (globaal) iets meer over kan vertellen?


De verschillen die je weergeeft gaan compleet over de kwaliteit van een woofer, de goedkoopste is van papier met een zigzag ophanging met een kleine magneet en de duurste is die met een brede zachte rubberen ophanging met een harde kunststof conus en een enorme magneet.
Het is een aanduiding van de kwaliteit, meer niet.
Dus een zo goedkoop mogelijke woofer  kiezen die de laatst genoemde eigenschappen heeft, maar hij zal altijd duurder zijn dan een papieren zigzag versie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Woofer
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2013, 15:29:56 »
Ik heb een geimpregneerde zigzag ophanging in mijn subwoofer en die units mankeert helemaal niets aan!
Flauwekul dus.
Ook de grootte van de magneet zegt niets over de kwaliteit, hoogstens over de toepassing en het rendement.
flauwekul dus.
Harde kunststof is ook geen kwaliteitskenmerk net zoals papier geen brevet van matigheid afgeeft
flauwekul dus..
An inability to grasp science is no argument against it....

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.522
  • Lid van de Adam's family
Re: Woofers: wat zijn nu de voor- en nadelen?
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2013, 15:35:14 »
Ik heb een geimpregneerde zigzag ophanging in mijn subwoofer en die units mankeert helemaal niets aan!
Flauwekul dus.
Ook de grootte van de magneet zegt niets over de kwaliteit, hoogstens over de toepassing en het rendement.
flauwekul dus.
Harde kunststof is ook geen kwaliteitskenmerk net zoals papier geen brevet van matigheid afgeeft
flauwekul dus..

x2
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200